از ممنوعیت واردات تا تولید خودروهای بی کیفیت؛ بازی دوسرباخت صنعت خودرو در ایران

 

از ممنوعیت واردات تا تولید خودروهای بی کیفیت؛ بازی دوسرباخت صنعت خودرو در ایران

 
بیش از نیم قرن از تاریخ تولید اولین خودروی سواری در ایران می‌ گذرد. آن روزها تعداد خودروسازان جهان به تعداد انگشتان دست محدود بود. در آسیا غیر از ژاپن کشورهای دیگر حرف چندانی برای گفتن در این صنعت نداشتند.
 
صنعت خودروسازی کره جنوبی هم که زمان کوتاهی از شروع فعالیت آن سپری می‌ شد، تقریبا همزمان با ایران ساخت خودرو را آغاز کرده بود. با وجود این‌ که در ابتدا سطح کیفی و کمی صنعت خودروسازی ایران و کره همسان یکدیگر به پیش می‌ رفت، اما در ادامه خودروسازی ایران از کره عقب افتاد به‌ طوری که هم‌ اکنون فاصله بسیاری میان صنایع خودروسازی این دو کشور وجود دارد.
 
درحالی این روزها کره به ‌عنوان یکی از قطب‌ های تولید خودرو در جهان به شمار می‌ آید که صنعت خودروسازی ایران تنها در کسوت یک مونتاژ کار در حال درجا زدن است.
 
 
«سید علی ادیانی» در خصوص ممنوعیت واردات خودرو، اظهار داشت: «ممنوعیت واردات خودرو شمشیر دو لبه است و تجربه بعد از انقلاب نیز این موضوع را تایید می‌ کند، باید همزمان با ممنوعیت ورود خودروهای خارجی به سمتی حرکت کنیم که خودروی ایرانی از نظر کیفی جان مردم را به خطر نیندازد و مال مردم را از جیب آنها برندارد.»
 
ممنوعیت واردات و تولید خودرو بی‌ کیفیت زیان ملی است
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر عدم واردات خودروی خارجی منجر به تولید خودرو بنجل در کشور شود و کیفیت خودروهای تولید داخل کاهش پیدا کند؛ در نهایت این موضوع به زیان ملی تبدیل می ‌شود، گفت:
 
«کمتر کشوری وجود دارد که به اندازه ملت ایران تاوان و هزینه نگهداری تولید خودروی داخلی را پرداخت کرده باشد.»
 
همزمان با سیر صعودی قیمت خودرو در ایران هر بار خودروسازان، وعده ارتقای کیفیت را می‌ دهند. وعده‌ ای که بر اساس گزارش‌ های سازمان بازرسی کیفیت خودرو تاکنون محقق نشده است.
خودروسازی ایران
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود 60 سال است که ملت با توجیه حمایت از تولید داخلی و ساخت خودرو هزینه پرداخت می‌ کند، ادامه داد:
 
«به صورت میانگین هزینه ‌ای که کشورها برای تقویت تولید خودروی داخلی پرداخت می ‌کنند حداکثر 15 سال است اما هزینه‌ ای که ما برای تولید خودرو بی‌ کیفیت داخلی پرداخت می‌ کنیم نزدیک به 60 سال است، این موضوع اصلا مطلوب نبوده و توجیه عقلانی ندارد.»
 
 
از دید عموم، سطح کیفی پایین خودروها، دو مقصر بیشتر ندارد، خودروسازان و قطعه‌ سازان؛ حال آن‌ که هیچ‌ کدام‌ شان زیر بار این موضوع نمی‌ روند. خودروسازان و قطعه سازان نه تنها به بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی توجه نمی کنند بلکه فقط به فکر راه های کسب درآمد خودشان یعنی افزایش قیمت ها هستند.
 
 
وی با تاکید بر اینکه خودروهایی که به مردم تحویل داده می‌ شود هر روز کیفیت پایین‌ تری دارند، عنوان کرد که مشتری حاضر نیست خودروی صفر کیلومتر را خریداری کند و به دنبال خودروی ساخت 5 سال گذشته می‌ رود زیرا اعتقاد دارد که کیفیت ساخت آن بالاتر است این موضوع یک فاجعه صنعتی محسوب می‌ شود، البته این موضوع به آن معنا نیست که دو خودروسازی بزرگ کشور را تعطیل کنیم.
 
آمار کشته شدن تصادفات ایران بیشتر از هر کشور دیگری است که بخشی از این اتفاقات ناگوار به ایمنی و کیفیت بسیار پایین خودروهای داخلی باز می گردد.
به گفته ادیانی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در مجلس تعهد داده و پکیج زمان‌ دار قابل اجرا را به مردم تحویل دهند. باید مشخص شود ما تا چه زمانی قصد داریم توجیه گر ندانم کاری و بی‌ توجهی دو خودروساز بزرگ کشور باشیم.
 
خودروسازان محصولات غیر استاندارد را در قالب خودرو بزک کرده تحویل مردم می‌ دهند
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه عدم واردات خودروی خارجی باید منجر به کیفی‌ سازی و تولید خودرو صادرات محور در کشور باشد:
 
«همانگونه که تجربه نشان داده خودروسازان محصولات بی‌ کیفیت و غیر استاندارد را در قالب خودرو بزک کرده تحویل مردم می ‌دهند و ملت به صورت جانی و مالی متضرر می‌ شوند.»
 
اگر فکر جدی برای خودروسازی ایران نشود، نباید انتظار معجزه‌ داشت. زیرا چرخه معیوب قطعه‌ سازی بی‌ کیفیت، مونتاژکاری و تولید خودروهای بی ‌کیفیت و قدیمی و عرضه نادرست آن به مشتریان سبب عقب‌ گرد صنعت خودروسازی در کشور شده و تا جایی پیش می ‌رود که نه‌ تنها توان رقابت خارجی در سطح بین‌ المللی را نداشته بلکه حتی نمی‌ تواند رضایت مشتریان داخلی خود را با عرضه محصولاتی متفاوت از گذشته به دست آورده و کیفیت‌ شان را افزایش دهد.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاوه
0

تا کار از ریشه درست نشود همه این بحث ها بی فایده است. ریشه یعنی اصلاح سیاست و اقصتاد ما که باعث این بدیختی ها و مفاسد شده....
17:51  1397/07/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : پدر بیامرز هنوز بااین وضعیت دارن تکمیل وجه میکنن
حمید : ولی مسئولابی پدر سایپا بدونن خرهم باخریتش یبارپاش می ره توگودال چه خودم چه هرکسی که ببینم و بشناسیم را دیگه نمی زارم از سایپا ماشین بخره تا درشاگل بگیرن که مردم رافریب ندن بازم صدرحمت به ایران خودرو اونا مردترن
رضا : سلام.رفقامن دیماه۴۰۳مبلغ۲۹۱دادم برای شاهین جی که زده تحویل هفته چهارم دیماه۴۰۴،چندروزه پیام اومده کوییک بگیرم،رفتم نمایندگی میگه جی به شمانمیدن ،نمیدونم کوییک بگیرم یاصبرکنم شاهین جی یاجی ال بگیرم.من بخاطرسانروف شاهین ثبت نام کردم اگه بخوان جی ال بدن به نظرشمابگیرم یانه آخه معلوم نیس همون جی ال روهم کی بدن،خودم فکرمیکنم کوییک سودش بیشتره،بگیرم وبفروشم برم یه ال ۹۰بگیرم.لعنت به باعث وبانیش
حمید : سلام یه تاریخ مشخص کنید تا بریم دم سایپا رالجن بگیریم بی شرفاباکمال پررویی بعدازیک سال تاخیرحالامیگه جی ال فقط می‌دیم پس گوه خوردید جی قرارداد بستید اونایی که مردونه هستن روز وتاربخ بگن تا بریم تجمع حضوری
مهدی : پیام x5فروردین رو برای شما گزاشتم اشتباه شد.لطفا اطلاعاتتون رو کاملتر کنید
یوسف : دوستان سامانه املاک و اسکان حتما تایید کدپستی و ادرس انجام بدین.
مهدی : سلام.من x5رنگ سفید.30مهر شاسی شدم.این اطلاعات غلط رو از کجا میارین.هرکی یه چیز غلط میشنوه فوری میزاره.
x5 سفید فروردین : سلام. شرایط فوق رو منهم دارم. اما هنوز تکمیل وجه زرده. نه فاکتور شده و نه شاسی!!؟؟؟ با امور مشتریان تماس گرفتم گفتند تحویل آذر و دی خواهد بود.
حسام : اشنا داشتی میگفتی تحویل هم زود بهت بده اشنات دیگه چرا گلایه داری از سایپا 😂
مال باخته : سلام منم شرایط شمارو دارم پرداخت اول رو انجام دادم تحویل گفتن هفته ۴شهریور۱۴۰۴ولی هیچ خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی : دوستان یکشنبه 18 ابان بیاین خودم میخام از شهرستان پاشم بیام تا حقمونو از این بی شرفا بگیریم با صبر کردن و سکوت چیزی درست نمیشه یبارم شده از حق تون کوتاه نیاین ی روز از کارتون بزنید بیاین از این بهتره که حق مونو بخورن این همه ضرر کنیم .
مصطفی ا : انهایی که تحویل حضوری گرفتن تو رو خدا بگید ماهم حضوری زدیم خبری نیست
4شهریور : 5318فاکتورشد
طاهر : من 6 شهریور تبدیل زدم 5 آبان فاکتور و پلاک شده
207 فرسوده تحویل آذر ماه : دوستان طرح فرسوده آذر ماه چک کنید ببینید دعوتنامه صادر شده
امیر آریا نژاد : شما همون 18 برید کسی با اسامی مختلف نیومد. هر چه تعداد افراد بیشتر باشه فشار بیشتری روی مدیران سایپا میاد. تفرقه اندازه تویی معلوم دمت به سایپا وصله میترسی جمعیت زیاد بشه
محسن : شما بار استاندارد نیسان دو تن بزن لاستیک فابریک جواب میده بیشتر بخوای بار بزنی هم لاستیک باید عوض کنی هم فنر اضافه کنی اونم تو دست اندازها شاسی می ترکونه اگر خواست نباشد
پیش فروش دهه فجر403 : زنگ بزن به نمایندگی که ثبت نام کردی شاید مشکل سخا داری
ساینا دوگانه تحویل تیر : سلام.. لطفا با162تماس بگیرید که یه خبر نگار بفرستن شرکت سایپا اگه رسانه ای بشه به خودشون میان
ممد 207 آذر ماه : اول آبان بعد آذر بعدش دی حالا حساب کن