قطعه سازان، مواد اولیه ترخیص نمی‌کنند

 

قطعه سازان، مواد اولیه ترخیص نمی‌کنند

 
رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران توقف واردات قطعات یدکی خودرو را موجب ایجاد یک رانت بزرگ دانست و ادعا کرد، قطعه‌سازان، مواد اولیه ترخیص نمی‌کنند.
 
 
علیرضا نیک‎آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران ، با اشاره به کمبودی که در بازار قطعات یدکی خودرو ایجاد شده است، گفت:
 
متاسفانه این کمبود موجب شده قیمت قطعات یدکی به صورت سرسام‌آوری بالا برود و همین امر سبب شده مراجعه خودروهای معیوب برای تعمیرات قطعات یدکی کاهش یابد که این امر به لحاظ امنیت شهری و خودروها اتفاق خوبی نیست؛ چراکه حادثه‌ساز می‌شود.
 
علیرضا نیک‎آیین با بیان اینکه همه این موضوعات با بازار ارز و واردات ما مرتبط است، اظهار کرد:
 
دولت نباید جلوی واردات قطعات یدکی را بگیرد. شاید قطعه‌سازان داخلی بتوانند حدود ۵۰ درصد از نیاز بازار را تامین کنند اما ۵۰ درصد دیگر قطعات از خارج کشور وارد می‌شود. اگر این قطعات وارد نشود، کمبود بزرگی شکل می گیرد؛ ضمن اینکه در این میان رانتی ویژه درحال شکل‌گیری است. درحال حاضر همه قطعات وارداتی (۵۰ درصدی که یاد شد) با قیمت ارز آزاد وارد می‌شود و همه سخنان و وعده‌ها در سطح حرف و شعار است.
 
کرایه‌هایی که دریافت می‌شود، مقرون به صرفه نیست و خیلی از کامیون‌ها متوقف شده‌اند. اگر حمل و نقل متوقف شود، مسلم است که رزق و روزی مردم که به سمت شهرها حمل می شود، دچار مشکل خواهد شد. بستن راه واردات و تعیین تعرفه‌ها و تاییدیه‌های خاص، کار درستی نیست. به عنوان مثال برای واردات لنت، گفته‌اند بروید و تاییدیه بیاورید که در کشور امکان تولید لنت وجود ندارد. درست است که در کشور امکان تولید لنت وجود دارد اما تعداد لنتی که تولید می‌شود پاسخگوی ۲۰ میلیون خودرو نیست. مخصوصا برای خودروهای خاص و لوکس تکنولوژی تولید لنت در کشور وجود ندارد.
 
 
 
رئیس اتحادیه مکانیسین‎های تهران با بیان اینکه ممنوع شدن واردات قطعات باعث شده تولیدکنندگان داخلی زنجیره‌وار قیمت‌ها را بالا ببرند و این به یک رانت بزرگ برای آن‌ها تبدیل شده است، اظهار داشت:
 
یک دسته از تولیدکنندگان قطعات یدکی، مواد اولیه به کشور وارد کرده‌اند؛ اما از گمرکات ترخیص نمی‌کنند. اگر تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه را از گمرک ترخیص کنند، باید سریعا تولید کرده و به بازار عرضه کنند؛ چراکه اگر مواد را در انبارهای خود نگاه دارند، می‌تواند به عنوان احتکار برای آنان ایجاد مشکل کند. بنابراین این افراد مواد اولیه را در انبارهای گمرک نگاه می دارند تا بتوانند آن‌ها را با نرخ فردا بفروشند.
 
 نیک‎آیین در پاسخ به این سوال که آیا نگهداری مواد اولیه در انبارهای گمرک برای تولیدکنندگان مستلزم هزینه نخواهد بود، عنوان کرد:
 
این افراد باید برای نگهداری مواد اولیه در انبارهای گمرک هزینه پرداخت کنند اما با این وجود بازهم نگاه داشتن مواد در گمرک و تاخیر در تولید و عرضه، برای آنان مقرون به صرفه است. ما نباید به دور خود دیوار بکشیم. با متوقف کردن واردات، از تولیدکنندگان داخلی حمایت نمی‌کنیم؛ بلکه یک فضای رانتی ایجاد می کنیم.
 
تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو مواد اولیه را به کشور وارد کرده‌اند؛ اما از گمرک ترخیص نمی‌کنند تا بتوانند به قیمت فردا بفروشند.
 
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین واقعی : سلام برای من اومده بیا کوعیک ببر ۱۵۸ تومن
اکبر : من اشتباه کردم حواله خریدم اول سال فروشنده یادش رفته پیامک g بده شرکت زنگ زدم گفت احتمالا پریده تا اینکه چند وقت بعد پیام پلاس اومد مجبور شدم 435میلیون واریز کردم از وقتی حواله خریدم تا الان سه بار افزایش قیمت خورده خدا سایپا لعنت کنه نمایندگی گفته اگر خوش شانس باشی تا اردیبهشت سال بعد شاید تحویل بدن نمیدونم چکار کنم جلوی زن و بچم آبروم رفته با گند سایپا
مجتبی : سلام من تحویل دی ماه بودم برام پیام تبدیل به کوییک اومد با قیمت 138 تومن امروز تکمیل وجه کردم با این روندی که ماشین میدن احتمالا اسفند ماه تازه پیام تبدیل به gl میخواست بیاد وتحویل ماشین میفته سال بعد دیگه نخواستم شاهین
فروش فوق العاده : خب از اولش بگو کی ثبتنام کردی کی تکمیل وجه کردی موعد تحویل کی بود ؟؟؟
ناشناس : کسی مثل من هست که 9 مهر 404 دعوتنامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 تکمیل وجه کرده باشه هنوز فاکتور نشده باشه همون ادرس کد پستی همونی که سخا است توی املاک و اسکان ثبت شده هنوز از فاکتور تحویل خبری نیست
افشین : دوستان لطفاً اطلاع رسانی کنید دعوت نامه مرداد یا شهریغیا مهر یا آبان اومده؟ ممنون میشم اگه اطلاع بدید
ناشناس : شاهین سی وی تی موعده تحویل دعوتنامه هفته چهارم اسفند ماه 403 توی هفته چهارم اسفنده ماه 403 دعوتنامه تکمیل وجه نیومد تا 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه هفته چهارم اسفنده ماه 403 اومد دعوت نامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال کردن 12 مهر 404 تکمیل وجه کردم سخا و املاک و اسکان ثبت کردم الان توی وضعیت خودرو زده اماده تخصیص اما از فاکتور تحویل خبری نیست
پلاس آذر : کسی میدونه چرا دعوت نامه ها ارسال نمیشه نکن شانس ما میخان تبدیل بزنن
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : یکشنبه 18 تیر قرار گذاشتن تو گروها که تجمع کنیم جلو شرکت سایپا هرکی میتونه خواهشا بیاد اینا خودشونو زدن به بی خیالی و ما بلا تکلیف
شاهین تکمیل وجه هفته ۴ خرداد ماه : سلام تماس گرفتم با نمایندگی گفت که شاهین جی شما سر جاشه. برای تبدیل ها هم همه اختیاری هست و حقی بر جابه چایی ندارن. تماس گرفتم با تماس با مشتریان سایپا گفت نه خیر چیز مبنی بر ارسال تکمیل وجه با قیمت جدید نگفتن و گفت باید منتظر پیام باشید. هر چی باشه قابلیت پیگیری داره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا دی ماه 6 دنده آلمینیوم : منم پیش فروش تیر ماه بودم برا منم پیام تبدیل اومده. ولی تبدیل نزدمه. تا 15ام مهلت هست برا تبدیل.
مهدی : خدا سر شاهده 7 سال این ماشینو دارم تا حالا نگاه به موتورش نکردم خدا برکتش بده عالی
ساینا پیش فروش بهمن پذیرش24 : سلام دوستان اونایی پیش فروش هفته چهارم تیر بودن و سوم فاکتور شدن چراغ تحویل براشون روشن شده
دنا 6 دنده دیماه : کسی از دوستان پیش فروش تبدیل اومد بی زحمت اعلام کنه
دنا 6 دنده دیماه : ما پیش فروش بودیم تیرماه ثبت نام کردیم
محمد : تکمیل وجه 5 شهریور و طرح پیش فروش عادی بود.
30 ابان : پرداخت دومتون کی بوده
ساینا مهر 1403 : سود تاخیر سایپا نمیده دل خوش نکنید برای من الان یک ساله که تحویل گرفتم هنوز نداده
نیسان ایکس : چرا حرف مفت میزنی اخه ، میفهمی دیگه آبی تولید نمیشه مردم مجبورن ex بخرن ینی جایگزین شده اصن چه ربطی به دیزل داره چه ربطی به سال 95 داره من متوجه نمیشم آبی ها 5 ماه طول کشید بدن حالا ex تازه 45 روز شده ینی 30 روز کاری همه دارن خودشونو جر میدن خب باید ابی های زپرتی رو بدن بعد اکستند ها برن برای پلاک نوبتیه همینجور ابدوغ خیاری نیست که
کوییک GXL تحویل مرداد ماه : دوستانی که تحویل تیرماه بودید کسی مونده که فاکتور نشده باشه؟؟؟میخوام ببینم کی نوبت ما مردادی ها میشه...