از ممنوعیت واردات تا تولید خودروهای بی کیفیت؛ بازی دوسرباخت صنعت خودرو در ایران

 

از ممنوعیت واردات تا تولید خودروهای بی کیفیت؛ بازی دوسرباخت صنعت خودرو در ایران

 
بیش از نیم قرن از تاریخ تولید اولین خودروی سواری در ایران می‌ گذرد. آن روزها تعداد خودروسازان جهان به تعداد انگشتان دست محدود بود. در آسیا غیر از ژاپن کشورهای دیگر حرف چندانی برای گفتن در این صنعت نداشتند.
 
صنعت خودروسازی کره جنوبی هم که زمان کوتاهی از شروع فعالیت آن سپری می‌ شد، تقریبا همزمان با ایران ساخت خودرو را آغاز کرده بود. با وجود این‌ که در ابتدا سطح کیفی و کمی صنعت خودروسازی ایران و کره همسان یکدیگر به پیش می‌ رفت، اما در ادامه خودروسازی ایران از کره عقب افتاد به‌ طوری که هم‌ اکنون فاصله بسیاری میان صنایع خودروسازی این دو کشور وجود دارد.
 
درحالی این روزها کره به ‌عنوان یکی از قطب‌ های تولید خودرو در جهان به شمار می‌ آید که صنعت خودروسازی ایران تنها در کسوت یک مونتاژ کار در حال درجا زدن است.
 
 
«سید علی ادیانی» در خصوص ممنوعیت واردات خودرو، اظهار داشت: «ممنوعیت واردات خودرو شمشیر دو لبه است و تجربه بعد از انقلاب نیز این موضوع را تایید می‌ کند، باید همزمان با ممنوعیت ورود خودروهای خارجی به سمتی حرکت کنیم که خودروی ایرانی از نظر کیفی جان مردم را به خطر نیندازد و مال مردم را از جیب آنها برندارد.»
 
ممنوعیت واردات و تولید خودرو بی‌ کیفیت زیان ملی است
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر عدم واردات خودروی خارجی منجر به تولید خودرو بنجل در کشور شود و کیفیت خودروهای تولید داخل کاهش پیدا کند؛ در نهایت این موضوع به زیان ملی تبدیل می ‌شود، گفت:
 
«کمتر کشوری وجود دارد که به اندازه ملت ایران تاوان و هزینه نگهداری تولید خودروی داخلی را پرداخت کرده باشد.»
 
همزمان با سیر صعودی قیمت خودرو در ایران هر بار خودروسازان، وعده ارتقای کیفیت را می‌ دهند. وعده‌ ای که بر اساس گزارش‌ های سازمان بازرسی کیفیت خودرو تاکنون محقق نشده است.
خودروسازی ایران
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود 60 سال است که ملت با توجیه حمایت از تولید داخلی و ساخت خودرو هزینه پرداخت می‌ کند، ادامه داد:
 
«به صورت میانگین هزینه ‌ای که کشورها برای تقویت تولید خودروی داخلی پرداخت می ‌کنند حداکثر 15 سال است اما هزینه‌ ای که ما برای تولید خودرو بی‌ کیفیت داخلی پرداخت می‌ کنیم نزدیک به 60 سال است، این موضوع اصلا مطلوب نبوده و توجیه عقلانی ندارد.»
 
 
از دید عموم، سطح کیفی پایین خودروها، دو مقصر بیشتر ندارد، خودروسازان و قطعه‌ سازان؛ حال آن‌ که هیچ‌ کدام‌ شان زیر بار این موضوع نمی‌ روند. خودروسازان و قطعه سازان نه تنها به بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی توجه نمی کنند بلکه فقط به فکر راه های کسب درآمد خودشان یعنی افزایش قیمت ها هستند.
 
 
وی با تاکید بر اینکه خودروهایی که به مردم تحویل داده می‌ شود هر روز کیفیت پایین‌ تری دارند، عنوان کرد که مشتری حاضر نیست خودروی صفر کیلومتر را خریداری کند و به دنبال خودروی ساخت 5 سال گذشته می‌ رود زیرا اعتقاد دارد که کیفیت ساخت آن بالاتر است این موضوع یک فاجعه صنعتی محسوب می‌ شود، البته این موضوع به آن معنا نیست که دو خودروسازی بزرگ کشور را تعطیل کنیم.
 
آمار کشته شدن تصادفات ایران بیشتر از هر کشور دیگری است که بخشی از این اتفاقات ناگوار به ایمنی و کیفیت بسیار پایین خودروهای داخلی باز می گردد.
به گفته ادیانی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در مجلس تعهد داده و پکیج زمان‌ دار قابل اجرا را به مردم تحویل دهند. باید مشخص شود ما تا چه زمانی قصد داریم توجیه گر ندانم کاری و بی‌ توجهی دو خودروساز بزرگ کشور باشیم.
 
خودروسازان محصولات غیر استاندارد را در قالب خودرو بزک کرده تحویل مردم می‌ دهند
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه عدم واردات خودروی خارجی باید منجر به کیفی‌ سازی و تولید خودرو صادرات محور در کشور باشد:
 
«همانگونه که تجربه نشان داده خودروسازان محصولات بی‌ کیفیت و غیر استاندارد را در قالب خودرو بزک کرده تحویل مردم می ‌دهند و ملت به صورت جانی و مالی متضرر می‌ شوند.»
 
اگر فکر جدی برای خودروسازی ایران نشود، نباید انتظار معجزه‌ داشت. زیرا چرخه معیوب قطعه‌ سازی بی‌ کیفیت، مونتاژکاری و تولید خودروهای بی ‌کیفیت و قدیمی و عرضه نادرست آن به مشتریان سبب عقب‌ گرد صنعت خودروسازی در کشور شده و تا جایی پیش می ‌رود که نه‌ تنها توان رقابت خارجی در سطح بین‌ المللی را نداشته بلکه حتی نمی‌ تواند رضایت مشتریان داخلی خود را با عرضه محصولاتی متفاوت از گذشته به دست آورده و کیفیت‌ شان را افزایش دهد.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاوه
0

تا کار از ریشه درست نشود همه این بحث ها بی فایده است. ریشه یعنی اصلاح سیاست و اقصتاد ما که باعث این بدیختی ها و مفاسد شده....
17:51  1397/07/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی اردیبهشت : اره منم اول برام تبدیل اومد من قبول نکردم یه هفته بعد برام پیامک تکمیل وجه جی اومد بازم حسابی سر کارا سایپا نیست ولی من که تحویل اردیبهشت بودم اینجور شد
مونا : تحویل خرداد شاهین جی بودم الان برام دعوتنامه جی ال اومده نمیخوام تبدیل کنم
عقاب آسمان : سلام‌دوستان بنده ۸مهرماه تکمیل وجه کردم‌ شاهین اتومات ۵ بهمن باکلی رفت وامد‌تحویل دادن حضوری دوستان بین سه ماه تاچهارماه تاخیردرتحویل درنظربگیرید ...موفق باشید
S3 تبدیلی sr3 : سلام به مسئولین کرمان موتور تورو خدا اگر پیام ها رو می خونید برای اس تری ها زودتر یک کاری بکنید به خدا ما مصرف کننده ایم نه فروشنده تمام دارایی خودمون رو دادیم تا یک ماشین ثبت نام کنیم الان یکساله ماشین تحویل نگرفتیم بی وسیله با سه تا بچه قد ونیم قد دو تا قسط هم دادیم قسط بعدی هم داره سر میرسه ولی خبری از ماشین نیست تو رو خدا یک کاری بکنید و زودتر تحویل بدید میترسیم انقد حرص بخوریم و بمیریم از دسته کرمان موتور.یا علی
Mostafa : سلام وقت بخیر.امروز کسی شاسی نشد
اسد : دقیقا پیام هایی که اومدن گفتن تکمیل وجه اسفندیم و فاکتور شدیم همشون یک نفرن. امیدوارم تمام آفات و علف های هرز از جوامع انسانی ماک سازی بشن.دنیا خیلی زیباتر خواهد بود
S3 تبدیلی sr3 : ما هستیم ولی فعلا هیچ خبری نیست میگن تا آخر اردیبهشت شاسی میخوره فعلا منتظریم خدا بهمون رحم کنه
۳۰اسفند : سلام تارا دستی ۲ فاکتورشد۷پلاک ۱۱ حمل به نمایندگی
شاهین G : سلام من تحویل خرداد هستم الان برام پیام تبدیل به GL اومد قبل عید هم اومده بود ولی نمیخوام واریز کنم احتمالش هست اخر این ماه همون G بیاد؟
مبینا : میگن برا تیر همین الان Glاومده خبر داری
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : جواب بدید دوستان
مهرداد : سلام،شما تحویل چه روزی از خرداد بودین؟
حسین : اینترنت زدم سانروف اطلس آورد بالا دیجی کالا چطور ندارن
کوییک سفید قرمز پذیرش مرداد ماه : سلام تحویلی آخر اسفند کوییک جی ایکس ار ال الان فاکتور شدم با رینگ آلومینیوم رنگ ماشین سفید قرمز
بنفشه ایزدی : سلام منم تحویل خرداد هستم لطفا اگه خبری بود به منم بگید از نمایندگی پیگیر شدم ولی جواب نگرفتم وای چقدر اینا نامردن میگن هنوز تولید نداریم
29بهمن : سلام دوستان امروز هم خبری نشد؟واقعا ریم تو ساینا کاش کوییک نوشته بودیم زودتر تحویل میدن تا ساینا
میلاد ایکس کراس اتو 33 : از نمایندگی پرسیدم مجوز خروج خورده و در انتظار حمله
عباس : سلام دوستان اسناد و بیمه ماشین همراه با ماشین تحویل میدن یا چند روز بعد؟
حسین : سلام موعدتحویل کی بودین که بهتان زنگ زدن براتبدیل به کوییکs
رضا 23 مهر : محمد 19مهر داداش از دادن تاخیری چی معلوم راست بگین اینا بعدا پولی بدن کسی گرفته تا حالا