بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار یا بهاچار (ویکیپدیا) کلمه ای فارسی بوده که از ایران زمین قدیم تا امروز به معنای محلی برای تعیین  قیمت ها تعریف شده است. اما بازار فقط جایی برای شناخت و تعیین قیمت نبوده است و گرنه در تمامی سرزمین ها جاهایی بوده است که به محل عرضه عمده کالا ها اختصاص داشته است، اما آنچه که بازار ایران و فرهنگ بازار ایرانیان را متمایز از بقیه جهان می کرده، خصوصیت بازاریان بوده است که الگوی تجارت جهانی امروزه بر آن اساس پایه گذاری شده است. با گذری به بازارهای سنتی موجود در کشور، خصوصیت یکسانی را می توان در آنها یافت. در تمامی بازارها، محل کالاهای یکسان در کنار یکدیگر قرار داشته و مشتری می تواند از خیل ده ها عرضه کننده به انتخاب محصول خود بپردازد. اما چه چیز باعث می شده است که بازاریان را در میان آن همه رقیب، راضی به روزی خود کرده و برای نسل ها مسیر تجارت خود را ادامه دهند.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

کسی به یاد ندارد که شنیده باشد در گذشته یک بازاری به دلیل کسادی و رقابت بالا، چوب حراج را بر کالاهای خود زده و به تغییر شغل روی آورده باشد. کسی که وارد تجارت و بازار می گردید باید خصوصیت چندی را انتخاب و ذات خویش نهادینه می کرد. صداقت و امانت داری از اولین خصوصیات این افراد بوده که حتی خانواده خویش را به امانت دست ایشان می سپردند. اما نکته ای که در این مبحث به آن تاکید دارد، نه بحث امانت داری که خلق و خوی بازاریان است که در این روز ها به فراموشی سپرده شده است.بازاریان قدیم اولین اجرا کنندگان اصول مشتری مداری بوده اند. ایشان به دنبال مشتری لحظه ای و گذرا در صنف خود نبوده تا با فروختن آن جنس، کاری به مشتری نداشته باشد. دکان برایش آبرو و پاتوق و محل زندگی بود. اگر یک بازاری جنس نادرست به مشتری عرضه می کرد، آبرویی برایش باقی نمی نماند. از سوی دیگر در خیل آن همه رقیب، مشتری به راحتی دکان دیگری را برای خرید خود انتخاب می کرد. بازاری مجبور بود که مشتری را برای خود نگه دارد. با انواع و اقسام روش ها دل مشتری را به خود ببندد تا سراغ فروشنده دیگر نرود. اگر مشتری می خواست جنس خود را تعویض کند، برای بازاری مشکلی نبود. 

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

فرآیندها و سیستم ها در این بین برای نرساندن حق مشتری به او تعریف نشدند. بلکه در کوتاه ترین زمان مشتری به خواسته خود دست پیدا می کرد. مشتری به روش های مختلف می توانست صاحب کالا شود. یا آخر ماه به آخر ماه تسویه مالی خود را انجام می داد و یا روزانه حساب خود را تسویه می کرد و حتی اگر بازاری می دانست که خریدارش استطاعت پرداخت ندارد به نسیه کالای خود را می داد. در مواقعی هم به امانت کالای خود را به مشتری خود می داد و در تاریخ دیگر عین همان کالا را پس می گرفت. در سیستم بازار به معنای واقعی کلمه تکریم مشتریان جاری و ساری بوده است. بازاری می دانست که پیراهن تنش به خواست مشتری در تن او قرار دارد (استعاره ای زیبا از مرحوم حاج  آقای گرامی بزرگ موسس شرکت گلستان) و خود را بنده و غلام مشتری خود می دانست. بازاریان هرگز اخلاق خوش و حسنه را جایگزین رقابت ناسالم قرار ندادند. بازاریان به هیچ عنوان به قصد مشتری بیش تر، مشتریان رقبای خود را به چنگ نمی آوردند چرا که معتقد بودند که روزی در دست خداست و آن کس که اخلاق خوش دارد، خوش نام تر خواهد بود. تمامی موارد بالا، اصولی است که امروزه در پس از فروختن کالا به مشتری به عنوان خدمات مجزا به مشتری به عنوان اصول اولیه تجارت و توسعه بازار به کار می رود. سازمان ها به وضوح دریافته اند در دنیای رقابتی امروز – همانند همان چه در بازارها جریان داشت – این خوش اخلاقی و بها دادن به نیازهای بعدی مشتریان است که می تواند موجب دوام و بقای سازمان گردد.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

خواسته مشتریان در قبل از خرید کالا بسیار مشخص و بدیهی است. مشتری می داند چه می خواهد خرید نماید، چقدر می خواهد هزینه کند و حتی برنامه مصرف آن را نیز از هم اکنون در ذهن خود دارد. در اکثر مواقع مشتری امروزه می تواند بدون حضور مشاور فروش و با گشتی در اطلاعات موجود در اطرافش دقیقا به خواسته مورد نظر خود دست پیدا کند. اما آن چه که مشتری نمی داند نتایجی است که از انتخاب و خرید کالای خود حاصل می گردد. آن جاست که حضور پرقدرت فردی به عنوان مشاور در کنارش می تواند موجب وفاداری، اعتماد، تداوم تجارت فی مابین گردد. در خدمات پس از فروش نوین، سازمان ها با الگوبرداری از این رفتار پیشینیان ما، سعی دارند اصولی را به ما یادآوری کنند که خود به عمری در آنها زیسته ایم اما در اجرای آن ناتوان بوده ایم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش


بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : بازار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: M_AJ
9

مردم ایران مثل این کبوترا هستن که تا یکیش به یه سمت حرکت میکنه بقیه کور کورانه مسیرشونو عوض میکنن . البته حق هم دارن
هرکس تو این مملکت سود خودشو میخواد و براش مهم نیست که بقیه ضرر میکنن یا سود
13:41  1392/06/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین‌خرداد : سلام‌شاهین‌gخرداد‌ واسه‌کسی‌دعوتنامه‌امده‌ ؟؟؟؟
حمزه شاهین جی : مبارک باشه انشاالله چرخش ب شادی و خوشی بچرخه دوست عزیز..
شاهین : اصلاشاهینG1404توبازموجودهس؟
X5بهمن : سلام .عزیز جان ثبت نام چه ماهی و چه رنگی هست ؟
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : آقا حمید به سلامتی و دل خوش ممنون از اطلاع رسانی تون ثبت نام چه ماهی بودین؟
X5 حمید : مشتری محترم شماره :20245666، شاسی خودروی شما تخصیص داده شد، جهت تحویل خودرو متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. شرکت کرمان موتور
ری رااسفند : فعلا که خبری نیست
شاهین پلاس : ماشینی ک تحویلش اسفند ۱۴۰۳ بوده دعوت نامه تکمیل وجهش تازه سال ۱۴۰۴ میاد که هیچ بعد تکمیل وجهم باز ۴ ماه گذشته خبری از فاکتور شدن نیست واقعا خیلی شاهکارین افرین به شما سرتونو بالاتر بگیرین
شاهین پلاس : با این همه تاخیر ادعای جریمه دیرکرد هم دارند این همه مدت ک پیاده موندم اسنپ گرفتم هزینه ای اسنپم ده برابر جریمه دیر کرد شمات خیر ندیده ها
شاهین پلاس : ماشین تحویل اسفند۱۴۰۳ که ۴ ماهه تکمیل وجه شده هنوز اماده تخصیص و هیچ خبری از فاکتور شدن نیست خواهش میکنم از بقیه اشتباهی که ما کردیمو نکنید با ۸۰۰ میلیون پول اشغالم خریده بودیم سودش خیلی بیشتر از این بود از سایپا ماشین بخریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 تحویل 6 تیر : سلام خوبی شما فاکتور شدین؟
وحید : داداش مادران یا عادی؟ چه رنگی
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : شما تبدیل رینگ بیاد تبدیل میزنید؟ من موندم هنوز 🙁
اطلس آذر علی : خدا لعنتشون کنه دو بار مارفتیم تبدیل زدیم به جی ال خودشون گفتن بعد چند روز دوباره زنگ زدن گفتن نداریم به خدا نمیدونیم چیکار کنیم حرف خودشونم نمیتونن عمل کنن لعنت بهشون😡
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : برنامه شون همینه پول مفت از ملت بگیرن .رینگ تو بازار مگه چنده اینا اینقدر میگیرن بخاطر همین فاکتور نمیکنن فولادی رو .
دنا 6دنده 31تیر : خدا کنه برای ما هم تبدیل رینگ زود بیاد
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : بنظرم دروغ بود 🥴🥴
... : کدوم شهری داداش؟!
اس : 3 خرداد
تبدیلی 207 موعد 6 تیر : سلام پنجشنبه 9 فاکتور شدم شنبه پلاک صادر شد امروز هم بدون اینکه اسناد صادر بشه خودرو تحویل حمل و نقل شد انشاالله فردا هم میرسه