چه نهادی متولی قیمت گذاری خودرو است؟

 

در حالی که مدت زیادی است کارشناسان صنعت خودرو هرکدام به نحوی به رفتن شورای رقابت و پایان قیمت گذاری دستوری  اشاره می کنند، چندی است که خبر از خداحافظی این شورای به گوش می رسد و بار دگر این موضوع تکذیب می شود. مشخص نیست دولتی ها دل از قیمت گذاری خودرو نمی کنند یا این شورای خود دست از سر این بازار آشفته نمی کشد.   اما درست در زمانی که کارشناسان بازار خوردو، شرایط و آینده پیش فروش ها را در انتظار تصمیمات جدید شورای رقابت می دانستند چرا که خودروسازان برای اعلام قیمت نهایی در بلاتکلیفی به سر می برند، یکی از اعضای شورای رقابت خبر داد از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد.  این همان خبری است که نیمه شهریور ماه از سوی وزارت صمت نیز اعلام و عنوان شد براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند که  داریوش اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار خودروکار بر این موضوع صحه گذاشته و بیان کرد:« در بازه زمانی فعلی شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده و سازمان حمایت عهده دار این مسئولیت شده است.»  اما زمانی نگذشته بود که  عنوان شد ،شورای رقابت همچنان مرجع قیمت‌گذاری خودرو است و خبرهای منتشره، بیشتر در حد گمانه‌زنی و پیشنهاد بوده نه مصوبه و قانون!  آنجه مشخص نیست این است که آیا سکوت شورای رقابت در زمینه مجوز مجدد افزایش قیمت ها به دلیل آن است که دیگر حق قیمت گذاری ندارد و یا آنکه دولتی ها واقعا نمی دانند بازار خودرو را به چه نهاد و ارگانی باید واگذار کنند.سوالی هم که در این میان پیش می آید این است که چرا  اصلا بازار خودرو را رها نمی کنند تا با آزاد سازی قیمت ها راه خود را پیدا کند.  به گزارش خودروکار، کلاف سردرگم بازار خودرو و قیمت گذاری خودرو های زیر 45 میلیون تومان که دیگر در حاشیه بازار هم  با این قیمت معامله نمی شود دیگر کم کم به گره کوری تبدیل شده که راهی برای باز کردن آن وجود ندارد. خودروسازان مشغول پیش فروش محصولات خود هستند اما خودشان هم از قیمت نهایی محصولاتشان با خبر نیستند. در حالی که مشخص نیست  دقیقا متولی قیمت گذاری خودرو های داخلی چه نهادی است، هر دو خودروساز به ‌دلیل  عدم اطمینانی که از روند قیمت‌گذاری جدید محصولات پرتیراژ خود دارند، حدالامکان تحویل پیش‌فروش‌ها را به سال آینده موکول کرده‌اند تا بلکه  دولتی ها تصمیم نهایی خود را برای متولی قیمت گذاری خودرو بگیرند.

 
در حالی که مدت زیادی است کارشناسان صنعت خودرو هرکدام به نحوی به رفتن شورای رقابت و پایان قیمت گذاری دستوری  اشاره می کنند، چندی است که خبر از خداحافظی این شورای به گوش می رسد و بار دگر این موضوع تکذیب می شود. مشخص نیست دولتی ها دل از قیمت گذاری خودرو نمی کنند یا این شورای خود دست از سر این بازار آشفته نمی کشد.
 
 اما درست در زمانی که کارشناسان بازار خوردو، شرایط و آینده پیش فروش ها را در انتظار تصمیمات جدید شورای رقابت می دانستند چرا که خودروسازان برای اعلام قیمت نهایی در بلاتکلیفی به سر می برند، یکی از اعضای شورای رقابت خبر داد از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد.
 
این همان خبری است که نیمه شهریور ماه از سوی وزارت صمت نیز اعلام و عنوان شد براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند که  داریوش اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار خودروکار بر این موضوع صحه گذاشته و بیان کرد:« در بازه زمانی فعلی شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده و سازمان حمایت عهده دار این مسئولیت شده است.»
 
اما زمانی نگذشته بود که  عنوان شد ،شورای رقابت همچنان مرجع قیمت‌گذاری خودرو است و خبرهای منتشره، بیشتر در حد گمانه‌زنی و پیشنهاد بوده نه مصوبه و قانون!  آنجه مشخص نیست این است که آیا سکوت شورای رقابت در زمینه مجوز مجدد افزایش قیمت ها به دلیل آن است که دیگر حق قیمت گذاری ندارد و یا آنکه دولتی ها واقعا نمی دانند بازار خودرو را به چه نهاد و ارگانی باید واگذار کنند.سوالی هم که در این میان پیش می آید این است که چرا  اصلا بازار خودرو را رها نمی کنند تا با آزاد سازی قیمت ها راه خود را پیدا کند.
 
به گزارش خودروکار، کلاف سردرگم بازار خودرو و قیمت گذاری خودرو های زیر 45 میلیون تومان که دیگر در حاشیه بازار هم  با این قیمت معامله نمی شود دیگر کم کم به گره کوری تبدیل شده که راهی برای باز کردن آن وجود ندارد. خودروسازان مشغول پیش فروش محصولات خود هستند اما خودشان هم از قیمت نهایی محصولاتشان با خبر نیستند. در حالی که مشخص نیست  دقیقا متولی قیمت گذاری خودرو های داخلی چه نهادی است، هر دو خودروساز به ‌دلیل  عدم اطمینانی که از روند قیمت‌گذاری جدید محصولات پرتیراژ خود دارند، حدالامکان تحویل پیش‌فروش‌ها را به سال آینده موکول کرده‌اند تا بلکه  دولتی ها تصمیم نهایی خود را برای متولی قیمت گذاری خودرو بگیرند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی تحویل اسفند403 : سلام دوستان ،بله به من گفتن 1400نفر جلو شما هستن وتقریبا سه ماه دیگه بهتون میدیم ماشین ،ماهم تصمیم گرفتیم تبدیل کنیم به جی ال ولی اونایی که نوبتشون نزدیکه صبر کنید ،ما 17 آذر پذیرش شدیم
فرهادj7 : سلام ثبت نام23بهمن1403 فاکتور 27خرداد 1404 کارت خودرو آمده هنوز خبری از ماشین نیست
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تکمیل وجه کردن ۲۰ اردیبهشت سلام ثبت شده هنوز فاکتور نشدم
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : باسلام دوستان عزیز از این بابت خیالتونو راحت کنم که تا یکسال 2سال باید منتظر شاهین جی باشیم چون مدیرعامل سایپا امروز خودش گفت روزانه دوتا شاهین جی تولید میشه ،،،هر حرفیم که این کارشناسای سایپا موقع زنگ زدن میگن همشسششش دروغه من که خودم دیگه بیخیال شاهین شدم دیگه میخوام فراموش کنم حالا هر موقع تونستن فاکتوز میکنن😞 هر کی ام که دیدید ماشینشو تحویل گرفته بدونید یه آشنا مدیر داخل سایپا داشته بی شک
حسین : درضمن هیج کس از دوستانی که تشریف آورده بودن، فاکتور نشدن. فقط دو نفر تبدیل به جی ای زدن. بقیه دست از پا درازتر برگشتیم. و در پایان دم کسایی که اومدن گرم. خیلی ها از راه دور اومدن و دستمریزاد بهشون
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : شما فاکتور شدین چندین بودین؟؟؟
کوییک آر اس : شما فروش فوری بوده ؟؟؟؟؟؟مدل ماشینتون چی بود؟؟؟
آریزو 5 : سلام در پنل کاربری سایت مدیران خودرو تیک تحویل خودرو زده میشه
اطلس جی دی : روند فاکتور خوابید ، باز مردن
اطلس جی : سلام یعنی ممکنه تا شهریور تحویل بدن ماشین رو به خدا من که یه افسرده بدبخت شدم نه پول دارم نه ماشین نه طلا نه هیج انگیزه ای برای ادامه زندگی ...خدا مسئولین سایپا رو به سزای اعمالشون برسونه بگید آمییین
کوییک : واقعااااا چطور دلتون میاد با اعصاب مردم بازی کنید وبیای دروغ بنویسی چطور 28 اردیبهشت فاکتور شدی من 27 اردیبهشتم فاکتور نشده شرکتم هم زنگ زدم میگن تا 25 اردیبهشت فاکتور شده
اطلس سواران : لعنت بر سایپا چقدر باید صبر کنیم تاخیر 1 یا 2 ماه کجای دنیا دیدید 8 ماه تاخیر در تحویل ماشین این تاخیر نیست یه جور دزدی و فریب مردم
یاغی : دوستان عزیزم،دیدن این پیج برای امشب کافیه،با اجازتون میرم بخوابم،شب بخیر
کوییک آ ر اس : بله منم دقیقا وضع شما رو دارم 30 روزه ثبتنام کردم 27 اردیبهشت پول ریختم و28 برام ثبت شده وتا امروز که زنگ زدم یکیش گفت تا 15 اردیبهشت فاکتور شده وتا روز چهارشنبه هفته پیش بهم گفتن تا 25 فاکتور شده
کوییک آر اس : باید صبر کنید تا چراغ تحویلتون هم روشن بشه بعد از اینکه چراغ تحویلتون روشن شد 5 روز الی دو هفته طول می کشه تا ماشین به دستتون برسه