کلاس درسی برای فرمول 1

کلاس درسی برای فرمول 1

در این هیچ بحثی نیست که نسکار و فرمول 1 بزرگ ترین رقابت های اتومبیلرانی در سطح جهان هستند. مشخصه ها و ویژگی های این مسابقات، موجب خاص شدن و پرهیجان بودن هر یک از آن ها به نوبه خود شده است. هر یک از این سری رقابت های اتومبیلرانی طرفداران خاص خود را دارد، البته برخی هم از تماشای هر دو ورزش لذت می برند. این نکته نیز لازم به ذکر است که فرمول 1 و نسکار در عین حال که در بالاترین سطح رقابت های اتومبیلرانی قرار دارند، هر یک دارای ضعف ها و برخی کمبودها نیز هستند. پیش از این در 1car و در کلاس درسی برای نسکار به نکات مثبت فرمول 1 پرداختیم. اما نوبتی هم که باشد، نوبت کلاس درسی است برای فرمول 1.

 

درس اول: پوشش تلویزیونی

کلاس درسی برای فرمول 1

پوشش تلویزیونی یکی از مواردی است که نسکار در آن یک سر و گردن بالاتر از فرمول 1 است. مسابقات نسکار در کانال های تلویزیونی متعددی مانند ESPN، FOX، ABC و TNT به صورت زنده پخش می شود، در حالی که مسابقات فرمول 1 در طول فصل تنها از تعداد معدودی شبکه  تیویزیونی پخش می شود و هر از چند گاهی نیز برخی از گرندپری ها از شبکه FOX به صورت زنده و رایگان برای علاقمندان این ورزش به تصویر در می آید.

کلاس درسی برای فرمول 1

پخش زنده مسابقات نسکار شامل پوشش قبل و بعد از هر یک از رقابت های فصل می شود. گزارشگران نسکار از بهترین های حرفه خود هستند و در طول برگزاری هر کدام از مسابقات فصل نیز با تحلیل های تخصصی  خود در رابطه با اتفاقات مسابقه اطلاعات مفیدی را به بینندگان تلویزیونی می دهند. فرمول 1 نیز از تمامی این ویژگی ها برخوردار است اما از نظر کیفی نسبت به نسکار در سطح بسیار پایین تری قرار دارد. اگر مسئولان فرمول 1 در فکر افزایش محبوبیت این ورزش هستند، بهتر است که از شیوه پوشش مسابقاتی چون نسکار و لیگ برتر فوتبال انگلستان الگو برداری کند و شرایط حق پخش تلویزیونی مناسب تری را برای شبکه های تلویزیونی در نظر بگیرد.

 

درس دوم: قیمت بلیط

کلاس درسی برای فرمول 1

در شبکه های تلویزیونی بارها اخبار تحلیلی پیرامون افزایش قیمت بازی های فصل بیسبال و فوتبال آمریکایی پخش شده است. اما به نظر می رسد که این تحلیل گران تا به حال نگاهی به قیمت بلیط های فرمول 1 نیانداخته اند؛ چراکه احتمالاً هزینه سفر به ماه ارزان تر از شرکت در یک گرندپری است. برای مثال اگر قیمت بلیط های نسکار بین 30 تا 40 دلار باشد که قیمتی معقول به شمار می رود، قیمت بلیط های فرمول 1 بین 300 تا 400 دلار ناقابل خواهد بود!

کلاس درسی برای فرمول 1

قیمت بلیط فرمول 1، چند برابر بیش تر از نسکار است، اما آیا این ورزش به همین نسبت نیز از کیفیت بالاتری در مقایسه با نسکار برخوردار است؟ چند نفر توانایی مالی خرید بلیط های این رقابت را دارند؟ مسئولان نسکار کاملاً این مسئله را در نظر گرفته اند که بیش تر افراد ترجیح می دهند با خانواده خود به محل برگزاری مسابقات بروند و از نزدیک شاهد این رقابت هیجان انگیز باشند و حتی در این بین نیز به خرید نوشیدنی و خوراکی هم مشغول باشند. پس با این اوصاف قیمت پایین بلیط ها در جهت ترویج این ورزش برای همه سنین نیز بسیار موثر خواهد بود. بد نیست "برنی الستون" (Bernie Ecclestone) که بالاترین رده مدیریتی را در فرمول 1 عهده دار است، کمی به طرفداران فرمول 1 تخفیف دهد و پای همه قشرهای جامعه جهانی را به پای پیست های برگزاری گرندپری ها باز کند.

 

درس سوم: جذب استعداد

کلاس درسی برای فرمول 1

بیش تر رانندگانی که خارج از فرمول 1 و در رقابت های مختلف اتومبیلرانی فعالیت دارند همیشه در این فکر هستند که راه خود را به این رقابت جهانی باز کنند، اما این اتفاق تقریباً برای درصد بسیار کمی از آن ها اتفاق می افتد. از طرفی نسکار با قوانینی که دارد هیچ گونه منعی برای حضور رانندگان مختلف در مسابقات هر فصل نمی بیند و کاملاً از حضور رانندگان رقابت ها و کلاس های مختلف اتومبیلرانی استقبال می کند. ستارگانی چون "خوان پابلو مونتویا" (Juan Pablo Montoya)، "مارکوس آمبروس" (Marcos Ambrose) و "تراویس پاسترانا" (Travis Pastrana) به ترتیب با زمینه فعالیت در رقابت های فرمول 1، سوپر ماشین ها هشت سیلندر و موتورکراس به قهرمانی در نسکار رسیدند.

کلاس درسی برای فرمول 1

برای مثال بر هیچ کس پوشیده نیست که اگر رانندگان نسکار فرصت نشستن پشت فرمان خودروهای فرمول 1 را داشته باشند، توانایی به چالش کشیدن رانندگان این رقابت جهانی را دارند. تیم هایی چون تورو روسو، ویلیامز و کاترهام باید از این فرصت استفاده کنند و راه را برای رانندگان مستعددی که منتظر فرصتی هستند که خودی نشان دهند، هموارتر کنند.

 

درس چهارم: آزادی عمل در هنگام رانندگی

کلاس درسی برای فرمول 1

نسکار فصل گذشته رویکرد جدیدی نسبت به برخورد خودروها با یکدیگر در حین برگزاری یک مسابقه داشت؛ رویکرد جدید در این جمله خلاصه می شد "بچه ها راحت باشید"! مسئولان نسکار به این نتیجه رسیدند که به رانندگان اجازه دهند تا با تمام وجود و احساس به مسابقه بپردازند؛ موضوعی که زمانی برای راننده ها مشکل ساز می شد. فرمول 1 نیز باید این رویه را پیش بگیرد و به رانندگان آزادی عمل بیش تری دهد. بارها در فرمول 1 اتفاق افتاده است که راننده ای تصادفاً با راننده دیگری در پیست برخورد کند و در نهایت به خاطر این اتفاق غیرعمد جریمه شده باشد.

کلاس درسی برای فرمول 1

در یکی از گرندپری های برگزار شده در پیست سنگاپور "لوئیس همیلتون" و "مارک وبر" یک برخورد جزئی با یکدیگر داشتند. البته این تصادف باعث وارد شدن صدمه شدید به خودروی همیلتون شد و در نهایت او از دور مسابقه حذف شد. پس از این تصادف، بسیاری از اهالی فرمول 1 بر این باور بودند که باید مارک وبر جریمه شود؛ این در حالی است که در نظر دیگران او تنها در حال انجام وظیفه اش بوده است. اگر این رویکرد در فرمول 1 ادامه داشته باشد، بدون شک در ادامه از جذابیت این ورزش کاسته می شود. مسئولان و داوران گرندپری باید چشم خود را به روی برخی از این برخوردهای غیرعمد ببندند و کمی دست رانندگان را برای ریسک کردن باز بگذارند.

 

درس پنجم: ثبات قوانین

کلاس درسی برای فرمول 1

به نظر می رسد که با آغاز هر فصل جدید فرمول 1 باید منتظر بحث و جدل مسئولان این رقابت، اتحادیه تیم ها و فدراسیون جهانی بر سر قوانین باشیم. فصل های قبلی در مواردی که قانون جدیدی وضع می شد، برخی تیم ها مخالفت خود را نشان می دادند و حتی فدراسیون جهانی را به تشکیل یک کلاس جدید اتومبیلرانی تهدید می کردند. تصور این که روزی چنین اتفاقی برای فرمول 1 بیافتد، برای تمام طرفداران این رقابت سخت است.

کلاس درسی برای فرمول 1

اما قوانین و روابط بین تیم ها و مسئولان نسکار در مقایسه با فرمول 1 از پایداری و ثبات بسیار مناسبی برخوردار است و به همین دلیل نیز طی 63 سال گذشت زمان از برگزاری اولین مسابقه نسکار تا به حال تمامی رقابت ها در هر سال به صورت منظم برگزار شده است. بدنه اداره کننده فرمول 1 باید ثبات بیش تری در مدریت خود داشته باشند و بهتر است که فدراسیون جهانی نیز دست از سر قوانین فرمول 1 بردارد و حداقل چند سالی یک رویه را پیش بگیرد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

کلاس درسی برای فرمول 1


منبع

BleacherReport

برچسب : نسکار , فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین مهر تبریز : باسلام، خانم شاهین مهر نسرین دعوتنامه شما که اومده چقدر باید واریز کنید؟ منم برا مهر هستم ولی دعوتنامه من هنوز نیومده؟
شاهین مهر تبریز : باسلام، خانم شاهین مهر نسرین دعوتنامه شما که اومده چقدر باید واریز کنید؟
َASHK : با عرض پوزش اصلاح میشود: 21 آذر 1403 مبلغ 297 میلیون تومان واریز شد. به اشتباه 1402 تایپ شد
محمد : سلام نه تحویل نگرفتم ماشین دو روز هست نمایندگی رسیده ولی پلاک ارسال نشده
ASHK : با سلام به هموطنان گرامی بنده خرداد 1402 ثبت نام کردم برای شاهین G قرعه تحویل به زمستان 1403 برام خورد 21 آذر 1402 مبلغ 297 میلیون تومن واریز کرد 21 خرداد طرح تبدیل به GL برام پیامک شد مورخ 31 خرداد واریز وجه نهایی (تکمیل وجه) زدم ولی توی سیستم میگن 2 تیر. چون سخا 2تیر ثبت شده از اونموقع تااااااا الان هم منتظرم.
کوییک sهفته چهارم بهمن : من هم ۱۹خرداد دعوتنامه کی میاد
وحید شاهین پلاس ۱۵ اردیبهشت : نصف ۱۲۲۲
حامد x3 : با سلام ماشینا رو دارن نمایندگی‌ها به قیمت آزاد می فروشن. گرانی در کار نیست طبق قرداد تا آخر سال هم وقت دارن بدن.
Hx5 : وام بگیر قرض کن، نزول نه، قرض عزیزم، بگیر ماشین رو یا بعدش حواله رو بفروش ی سبک تر بگیر و قرض رو پس بده ولی طلا نفروش
Hx5 : به نظرت آدم کالای سرمایه ای را تبدیل به کالای مصرفی میکنه؟ شما اهرم هم نزدی اگر میتونی وام بگیر اگر هم نمیتونی به نظرم تبدیل به ی ماشین مثلا ایکس 5 کارکرده بکن یا یک ماشین صفر ارزون تر اما طلا رو نده طلا شاید 7 هزار دلار رو هم ببینه، قطعا دلار هم با وضعیت فعلی همیشه رو به بالاست، تهش چند ماه تموم نخوره ماشینی که میگیری الان 21 هزار دلاره، چند ماه بعد میشه 20 هزار دلار و ی استفاده هم کنی میشه 19 هزار دلار حالا خودت حساب کن می ارزه طلایی که هر روز با دلار بالا و پایین میشه رو بفروشی چون مثلا میخوای لذت شاسی بلند داشته باشی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیرضا : داداش بااین وضعیت که نزدیک 7 میلیون ثبت نام میکنن احتمال برنده شدن بیشتر شبیه معجزس ، شانس کم شده بازم به میزان عرضه خودرو بستگی داره
ساینا : وضعیت مشتری سایپا رو سرچ کن
ماندگارGxl : خیلی از دوستان کوییک ابان ماه تکمیل وجه کردن و منتظر فاکتور هستند کوییک S احتمالا اواخر بهمن و کویبک Gxl احتمالا اسفند ماه فاکتور بشید برای مدلهای دیگه که پارس خودرو تولید میکنه احتمالا فروردین یا اردیبهشت سال بعد فاکتور بشن مگراینکه سرعت فاکتور بیشتر بشه که امیدوارم اینجوری بشهم
مهرداد : اکستند با باربند فلزی پذیرش 28 مهرماه الان پلاک شد
پانا 30 دی رینگ : به شیده به سلامتی ماشینتو تحویل گرفتی منم تحویل دی ماه دوره ششم واریزی 14 آبان هنوز فاکتور نشدم کارت طلایی سابقه نمیشه ولی بیمه بدنه سابقه میشه جهت تخفیف
ماندگارGxl : کوییک Gxl تکمیل وجه اول شهریور احتمال زیاد اواخر دیماه تا اویل بهمن فاکتور میشه
محمد : نیسان با باربند از شنبه گذاشته940م
پیش فروش برج 11 کازرون : بله منم دقیقا همین طور هستم
کوییک gxlr : امروزپنج شنبه تماس گرفتم شرکت سایپا اپراتورگفت طرح عادی تا1404/3/29 فاکتورشده است من 28 تیر تکمیل وجه کردم گفت حدودیک ماه دیگرفاکتورمیشه
نیسان دوگانه : دستت درد نکنه قباد جان نمیخا. زحمت به خودت بدی راهنمایی کنی. مردم دیگه. آگاه شدن. روی نیسان ولو شدن. کسی ثبت نام نمیکنه خیالت راحت الان توی بازار. کمتر. از کارخانه گیر میاد. مردم بیچاره شدن روی نیسان تو چه میگی بنده خدا. تو از خود شرکتی. انشالا که خیر نبینی انشالا که مسولین خیر نبینن. پول از مردم گرفتن پنج ماه طول کشید که ماشین تحویل دادن. حالا هم. میخان. ماشینهای. چپی وافتاب سوخته با ضربه خورده توی شرکت با مدل 403. بدین به مردم. خدا. ازتون نگزره