با قالپاق و نقش آنها در خودرو آشنا شوید

 

با قالپاق و نقش آنها در خودرو آشنا شوید

 
پاره ای از ایرادهای خودرویی بسیار ساده و روش برطرف کردن آن ها نیز آسان است. "تعمیرکار خود باشید" با بیان ساده شما را به رفع مشکل پیش آمده دعوت و تا زمان رفع مشکل مرحله به مرحله راهنمایی می کند.
قالپاق ها از همان روزهای ابتدایی خلق درشکه برای حفاظت مرکز چرخ از ورود رطوبت و گرد و خاک استفاده می شد. این مفهوم با گذر زمان پیشرفت کرد و به شکل امروزی آن رسید.
 
با قالپاق و نقش آنها در خودرو آشنا شوید
 
تفاوت قالپاق چرخ با قالپاق مرکزی
 
در خودروهای دارای رینگ های قولادی دو نوع و در خودروهای دارای رینگ های اسپرت تنها یک نوع قالپاق وجود دارد.
 
 خودروهای رینگ فلزی استاندارد همانند خودروهای رینگ اسپرت دارای یک قالپاق مرکزی در وسط چرخ هستند که وظیفه آن جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و خاک به بالبرینگ مرکزی چرخ و گریس موجود در آن است. اما خودروهای رینگ فولادی استاندارد، یک قالپاق دیگر معادل با قطر داخلی رینگ یا کوچکتر، معمولا از جنس پلاستیک یا گاها فلز دارند که وظیفه انها در درجه اول حفظ زیبایی و سپس جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و خاک به داخل پیچ های چرخ است. اما وظیفه کدام یک از این دو حیاتی تر است؟
 
نبود قالپاق مرکزی چرخ که اتفاقا به شدت در جای خود محکم شده است، موجب نفوذ اب و گرد و خاک به درون روان کننده بالبرینگ مرکزی چرخ می شود که باعث افزایش سایش و  خرابی زودهنگام توپی چرخ می شود که معمولا قطعه ای گران قیمت است.
 
با قالپاق و نقش آنها در خودرو آشنا شوید
 
 
اما نبود قالپاق چرخ در بسیاری از موارد حتی می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد چرا که بسیاری از قالپاق های پلاستیکی بیشتر جلوه تزئیناتی و زیبایی دارند و در بسیاری از موارد ضمن جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و خاک، از آمد و شد جریان هوا نیز جلوگیری کرده و درنتیجه ترمزها دیرتر خنک می شوند.
 
 
از طرف دیگر، وجود آلودگی روی پیچ چرخ ها به سادگی قابل شست و شو و برطرف شدن است.
 
اگر قالپاق مرکزی گم شد چه کنیم؟
 
قالپاق مرکزی چرخ خودروهای مختلف در بازار و از سوی نمایندگی آنها به فروش می رسد. با تهیه یک قالپاق فابریک باید نسبت به شست و شو کامل توپی چرخ و گریس درون آن اقدام کنید چرا که وجود رطوبت یا خاک درون گریس به سرعت بالبرینگ را فرسوده می کند. 
 
پس از شست و شو توپی و زدودن همه گریس های قدیمی باید گریس نو از نوع به اصطلاح نسوز را به درون توپی وارد کنید. پس از پر کردن توپی از گریس، قالپاق مرکزی نو را با ضربه در جای خود محکم کنید.
 
با قالپاق و نقش آنها در خودرو آشنا شوید
 
نظافت داخل توپی و تعویض گریس آن در بازه های مشخص اجباری است در غیر این صورت شنیدن صدای جیر جیر و اصطکاک از چرخ ها مخصوصا در پیچ ها و خرابی توپی اجتناب ناپذیر است.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قالپاق






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید : نه والا منم26هستم خبری نیس
علی : لطفا جو الکی درست نکن آقای مهندس
شاهین فرغون : هموطن بپا خیز بپا خیز! سایپا خراب شده از سال 1402 ثبت نام رو اغاز کرده با وجود گذشت دوسال هنوز ارابه مرگ ماهارو تحویل نداده! ایا این حق یک انسان که در این کشور زندگی میکند؟؟؟ لطفا دست روی دست نگذارید و با باید یک تجمع درست و حسابی مطالبه گری کنیم تکلیف را روشن کنیم قبلا ایران خودرو تاخیر در تحویل داشت الان سایپا،چراا؟برای اینکه حواله داران ایرانخودرو فریاد رسای خودشون رو به گوش همه رساندن!!! لطفا ازین خواب غفلت بیدار بشید! اینجوری پیش بره نه ماشین تحویل میدن نه سود تاخیرر!!
۲۳ اردیبهشت : با سلام به همه دوستانی که تحویل می گیرن لطفا اینجا از کیفیت ماشین بگین. ببینیم باید استفاده کنیم یا به فکر فروش و تعویضش باشیم. ممنون
شاهین کویک : بجای که بریم شکایت کنیم تجمع کنیم فقط کارمون شده نشستن تو خونه پیام دادن تو این سایت که هیچ تاثیری هم نداره
شاهین GL در تاخیر : ایران‌خودرویی ها دو بار پشت سرهم تجمع کردن الان همه ماشین زیر پاشونه
شاهین G : حقمونه بی ماشینیم وقتی نمیاین تجمع دست گذاشتین رو دست یعنی رضایت دارین به اوضاع
شاهین جی : یک سال سیصد میلیون پول برای شاهین جی واریز کردم و ا ماشین مردم نمی دن بی شرفی دزدی تا این اندازه داره رایج میشه راحت دارن با زندگی اعصاب روان پول مردم بازی می کنند اصلا براشون مهم نیست که مردم توی این گروهی چه مشکلاتی دارن واگذارتون کردم به خدا می دونم مدیران سایپا خدا قبول ندارن نمی شناسند ولی چاره ای ندارم به امید روز نابودی سایپاه
شاهین جی : سلام 15/9/1403 من دویست نود هفت میلیون پول واریز کردم برای شاهین جی پیامک برای شاهین اتومات می آمد برای شاهین جی ل هم می آمد من چون جی می خواستم منتظر موندم والان از برج 5 که نه دعوت نامه آمده نه خبری هست سایپا پول من بالا کشید کسی دیگه هم مثل من هست که یک ساله منتظر باشه به هیچ کسی هم پاسخگو نیستند چیکار باید کرد من از زاهدان چیکار کنم بیام تهران تا جوابی بگیرم چیکار باید بکنم به والله دیگه به اندازه ای اعصابم خرابه که خدا می دونه نمایندگی اینجا که می گه دست ما نیست هرچی هست تهرانه چیکار باید بکنم اینا مسلمان هستند اسم خدا پیغمبر مییارن گردن اینار باید شکست دزد حرامی پیش مدیران سایپا شرف دار
آرش : دوستان خردادی که تکمیل وجه نکردن به جی ال،خبری جدید نداری؟ حقیقت داره باید ۴۴۶ دیگه واسه جی ال بی صاحب بپردازیم؟؟؟؟ لطفا ج بدی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قباد : داداش اکسند سری اول یه سری مشکلات داره که تو سری بعد سال جدید بر طرف میشه اگه برای استفاده چندین ساله میخوای از سری 2خرید بزنید
30 آبان : به سلامتی . از مازندران بود یا کرمانشاه؟
مجتبی : سلام من که پذیرش 4 شهریور داشتم راس 1 ماه تحویل دادن بدون یک روز تاخیرفروختمش الان پذیرش 21 مهرماه دارم وای هنوز خبری نیست
کوییک : من دارم حرکت میکنم لطفا همه بیایید یک دست صدا نداره هرچی تعداد بیشتر بهتر همه با گوشی هاتون از جمیعت فیلمبرداری کنید رسانه ای بشه بقیه مثل ما تو دام این شیاطین نیفتن
سارا : دوستان فقط مسئله فاکتور شدن نیست دیگه حتی پلاک هم نمیکنن من دوهفته پیش فاکتور شدم ولی پلاک نه
ATLAS : 18منم میام
دنا پلاس اتومات : دنا پلاس اتومات پیش فروش رنگ خاکستری تا تکمیل وجه چند فاکتور شده؟؟؟ کسی میدونه؟
پیش فروش برج 11 : فکر کنم تا آخر تیر داریم
پیش فروش برج 11 : سلام اینو از کجا اوردی ممنون می شم بگی
90 روزه GXRL : برای GXRL باید ساختمان پارس خودرو طبقه اول امور مشتریان بریم ن سایپا چون یبار رفتم سایپا گفت باید بری اینجا.....