بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار یا بهاچار (ویکیپدیا) کلمه ای فارسی بوده که از ایران زمین قدیم تا امروز به معنای محلی برای تعیین  قیمت ها تعریف شده است. اما بازار فقط جایی برای شناخت و تعیین قیمت نبوده است و گرنه در تمامی سرزمین ها جاهایی بوده است که به محل عرضه عمده کالا ها اختصاص داشته است، اما آنچه که بازار ایران و فرهنگ بازار ایرانیان را متمایز از بقیه جهان می کرده، خصوصیت بازاریان بوده است که الگوی تجارت جهانی امروزه بر آن اساس پایه گذاری شده است. با گذری به بازارهای سنتی موجود در کشور، خصوصیت یکسانی را می توان در آنها یافت. در تمامی بازارها، محل کالاهای یکسان در کنار یکدیگر قرار داشته و مشتری می تواند از خیل ده ها عرضه کننده به انتخاب محصول خود بپردازد. اما چه چیز باعث می شده است که بازاریان را در میان آن همه رقیب، راضی به روزی خود کرده و برای نسل ها مسیر تجارت خود را ادامه دهند.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

کسی به یاد ندارد که شنیده باشد در گذشته یک بازاری به دلیل کسادی و رقابت بالا، چوب حراج را بر کالاهای خود زده و به تغییر شغل روی آورده باشد. کسی که وارد تجارت و بازار می گردید باید خصوصیت چندی را انتخاب و ذات خویش نهادینه می کرد. صداقت و امانت داری از اولین خصوصیات این افراد بوده که حتی خانواده خویش را به امانت دست ایشان می سپردند. اما نکته ای که در این مبحث به آن تاکید دارد، نه بحث امانت داری که خلق و خوی بازاریان است که در این روز ها به فراموشی سپرده شده است.بازاریان قدیم اولین اجرا کنندگان اصول مشتری مداری بوده اند. ایشان به دنبال مشتری لحظه ای و گذرا در صنف خود نبوده تا با فروختن آن جنس، کاری به مشتری نداشته باشد. دکان برایش آبرو و پاتوق و محل زندگی بود. اگر یک بازاری جنس نادرست به مشتری عرضه می کرد، آبرویی برایش باقی نمی نماند. از سوی دیگر در خیل آن همه رقیب، مشتری به راحتی دکان دیگری را برای خرید خود انتخاب می کرد. بازاری مجبور بود که مشتری را برای خود نگه دارد. با انواع و اقسام روش ها دل مشتری را به خود ببندد تا سراغ فروشنده دیگر نرود. اگر مشتری می خواست جنس خود را تعویض کند، برای بازاری مشکلی نبود. 

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

فرآیندها و سیستم ها در این بین برای نرساندن حق مشتری به او تعریف نشدند. بلکه در کوتاه ترین زمان مشتری به خواسته خود دست پیدا می کرد. مشتری به روش های مختلف می توانست صاحب کالا شود. یا آخر ماه به آخر ماه تسویه مالی خود را انجام می داد و یا روزانه حساب خود را تسویه می کرد و حتی اگر بازاری می دانست که خریدارش استطاعت پرداخت ندارد به نسیه کالای خود را می داد. در مواقعی هم به امانت کالای خود را به مشتری خود می داد و در تاریخ دیگر عین همان کالا را پس می گرفت. در سیستم بازار به معنای واقعی کلمه تکریم مشتریان جاری و ساری بوده است. بازاری می دانست که پیراهن تنش به خواست مشتری در تن او قرار دارد (استعاره ای زیبا از مرحوم حاج  آقای گرامی بزرگ موسس شرکت گلستان) و خود را بنده و غلام مشتری خود می دانست. بازاریان هرگز اخلاق خوش و حسنه را جایگزین رقابت ناسالم قرار ندادند. بازاریان به هیچ عنوان به قصد مشتری بیش تر، مشتریان رقبای خود را به چنگ نمی آوردند چرا که معتقد بودند که روزی در دست خداست و آن کس که اخلاق خوش دارد، خوش نام تر خواهد بود. تمامی موارد بالا، اصولی است که امروزه در پس از فروختن کالا به مشتری به عنوان خدمات مجزا به مشتری به عنوان اصول اولیه تجارت و توسعه بازار به کار می رود. سازمان ها به وضوح دریافته اند در دنیای رقابتی امروز – همانند همان چه در بازارها جریان داشت – این خوش اخلاقی و بها دادن به نیازهای بعدی مشتریان است که می تواند موجب دوام و بقای سازمان گردد.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

خواسته مشتریان در قبل از خرید کالا بسیار مشخص و بدیهی است. مشتری می داند چه می خواهد خرید نماید، چقدر می خواهد هزینه کند و حتی برنامه مصرف آن را نیز از هم اکنون در ذهن خود دارد. در اکثر مواقع مشتری امروزه می تواند بدون حضور مشاور فروش و با گشتی در اطلاعات موجود در اطرافش دقیقا به خواسته مورد نظر خود دست پیدا کند. اما آن چه که مشتری نمی داند نتایجی است که از انتخاب و خرید کالای خود حاصل می گردد. آن جاست که حضور پرقدرت فردی به عنوان مشاور در کنارش می تواند موجب وفاداری، اعتماد، تداوم تجارت فی مابین گردد. در خدمات پس از فروش نوین، سازمان ها با الگوبرداری از این رفتار پیشینیان ما، سعی دارند اصولی را به ما یادآوری کنند که خود به عمری در آنها زیسته ایم اما در اجرای آن ناتوان بوده ایم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش


بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : بازار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: M_AJ
9

مردم ایران مثل این کبوترا هستن که تا یکیش به یه سمت حرکت میکنه بقیه کور کورانه مسیرشونو عوض میکنن . البته حق هم دارن
هرکس تو این مملکت سود خودشو میخواد و براش مهم نیست که بقیه ضرر میکنن یا سود
13:41  1392/06/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : سلام یکم مرداد تکمیل وجه نمودم تا الان خبری نیست .
شاهین G حواله پیش فروش تیر ماه : سلام ، شاهین G کم کم با این مشخصات از چرخه میره بیرون و موتور فعلی موتور پراید توربو میره رو شاهینGL - شاهین G هم شاهین Gپلاس دنده ای میشه با موتور تیو فایو ۱۶ سوپاپ با قیمت بیشتر از شاهین دنده ای فعلی ،افزایش ۱۰۰میلیونی. منتظر پیام جدید باید باشیم یا شاهین GL برداریم یا G پلاس دنده ای............
شاهین G : سلام برای من هم تبدیل آمد نزدم پیام جدید نیامده ، هفته آخر تیرماه هستم
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : مبلغش چقدره؟؟؟
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام منم تیر ماه هستم دعوتنامه صادر نشده هنوز چجوری از شما صادر شده؟؟؟
ری رااسفند : نه امروزفاکتورشدم ممنون انشالله براشماهم به زودی فاکتوربشه
ری رااسفند : تاریخ تکمیل وجه ورنگ ماشینتون مهمه ولی من رفته بودم خودشرکت ایران خودرو گفتن حداکثرتا۲۰مرداداونایی که تا۱۸بهمن تکمیل وجه کردن فاکتورمیشن
احسان : سلام آقا نریزید نمیدن با چه زبونی بگیم جیبشون خالی شده افتادن دوباره جون مردم ما که اسفندیم اردیبهشت ریختیم ۳ ماه سر کاریم تازه الان میگن شهریور یا مهر خدا به داد شما برسه
داریوش : کاش هیچکی ثبت نام نکنه لطفا همه گروه ها بدقولی سایپا را منتشر کنید همه بدونن چه بلایی سر ماها دارن میارن ۸۰۰ م تومن پول گرفتن قرار بود اسفند ماشین بدن دیگه داره شهریور میشه یعنی یه سال وای به حال اونایی که الان می خوان پول واریز کنن لطفا لطفا لطفا واریز نکنید
مهدی شاهین پلاس : مبارکتون باشه حالا مبلغ واریزی چقدر هستش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دوگانه : 25اسفند متاسفانه هنوز فاکتور نشدیم
دنا 5دنده14مرداد تحویل : سلام چه رنگ هستی تحویل چه روزی؟؟؟
ساینا فوق العاده : سلام مطمعنید؟ من نه بهمن فوق العاده هستم فاکتور نشده؟ تکمیل وجه تون ده بهمن بوده یا تایید کد پستی شما ده بهمن بوده؟
خلیل یاری : به جون تنها پسرم به منم همچین تاریخی گفت بعد که بهش گفتم یه هفته پیش شما گفتین 29خرداد برگشت گفت رنگ ماشینت چیه؟منم گفتم سفید قرمز میگه آها تا 3خرداد فاکتور شده,همش دروغ حرف میزنن
حنا : ان شاء الله همین روزا فاکتور میشی و به خوشی استفاده کنید و سختی این روزها هم میگذره
حنا : ان شاء الله فاکتور میشی و توی شادی هات ازش استفاده میکنید سختی این روزها هم میگذره
6 تیر : من 154160 هنوز نشدم چرا مادران بودم
پارس : دوستان من پارس سال دارم 36000 کیلومتر کارکرده تو ترافیک دنده هام بد جا میره و گیر میکنه صفحه تازه عوض کردم ولی خب بازم گیر داره از چی میتونه باشه بغیر از صفحه سیم کلاچ هم عوض کردم بازم همون جوریه
مجید : اره شده 154187 و154188 شماچندی
دنا 5 دنده : سلاک دوستان خواهشا بگید من دیروز تو سایت نگاه کردم نوشته بود قرار داد های دهه آخر تیر در حال فاکتور الان نوشته قرار داد های اول مرداد درحال فاکتور پس چرا من فاکتور نشدم