ضربه فنی قطعه سازان با بازپرداخت تسهیلات ارزی با قیمت روز

 

ضربه فنی قطعه سازان با بازپرداخت تسهیلات ارزی با قیمت روز

 
پیش بینی تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو و قطعه در زمستان سال گذشته در حالی به تصویب رسید و فاز نخست آن که پرداخت 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات بود، اجرایی شد که روند پرداخت باقی مانده این تسهیلات همچنان در ابهام است.
 
فعالان صنعت قطعه خواستار روندی بدون دردسر برای دریافت این تسهیلات هستند اما سیستم بانک ها به این راحتی چنین امری را نمی پذیرند به اعتقاد آن ها بازپرداخت این تسهیلات نه به قیمت زمان دریافت بلکه باید به قیمت ارز زمان پرداخت انجام شود. این روند در حالیست که هرگونه تاخیر در مشخص شدن چگونگی پرداخت این تسهیلات صنعت خودرو و قطعه را به نابودی خواهد کشاند.
 
سعید صبوری، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی  با تاکید بر این که در حال حاضر شرایط بازپرداخت تسهیلات پیش بینی شده برای قطعه سازان هنوز مشخص نیست، گفت: علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد اما هنوز دستورالعملی در این باره به تنطیم نرسیده و ادامه روند فعلی بدون شک منجر به تعطیلی خطوط تولید صنعت خودرو خواهد شد. 
وی با تاکید بر این ما در صنعت خودرو همچنان وابسته هستیم و خودکفایی هنوز به طور کامل در این صنعت محقق نشده است، افزود: بانک مرکزی، وزارذت صنعت، قطعه ساز و خودروساز نظرات متفاوتی دارند و هنوز به هیچ جمع بندی در این باره نرسیده اند و کشتن زمان باعث تولید بیشتر خودروهای ناقص در کف کارخانه می شود. 
 
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه داد: با ادامه این روند خودروساز با چالشی جدی مواجه شد و در ادامه نیز قطعه ساز با مشکلات متعددی دست به گریبان خواهد شد و همه امور به هم گره خواهد خورد و ادامه این روند منجر به ایجاد شرایطی می شود که مورد پسند دشمنان ایران است.
 
صبوری با بیان این که خواسته قطعه ساز بازپرداخت تسهیلات ارزی با نرخ زمان دریافت است، تصریح کرد: اما در این شرایط خواسته بانک مرکزی بازپرداخت تسهیلات به نرخ روز است که این روند برای فعالان صنعت خودرو و قطعه به صرفه نخواهد بود و به نظر می رسد در چنین شرایطی بانک ها به فکر کاسبی هستند و به این موضوع توجه نمی کنند که درصورت تعطیلی صنعت خودرو و قطعه، وزارت کار باید ملزم به پرداخت بیمه بیکاری سنگینی شود. 
 
وی گفت: بانک مرکزی به هیچ عنوان به اثرات منفی این تصمیم خود توجه نمی کند این در حالیست که پیش از این نیز با اخذ تصمیمی مبنی بر پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دولتی و نیمایی، منجر به دپو بیش از 13 هزار کانتینر در گمرکات شده است.
 
این فعال صنعت قطعه با بیان این که سازمان های متولی باید اجازه دهند در شرایط فعلی گردش چرخ صنعت ادامه داشته باشد، افزود: هم اکنون دستور پرداخت این تسهیلات صادر شده و تنها در انتظار برای اعلام بانک مرکزی است تا این تسهیلات در اختیار قطعه سازان قرار گیرد اما چگونگی دریافت و بازپرداخت آن همچنان نامشخص است که این روند کمک به دشمنان ایران است. 
 
صبوری ادامه داد: هرگونه تاخیر در پرداخت به صنعت خودرو صدمه می زند و از سوی دیگر خریداران خودرو ناراضی خواهند بود و در عین حال تمام تقصیرها به قطعه ساز منتهی می شود در حالی که می توان با اخذ تصمیمی این داستان را به پایان رساند و نرخ تسهیلات در زمان بازپرداخت ها را با قیمت زمان دریافت تسهیلات محاسبه کرد. 
 
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی بهره های سنگین بانکی را چالش اصلی صنعت اعلام و تصریح کرد: هم اکنون نرخ بهره در حدود 18 درصد اعلام می شود اما در عمل اینگونه نیست و نرخ بهره بسیار بالاتر تمام می شود در حالی که می توان این روند را با گفت و گو حل کرد اما تا بحرانی شدن شرایط این روند ادامه می یابد به طوری که تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی در واپسین لحظه های سال گذشته که قطعه سازان در حال نابودی بودند، پرداخت شد. از سوی دیگر سیکل ثبت سفارش قطعات به اندازه ای کشنده و زمان بر شده که دست و پای صنعت را بسته است.
 
وی یادآور شد: این روند به دلیل تحریم ها نیست بلکه تحریم های داخلی است که صنعت را به مرز نابودی کشانده است.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر‌‌شاهین‌البرز🌹 : اگه تولید قطع شده چرا پول میگیرن؟ آیا این معنیش بغیر از اختلاسه؟ حداقل جوابگو باشن. خدایی مثل غزه شدیم.هیچکی گردن نمیگیره. 26خرداد در انتظار فاکتور🌹🌹120693
چانگان cs55 : همه مثل همیم و نمیدونیم ،باید بهش فکر نکنیم تا پیامک بیاد سوپرایز بشیم مثلا .....
Iman : سلام واریزی 21 مهر ماه هنوز فاکتور نشده. در مرحله آماده تخصیص نشان می دهد.
شاهین زمستان ۴۰۳ : برای ما پیام تبدیل نیامده چطور خودمان به جی ال تبدیل می زنیم
شاهین G : نمایندگی میگه فعلا تولید قطع شده خدا لعنتشون کنه
اهورا : به گفته کارشناس سایپا تا تاریخ 31 فروردین دادن. اما من اینجا خیلیا رو دیدم که میگن مال اسفند ماه هستن و هنوز بهشون ندادن
امیر : سلام مبارکتون باشه دوست عزیز شما تحویل مرداد بودید؟درسته؟ببخشید دی ماه ۴۹۳ چقد واریز کرده بودید؟ممنون میشم پاسخ بدید
مصطفی مقدسی : سلام کسی اطلاع داره شاهینgتا چه تاریخی فاکتور شده دوستان
x5 سفید : من هم با شرایط شما اما ۲۸ مهر شاسی شد و امروز بیمه
Samirax5 : بویی از شرف و انسانیت نبردن آخه بعد اینهمه تازه صدور فاکتور
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا : کسی میدونه پیش فروش دهه فجر تکسوز تا چه تاریخی فاکتورشده؟
سایپا : سلام دوستان کسی تاحالا پنج شنبه جمعه هم فاکتور شده ؟ ؟؟ زنگزدم شرکت گفت دوشیفته هرروز هفته همه پرسنل تولید اضافه کار اجبارب دارن و تمام تعهدات تا آخر امسال انجام میشع . بنظرتون درست گفته یا رایگان تلاوت کرده؟
مالباخته سایپا : خدا خیرت بده خب دو روز زودتر تکمیل وجه میکردی خب .پای سفره هف سین ثانیه آخر دکمه تکمیل زدی 😂
اطلس : اینایی که میان میگن یکشنبه آتیش میزنم خراب میکنیم حتی اگه زندان بیفتیم اینا از خود سایپا هستن.... اینجوری میگن که القا کنن یکشنبه قراره بگیر و ببند بشه بترسید حضور نداشته باشید..... نه قراره خرابکاری بشه نه قراره شعار سیاسی بدیم و.... ما خواهان اطلس g هستیم مسالمت آمیز حق مون رو پیگیری میکنیم اصلا خود من اونجام هرکی بخواد چرت و پرت بگه مسیر رو منحرف کنه خودم و دوستام حالش رو میگیریم
کوییک اس85گانه : کوییک اس مشکل پلاک هم دارن یا فقط فاکتور وایا شکایت کنیم یا نه
امیر اریا نژاد : سلام کسی ثبت نام 1403٫11٫16 و تکمیل وجه 1404٫05٫6 کوییک gxr-l هست که فاکتور شده باشه. سه ماه دارم زنگ میزنم انگار پارس خودرو تعطیل هست. 136 و بین رهبری و ریاست جمهوری ثبت شکایت کردم و شنبه هم میرم دفتر قضایی برای شکایت. کسی فاکتور شده من لنگ ماشین نیستم اما زورم میاد این همه بی حرمتی به مردم
قباد : اگر کسی قصد داره نیسان ابی خرید بکند . مقداری مانده که قصد دارن طرح فروش بزارن و این اخرین نیسانهای ابی خواهد بود دیگه اکسنت تولید میشه ولی همین اکسنت از اخر سال یه موتور قراره بزارن روش که دو برابر این موتور قوی و زور داره و واقعا اون موتور که سوارش بشه تویوتا دیگه به خاک پایش هم نمیرسه
بابک : منم مثل شمام کی دعوتنامه و تکمیل وجه برامون میاد؟
قباد : گفتم که این مشکل دیگه پیشن نمیاد این هم مال این 9400 نیسانی بود که روی هم جمع شده بودن وسلام
قباد : شرکت ماهی حدود 4000 نیسان تولید میکند اگه طرح فروش نزاره پس کجا بفروشه . طرح فروش گذاشته برای ماه اینده و این مشکل تا ماه اینده حل میشه