بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار یا بهاچار (ویکیپدیا) کلمه ای فارسی بوده که از ایران زمین قدیم تا امروز به معنای محلی برای تعیین  قیمت ها تعریف شده است. اما بازار فقط جایی برای شناخت و تعیین قیمت نبوده است و گرنه در تمامی سرزمین ها جاهایی بوده است که به محل عرضه عمده کالا ها اختصاص داشته است، اما آنچه که بازار ایران و فرهنگ بازار ایرانیان را متمایز از بقیه جهان می کرده، خصوصیت بازاریان بوده است که الگوی تجارت جهانی امروزه بر آن اساس پایه گذاری شده است. با گذری به بازارهای سنتی موجود در کشور، خصوصیت یکسانی را می توان در آنها یافت. در تمامی بازارها، محل کالاهای یکسان در کنار یکدیگر قرار داشته و مشتری می تواند از خیل ده ها عرضه کننده به انتخاب محصول خود بپردازد. اما چه چیز باعث می شده است که بازاریان را در میان آن همه رقیب، راضی به روزی خود کرده و برای نسل ها مسیر تجارت خود را ادامه دهند.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

کسی به یاد ندارد که شنیده باشد در گذشته یک بازاری به دلیل کسادی و رقابت بالا، چوب حراج را بر کالاهای خود زده و به تغییر شغل روی آورده باشد. کسی که وارد تجارت و بازار می گردید باید خصوصیت چندی را انتخاب و ذات خویش نهادینه می کرد. صداقت و امانت داری از اولین خصوصیات این افراد بوده که حتی خانواده خویش را به امانت دست ایشان می سپردند. اما نکته ای که در این مبحث به آن تاکید دارد، نه بحث امانت داری که خلق و خوی بازاریان است که در این روز ها به فراموشی سپرده شده است.بازاریان قدیم اولین اجرا کنندگان اصول مشتری مداری بوده اند. ایشان به دنبال مشتری لحظه ای و گذرا در صنف خود نبوده تا با فروختن آن جنس، کاری به مشتری نداشته باشد. دکان برایش آبرو و پاتوق و محل زندگی بود. اگر یک بازاری جنس نادرست به مشتری عرضه می کرد، آبرویی برایش باقی نمی نماند. از سوی دیگر در خیل آن همه رقیب، مشتری به راحتی دکان دیگری را برای خرید خود انتخاب می کرد. بازاری مجبور بود که مشتری را برای خود نگه دارد. با انواع و اقسام روش ها دل مشتری را به خود ببندد تا سراغ فروشنده دیگر نرود. اگر مشتری می خواست جنس خود را تعویض کند، برای بازاری مشکلی نبود. 

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

فرآیندها و سیستم ها در این بین برای نرساندن حق مشتری به او تعریف نشدند. بلکه در کوتاه ترین زمان مشتری به خواسته خود دست پیدا می کرد. مشتری به روش های مختلف می توانست صاحب کالا شود. یا آخر ماه به آخر ماه تسویه مالی خود را انجام می داد و یا روزانه حساب خود را تسویه می کرد و حتی اگر بازاری می دانست که خریدارش استطاعت پرداخت ندارد به نسیه کالای خود را می داد. در مواقعی هم به امانت کالای خود را به مشتری خود می داد و در تاریخ دیگر عین همان کالا را پس می گرفت. در سیستم بازار به معنای واقعی کلمه تکریم مشتریان جاری و ساری بوده است. بازاری می دانست که پیراهن تنش به خواست مشتری در تن او قرار دارد (استعاره ای زیبا از مرحوم حاج  آقای گرامی بزرگ موسس شرکت گلستان) و خود را بنده و غلام مشتری خود می دانست. بازاریان هرگز اخلاق خوش و حسنه را جایگزین رقابت ناسالم قرار ندادند. بازاریان به هیچ عنوان به قصد مشتری بیش تر، مشتریان رقبای خود را به چنگ نمی آوردند چرا که معتقد بودند که روزی در دست خداست و آن کس که اخلاق خوش دارد، خوش نام تر خواهد بود. تمامی موارد بالا، اصولی است که امروزه در پس از فروختن کالا به مشتری به عنوان خدمات مجزا به مشتری به عنوان اصول اولیه تجارت و توسعه بازار به کار می رود. سازمان ها به وضوح دریافته اند در دنیای رقابتی امروز – همانند همان چه در بازارها جریان داشت – این خوش اخلاقی و بها دادن به نیازهای بعدی مشتریان است که می تواند موجب دوام و بقای سازمان گردد.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

خواسته مشتریان در قبل از خرید کالا بسیار مشخص و بدیهی است. مشتری می داند چه می خواهد خرید نماید، چقدر می خواهد هزینه کند و حتی برنامه مصرف آن را نیز از هم اکنون در ذهن خود دارد. در اکثر مواقع مشتری امروزه می تواند بدون حضور مشاور فروش و با گشتی در اطلاعات موجود در اطرافش دقیقا به خواسته مورد نظر خود دست پیدا کند. اما آن چه که مشتری نمی داند نتایجی است که از انتخاب و خرید کالای خود حاصل می گردد. آن جاست که حضور پرقدرت فردی به عنوان مشاور در کنارش می تواند موجب وفاداری، اعتماد، تداوم تجارت فی مابین گردد. در خدمات پس از فروش نوین، سازمان ها با الگوبرداری از این رفتار پیشینیان ما، سعی دارند اصولی را به ما یادآوری کنند که خود به عمری در آنها زیسته ایم اما در اجرای آن ناتوان بوده ایم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش


بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : بازار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: M_AJ
9

مردم ایران مثل این کبوترا هستن که تا یکیش به یه سمت حرکت میکنه بقیه کور کورانه مسیرشونو عوض میکنن . البته حق هم دارن
هرکس تو این مملکت سود خودشو میخواد و براش مهم نیست که بقیه ضرر میکنن یا سود
13:41  1392/06/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : ۱۹ آذر ۲۹۶ تحویل مرداد امروز تبدیل به جی ال ۳۱۴ ریختم
Samirax5 : شما نمیخواد ناراحت باشی خوشحال باش چون کار درست رو انجام دادی الان تو موقعیت برنده قرار گرفتی و افزایش قیمت برات حال خوشی میاره ولی ما هم احمق نبودیم یا پولمون کافی نبوده که پیش خرید کردیم یا تو هیچ حالتی فکر نمی کردیم که تو این مدت کوتاه 500 میلیون رو قیمت ماشین بره همونطور که هیچ عقل سلیمی فکر نمیکرد، ضمنا ما بار اولمون نبوده پیش خرید ماشین داشتیم من خودم سال قبل از سایپا شاهین پلاس گرفتم موقع پیش خرید 340 دادم قیمت 840 بود چند ماه بعد 970 شد ولی کل پولی که از ما گرفت در نهایت 800 تومن بود چون سود ماهانه حساب کرد و افزایش قیمت رو به نصف مبلغ حساب کرد، پس ایراد از حساب کتاب ما نبوده از بیشرفی خودروساز بوده و مردمی که تو این شرایط به جای اینکه پشت هم باشند مثل همیشه فقط منافع شخصی خودشون مهمه
شاهین : بعد از پلاک شدن چقدر طول میکشه ماشین رو تحویل بدن؟
جی ال : دوست عزیز شاهین توبحث شتاب نسبت به ماشینهای ایران خودرو حرف اول رومیزنه ولی توبحث قدرت ماشینهای ایران خودرو حرف اول رو میزنه
شاهین : ما که شرمنده زن و بچه شدیم آخه این چ کاریه با مردم میکنین وقتی قطعه ندارین چرا ثبت نام میکنین خب همین کارها میکنین که مردم رو از دین و آیین جدا کردین مسلمانی ب عمل هس نه ب گفتار
X5 : سلام اما این فروش اقساطی که گذاشته با تحویل سه ماهه , شکی نیست بعد از اولین چک که اردیبهشت 405 میباشد تحویل میده
محمد x5 : سلام خوش خبر باشید
تارا تیتانیوم دستی : سلام. تارا دستی تا چه تاریخی فاکتور شده؟
cvt مهر1402 : شاهين cvt سانروف تا تكميل وجه شده هاي 20 اسفند 1403 فاكتور شده. كسري قطعات پس از تامين ، روي خودروي ناقص نصب ميشه و خودرو كامل ميشه و فاكتور ميشه. اين روند كند هستش اما كم كم داره انجام ميشه. هر 15 روز تا 20 روز كه ميگذره تاريخ تكميل وجه شده ها يكروز ميره جلو بصورت قطره چكاني. من تكميل وجه 22 اسفند هستم و فعلن هيچ خبري نيست.
شاهین + فاکتور 3 آبان : واقعا راست میگی ،سه ماهههه ،پس من زیاد امیدوار نباشم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
Rs : سلام پارس خودرو هنوز افزایش جدید قیمت محصولاتش اعلام نکرده به نظر شما کی اعلام میکنه؟؟؟ من کوییک Rsتحویل اذر 404 دارم فکر میکنید دعوت نامه اش کی میاد و مبلغش چقدر باشه پرداخت اولیه اردبیهشت 404انجام دادم به مبلغ209/500/000
اطلس خسته بهمن : سلام توی پیام های قبلی گفتم من دوهفته پیش رفتم.جواب درستی ندادن.باپررویی گفتن اگه عجله داری تبدیل بزن.خواهشا اگه همه میان منم بیام .چون به سختی مرخصی میدن.نیام اونجا تنها باشم
207تبدسل ی رینگ تحویل مهرئ : سلام برای منم پلاک شده از پنج شنبه تا حالا روی حمل مونده مگه چقدر طول می کشه ضمنا استان فارس
علی : بدون شک اکسنت خیلی بهتر از ابی هست
قباد : نگران پلاک نباشید . علت ابنکه این مشکل پیش امد استاندارد تایید نمیکرد ابی را ولی با ورود دادستانی مشکل حل شد و یکجا 9500 عدد نبسان رفت برای پلاک . این که تمام بشه دیگه هرکی ثبت نام بکند دقیقا سر ماه تحویل و پلاک میشه
مجتبی : فاقد صف فاکتور یعنی هنوز تو صف گزاری برای فاکتور قرار نگرفتین ، و زمان میبره که پروندتون در صف قرار بگیره ، اینی که میگن فاقد صف فاکتور یعنی زود فاکتور میکنن اشتباهه ، بعد یکی دو هفته میرین تو صف قرار میگیره پروندتون و میزنه ماه جاری در حال فاکتور میباشد اول که واریز کنید میزنه فاقد صف فاکتور بعد دو هفته درست میشه از منم اول زده بود فاقد صف فاکتور بعد دو هفته درست شد عجله نکنید پروندتون میزارن تو صف فاکتور شدن صبر کنید فقط
قباد : از این به بعد فقط اکسنت تولید میشه و قطعا اکسنت از ابی خیلی بهتره. رانندگی کردنش راحت هست امکانات داره .
سجاد : پذیرش29/5
بهداد : آقا تو رو خدا هر کی می دونه منو یه راهنمایی کنه ، من سال پیش 219500 پول ریختم واسه کوییک gxl, الان قیمتش شده587400,شامل افزایش قیمت شدم ، کسی می دونه موقع دعوتنامه چقد باید واریز کنم ؟؟؟؟؟؟
دوگانه 26اسفند. : تکمیل وجه 26 اسفند 403 بودم.29 شهریور حضوری تحویل گرفتم.جی ایکس ال دوگانه.با 6ماه تاخیر