چه نهادی متولی قیمت گذاری خودرو است؟

 

در حالی که مدت زیادی است کارشناسان صنعت خودرو هرکدام به نحوی به رفتن شورای رقابت و پایان قیمت گذاری دستوری  اشاره می کنند، چندی است که خبر از خداحافظی این شورای به گوش می رسد و بار دگر این موضوع تکذیب می شود. مشخص نیست دولتی ها دل از قیمت گذاری خودرو نمی کنند یا این شورای خود دست از سر این بازار آشفته نمی کشد.   اما درست در زمانی که کارشناسان بازار خوردو، شرایط و آینده پیش فروش ها را در انتظار تصمیمات جدید شورای رقابت می دانستند چرا که خودروسازان برای اعلام قیمت نهایی در بلاتکلیفی به سر می برند، یکی از اعضای شورای رقابت خبر داد از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد.  این همان خبری است که نیمه شهریور ماه از سوی وزارت صمت نیز اعلام و عنوان شد براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند که  داریوش اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار خودروکار بر این موضوع صحه گذاشته و بیان کرد:« در بازه زمانی فعلی شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده و سازمان حمایت عهده دار این مسئولیت شده است.»  اما زمانی نگذشته بود که  عنوان شد ،شورای رقابت همچنان مرجع قیمت‌گذاری خودرو است و خبرهای منتشره، بیشتر در حد گمانه‌زنی و پیشنهاد بوده نه مصوبه و قانون!  آنجه مشخص نیست این است که آیا سکوت شورای رقابت در زمینه مجوز مجدد افزایش قیمت ها به دلیل آن است که دیگر حق قیمت گذاری ندارد و یا آنکه دولتی ها واقعا نمی دانند بازار خودرو را به چه نهاد و ارگانی باید واگذار کنند.سوالی هم که در این میان پیش می آید این است که چرا  اصلا بازار خودرو را رها نمی کنند تا با آزاد سازی قیمت ها راه خود را پیدا کند.  به گزارش خودروکار، کلاف سردرگم بازار خودرو و قیمت گذاری خودرو های زیر 45 میلیون تومان که دیگر در حاشیه بازار هم  با این قیمت معامله نمی شود دیگر کم کم به گره کوری تبدیل شده که راهی برای باز کردن آن وجود ندارد. خودروسازان مشغول پیش فروش محصولات خود هستند اما خودشان هم از قیمت نهایی محصولاتشان با خبر نیستند. در حالی که مشخص نیست  دقیقا متولی قیمت گذاری خودرو های داخلی چه نهادی است، هر دو خودروساز به ‌دلیل  عدم اطمینانی که از روند قیمت‌گذاری جدید محصولات پرتیراژ خود دارند، حدالامکان تحویل پیش‌فروش‌ها را به سال آینده موکول کرده‌اند تا بلکه  دولتی ها تصمیم نهایی خود را برای متولی قیمت گذاری خودرو بگیرند.

 
در حالی که مدت زیادی است کارشناسان صنعت خودرو هرکدام به نحوی به رفتن شورای رقابت و پایان قیمت گذاری دستوری  اشاره می کنند، چندی است که خبر از خداحافظی این شورای به گوش می رسد و بار دگر این موضوع تکذیب می شود. مشخص نیست دولتی ها دل از قیمت گذاری خودرو نمی کنند یا این شورای خود دست از سر این بازار آشفته نمی کشد.
 
 اما درست در زمانی که کارشناسان بازار خوردو، شرایط و آینده پیش فروش ها را در انتظار تصمیمات جدید شورای رقابت می دانستند چرا که خودروسازان برای اعلام قیمت نهایی در بلاتکلیفی به سر می برند، یکی از اعضای شورای رقابت خبر داد از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد.
 
این همان خبری است که نیمه شهریور ماه از سوی وزارت صمت نیز اعلام و عنوان شد براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند که  داریوش اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار خودروکار بر این موضوع صحه گذاشته و بیان کرد:« در بازه زمانی فعلی شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده و سازمان حمایت عهده دار این مسئولیت شده است.»
 
اما زمانی نگذشته بود که  عنوان شد ،شورای رقابت همچنان مرجع قیمت‌گذاری خودرو است و خبرهای منتشره، بیشتر در حد گمانه‌زنی و پیشنهاد بوده نه مصوبه و قانون!  آنجه مشخص نیست این است که آیا سکوت شورای رقابت در زمینه مجوز مجدد افزایش قیمت ها به دلیل آن است که دیگر حق قیمت گذاری ندارد و یا آنکه دولتی ها واقعا نمی دانند بازار خودرو را به چه نهاد و ارگانی باید واگذار کنند.سوالی هم که در این میان پیش می آید این است که چرا  اصلا بازار خودرو را رها نمی کنند تا با آزاد سازی قیمت ها راه خود را پیدا کند.
 
به گزارش خودروکار، کلاف سردرگم بازار خودرو و قیمت گذاری خودرو های زیر 45 میلیون تومان که دیگر در حاشیه بازار هم  با این قیمت معامله نمی شود دیگر کم کم به گره کوری تبدیل شده که راهی برای باز کردن آن وجود ندارد. خودروسازان مشغول پیش فروش محصولات خود هستند اما خودشان هم از قیمت نهایی محصولاتشان با خبر نیستند. در حالی که مشخص نیست  دقیقا متولی قیمت گذاری خودرو های داخلی چه نهادی است، هر دو خودروساز به ‌دلیل  عدم اطمینانی که از روند قیمت‌گذاری جدید محصولات پرتیراژ خود دارند، حدالامکان تحویل پیش‌فروش‌ها را به سال آینده موکول کرده‌اند تا بلکه  دولتی ها تصمیم نهایی خود را برای متولی قیمت گذاری خودرو بگیرند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داود : دقیقا منم دو هفته پیش فاکتور شدم ولی خبری از پلاک نیست
Shb : سلام دوستان ثبت نام فروردین404 دو مرحله ای x5 رنگ سفید که از 8 شهریور به بعد دعوت نامه اومده وتکمیل وجه کردن لطفا اعلام کنن آیا شاسی و فاکتور براشون انجام شده. لطفا تاریخ تکمیل وجه هم اگر مقدور هست اعلام کنید. ممتون
رویا : سلام دوستان خواهشا بیاید باهم متحد بشیم سایپا نشسته داره به ریش ما میخنده چون فهمیده فقط لب و دهنیم،گروهی جایی قرار بذاریم برای تجمع
نازنین : سلام دوست عزیز دعوتنانه اصلی شما برای چه ماهی هست خرداد تیر یا مرداد؟؟
رویا : 📢 ادامه مشکلات در تحویل و پرداخت‌های شرکت سایپا با گذشت ماه‌ها از موعد تحویل خودروها، گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت سایپا همچنان با تأخیر در تحویل برخی از محصولات خود مواجه است. برخی مشتریان اعلام کرده‌اند که با وجود سپری شدن ۹ تا ۱۰ ماه از زمان وعده داده‌شده، هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند. همچنین تعدادی از خریداران که خودروهایشان را با تأخیر تحویل گرفته‌اند، از عدم واریز سود تأخیر پس از گذشت بیش از ۱۲ ماه خبر داده‌اند. این وضعیت نارضایتی بسیاری از مشتریان را در پی داشته و انتظار می‌رود شرکت سایپا هرچه سریع‌تر نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام کند.
۰۰۰۰۰ : تحویلی دیماه، ۲۹آبان آمده و تا ۱۴ آذر فرصت دادن با این حساب باید تحویلی بهمن، ۲۹ آذر بیاد وتا ۱۴ دی فرصت تکمیل وجه داشته باشه
هموطن : سلام تصمیم با خود شماست از نمایندگی سوال کنید اگر سریع تحویل می دن انجام بدین / دوستانی که تبدیل کردن ۱۳۸ میلیون پرداخت کردن . قیمت کوییک در بازار ۶۵۰ هست میتونید بفروشید . از بازار شاهین بگیرید شاهین gl دنده ای امروز ۱۰۲۰ هست . باز صلاح خودتون یه حساب کتاب کنید هر جور به نفعتونه انجام بدین .
رویا : سلام دوستان خواهشا گروهی جایی قراره بذاریم برای تجمع وقتی ما هیچ کاری ازمون برنمیاد سایپا داره به ریش ما میخنده چون فهمیده فقط لب و دهنیم
شاهین پلاس : سلام ، ۳ آبان فاکتور شده ، پنجم پلاک شده ، و همچنان در انتظار تحویل خودرو ، مگر دیگه چکار داره که چراغ تحویل روشن نمیشه؟
محمد x5 : ببینید من ثبت نام اردیبهشت بودم مبلغ پرداختی اولیه 800 میلیون بود با سود مشارکت 21 درصد و تخفیف 80 میلیونی که تکمیل وجه اومد که تقریبا یک میلیاردو دویست و پنجاه و هفت زده بود که پرداخت کردم. والان گفتند که 130 میلیون رو بر می گردونه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه : چه مسخره بازیه دوگانه رو فاکتور نمیکنن، آذر 1403 ثبت نام کردم نمیدونستم بعد آذر شرکت کلی طرح فروش بزاره مثل فوق العاده ، میدونم براساس تکمیل وجه فاکتور میکنن نیاز به توضیح نیست، ولی اینکه نصف پول ماشین رو تو طرح پیش فروش بدی و نزدیک یکسال بشه و ماشینت رو تحویل نگیری خیلی بده، سال 1404 که به نیمه دومش رسیده باز ماشین مدل 1404 هم هست
قباد : دوستان عزیز شرکت دوست داره زودتر ماشینها را تتویل بدهد که تو پارکینگ نمانند . چون مثل دیگر شرکتها نیست که ماشین تولید نسده باشه شرکت زامیاد تولیدش جلو هست و مشکلی بابت تحویل ندارد
قباد : تعجب میکنم عده ای میگن که ثبت نام نکنیم از بازار بخریم . بازار هم صدتا مشکل داره . گفتم که هر ماشینی هم مشکلات را داره و نشکل هم شرکت نیست شماره گذاری باید ماهی حدود 20 تا 30 هزار دستگاه شماره گذاری بکند که نمیرسن و طول میکشه . پس به شرکت گیر ندید مقصر شرکت نیست چون شرکت ماشبنها امده هستند و دوست داره زودتر از شرکت برن بیرون . شرکت زمینی از ارتش اجاره کرده برای پارکینگ و دوست نداره ماشین ها بمانند و دوست داره زودتر تحویل بدهد
علی : به نظر دوستان من هفته چهارم بهمن نوشته برام کوییک تحویل خوردو پیامک تکمیل وجه کی برام میاد آمادگی داشته باشم بعدش مابه التفاوت مبلغ رو به قیمت کارخانه شهریور ثبت نام کردن میگیرن یا بع قیمت های جدید که اعلام شده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
مظلومی : این داداشمون راست میگه احتمالا منتظر پیمانکارن که بیان مناقصه برگزار کنن و یه نفر معرفی بشه و این نفر هم نیروهاشو بیاره پای کار ،اینطور که بوش میاد تا اخر این ماه خبری از مناقصه نیست، چون شرایط مناقصه اینه که فراخوان بزنن و اگهی کن و افراد بیان توی مناقصه و تا نتیجه اعلام بشه و ..... فعلا سر کار هستیم بشینیم و حرث و جوش بخوریم و دعا کنیم برا زامیاد که کیسه و جیبشان گشاد تر بشه ، ای خدا مردیم از بس دعا کردیم
نیسان ex ابان : والا همونو بگو الان اکستند من فاکتور شده ولی پلاک نمیشه ، خب سریع پلاک کن بده بیرون دیگ چه مسخره بازیه ازار میدن ملت رو وانت خریدیم دوزار نون در بیاریم نه اینکه منتظر بشینیم اینا ایسگامون کنن
مظلومی : اره داداش 7 مردادم دوگانه هنوز پلاک نشدم، اینجور که بوش میاد تا اخر ماه خبری از پلاک و تحویل نیست، راحت بشینم و حرث بخوریم
رامین : سلام . پیش فروش آبان ماه برای دوستان طرح تبدیل رینگ اومده آیا ؟
محمدرضا : کلا این دوره رزرو نداشته همه پولو واریز کردند
Sadegh : سلام دوستان چرا قسمت وضعیت خودرو مشتری بالانمیاد