تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داخلی‌ قطعات‌ خودروهای‌ غیر تجاری‌ به‌ صرفه‌ شد/افزایش نرخ ارز، داخلی سازی را توجیه پذیر کرد

 

تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داخلی‌ قطعات‌ خودروهای‌ غیر تجاری‌ به‌ صرفه‌ شد/افزایش نرخ ارز، داخلی سازی را توجیه پذیر کرد

 
در شرایطی خودروهای غیرتجاری در کف کارخانه ها این روزها به یکی از چالش های اصلی خودروسازان تبدیل شده که قطعات مورد نیاز این خودروها پیش از آغاز تحریم ها از طریق واردات تامین شده و کمتر قطعه سازی به سراغ تولید آن ها که عمدتا قطعات الکترونیکی است، می رفتند.
نایب رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی به تازگی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار این تعداد را 100 هزار خودرو عنوان می کند و معتقد است که با تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه این خودروها تکمیل شده و به بازار عرضه می شود که این امر ضمن آرام کردن بازار منجر به تعادل قیمت ها شده و تعهدات خودروسازان را نیز پاسخگو خواهد بود و قطعه ساز نیز می تواند امیدوار به دریافت مطالبات خود باشد. 
 
هرچند که اظهارنظرهای مختلفی درباره تعداد این خودروها وجود دارد اما در این شرایط این پرسش مطرح می شود که آیا تولید قطعات مورد نیاز این خودروها که بیشتر آن ها پیش از این از طریق واردات تامین می شده است، توجیه اقتصادی دارد؟
 
ابوالفضل خلخالی، دانشیار دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به عملکرد سایرکشورها در ارزیابی و شناسایی توجیه فنی و اقتصادی قطعات می گوید: «اصولا در سایر کشورها تولید قطعات و محصولات برای ساخت داخل مورد ارزیابی قرار می گیرد تا مشخص شود ساخت آن ها در کشور به صرفه هست یا خیر و بر این اساس به سمت تولید حرکت می کنند».
 
وی می افزاید: «آن چه که به صورت قاطع می توان اعلام کرد این است آنچه توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد به لحاظ دانش فنی ، طراحی مهندسی و فناوری های تولید کامل بود و ضعفی در این زمینه وجود ندارد اما از نظر صرفه اقتصادی به این بستگی دارد که سیاست گذاری های کلان کشور به چه سمت و سویی حرکت کند».
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که با توجه به مسایل سیاسی در دوره های گذشته و در سال های پس از انقلاب و همچنین بحث تحریم ها، اگر تامین کالایی از مسیر قانونی وجود نداشته باشد قیمت ها به شکل چشمگیری افزایش می یابد که در این شرایط توجیه اقتصادی معنا دار می شود، تصریح می کند:« به طور قطع در شرایط تحریم ساخت همه قطعات توجیه دارد و آورده خوبی برای شرکت هایی که در این قطعات سرمایه گذاری می کنند، خواهد داشت اما باید سیاست گذاری های کلان کشور نیز مدنظر قرار گیرد تا سرمایه های صرف شده در این مسیر با تغییر مسایل سیاسی و بین المللی دچار مشکل نشود».
 
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو ادامه می دهد: «البته توجه به این نکته ضروری است بدون حتی در نظر گرفتن شرایط تحریم ، با توجه به افزایش قابل توجه نرخ ارز، تولید در همه اقتصادها به صرفه و اقتصادی است اما با این حال برای جلوگیری از ضرر سرمایه گذاران باید سیاست هایی در این زمینه تعریف شده و به سمتی برویم که که در حوزه های سرمایه گذاری شده توانمندی های بالا و قابل رقابت با کشورهای خارجی ایجاد شود».
 
وی راهکار دیگر کمبود قطعه در کشور را استفاده از سرمایه گذاری های انجام شده در صنعت قطعه و خودرو می داند و می گوید: «در این زمینه بهتر است از توان و سرمایه گذاری های موجود که در سال های گذشته انجام شده به صورت یکنواخت در همه بخش های مختلف استفاده کنیم برای نمونه بخش زیادی از خودروهای غیرتجاری که در کف کارخانه ها خوابیده در انتظار قطعات برقی  ECUاست و از آن جا که تاکنون شرکتی وارد حوزه تولید این قطعات نشده، بهتر است سرمایه گذار و یا شرکت دانش بنیان که قصد ورود به این حوزه را دارد به جای خرید ماشین آلات و فناوری و اختصاص سرمایه کلان به این حوزه، از سرمایه گذاری های انجام شده استفاده کند در این راستا حتی در صورت تغییر سیاست ها، ضرری متحمل نخواهد شد».
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعات‌ خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
MTS جک j4 : سلام جک j4 ثبت نام ۳۰ آذر امروز مدارک تحویل پست شده فقط می‌خوام بدونم چند روز دیگه حدودی تحویل میدن ؟
مهدی ۲ : در جواب mahdave بنده تارا اتومات نداشتم ولی اینطور که شنیدم،استهلاک دنده اتوماتیک تولیدات داخلی بیشتر تز دنده دستی هست و تارا چون توربو نداره، ی کم تنبل هست.تارا دستی بنده رو سرعت ۸۰ میگفت بزن ۶( یعنی در تارا اتومات خودش تو سرعت ۸۰ میزنه دنده ۶) در حالی که من سرعت ۷۰ از دنده سه میرم ۴.ولی در کل من تارا اتومات سوار نشدم.یا علی
مهدی : خدا لعنتشون کنه زندگیمون به فنا رفت هرچی داشتیم فروختیم تو طرح مادران اسممون در اومد برا تارا الان نزدیگ ۳ماهه تکمیل وجه کردیم اما هیچ خبری نیست دستمونم از چاره کوتاهه فقط باید نفرین کنیم و بگیم اگه یک روز از تاریخ تکمیل وجه بگذره فورا حذف میشیم چرا الان ۳ماهه مردم رو معتل کردین و با پول مردم سود می‌خورید از گوشت سگ نجس تر دزدان بی پدرو مادر
شهابx5 آبان : مبارکت باشه و دلخوش
امین : جناب شما شاهین اتوماتیک هستی ما شاهین پلاس هستم زمین تا آسمان فرق میکنه
قم شاهین : عزیزان فردا تکمیل وجه کنم برای جی ال. که ماشین بدستم میرسه؟
مریم ایکس 5ابان : مبارکتون باشه انشالله بشادی استفاده کنین...ببخشید شما چندم پلاک شدین؟چون برامنم 25ام شاسی شده بود و پریروز پلاک
محمد : پیش فروش بودین یا فروش فوری طرح عادی یا فرسوده یا مادران بودین؟
متخصص : سلام اگه ماشین زود میخایی گیرت بیاد تبدیل بزن وگرنه ۵ یا ۶ ماه تاخیر داره شاهین g
حواله شاهین جی سانروف : سلام شاهین جی پذیرش14 آذر امروز فاکتور شد،
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید اسدآباد : 15بهمن فاکتور شدم
شاهان : 207اتومات سقف فلز ب شیشه کسی اطلاع داره ببینم تبدیل ب شیشه فعال میشه
شاهان : یعنی تبدیل نمیزارن 207اتومات سقف فلز خرداد برا سقف شیشه کسی نمیدونه اطلاع رسانی کنید
ساینا : احتمالا این برای هزینه حمل هست برای سود تأخیر هم براتون پیام میاد مجدد
ساینا : دوست عزیز میشه بفرمایین چه تاریخی تحویل حضوری گرفتین؟؟؟
کوییک تحویل هفته چهار بهمن فاکتور 24 فروردین : تداوم بحران شماره‌گذاری خودروها و سردرگمی مردم با گذشت بیش ازچند هفته از آغاز فرآیند شماره‌گذاری خودروها در سال جدید، بحران ارتباطی میان نهادهای مرتبط با شماره‌گذاری خودروها همچنان بدون راهکار عملی باقی مانده است. اختلالات ناشی از ارتقای نرم‌افزاری و ناهماهنگی میان ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل وزارت صمت، وزارت ارتباطات و فراجا، موجب توقف یا کندی در روند صدور پلاک خودروهای صفر کیلومتر شده است. در برخی شرکت‌ها خودروها تا بیش از دو هفته در پارکینگ‌ها معطل مانده‌اند؛ موضوعی که نه‌تنها موجب افزایش هزینه‌های نگهداری برای شرکت‌ها شده بلکه مشتریان را نیز با بلاتکلیفی و تأخیر در تحویل مواجه کرده است. اینم از سایر دلایل ندادن خودرو بعد از تحقیقاتم
علی : دوستان یکی نتیجه کامل تجمع رو بگه خب رفتین اونجا چیکار کردین نه داد و بیدادی نه چیزی میگفتین بیناموسا کجای دنیا ماشین 8ماه تاخیر میخوره من 2هزار کیلومتر راه دارم تا اونجا ماشینم ندارم وگرنه به خدا میومدم کوتاه هم نمیومدم دوستان مث اینکه الکی 13 اردبیهشت 13اردبیهشت میکردن همش کشک بود
بشیر : من بودم رفتم اونایی که بودن دیدند شما هم اگه میخواستی به حقت برسی باید می آمدی ما حدود 15 نفر بودیم 8 الی 9 نفر خانم بودند دمشون گرم اگه حتی به 50 نفر میرسیدیم میرفتم کیمتر 15 پیش مدیر عامل در دو هفته آینده میرم راستی اون دسته از دوستان که خونه نشستن خدا وکیلی چطور رو اون میشه به آقا محمد و آقا رضا میگید: همین..؟ خب این رو میگفتی ؟ خیلی راست میگید خیلی بلدید می آمدی حرفت رو بزن من کاری به با ادب هاش ندارم اما بی ادبا باشمام جرات نداشتید بیاید 8 نفر خانم آمده بودن از ده مثل من و خیلی های دیگه او این جمع جوربزه داشتن حق کرفتنیه نه دادنی یاحق
کوییک تحویل اردیبهشت : دوستان لطفاً توجه بفرمایید این آخرین پیام من در این گروه است کوییک gxl سفید پیش فروش با موعد تحویل هفته آخر اردیبهشت 1404 ... پذیرش 3 دی ... تکمیل وجه 19 اسفند ... ماب التفاوت بیمه 2 اردیبهشت...فاکتور 4 اردیبهشت.. لاک مجازی 7 اردیبهشت .... تحویل حضوری امروز شنبه 13 اردیبهشت در مرکز تحویل حضوری شرکت سایپا انجام گرفت.... خودرو کاملاً سالم شسته شده و تر تمیز با تمام منصووبات تحویل شد و دارای نمد کاپوت بود و از تهران تا شهرستان زنجان اومدم هیچ سر صدایی و مشکلی از نظر فنی و ظاهری مشاهده نشد و در ظاهر خدا را شکر همه چی عالی و درست است .. لطفاً به شایعات منفی بافان در گروه توجه نکنید ، موفق و مؤید باشید.. خدانگهدار
کرقستان : سلام دوستان.این که باد میاد و شاخه میجنبه تا شهریور از تحویل ماشین خبری نیست😩