تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داخلی‌ قطعات‌ خودروهای‌ غیر تجاری‌ به‌ صرفه‌ شد/افزایش نرخ ارز، داخلی سازی را توجیه پذیر کرد

 

تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داخلی‌ قطعات‌ خودروهای‌ غیر تجاری‌ به‌ صرفه‌ شد/افزایش نرخ ارز، داخلی سازی را توجیه پذیر کرد

 
در شرایطی خودروهای غیرتجاری در کف کارخانه ها این روزها به یکی از چالش های اصلی خودروسازان تبدیل شده که قطعات مورد نیاز این خودروها پیش از آغاز تحریم ها از طریق واردات تامین شده و کمتر قطعه سازی به سراغ تولید آن ها که عمدتا قطعات الکترونیکی است، می رفتند.
نایب رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی به تازگی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار این تعداد را 100 هزار خودرو عنوان می کند و معتقد است که با تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه این خودروها تکمیل شده و به بازار عرضه می شود که این امر ضمن آرام کردن بازار منجر به تعادل قیمت ها شده و تعهدات خودروسازان را نیز پاسخگو خواهد بود و قطعه ساز نیز می تواند امیدوار به دریافت مطالبات خود باشد. 
 
هرچند که اظهارنظرهای مختلفی درباره تعداد این خودروها وجود دارد اما در این شرایط این پرسش مطرح می شود که آیا تولید قطعات مورد نیاز این خودروها که بیشتر آن ها پیش از این از طریق واردات تامین می شده است، توجیه اقتصادی دارد؟
 
ابوالفضل خلخالی، دانشیار دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به عملکرد سایرکشورها در ارزیابی و شناسایی توجیه فنی و اقتصادی قطعات می گوید: «اصولا در سایر کشورها تولید قطعات و محصولات برای ساخت داخل مورد ارزیابی قرار می گیرد تا مشخص شود ساخت آن ها در کشور به صرفه هست یا خیر و بر این اساس به سمت تولید حرکت می کنند».
 
وی می افزاید: «آن چه که به صورت قاطع می توان اعلام کرد این است آنچه توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد به لحاظ دانش فنی ، طراحی مهندسی و فناوری های تولید کامل بود و ضعفی در این زمینه وجود ندارد اما از نظر صرفه اقتصادی به این بستگی دارد که سیاست گذاری های کلان کشور به چه سمت و سویی حرکت کند».
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که با توجه به مسایل سیاسی در دوره های گذشته و در سال های پس از انقلاب و همچنین بحث تحریم ها، اگر تامین کالایی از مسیر قانونی وجود نداشته باشد قیمت ها به شکل چشمگیری افزایش می یابد که در این شرایط توجیه اقتصادی معنا دار می شود، تصریح می کند:« به طور قطع در شرایط تحریم ساخت همه قطعات توجیه دارد و آورده خوبی برای شرکت هایی که در این قطعات سرمایه گذاری می کنند، خواهد داشت اما باید سیاست گذاری های کلان کشور نیز مدنظر قرار گیرد تا سرمایه های صرف شده در این مسیر با تغییر مسایل سیاسی و بین المللی دچار مشکل نشود».
 
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو ادامه می دهد: «البته توجه به این نکته ضروری است بدون حتی در نظر گرفتن شرایط تحریم ، با توجه به افزایش قابل توجه نرخ ارز، تولید در همه اقتصادها به صرفه و اقتصادی است اما با این حال برای جلوگیری از ضرر سرمایه گذاران باید سیاست هایی در این زمینه تعریف شده و به سمتی برویم که که در حوزه های سرمایه گذاری شده توانمندی های بالا و قابل رقابت با کشورهای خارجی ایجاد شود».
 
وی راهکار دیگر کمبود قطعه در کشور را استفاده از سرمایه گذاری های انجام شده در صنعت قطعه و خودرو می داند و می گوید: «در این زمینه بهتر است از توان و سرمایه گذاری های موجود که در سال های گذشته انجام شده به صورت یکنواخت در همه بخش های مختلف استفاده کنیم برای نمونه بخش زیادی از خودروهای غیرتجاری که در کف کارخانه ها خوابیده در انتظار قطعات برقی  ECUاست و از آن جا که تاکنون شرکتی وارد حوزه تولید این قطعات نشده، بهتر است سرمایه گذار و یا شرکت دانش بنیان که قصد ورود به این حوزه را دارد به جای خرید ماشین آلات و فناوری و اختصاص سرمایه کلان به این حوزه، از سرمایه گذاری های انجام شده استفاده کند در این راستا حتی در صورت تغییر سیاست ها، ضرری متحمل نخواهد شد».
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعات‌ خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : سلام من هفته چهارم مرداد بودم پیامک تبدیل به gl اومد دیروز تبدیل زدم
مجید : دوست عزیز مگه بده بیاد پایین ؟ وقتی اختلاف قیمت کارخانه و بازار در حد ۱۰ تومن بشه عالیه . مصرف کننده واقعی میتونه حرید کنه دیگه دلال وارد نمیشه به امید کسب سود تقاضای کاذب ایجاد بشه و خودرو ساز شروع به گرون فروشی کنه . خدا کنه بیاد پایین . بقیه هموطن هامون هم بتونن بخرن
شاهین جی ال : 25خرداد هنوز در انتظار فاکتور
Samirax5 : منم متاسفانه تیرماه دو مرحله ای هستم روزی که داشتم قرارداد می‌بستم مسئول احمقش گفت تا آذر نهایت ۱۰۰ تا ۱۵۰ افزایش قیمت داره ، ۲۶ مرداد ماه انصراف دادم و کلی حضوری رفتم دفتر امور مشتریان برای پرداخت پولم تا آخر مهر پولم رو ندادن و در نهایت دست از پا درازتر به قرارداد برگشتم چون دیدم دارم از اینجا رونده از اونجا مونده میشم
محسن : خرید با قیمت غیرقطعی یعنی دادن چک سفید امضا، مقسر خودروساز نیست که سعی کرده حداکثر سواستفاده رو ببره، الان برای فروش قطعی دوباره قیمتها رو کاهش داده، بطور مثال ایکس ۵ رو ۲۱۰۰ قیمت گزاری کرده
پیمان x5 خرداد : سلام دوستان یه خبر بخصوص برای x5 ها کرمان موتور قیمت ها رو در سایت ایران جیپ اصلاح کرده
تارا29آبان : چرا قیمت تارا همش پایین میاد؟
تاخیرشاهین : تازنین خانوم ما ک 297 ریختیم و شما ک291ریختید همگی320 باید بدیم یا مال ما کمتر میفته تخویل شهریوریم
رز زرد : چون به جیب خودشون نگاه میکنن نه حقوق 18 تومنی ما ........که تو جیبی بچه هاشونم نیست
علی مدبر : معلوم شد سواد هم نداری گفتم با این اسم دیگه پیام ندادم وگر نه من دقیقه به دقیقه این سایت نگاه میکنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اکستند : به خدا فردا میخام برم انصراف بدم بیست روزه ثبت نام کردم هنوز فاکتور نشده مطمن هستم که اکستند به این زودی نمیدن تحویل به کسی فقط بهترین راه انصراف هست تا قبل از فاکتور میشه انصراف. بدی. اگر فاکتور بشه دیگه نمیشه. اینهایی که فاکتورم شدن بهشون نمیدن تا برج 11
پیش فروش برج 11 کازرون : تا 10 تیر فاکتور شده
31 شهریور : با عرض سلام و خسته نباشید دوستانی که براشان مقدور است باید برون دم خود شرکت سایپا اعتراض کنن تا جوابی ازشان بگیریم
کوییک اس : مراقب گفتگوهای درونی خویش باشید… وقتی افکار منفی در ذهنتان درحال عبور و مروراست بدانید درحال بدرفتاری باخویش هستید . با خودتان مهربان باشید…
فرسوده : 18 مرداد گواهی اسقاط اعمال شده هنوز در مرحله آماده تخصصیم
سجاد : من نیسان تکسوز بودم امشب گفتن اومده نمایندگی فردا میرم تحویل بگیریم
مریم اهواز : دوستان 10روزه فاکتور شدیم خبری از ماشین نیست نکنه باید یک ماه دیگه صبر کنیم
آذربایجان : سلام عزیزان خوبید ..دنا اپشنال تحویلی دی ماه هستم ..رفته رو فاکتور شدن مچرخه چن روز طول میکشه فاکتور شه؟ رنگ سفید
تاجی 🇮🇷 : جواب کوییک rs_ تفاوتی نداره خیالت راحت_آره درست میگی منم چند تا رو نگاه کردم حتی حواله های قدیمی هم نگاه کردم بیشتر پرداختی اول بالا هست و پرداختی دوم پایین اما چندتایی هم پرداختی اول پایینه و دومی بالا_مهم نیست البته هر دو شکلش درسته، یه احتمالش بر اساس حروف الفبا اسم بانک هست ،راستش اول فکر کردم شاید اونایی پرداختی دوم بالا هستن فیک هستن اما رفتم حواله های قدیمی هم نگاه کردم دیدم نه این شکلی هم زیاده
شاهین تبدیل ب کوییک : ولا برادر ماهم sbr نداره اما باز هم ی ماهه پلاک نشده