پنج فناوری خودروهای نسل آینده

پنج فناوری خودروهای نسل آینده پنج فناوری خودروهای نسل آینده پنج فناوری خودروهای نسل آینده

دنیای فناوری به سرعت در حال رشد است، صنعت خودروسازی هم در حال پیشرفت و فناوری های جدیدی را برای امنیت و راحتی بیشتر ما به ارمغان می آورد. برخی از این فناوری ها صرفا اختراعی جدید هستند اما بیشتر فناوری های این صنعت یا صرفاً برای امنیت بیشتر سرنشینان ساخته می شوند و یا نیم نگاهی به امنیت سرنشینان هم دارند. در بررسی که از این فناوری های جدید داشتیم، برخی از آن ها را نه تنها انقلابی در صنعت خودروسازی، بلکه انقلابی در حمل و نقل انسان یافتیم.

ما هم مثل شما دقیقا اطلاع نداریم، اما بر اساس آن چه که در حال حاضر در حال آزمایش شدن است و آن چه که امروزه در خیابان ها می بینیم، به این نتیجه رسیدیم که برخی از این فناوری ها شانس بالاتری برای استفاده شدن در خودروهای نسل بعدی را دارند. بعضی از این فناوری ها به ما امنیت بیشتری می دهند، برخی دیگر اطلاعات را به شیوه ای جدید برایمان به تصویر می کشند و برخی هم به ما اجازه می دهند که دست هایمان را پشت سر گذاشته و تنها از سواری لذت ببریم! در ادامه باما باشید تا از شماره پنج به شماره یک برسیم.

 

5. خودروهایی که در مسیر با هم در ارتباط هستند

پنج فناوری خودروهای نسل آینده

خودروسازان برای تحقیق و توسعه فناوری ارتباط خودرو ها با هم و ارتباط خودرو با اجسام اطرافش سخت در تلاش هستند. تصور کنید که به چهار راهی نزدیک می شوید و خودرویی هم چراغ قرمز را رد می کند. شما در ابتدا متوجه خودروی متخلف نمی شوید اما این سیستم با استفاده از سیگنال های دریافتی متوجه خطر برخورد می شود و به شما هشدار می دهد و شاید هم برای جلوگیری از برخورد به صورت خودکار ترمز کند. پیش تر در معرفی برترین فن آوری  های به  کار رفته در خودروها به معرفی این فناوری پرداخته بودیم.

فناوری جدیدی با نام "خودرو به خودرو" یا “V2V” به منظور تلاش برای کاهش تصادفات جاده ای توسط خودروسازانی همچون شرکت فورد در حال آزمایش است. سیستم “V2V” یک خودرو از وایرلس برای ارسال و دریافت اطلاعات از خودروهای اطراف خود استفاده می کند، اطلاعاتی مانند سرعت و جهت حرکتشان. در مرحله بعدی این اطلاعات بین خودروهای اطراف فرستاده می شود تا سیستم ها بتوانند فاصله مطمئن از هم دیگر را رعایت کنند. محققان دانشگاه MIT درحال کار بر روی الگوریتم سیستم “V2V” برای تحلیل اطلاعات دریافتی هستند تا در مواردی که خطر برخورد وجود دارد، سیستم بتواند اقدامات اجتنابی را انتخاب کند. در بررسی که سازمان کنترل ترافیک آمریکا در سال 2010 انجام داده بود، آمده است که سیستم "خودرو به خودرو" پتانسیل کاهش دادن 79 درصدی تصادفات جاده ای را دارد.

اما این تنها سیستمی نیست که محققین بر روی آن کار می کنند، بلکه سیستم "خودرو به علائم" و یا “V2I” هم در حال تست شدن است. سیستم “V2I” قادر به ارتباط برقرار کردن با علائم ترافیکی و چراغ های ترافیکی است. به علاوه این سیستم توانایی برقراری ارتباط با سیستم ترافیکی را دارد که به آن اجازه می دهد بهترین مسیر حرکتی را انتخاب کند. سازمان کنترل ترافیک آمریکا بر این باور است که همکاری سیستم های “V2V” و “V2I” در کنار هم، تمامی تصادفات جاده ای را به میزان 91 درصد کاهش خواهند داد. ارتباط شرکت های خودروسازی و دولتمردان برای توسعه و پیشرفت این فناوری ها امیدوار کننده است. تمامی این سیستم های ارتباطی، ما را به سمت فناوری بعدی در این لیست سوق می دهند.

 

4. خودروهای تمام اتوماتیک

پنج فناوری خودروهای نسل آینده

ایده ساخت خودروهایی تمام اتوماتیک چندان هم جدید نیست. بسیاری از فیلم ها و سریال های تلویزیونی این ایده را به نمایش گذاشتند، در حال حاضر هم خودروهایی هستند که قابلیت پارک خودکار دارند. خودروی تمام اتوماتیک واقعی، ماشینی است که می تواند به طور اتوماتیک حرکت کند، بدنیست بدانید ساخت و تولید این دست خودروها از آنچه فکرش را می کنید نزدیک تر است.

 در حال حاضر مهندسین گوگل در کالیفرنیا و نوادا ماشین هایی تمام اتوماتیک را در جاده ها و بزرگراه های عمومی به مسافت 320 هزارکیلومتر آزمایش کرده اند. خودروهای گوگل فقط عکس برداری نمی کنند، بلکه نقشه برداری و کامپیوتری کردن علائم هم از وظایف آن ها می باشد.  آن ها همچنین در هنگام نیاز قادر به مسیریابی و خواندن چراغ های راهنمایی هستند، آن هم قبل از این که چراغ های راهنمایی برای من و شما به نمایش درآیند. این خودروها با استفاده از لیزر، رادارها و دوربین ها می توانند اطلاعات اطرافشان را سریعتر از انسان تحلیل کنند.

اگر خودروهای تمام اتوماتیک به تولید انبوه برسند، دیگر فرصتی برای رانندگی نداریم. طبق آمار هر آمریکایی هرساله 100 ساعت از عمر خود را پشت فرمان در ترافیک خیابان می گذراند(این آمار کمی در تهران متفاوت است). احتمالا در آینده ماشین هایی که توانایی حرکت اتوماتیک دارند، به سمت "یک شدن" تمایل دارند. این حالت زمانی است که چند ماشین در ارتباط با یکدیگر و نزدیک به هم به صورت یک واحد به حرکت خود ادامه می دهند. بسیاری بر این باورند که به دلیل ارتباط لحظه به لحظه خودروها در این سامانه تصادفات جاده ای کاهش خواهد داشت.

در برخی از آزمایشات گوگل، خودرو با چند بار طی کردن یک مسیر جزئیات جاده را فرا گرفت و زمانی که در حالت حرکتی تمام اتوماتیک بود قادر به شناسایی خطوط عابر پیاده شده بود و برای گذر عابرین توقف می کرد. با استفاده از این خودروها در آینده می توانیم سفرهای مطمئن تری داشته باشیم. این سیستم باعث کاهش 95 درصدی علت اصلی تصادفات می شود، یعنی دیگر خبری از خطای انسانی نخواهد بود. شاید به نظر ساخت این خودروها در آینده ای نزدیک عملی نباشد، اما هم اکنون شرکت GM در حال آزمایشاتی است و بسیاری معتقد هستند که در دهه آینده شاهد حضور این خودروها در نمایشگاه های خودرو خواهیم بود.

 

3. داشبوردهای تقویت شده

پنج فناوری خودروهای نسل آینده

جی پی اس و دیگر نمایشگرهای داخل خودروهای امروزی بسیار کارآمد هستند، برخی شرکت های خودروسازی هم نمایش گرهایی در شیشه جلو تعبیه کردند. اما خودروهایی که در آینده ای نزدیک شاهدشان خواهیم بود، قابلیت شناسایی اجسام خارجی قرار گرفته در مسیر پیش روی خود را خواهند داشت و این اطلاعات را بر روی شیشه جلویی نمایش خواهند داد.

ترمیناتور یا دیگر فیلم های علمی تخیلی را تجسم کنید، در این فیلم ها ربوت ها با نگاهی به اشخاص و اجسام اطلاعاتی در موردشان به دست می آوردند. داشبوردهای تقویت شده و یا “AR” همانند این ربوت ها عمل خواهند کرد. شرکت بی ام و شیشه هایی تولید کرده که در آن ها نمایشگر تعبیه شده است و از آن ها در برخی از مدل هایش استفاده کرده است. این شیشه ها قابلیت نمایش اطلاعات مختصری را دارند. اما این شرکت همچنین در حال توسعه داشبوردهای تقویت شده ای است که توانایی شناسایی اجسام جلوی خودرو و نمایش فاصله آن ها تا خودرو را داراست. سیستم “AR” اطلاعات را بالای اجسام و در همان مسیر دید راننده نشان می دهد.

برای مثال، اگر به سرعت در حال نزدیک شدن به وسیله ای بودید، کادری قرمز رنگ بر روی ماشینی که به آن نزدیک می شوید باز می شود و چند فلش راهنما برای کمک به شما برای انتخاب مسیر مطمئن به منظور جلوگیری از برخورد نمایش داده می شود. یک سیستم داشبور تقویت شده دارای جی پی اس برایتان مسیرحرکتی را مشخص می کند و زمانی که نیاز به انتخاب مسیر انحرافی و یا دور زدن داشتید، آن را به شما نشان می دهد، بدون اینکه نیازی به چشم برداشتن از جاده داشته باشید.

شرکت بی ام و همچنین در حال کار بر روی داشبورد تقویت شده ای برای تکنسین های خودرو است. شرکت بی ام و ویدئویی پخش کرده که در آن تکنسینی را نشان می دهد که برای بررسی یک موتور و تشخیص قسمت هایی که نیاز به تعویض دارند از عینک های دارای داشبورد تقویت شده استفاده می کند و بعد از اینکه عینک قسمت های تعویضی را مشخص کرد، دستورالعمل چگونگی مراحل تعویض را مرحله به مرحله نمایش می دهد.

داشبوردهای تقویت شده برای سرنشینان هم در حال بررسی است. شرکت تویاتا هم خودروهای ابتکاری خود را مجهز به سامانه ای کرده است که به سرنشینان از طریق یک صفحه لمسی اجازه انتخاب و بزرگنمایی تصویر اجسام خارج از خودرو را می دهد. شاید هنوز زمان لازم برای تولید و بکارگیری این امکانات نرسیده باشد، اما اگر سازندگان خودرو به همین شکل به کار خود ادامه دهند، ممکن است ما هم در خودروهای نسل آینده تجربه استفاده از این ابزارها را داشته باشیم.

 

2. کیسه های هوایی که به متوقف شدن خودرو کمک می کنند

پنج فناوری خودروهای نسل آینده

از زمانی که کیسه های هوا ساخته شدند، همچنان به خودروهای ما راه پیدا می کنند. در حال حاضر کیسه های هوای پرده ای، جانبی، زانویی، کمربندی و حتی کیسه های هوایی که زیرمان باز می شوند ساخته شده است. ممکن است همه این ها را در ماشین عزیزمان نداشته باشیم، اما واقعیت این است که از آن ها در برخی مدل ها استفاده می شود. شرکت مرسدس در حال توسعه سیستمی است که کیسه های هوا را از ابزاری بعد از برخورد به ابزاری فعال و پیشگیرانه تبدیل می کند.

آن ها تکنیکی را آزمایش می کنند که یک کیسه هوا را در زیر خودرو برای جلوگیری از برخورد باز می کند! این کیسه های هوا هم جزئی از سیستم امنیتی خودرو هستند و تنها زمانی که سنسورها تشخیص دهند برخورد اجتناب ناپذیر است، باز می شوند. این کیسه ها دارای پوششی با اصطکاک زیاد هستند که قدرت متوقف کنندگی خودرو را دو برابر می کند. این کیسه ها ارتفاع خودرو را 8 سانتی متر بلندتر می کنند که هنگام برخورد، پایین آمدن خودرو را در ترمزهای شدید جبران می کند و باعث برخورد سپر به سپر خودروها می شود و از سر خوردن سرنشینان به زیر کمربندهای ایمنی جلوگیری می کند.

اگرچه شرکت مرسدس چند سالی می شود که بر روی این سیستم کارمی کند، اما در هیچ مدلی از آن استفاده نشده است و شاید تا چند سال آینده هم خبری از آن نباشد. با تکامل سیستم کیسه های هوا و استفاده بسیار زیاد از آن ها، دور از انتظار نخواهد بود، اگر تصور کنیم که در آینده از آن ها برای متوقف کردن خودروها استفاده شود.

 

1. بدنه های پنلی ذخیره کننده انرژی

پنج فناوری خودروهای نسل آینده

شرکت اگزون موبیل (Exxon Mobil) پیش بینی می کند که تا سال 2040 نیمی از اتومبیل های تولیدی هیبریدی خواهند بود. مثلما این خبر خوبی برای محیط زیست است! اما مشکل هیبریدی ها این است که باتری ها فضای زیادی اشغال می کنند و وزن بالایی دارند. همین باعث به وجود آمدن ایده ساختن بدنه های پنلی ذخیره کننده انرژی شده است.

در اروپا یک گروه تشکیل شده از 9 شرکت خودروسازی در حال تحقیق و آزمایش بدنه های پنلی هستند که توانایی ذخیره انرژی را دارند و سریعتر از باتری های امروزی شارژ می شوند. بدنه های پنلی مورد آزمایش از رشته های پلیمری و کربن رزین ساخته می شوند که برای استفاده در خودروها به اندازه کافی محکم هستند و برای شکل گیری به مانند پنل، به اندازه کافی انعطاف پذیر هستند. استفاده از این پنل ها 15 درصد وزن خودروها را کاهش خواهدداد. این پنل ها انرژی را از تکنولوژی هایی همانند احیای انرژی ترمز و یا از شارژ برقی شبانه خودرو می گیرند و زمانی که خودرو به آن نیاز داشت، انرژی ذخیره شده را به آن می دهند. این فناوری نه تنها به کوچکتر شدن باتری های هیبرید کمک می کند، بلکه وزن کم شده خودرو هم از هدر رفتن انرژی اضافی جلوگیری می کند.

شرکت تویوتا حتی قدم را فراتر گذاشته و در حال تحقیق بر روی ساخت بدنه های پنلی سبک تری است که انرژی خورشید را دریافت و در این بدنه های سبک ذخیره می کنند. حقیقت این است که چه این بدنه ها انرژی را دریافت و یا فقط ذخیره کنند، صنعت اتومبیل سازی به دنبال ایجاد راهکارهای عملی برای ساخت خودروهایی با مصرف انرژی کمتر و سبک تر است.


منابع

howstuffworks

  

برچسب : خودرو , فن آوری , آینده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

22 نظر

علی 1
1

با سلام از قسمتهای داشبور صندلیها و شیشهای جلو عقب و جانبی برای دریافت و ذخیره انرزی می توان مورد استفاده قرار گیرد.
19:45  1394/12/26
گزارش
پاسخ دادن
AMIR
0

عالیه
15:27  1394/12/11
گزارش
پاسخ دادن
عادل
0

گزینه 2 خیلی جالب بود .
17:12  1394/10/30
گزارش
پاسخ دادن
علی
0

عالی بود
16:48  1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
فرجی
8

سلام،با تشکر از زحمات شما
12:27  1393/09/06
گزارش
پاسخ دادن
سامان
1

بیشتر تلاش کنید
01:28  1393/02/05
گزارش
پاسخ دادن
امیر حسین
1

عالی بود.
15:03  1393/01/19
گزارش
پاسخ دادن
حسین
2

سلام اگه میشه لینک مقاله های مربوط به نشانگرهای جلوی راننده(abs،شارژ باطری و...) رو رو سایتتون بذارین.
تشکر.
00:42  1392/07/14
گزارش
پاسخ دادن
حیدر
6

همشون به جز اون راننذگی اتوماتیک خوب بود اگه قرار باشه ماشین خودش رانندگی کنه دیگه برای شما چه فرقی میکنه توی فراری یا تو پراید بشینی چون لذت نشستن تو این ماشینا به رانندگی با اوناس.با سپاس از 1car
00:26  1392/02/30
گزارش
پاسخ دادن
حمید
1

خوب بود.....چشمامی
18:05  1392/02/03
گزارش
پاسخ دادن
علی
2

لطفاً در مورد طراحی هم مقاله بذارید.
11:51  1392/01/27
گزارش
پاسخ دادن
مریم
2

با تشکر از مقالات بسیار ارزشمند شما.
12:56  1391/11/30
گزارش
پاسخ دادن
داوود
1

دمت گرم
13:07  1391/11/27
گزارش
پاسخ دادن
هومن
1

معرکه بود با تشکر از همه دست اندر کاران
00:04  1391/11/27
گزارش
پاسخ دادن
h
2

بیست
20:16  1391/11/24
گزارش
پاسخ دادن
امیر حسین
1

به من هم 18
18:24  1392/09/07

گزارش
سپیده
3

موفق باشید
14:27  1391/11/24
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
11

مقاله جالبی بود، موفق باشید.
12:11  1391/11/22
گزارش
پاسخ دادن
احمد
12

با تشکر
11:07  1391/11/22
گزارش
پاسخ دادن
shiva
20

این مقالاتی که میذارید فقط باعث نا امیدی در ما میشه . دلمون رو میسوزونه . راسته که میگن در نادانی نعمتی هست .! با آگاهی از وجود چنین ماشینهایی دیگه چطوری با پراید زندگی کنیم ؟!
22:21  1391/11/21
گزارش
پاسخ دادن
امیرعلی
31

مقالات شما بسیار عالی است.
21:09  1391/11/21
گزارش
پاسخ دادن
امیر حسین
1

یعنی چه
18:20  1392/09/07

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتوماتیک : سلام ،02182272727 با این شماره تماس بگیرید داخلی صفر بگید میخواهید ثبت جریمه تاخیر کنید حساب میکنند بعد می‌گویند بهتون اگه زنگ نزنید خودشون بهت نمیدهند اون وسط هپلی هپو میکنند.
ماهان : واقعا باید ..ید به این مدیریت کرمان موتور. خودشون هم گوه گیجه گرفتن. نمیدونن چیکارکنن. مثال: قیمت x5 اول شهریور 1740 قیمت 8 شهریور 1880 قیمت مهر ماه2230 قیمت نقدی تحویل 30روزه 2330 قیمت آبان 2100 ماشین ها رو تحویل نمیدن تاخیر ها خصوصا x5 بالای 100 روز کاری ثبت نام تحویل 90روزه همین الان توسایت وجود داره ثبت نام نمایندگی کمتر از 30روز وجود داره پیگیری می کنی 50روزه در حال در حال بارگیری پیگیری میکنی تو این هفته شاسی میشه 2 ماه گذشته خیری نیست واقعا لوح تقدیر ... به این مدیریت و برنامه ریزی باید داد.
ماهان : سلام تنها راه باقی مونده برای ما فقط رسانه ای کردن هست. اگر کسی دسترسی به رسانه داره فقط بگید نظرات این سایت رو بخونه. حدود 20نفر از کسایی که x5 ثبت نام کردن و افزایش قیمت خوردن و یا تحویل نمیدن قرار گذاشتیم هفته بعد وزارت صمت با پلاکارد. فیلم بگیریم بدیم 8:30 برای ما که کاری نمیکنن حداقل بقیه گول نخورن. من نمیدونم با چه رویی شرکت مجدد به دروغ ثبت نام میکنه؟
جواد : سلام پرداخت اولیه برج 12پارسال درست 4روز قبل از عید بود. دوره چهارم فک کنم. انتخاب نمایندگی که نوشتم
شاهین بلاتکلیف شدید : سلام من پرسیدم گفت مهلت مردودی ها تا ۱۹ آبان هست.بعد اون به شهریاری ها ارسال میشه.البته در روایتی دیگر شنیدم یه قسمت از مرداد هنوز مونده واول اونو خواهند فرستاد
حامد : روغن سیستم را تخلیه و باروغن دکسران 3 جایگزین کنید
بابائی : واریز وجه 3اردیبهشت فاکتور 11ابان پلاک 12ابان تحویل 13ابان میرم تحویل حضوری انشاالله همه به فاکتورشن
Hx5 : من آخر تیر 90 روز کاری گرفتم پرسیدم از نمایندگی از روز ثبت چک در سیستم که یک هفته طول کشیده 90 روز کاری بشمارید میاد نیمه آذر پنجشنبه ها و روزهایی که برق نبود را هم حساب کنید میشه تاریخ فاکتور نه تحویل تازه تو قرار داد گفته. حالا کی تحویل بدن ... نمایندگی گفت دو هفته که قطعا بیشتره اما به نظرم چون مدل 404 هستیم نه تاخیر در فاکتور بهمن ماه هستش و آخر سال تحویل میشه یعنی نیمه اسفند خیلی سخت نگیرید
۲۳ اردیبهشت : سلام انشاا.. به سلامتی و دل خوش لطف کن بعد از تحویل از کیفیت ماشین بنویس برامون. آیا همونی که انتظار داشتیم هست؟ ممنون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس : آقا ممنون اینجوری اطلاع رسانی میکنن بقیه که فاکتور میشن یاد بگیرن.
جی ایکس آر ال : طرح فرسوده هستم چه تاریخی آخرین فاکتور بوده ؟؟؟
ساینا دوگانه مرداد : ما هم برا ماشین دوم میخواییمش . هر وقت دادن دادن مهم نیست هم ارزش پول حفظ میشه هم جریمه تاخیر میگیریم تو غصه نخور😁
اطلس خسته بهمن : سلام برای شکایت باید کجا بریم؟؟؟هزینه ای هم داشت؟؟
مظلومی : یه پیامک از امداد خودرو اومد، جوابش لعنت فرستادم براش، تماس گرفت هرچی حرف بود بارش کردم گفتم این جه وضعیه مردم رو اسکل کردین، چرا پامک فرستادی وقتی ماشین تحویل ندادی گفتم با روح مردم بازی میکنی این چه وضعیه گفت ببخشید پیگیری مینکنم گفتم عددی نیستی که پیگیر باشی پیگیری رو مرد میخاد
اطلس : واقعا اونایی که میگن حالا دیر شد سشود تاخیر میگیریم و نمیفهمم فازشونو ، اولا کو سود تاخیر تا دو سال دیگه نمیدن دوما واقعا میتونی 800 میلیون پولتو بذاری دست سایپا برشسکته بمونه اونم با این وضعیت نا امنی مملکت که ممکنه باز جنگ بشه و همه چی بره رو هوا فقط تجمع تنها راه حله
ارمین : سلام چطوری من ک 3شهربور نکمیل کردم فاکتور نشدم شما یک ماه بعد من تکمیل کردی فاکتور فاکتورشدی؟؟؟؟
مظلومی : والا با لعنت کاری درست نمیشه فکر کنم اینا استغفرااله خدا رو هم خریدن
مظلومی : به نظرم الان مشکل اساسی مسول سایت و گروه است همه پیشنهادات تو گروه نمی یاد، اگه هدف گروه اطلاع رسانی هست کارتو انجام بده بزار اونایی که اونجا نشستن اه و ناله مشتریا رو ببینن شاید دل درد بگیرن، لعنت
عظمی : من تو چه بی کسیم وقتی تکیمون به باد