قطعه سازان، مواد اولیه ترخیص نمی‌کنند

 

قطعه سازان، مواد اولیه ترخیص نمی‌کنند

 
رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران توقف واردات قطعات یدکی خودرو را موجب ایجاد یک رانت بزرگ دانست و ادعا کرد، قطعه‌سازان، مواد اولیه ترخیص نمی‌کنند.
 
 
علیرضا نیک‎آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران ، با اشاره به کمبودی که در بازار قطعات یدکی خودرو ایجاد شده است، گفت:
 
متاسفانه این کمبود موجب شده قیمت قطعات یدکی به صورت سرسام‌آوری بالا برود و همین امر سبب شده مراجعه خودروهای معیوب برای تعمیرات قطعات یدکی کاهش یابد که این امر به لحاظ امنیت شهری و خودروها اتفاق خوبی نیست؛ چراکه حادثه‌ساز می‌شود.
 
علیرضا نیک‎آیین با بیان اینکه همه این موضوعات با بازار ارز و واردات ما مرتبط است، اظهار کرد:
 
دولت نباید جلوی واردات قطعات یدکی را بگیرد. شاید قطعه‌سازان داخلی بتوانند حدود ۵۰ درصد از نیاز بازار را تامین کنند اما ۵۰ درصد دیگر قطعات از خارج کشور وارد می‌شود. اگر این قطعات وارد نشود، کمبود بزرگی شکل می گیرد؛ ضمن اینکه در این میان رانتی ویژه درحال شکل‌گیری است. درحال حاضر همه قطعات وارداتی (۵۰ درصدی که یاد شد) با قیمت ارز آزاد وارد می‌شود و همه سخنان و وعده‌ها در سطح حرف و شعار است.
 
کرایه‌هایی که دریافت می‌شود، مقرون به صرفه نیست و خیلی از کامیون‌ها متوقف شده‌اند. اگر حمل و نقل متوقف شود، مسلم است که رزق و روزی مردم که به سمت شهرها حمل می شود، دچار مشکل خواهد شد. بستن راه واردات و تعیین تعرفه‌ها و تاییدیه‌های خاص، کار درستی نیست. به عنوان مثال برای واردات لنت، گفته‌اند بروید و تاییدیه بیاورید که در کشور امکان تولید لنت وجود ندارد. درست است که در کشور امکان تولید لنت وجود دارد اما تعداد لنتی که تولید می‌شود پاسخگوی ۲۰ میلیون خودرو نیست. مخصوصا برای خودروهای خاص و لوکس تکنولوژی تولید لنت در کشور وجود ندارد.
 
 
 
رئیس اتحادیه مکانیسین‎های تهران با بیان اینکه ممنوع شدن واردات قطعات باعث شده تولیدکنندگان داخلی زنجیره‌وار قیمت‌ها را بالا ببرند و این به یک رانت بزرگ برای آن‌ها تبدیل شده است، اظهار داشت:
 
یک دسته از تولیدکنندگان قطعات یدکی، مواد اولیه به کشور وارد کرده‌اند؛ اما از گمرکات ترخیص نمی‌کنند. اگر تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه را از گمرک ترخیص کنند، باید سریعا تولید کرده و به بازار عرضه کنند؛ چراکه اگر مواد را در انبارهای خود نگاه دارند، می‌تواند به عنوان احتکار برای آنان ایجاد مشکل کند. بنابراین این افراد مواد اولیه را در انبارهای گمرک نگاه می دارند تا بتوانند آن‌ها را با نرخ فردا بفروشند.
 
 نیک‎آیین در پاسخ به این سوال که آیا نگهداری مواد اولیه در انبارهای گمرک برای تولیدکنندگان مستلزم هزینه نخواهد بود، عنوان کرد:
 
این افراد باید برای نگهداری مواد اولیه در انبارهای گمرک هزینه پرداخت کنند اما با این وجود بازهم نگاه داشتن مواد در گمرک و تاخیر در تولید و عرضه، برای آنان مقرون به صرفه است. ما نباید به دور خود دیوار بکشیم. با متوقف کردن واردات، از تولیدکنندگان داخلی حمایت نمی‌کنیم؛ بلکه یک فضای رانتی ایجاد می کنیم.
 
تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو مواد اولیه را به کشور وارد کرده‌اند؛ اما از گمرک ترخیص نمی‌کنند تا بتوانند به قیمت فردا بفروشند.
 
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مسعود : وقت بخیر خودروی ما j7 هست و قرار بوده تیرماه تحویل بدن ولی خبری نیست و دیون دولتی گفته بودن بهش تعلق نمیگیره ولی بعد تماس گرفتن گفتن دیون دولتی پرداخت کن پلاک بشه و با اینکه پرداخت کردیم همچنان خبری نیست
sr3 : ثبت نام اواخر تیر نقدی ، چند روز بعدش شاسی شد ، کارتش چند روزه اومده ، خودرو هم رسیده نمایندگی ، کفتن باید مدارک بیاد تا تحویل بدیم !
محمد : دوستانی که اشاره می کنندهنوز خودرو ما شاسی نشده ویا اینکه چند روز است که شاسی شده منظور چه روندی از مراحل واگذاری می باشد؟ خواهشن در اینخصوص یکی از عزیزانی که اطلاع دارد روشنگری بفرماید تا متوجه موضوع بشویم.
شاهین g شهریور : سلام عزیز من نظرها را خوندم ظاهرا پامک تبدیل اومده هنوز براشون پیامک تکمیل وجه نیومده، شما که هفته چهارم تیرماه هستی تکمیل وجه کردی؟
ستار : نمایندگی نزدیکه حضورا جوابمو میده اما با تلفن نمیده
Azim : اونا این تبدیل به gl رو گذاشتن تا از زیر سود تاخیر فرار کنن اونایی که تبدیل میزنم تاریخ و قرارداد عوض میشه ودیگه سودی در کار نیست
سوم بهمن : برو نمایندگی تغییر سیم کارت بده
ستار : اخه سیم کارت که دستشه گم شده مشکل اینه
علی مدبر : من شاهین تو خرداد تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
مهدی مشهد : سلام تارا دستی. تاریخ 4مرداد تکمیل وجه کردم ولی هنوز فاکتور نشده. کس دیگه ام مثل من هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حنا : موقعی که بخاطر گرما ادارات تعطیل میشن خودروسازی ها هم تعطیل میشن؟؟
Zed.x33.cvt : سلام،من ماشینمو تحویل گرفتم ایکس33 اتومات،ولی سینی زیر موتور نداره،طبیعیه؟؟؟
Mohammad x33mt : تحویل گرفتم انشالله که همه تحویل بگیرند با دل خوش سوار بشن ولی به دل من اصلا نچسبیده ماشین عیب و ایراد زیاد داره
5دنده فوری تحویل14 مرداد : سللم فک کنم از فردا روزی 750تاخیر برامون حساب بشه.من 154571ردیف قراردادم هست و مشکی .شانس بیاریم تا21 فاکتور بشه وگرنه یه هفته ایران خودرو میره تعطیلات وعقب میفته
وحید : کی تکمیل وجه کردی؟
وحید : من 12 اسفند تکمیل وجه داشتم، ولی فاکتور نشد، بی کفایتی از سایپا میباره
دنا 6 دنده فولادی : بچه ها کسی می دونه پیش فروش سود مشارکت چن درصده توی بخش نامه زده مطلبق با قانون حمایت از مصرف کننده این قانون رو بخونین تو جدول زده حداقل سود مشارکت تا سقف سپرده بانکی در صورت تاخیر سود مشارکت بعلاوه یک درصد توی ماده هفت هم نوشته از زمان واریز ودیعه شرکت موظف به پرداخت سود مشارکت هست
31تیر : سلام شماره قراردادتون چندبود؟مبارکه چرخش بخوشی بچرخه براتون
چین : دروغ حرفات
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : ممنون از اطلاع رسانی ،خدا خیرتون بده