نتیجه اظهارات عجیب مدیرعامل سایپا؛ پراید را نصف قیمت می فروشیم

 

نتیجه اظهارات عجیب مدیرعامل سایپا؛ پراید را نصف قیمت می فروشیم

 
مدیرعاملان سایپا به سرعت تغییر می کنند اما گویا صحبت ها و تفکرات ایشان تغییری نمی کند و همگی پس از مدتی به جای اصلاح ساختار شرکت به تعریف و تکریم از پراید روی می آورند. بیش از دوسال از 19 آبان ماه سال 1395 می گذرد، زمانی که مهدی جمالی، مدیرعامل وقت سایپا در مصاحبه ای اظهار داشت که قیمت و کیفیت پراید در دنیا بی رقیب است و این گفته البته با واکنش جالب کاربران در فضای مجازی روبرو شد که البته چندان با این اظهارات مدیرعامل وقت سایپا موافق نبودند.
 
این ماجرا گذشت و حدود هشت ماه بعد در مرداد ماه 1396 مدیرعامل سایپا رسما از خروج پراید از خط تولید ظرف ماه های آتی خبر داد. ظاهرا این تصمیم برای توقف تولید این خودرو بی نظیر از نظر قیمت و کیفیت (به گفته مدیرعامل سایپا) به دلیل برنامه سخت گیرانه سازمان استاندارد برای اجرای استانداردهای بیشتر (موسوم به استانداردهای 85 گانه) اتخاذ شده بود، اما در عمل با افزایش شدید نرخ ارز از نیمه دوم سال 96 و بازگشت تحریم های صنعت خودروسازی این تصمیم گیری به دفتر خاطرات پیوسته است و حالا مدیرعامل جدید سایپا که از گروه بهمن به این شرکت راه یافته است، ضمن مقایسه ضمنی قیمت پراید با کالاهایی مانند طلا و تاکید بر عدم افزایش شدید قیمت این خودرو، معتقد است که پراید با خودروهای 6000 دلاری قابل قیاس است.
 
 
به گفته محمد رضا سروش در سایپا ۱۷ درصد و در ایران خودرو ۱۵ درصد سهم متعلق به دولت است. کارخانه برای محصول پراید ۲۰۰۰ دلار می‌گیرد در بازار هم قیمت این محصول ۳۲۰۰ دلار است. در اصل پراید یک محصول ۶۰۰۰ دلاری است که اگر با سایر محصولات هم قیمت مقایسه شود، از حداقل کیفیت قابل قبول برخوردار است.
 
به عبارت دیگر سایپا در حال حاضر پراید را با نصف ارزش 6000 دلاری می فروشد و این رقم را نیز تمام و کمال دریافت نمی کند. در واقع با توجه به ارقام 2000 و 6000 دلار در اظهارات مدیرعامل سایپا، می توان گفت که سهم این شرکت از تولید پراید یک سوم ارزش این محصول است!
 
 
شاید گفته آقای سروش در مورد قیمت 6000 دلاری پراید قابل تامل باشد، چرا که در زمان دلار 3800 تومانی (بخوانید 3200 تومانی برای تولیدات صنعتی)، قیمت پراید در حدود 20 میلیون تومان بود و حالا که قیمت دلار برای صنایع خودروسازی به حدود 9000 تومان افزایش یافته، مدیرعامل سایپا قیمت حدود 30 میلیونی پراید را مناسبتر از شرایط قبل ارزیابی می کند.
 
اما مسئله در مورد توان رقابتی و کیفیت پراید همچنان به قوت خود باقی است. در واقع اگر مدیران خودروسازی معتقدند که پراید با قیمت 6000 دلار از توان رقابت برخوردار است، چرا این خودرو را با همین قیمت راهی بازار کشورهای منطقه یا کشورهای آفریقایی نمی کنند؟
 
واقعیت این است که شاید خرید پراید برای مصارف سنگین (نظیر استفاده در خطوط تاکسی رانی) با توجه به صفر کیلومتر بودن و هزینه های پایین نگهداری برای برخی از کشورهای فقیر منطقه توجیه پذیر باشد، اما اکثر مردمان جهان (حتی در منطقه خاورمیانه) ترجیح می دهند تا با بودجه 6000 دلاری به سراغ خودروهای دست دوم از شرکت های معتبر بروند و عطای سواری با خودرویی همچون پراید را به لقایش ببخشند. این واقعیت در خصوص مشتریان ایرانی هم وجود دارد اما متاسفانه مسئولان صنعتی کشور و مدیران خودروسازی مصرند تا چشم خود را بر روی این واقعیت ببندند.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پراید , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
زبل خان : من مشکلی با گول خوردن ندارم، خوشم میآد.
مخلص امیرمهدی : منهم مشکل دارم،زود و ساده گول میخورم. خیلی بده.
دوست امیر مهدی : امیر مهدی جان،من جدا عذر میخوام که زود و ساده گول خوردم،شما به بزرگی خودتان ببخشید.عزت زیاد.
امیر مهدی ، شاهین پلاس تکمیل وجه اول اردیبهشت : حالا صحبت از ایران خودرو کردن دوستان ، سایپا میگه سانروف نداریم . دنا پلاس توربو ایران خودرو داره تحویل میده اونم سانروف داره، چطور سایپا نداره ایران خورو داره؟ چطور آریا میخوان تولید کنن؟ چطور دوره های بعد اگه کمبود سانروف داشتن دوباره ثبت نام کردن ؟ مشکل ما مردم اینه زود و ساده گول میخوریم .
شاهین 1403 : نکبت این فروش فوری های آذر همه رو گرفته من نمیدونم همه با هم شرکت کردن چرا اینا فروش فوق العاده شدن هم نظم g به هم ریختن هم gl
تارا : دستی بودین یا اتومات؟
مرتضی : تحویل ۱۸ اسفند برای من هم دوباره تبدیل اومده .من هم تبدیل نمی زنم.ممنون از همه دوستان
علی : سلام دوستان. من تارا خاکستری متالیک ثبت نام کردم فروش فوری تحویل ۳ شهریور بودم. ۲۴ شهریور بهم تحویل دادن. بسیار بسیار ماشین نرم و بی صدا هست برخلاف اون چیزی که میگفتن. تا سوارش نشید متوجه نمیشید. پارس و سمند داشتم یه سروگردن از اونا بالاتره
تارا وی۴ تحویل ۲ابان : سلام.تاریخ تحویل شما چه تاریخه؟
Saeed : نه من ۶ اردیبهشتم فاکتور نشدم هنوز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا آپشنال تحویل مهر : درسته. واسه من هم مشکی بوده. از صدور اسناد تا تحویل چقدر زمان میبره؟ واسه من روی صدور اسناد میچرخه
خخ : بگو بهمون ندن نه بهتون پس خودت بگیری ما نگیریم 😂😂
اطلس : دوست عزیز تکمیل وجه دی از 23 اردیبهشت تا 21 خرداد همه روزه بود بعد بهمن و اسفند فکر کنم از 24 تیر تا 21 مرداد ادامه داشت
کاهش قیمت خودرو : طبق نظر کارشناسان قیمت خودرو در هفته ها یا ماه های آتی به شدت کاهش پیدا میکنه به دلیل کاهش قدرت خرید.
ساینا پیش فروش : زنگ میزنی سایپا میگه پیش فروش ها تا 30 فروردین فاکتور شده ماهایی که پذیرش 24 بهمن هستیم و اردیبهشت تکمیل وجه کردیم پس کی میخاد فاکتور کنه !!!؟ شماره پذیرش ها هم که دوستان از ماه های خرداد و تیر می زارن از شماره پذیرش ما پایین تره نمیدونم واقعا سایپا داره چیکار می کنه.
کویبک : سلام روزی حدودا 370 هزار ، ماهی 11میلیون
پیش فروش 15بهمن : خبرموثق اصلی بنظرت کی پیش فروش بهمن شروع به فاکتور میکنن
جادوگر98 : دوگانه تا چه تاریخی فاکتور شده
ثبت نامی 27مرداد : اگه پلاک بشن همه باهم میشن نگران نباش
دنا اپشنال شهریور : سلام ما 8 تیر واریز وجه دوم رو انجام دادبم 20 شهریور فاکتور شد رنگ مشکی . آپشنال سفیدا 20 روز زودتر فاکتور شدن