بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم)

بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم) (ویدئو)

در این مقاله که یکشنبه هر هفته قسمت جدیدی از آن بر روی سایت 1Car قرار می گیرد، به بررسی ابعاد جدیدی از کامیون اکتروس ساخت شرکت خودروسازی مرسدس ـ بنز پرداخته می شود. در قسمت چهارم این مقاله که در واقع در راستای قسمت های اول، دوم، و سوم است، به بررسی موتور، توان خروجی، میزان مصرف سوخت، و میزان آلایندگی این کامیون می پردازیم.

بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم) (ویدئو)
بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم) (ویدئو)
بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم) (ویدئو)

موتور اکتروس در دو نوع مختلف با قدرت موتورهای 421 و 510 اسب بخار طراحی شده است که هر دو دارای سیستم تزریق پرفشار سوخت هستند و سوخت را با فشار "2500 بار" به هر سیلندر تزریق می کنند. موتور این کامیون از نوع Blue Efficiency است که میزان مصرف سوخت و آلایندگی موتور را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. البته عالی بودن میزان مصرف سوخت و کم بودن آلایندگی اکتروس صرفاً ناشی از تکنولوژی به کار رفته در موتور آن نیست و سایر عوامل از جمله خطی بودن موتور، سیستم تعویض دنده Power Shift 3، و آیرودینامیک بودن طراحی نیز در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی تأثیرگذار است. به طور مثال، دریچه رادیاتور این کامیون به گونه ای طراحی شده است که بسته به دمای موتور واکنش نشان می دهد، یعنی هنگامی که موتور داغ می کند، دریچه باز می شود تا هوای سرد وارد رادیاتور شود. به گفته شرکت خودروسازی مرسدس ـ بنز، این کامیون تحت شرایط سخت به ویژه در تونل باد تحت آزمایشات ویژه ای قرار گرفته است. نتایج این آزمایشات نشان داده است که طراحی آیرودینامیک، دریچه رادیاتور، کابین، و طراحی درب ها، مصرف سوخت را به شدت کاهش می دهند.

بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم) (ویدئو)

با وجود موتورهای خطی Euro 5 و Euro 6 که مصرف سوخت را به ترتیب تا 6% و 3% نسبت به گذشته کاهش داده اند، اکتروس جدید ایده های جدیدی را برای کاهش مصرف سوخت ارائه کرده است. به طور مثال، شرکت بنز تلاش کرده است تا با ساخت قطعات استاندارد و بهینه برای سیستم موتور کامیون نظیر پمپ آب الکترونیکی، مصرف سوخت این کامیون را کاهش دهد. هم چنین می توان به کمپرسور دو مرحله ای هوا اشاره کرد که وزن کم و بازدهی بالای آن به کاهش مصرف سوخت کمک زیادی می کند. البته از دیگر عواملی که در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی اکتروس مؤثر است می توان به فاصله بین دنده ها، اکسل عقب، و طراحی آیرودینامیک اشاره کرد.

بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم) (ویدئو)

1Carگفتنی است، از آن جا که در این کامیون سیستم گرمایش با آب گرم، مسئولیت گرم کردن موتور و کابین راننده(بخاری درجا) را به طور همزمان بر عهده دارد، این نیز به نوبه خود تأثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت و در نتیجه میزان آلایندگی موتور دارد. به علاوه، سیستم کنترل فشار باد تایر نه تنها به افزایش طول عمر تایر کمک می کند، بلکه در بهینه سازی مصرف سوخت نیز نقش تعیین کننده ای دارد. لازم به ذکر است، تایرهای عریض تر سطح اصطکاک کم تری با جاده دارند و این پارامتر نیز در کاهش مصرف مؤثر است. طبق اظهار نظر مهندسان شرکت بنز، کاهش فشار باد تایر می تواند تا 4% مصرف سوخت را افزایش دهد.

بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم) (ویدئو)

همه آن چه در این مقاله ذکر شد، دست در دست هم داده اند تا با کمک هم مصرف سوخت را به میزان شگفت انگیزی کاهش دهند که این عمل به نوبه خود باعث می شود تا آلایندگی هوا نیز به طور قابل ملاحظه کاهش یابد. شرکت مرسدس ـ بنز امیدوار است تا استاندارد Euro 6 را که گفته شده است تا سال 2014 اجرایی نخواهد شد، از هم اکنون کسب نماید. تماشای فیلم (دانلود) زیر که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، تمام آن چه که در این مقاله خواندید را به تصویر کشیده است.

/uploads/blue tech engine-edited.flv

بسیار متشکریم که این هفته نیز در بررسی این کامیون با 1Car همراه بودید. از نظرات و پیشنهادات ارزنده شما بسیار استقبال می کنیم. ما را تنها نگذارید!


منابع

mercedes-benz

برچسب : اکتروس , کامیون , ترانزیت , تریلی , کشنده , کابین , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

9 نظر

محسن
1

باسلام و خسته نباشید

بهترین سایت ایرانی هستید در زمینه ماشین
ممنون از گردآوری مطالبتون

لطفا در مورد volvo fh هم بررسی کامل بذاریدبا ویدیو و زیرنویس که این کار شما باعث شده سایتتون متمایز باشه با تمام سایتهای دیگه

ممنون از زحمات شما

11:24  1392/09/26
گزارش
پاسخ دادن
محمد
0

خیلی خیلی عالیه

دست گلتون درد نکنه
12:13  1392/09/19
گزارش
پاسخ دادن
آمو قلندر
0

این وبسایت بی نظیرترین و به جرات میتونم بگم نامبر وان اطلاعات بدرد بخور خودروییه
15:54  1392/02/17
گزارش
پاسخ دادن
علی
7

خیلی.خیلی.عالی.ممنونم
01:13  1392/07/18

گزارش
سارا
3

1car ممنون از فیلم و زیر نویس خوبتون .
15:35  1391/12/07
گزارش
پاسخ دادن
اکبری
1

خیلی عالی بود مرسی
20:15  1391/12/06
گزارش
پاسخ دادن
هومن
3

آقا من این مقاله رو که خوندم یه سوال برام پیش اومد مصرف IVECO چقدره ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!
17:53  1391/12/06
گزارش
پاسخ دادن
هیمن
4

مثل همیشه عالی
16:51  1391/12/06
گزارش
پاسخ دادن
سلیمان حشمتی
6

مرسی که به فکر کامیون بازها هم هستید
14:33  1391/12/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : حسین اقا یه توضیح میدی کجا رفتی شکایت کردی؟ مراحلش چیه. منم برم
نازنین : ۴ دی ماه ۱۴۰۳ مبلغ۲۹۱ تومن ریختم برای شاهین جی،بقیه هم هفته پیش ۳۲۰ تومن تبدیل به شاهین جی ال ریختم
رز زرد : در پاسخ به انتظار اگر قسمت وضعیت مشتری رو چک کنی چراغ دعوتنامه صادر شده روشنه... کاش جو بو بود و حقیقت نداشت شما اگر باز یجوری مطلع شدی به ما هم خبر بده ولله چندین نفر دیگه خردادی همینجا پیام گذاشتن حرفشون همین بوده الهی که حرف شما درست باشه
رز زرد : من تماس گرفتم چندین بار و با چندین کارشناس حرف زدم میگن کاری از دست ما برنمیاد گفتم برگه قرارداد مگه همون نیست که از نمایندگی گرفتیم...ولله هیچی توش ننوشته که اجباره حتی وضعیت خودرو هم نگاه میکنم تو سایت سایپا کروپ نوشته شاهین جی ... نمیدونم چرا این همه زور میگن.... از کجا باید میدونستم اجبار بوده الان باید 446 پرداخت کنم ولله ندارم
حمید : منظورم اینه پارسال چه ماهی وچه‌مبلغی واریزکردید مثلامن پارسال 20آذز297واریزکردم برای شاهین جی شماچه ماهی بودیدوواریزاول چقدرریختی ممنون
انتظار : من زمانی که پیام آمد زنگ زدم نما یند گی گفت اختیاری است به همین خاطر پرداخت نکردم لطفا جو درست نکنید.
مهراد : محمدآقا حدود2070 تا2080باتخفیفتوباسودمشارکت دراومده پات!!! سپاس
شاهین هفته ۴ خرداد ماه : آقا کی میدونسته که پیام مرداد ماه تکمیا وجه خردادماه اجباری هست؟ باید تماس بگیریم و اعتراض کنیم
شاهین GL : معلوم نیست سایپا چ میکنه که ی پلاک ۲ هفته طول می‌کشه
نادر ۳۰ مهر : سلام عزیزان، اینه تارا دستی برقی جمع میشه ؟؟؟ ی سورن داشتم با کلید ماشین بسته نیشد این نمیشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ج شاهین : یکماه پیش تبدیل به کوییک نیومده بود الکی نگو
مصطفی اا : اقای قباد سلام لطفا می شه بگید ما که سوم پلاک شدیم وتحویل حضوری زدیم کی ماشین رو بهمون تحویل می دن ؟
لاینر4شهریور : منظور از قطعه همون لاینر هست اینایی ک بدون لاینرن زود میدن
ساینا پیش فروش : سلام ساینا تک پیش فروش دهه فجر تکمیل وجه نهم دهم یازدهم تیر کسی هست؟ چک نکرده برای فاکتور شدن؟
تبدیلی مهر : تبدیلی بیاد 205 تومنه اگر دوگانه بیاد 255 تومن میشه
مصطفی ا ا : کسی تحویل حضوری گرفته یا خیر ؟ اقای اسداللهی لطفا جواب بدید کی پلاک شدید با تشکر
ابراهیم : درود کوییک RS طرح جایگزینی اول خرداد ثبت نام کردم اول مهر هم تکمیل وجه کردم دوستان کسی میدونه کی فاکتور میشه؟
علی : دوستان تازه تحویلی دنا efp شش سرعته در مورد کیفیت ، شتاب ، ترمز ، و صدای باد داخل کابین چطور شده ؟خواهشا نظر اعلام کنید
کوییک تحویل آبان : یکم دی ماه
ارمان : سلام کجای ایران خودرویی داداش این ماشین مارو یه آماربگیر ببین کی میاد یااگه بخواهیم روش مانیتور بندازیم باید چکار کنیم ...پلاک شده ولی توسایت معلوم نیست چه کلاسی داره