کلاس درسی برای فرمول 1

کلاس درسی برای فرمول 1

در این هیچ بحثی نیست که نسکار و فرمول 1 بزرگ ترین رقابت های اتومبیلرانی در سطح جهان هستند. مشخصه ها و ویژگی های این مسابقات، موجب خاص شدن و پرهیجان بودن هر یک از آن ها به نوبه خود شده است. هر یک از این سری رقابت های اتومبیلرانی طرفداران خاص خود را دارد، البته برخی هم از تماشای هر دو ورزش لذت می برند. این نکته نیز لازم به ذکر است که فرمول 1 و نسکار در عین حال که در بالاترین سطح رقابت های اتومبیلرانی قرار دارند، هر یک دارای ضعف ها و برخی کمبودها نیز هستند. پیش از این در 1car و در کلاس درسی برای نسکار به نکات مثبت فرمول 1 پرداختیم. اما نوبتی هم که باشد، نوبت کلاس درسی است برای فرمول 1.

 

درس اول: پوشش تلویزیونی

کلاس درسی برای فرمول 1

پوشش تلویزیونی یکی از مواردی است که نسکار در آن یک سر و گردن بالاتر از فرمول 1 است. مسابقات نسکار در کانال های تلویزیونی متعددی مانند ESPN، FOX، ABC و TNT به صورت زنده پخش می شود، در حالی که مسابقات فرمول 1 در طول فصل تنها از تعداد معدودی شبکه  تیویزیونی پخش می شود و هر از چند گاهی نیز برخی از گرندپری ها از شبکه FOX به صورت زنده و رایگان برای علاقمندان این ورزش به تصویر در می آید.

کلاس درسی برای فرمول 1

پخش زنده مسابقات نسکار شامل پوشش قبل و بعد از هر یک از رقابت های فصل می شود. گزارشگران نسکار از بهترین های حرفه خود هستند و در طول برگزاری هر کدام از مسابقات فصل نیز با تحلیل های تخصصی  خود در رابطه با اتفاقات مسابقه اطلاعات مفیدی را به بینندگان تلویزیونی می دهند. فرمول 1 نیز از تمامی این ویژگی ها برخوردار است اما از نظر کیفی نسبت به نسکار در سطح بسیار پایین تری قرار دارد. اگر مسئولان فرمول 1 در فکر افزایش محبوبیت این ورزش هستند، بهتر است که از شیوه پوشش مسابقاتی چون نسکار و لیگ برتر فوتبال انگلستان الگو برداری کند و شرایط حق پخش تلویزیونی مناسب تری را برای شبکه های تلویزیونی در نظر بگیرد.

 

درس دوم: قیمت بلیط

کلاس درسی برای فرمول 1

در شبکه های تلویزیونی بارها اخبار تحلیلی پیرامون افزایش قیمت بازی های فصل بیسبال و فوتبال آمریکایی پخش شده است. اما به نظر می رسد که این تحلیل گران تا به حال نگاهی به قیمت بلیط های فرمول 1 نیانداخته اند؛ چراکه احتمالاً هزینه سفر به ماه ارزان تر از شرکت در یک گرندپری است. برای مثال اگر قیمت بلیط های نسکار بین 30 تا 40 دلار باشد که قیمتی معقول به شمار می رود، قیمت بلیط های فرمول 1 بین 300 تا 400 دلار ناقابل خواهد بود!

کلاس درسی برای فرمول 1

قیمت بلیط فرمول 1، چند برابر بیش تر از نسکار است، اما آیا این ورزش به همین نسبت نیز از کیفیت بالاتری در مقایسه با نسکار برخوردار است؟ چند نفر توانایی مالی خرید بلیط های این رقابت را دارند؟ مسئولان نسکار کاملاً این مسئله را در نظر گرفته اند که بیش تر افراد ترجیح می دهند با خانواده خود به محل برگزاری مسابقات بروند و از نزدیک شاهد این رقابت هیجان انگیز باشند و حتی در این بین نیز به خرید نوشیدنی و خوراکی هم مشغول باشند. پس با این اوصاف قیمت پایین بلیط ها در جهت ترویج این ورزش برای همه سنین نیز بسیار موثر خواهد بود. بد نیست "برنی الستون" (Bernie Ecclestone) که بالاترین رده مدیریتی را در فرمول 1 عهده دار است، کمی به طرفداران فرمول 1 تخفیف دهد و پای همه قشرهای جامعه جهانی را به پای پیست های برگزاری گرندپری ها باز کند.

 

درس سوم: جذب استعداد

کلاس درسی برای فرمول 1

بیش تر رانندگانی که خارج از فرمول 1 و در رقابت های مختلف اتومبیلرانی فعالیت دارند همیشه در این فکر هستند که راه خود را به این رقابت جهانی باز کنند، اما این اتفاق تقریباً برای درصد بسیار کمی از آن ها اتفاق می افتد. از طرفی نسکار با قوانینی که دارد هیچ گونه منعی برای حضور رانندگان مختلف در مسابقات هر فصل نمی بیند و کاملاً از حضور رانندگان رقابت ها و کلاس های مختلف اتومبیلرانی استقبال می کند. ستارگانی چون "خوان پابلو مونتویا" (Juan Pablo Montoya)، "مارکوس آمبروس" (Marcos Ambrose) و "تراویس پاسترانا" (Travis Pastrana) به ترتیب با زمینه فعالیت در رقابت های فرمول 1، سوپر ماشین ها هشت سیلندر و موتورکراس به قهرمانی در نسکار رسیدند.

کلاس درسی برای فرمول 1

برای مثال بر هیچ کس پوشیده نیست که اگر رانندگان نسکار فرصت نشستن پشت فرمان خودروهای فرمول 1 را داشته باشند، توانایی به چالش کشیدن رانندگان این رقابت جهانی را دارند. تیم هایی چون تورو روسو، ویلیامز و کاترهام باید از این فرصت استفاده کنند و راه را برای رانندگان مستعددی که منتظر فرصتی هستند که خودی نشان دهند، هموارتر کنند.

 

درس چهارم: آزادی عمل در هنگام رانندگی

کلاس درسی برای فرمول 1

نسکار فصل گذشته رویکرد جدیدی نسبت به برخورد خودروها با یکدیگر در حین برگزاری یک مسابقه داشت؛ رویکرد جدید در این جمله خلاصه می شد "بچه ها راحت باشید"! مسئولان نسکار به این نتیجه رسیدند که به رانندگان اجازه دهند تا با تمام وجود و احساس به مسابقه بپردازند؛ موضوعی که زمانی برای راننده ها مشکل ساز می شد. فرمول 1 نیز باید این رویه را پیش بگیرد و به رانندگان آزادی عمل بیش تری دهد. بارها در فرمول 1 اتفاق افتاده است که راننده ای تصادفاً با راننده دیگری در پیست برخورد کند و در نهایت به خاطر این اتفاق غیرعمد جریمه شده باشد.

کلاس درسی برای فرمول 1

در یکی از گرندپری های برگزار شده در پیست سنگاپور "لوئیس همیلتون" و "مارک وبر" یک برخورد جزئی با یکدیگر داشتند. البته این تصادف باعث وارد شدن صدمه شدید به خودروی همیلتون شد و در نهایت او از دور مسابقه حذف شد. پس از این تصادف، بسیاری از اهالی فرمول 1 بر این باور بودند که باید مارک وبر جریمه شود؛ این در حالی است که در نظر دیگران او تنها در حال انجام وظیفه اش بوده است. اگر این رویکرد در فرمول 1 ادامه داشته باشد، بدون شک در ادامه از جذابیت این ورزش کاسته می شود. مسئولان و داوران گرندپری باید چشم خود را به روی برخی از این برخوردهای غیرعمد ببندند و کمی دست رانندگان را برای ریسک کردن باز بگذارند.

 

درس پنجم: ثبات قوانین

کلاس درسی برای فرمول 1

به نظر می رسد که با آغاز هر فصل جدید فرمول 1 باید منتظر بحث و جدل مسئولان این رقابت، اتحادیه تیم ها و فدراسیون جهانی بر سر قوانین باشیم. فصل های قبلی در مواردی که قانون جدیدی وضع می شد، برخی تیم ها مخالفت خود را نشان می دادند و حتی فدراسیون جهانی را به تشکیل یک کلاس جدید اتومبیلرانی تهدید می کردند. تصور این که روزی چنین اتفاقی برای فرمول 1 بیافتد، برای تمام طرفداران این رقابت سخت است.

کلاس درسی برای فرمول 1

اما قوانین و روابط بین تیم ها و مسئولان نسکار در مقایسه با فرمول 1 از پایداری و ثبات بسیار مناسبی برخوردار است و به همین دلیل نیز طی 63 سال گذشت زمان از برگزاری اولین مسابقه نسکار تا به حال تمامی رقابت ها در هر سال به صورت منظم برگزار شده است. بدنه اداره کننده فرمول 1 باید ثبات بیش تری در مدریت خود داشته باشند و بهتر است که فدراسیون جهانی نیز دست از سر قوانین فرمول 1 بردارد و حداقل چند سالی یک رویه را پیش بگیرد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

کلاس درسی برای فرمول 1


منبع

BleacherReport

برچسب : نسکار , فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
A5 : باسلام خدمت دوستان عزیز کسی می دونه صفحه کیلومتر A5 چطوری عوض میشه ؟
ری را ۱۵ بهمن : سلام به همگی مال من ۱۵ بهمن واریز داشتم ۱۷ بهمن پرونده را ارسال کردن ماشین هم سبز کله غازی هست. دوستان به نظرتون فاکتور نمیشه؟؟؟ خسته شدیم به خدا
مهدی : صادر شده عزیز تیر ماه . با مبلغ 478 میلیون تومان . برید نمایندگی
تجمع : تجمع بزرگ حواله داران سایپا شنبه 25 مرداد مکان :تهران میدان ولیعصر خیابان شهید سپهبد قرنی خیابا شهید مهندس کلانتری پلاک 75
تجمع : تجمع بزرگ حواله داران سایپا شنبه 25 مرداد مکان :تهران میدان ولیعصر خیابان شهید سپهبد قرنی خیابا شهید مهندس کلانتری پلاک 75
سایپا بی لیاقت : خدا لعنت کنه میران سایپا رو که واقعا نادرست و دزد هستن
تجمع بزرگ : تجمع بزرگ حواله داران سایپا شنبه 25 مرداد مکان :تهران میدان ولیعصر خیابان شهید سپهبد قرنی خیابا شهید مهندس کلانتری پلاک 75
اسفندیار کورد : واقعا تاسف داره ما ایلام هستیم عرب ها با بهترین خودرو روز میان میرن برا شمال عشق حال مردم ما با نون پنیر دم مرز تو این گرما میرن برا زیارت ظلم اینه حتی از عربها که پولدارن هستن نمیان ورودی بیشتری بگیرن بنزین گرون تر بهشون بدن حالا ما برا یه شاهین که 402 ثبت نام کردیم اون موقع 325 تومن بود الان تا 670 گرونش کردن و باز هم باید انتظار بکشیم واقعا اگه این ظلم نیست پس چیه یعنی آدم از ایرانی بودن خودش حالش بهم میخوره همش تلاش برا زنده ماندن نه تفریحی نه انگیزه درستی همش استرس گرونی
احمدی : من هم یکم تارا دستی تکمیل وجه نمودم الان که ۱۴ روزه که خبری از فاکتور شدن نیست خبری ندارید تا کی باید منتظر بمانم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسن رانا : سلام ..واسه شما تبدیل نیومده؟؟؟
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : آلومینیومی منظورشه فولادی که فعلا مشخص نیست میخانه چکار کنن
فوق 23بهمن : انگار تبدیلی فاکتور میشن فوق العاده نمیشه
دنا 6 دنده سفید المنیومی 31 تیر : سلام دوستانی که تحویل گرفتین معمولا اسناد خودرو چقدر طول میکشه صادر شه مال من چهار روزه روی صدور اسناد خودرو گیرکرده و رد نشده برا حمل خودرو ، همه همینطور بودین ؟
محمدرضاعباسی : سلام ودرود به همه دوستان این پیام فقط برای دوستانی که ساینا اس ثبتنام کردن منم سال 1401 دهه فجرساینا دوگانه ثبتنام کردم قراربود دیماه 1402 تحویل بدن دوماه قبل توآبان ماه 1402 تبدیل به تک اومد قبول نکردم توهمون دیماه هم تبدیل به تک اومد قبول نکردم هروقتم زنگ میزدم میگفتن کمبود قطعه داریم دوگانه تولیدنمیشه تک روقبول کنید منم بهشون گفتم غلط کردیدوقتی نداریدثبتنام میکنیدیاساینادوگانه یاهمون قیمت بازارپولموپس بدین میرم ازبازارمیگیرم دیگه اواخراسفندبوددعوتنامه دوگانه اومدوبعدتعطیلات عیدنوروز تحویل دادن وخداروشکرماشین خوبیه منظورازاین همه توضیح اینکه دوستان عجله نکنیدایناروش کارشون اینطوریه تابوده همین بوده تحمل کنیدبه تک تبدیل نزنید فقط صبر صبر صبر وتمام.
5دنده فوری تحویل 14مرداد : سلام اون تعطیلات به خاطر شرایط جنگی بود واطلاعات سپاه ملزم به تعطیلی کرد ولی از 21 تا 26 برای اورهال تجهیرات سالن رنگ وکوره ها باید تعطیل بشه.
تحویل 31 تیر بود 🤕 : رفقای 31 تیر اعلام حضور کنم ، چند نفر فاکتور شدن
امین : کسری قطعه هم ندارن سایپا با کاهش 40 درصدی تولید مواجه شده
مجید : رنگ سفید هستین؟ تاریخ پروندتون کی هست؟
سلین6دنده 31تیر : نه ما 30اردیبهشت تکمیل وجه کردیم هنوزم فاکتور نشده