10 باور غلط در زمینه تعمیر و نگهداری از خودرو

 

10 باور غلط در زمینه تعمیر و نگهداری از خودرو

 
حتما بسیاری از شما عزیزان هم تا به حال با توصیه‎های گوناگونی برای نگهداری از خودرو مواجه شده‎اید؛ این توصیه‎ها می‎توانند از سوی دوستان و آشنایان به شما ابلاغ گردند و یا اینکه توسط شرکت سازنده به اطلاع شما رسانده شوند.
 
این گونه پیشنهادها معمولا زمینه‌هایی نظیر بهینه‎سازی مصرف سوخت، افزایش توان موتور و یا به طور کلی ارتقای طول عمر مفید خودرو را شامل می‏‎شوند؛ بعضی‌ از آنها نیز سعی دارند شما را در زمینه کاهش هزینه‎های نگهداری از خودرو یاری دهند.
 
اما اساسا هر گونه اطلاعات و توصیه‎ای که به گوشتان می‌خورد، صحیح نیست. بنابراین در ادامه با ما همراه شوید تا باورهای اشتباه در زمینه تعمیر و نگهداری از خودرو را به آگاهی‎تان برسانیم.
 
1.نیاز به تعویض دوره‌ای روغن پیشرانه پس از طی هر پنج هزار کیلومتر
 
در گذشته این توصیه نسبتا درست بود و بسیاری از کمپانی‎های تولید روان‎کار اتومبیل هنوز نیز آن را ترویج می‌دهند. اما باید بدانید که بسیاری از خودروهای امروزیِ تولید شده در دهه اخیر، به طور کلی هر 8000 تا 12000 کیلومتر (بسته به نوع خودرو و شرکت سازنده) نیازی به تعویض روغن ندارند.
 
ارتقای کیفیت ترکیبات شیمیایی روغن‌ها و گسترش استفاده از روانکارهای سینتیک به همراه تکنولوژی پیشرانه‎های مدرن‎تر، اجازه داده تا تعویض‌روغن پیشرانه در فاصله زمانی طولانی‎تری انجام شود، بدون آنکه آسیبی به پیشرانه برسد .
 
البته به خاطر داشته باشید که در نهایت بایستی بر اساس نظر کارشناسان شرکت سازنده، فاصله میان هر سرویس روغن خودرویتان را مشخص نمایید. همچنین این اطلاعات ممکن است در شرایط ایران با توجه به کیفیت نامطمئن روغن موتورها چندان قابل اتکا نباشد.
 
2. استفاده از بنزین سوپر (با درجه اکتان بالاتر) برای خودروی شما بهتر است و عملکرد آن را بهبود می‎بخشد
 
این مورد در صورتی صحت دارد که خودروی شما از پیشرانه‌ای پرتوان با ضریب تراکم بالا بهره ببرد که معمولا در دماهای بالاتر نسبت به سایر پیشرانه‎های معمول کار می‎کنند؛ وگرنه بنزین معمولی در اغلب اوقات به خوبی از عهده انجام وظایف خود بر می‎آید.
 
 
 
بنزین با درجه اکتان 86 هنوز هم بایستی یک سری از استانداردهای مورد نیاز را بگذارند تا به دست مشتری برسد. بنابراین اساسا ضرری برای برای پیشرانه نخواهد داشت. (لازم به ذکر است که کیفیت بنزین با اکتان 86 در کشورهای مختلف متفاوت است.)
 
 سوخت‎های با درجه اُکتان بالاتر شامل مواد تمیز کننده و محافظت کننده برای عملکرد بهتر توربو شارژرها هستند و مقاومت بیشتری نسبت به ریپ زدن برای پیشرانه به وجود می‎آورند.
 
 
 
به طور کلی خودروهای گران‌قیمت نیاز به سوخت گران‎قیمت و با کیفیت بالاتر دارند. سوخت معمولی به طور کامل نیاز خودروهای عادی را تامین می‌کند. بهتر است دفترچه راهنمای خودرویتان را چک کنید تا از توصیه شرکت سازنده در این زمینه اطلاع کامل پیدا نمایید.
 
3. سرویس خودرو در تعمیرگاه‎های مستقل ضمانت (وارانتی) اتومبیل را باطل می‎کند
 
به طور کلی وارانتی خودروی شما تا زمان پایان مدت و بر حسب شرایط درج شده در دفترچه، پابرجا بوده و این مهم ربطی به مکان سرویس خودرو ندارد.
 
ممکن است برخی نمایندگی‎ها به طور ضمنی از شما بخواهند که خودرو را حتما برای سرویس نزد آنها ببرید، اما این کار از لحاظ قانونی درست نیست.
 
هرگونه تعمیر و نگهداری که تحت پوشش وارانتی خودرو باشد، می‎تواند توسط هر تعمیرکار مجاز انجام شود؛ تنها باید رسید و فاکتورهای مربوطه را نزد خود نگه دارید تا ثابت کنید که چه میزان خرج تعمیر خودرو نموده‌اید.
 
 
توجه: این مورد مربوط به شرکت‎های خارجی تولیدکننده خودرو بوده، بنابراین کشور ما بایستی حتما از شرکت تولیدکننده پیرامون این موضوع تحقیقات معتبری به عمل آورید تا خدایی نکرده از این بابت متوجه ضرر خاصی نگردید.
 
حتی اخیرا مواردی مطرح شده که نصب دزدگیر یا کفپوش نیز به بهانه ای برای ابطال گارانتی خودروها مبدل شده است.
 
4. گرم کردن موتور خودرو پیش از شروع رانندگی در هوای سرد
 
اجزای موتور برای عملکرد بهتر نیاز دارند که تا دمای خاصی بر حسب نوع موتور گرم شوند. اما پیشرانه‎های امروزی سریع‎تر از آنکه شروع به رانندگی نمایید، به اندازه کافی گرم می‌شوند. علاوه بر این، بلبرینگ چرخ ها و اجزای جعبه دنده نیاز به تحرک دارند تا در حد نیاز گرم شوند.
 
روشن کردن موتور خودرو پیش از حرکت فایده چندانی جز به منظور گرم کردن کابین برای شما نخواهد داشت. روشن گذاشتن بیهوده موتور خودرو تنها مصرف سوخت‎تان را افزایش می‎دهد. (مطلب ذکر شده بیشتر برای پیشرانه‎های مدرن مصداق داشته و بهتر است به دفترچه یا نمایندگی مجاز شرکت سازنده خودرویتان جهت اطلاع دقیق از این موضوع مراجعه نمایید.)
 
5. هر چهار تایر خودرو بایست هم زمان تعویض گردند
 
شما می‎توانید هر یک از تایرهای خودرو را بر حسب نیاز به صورت تکی تعویض نمایید، تنها در صورتی که سایز، برند سازنده و مدل آن با سایر چرخ‎ها یکسان باشد. فقط بایستی در هر سرویس روغن جای چرخ‎ها را به‌منظور طول عمر بیشتر تغییر دهید.
 
6. شستشوی خودرو با شوینده‎های معمولی
 
اگر از شوینده لباس و ظروف برای شستشوی بدنه خودرو استفاده می‎کنید لازم است بدانید این کار ممکن است به سطح پرداخت شده بدنه خودرو آسیب برساند و موجب زنگ زدگی آن شود.
 
به جای این کار با پرداخت کمی پول بیشتر از شوینده مخصوص بدنه خودرو استفاده کنید تا سطح محافظت‌کننده بدنه آسیب نبیند.
 
7. باتریِ خالی بعد از گذشت مدت کوتاهی از روشن شدن موتور خودرو به طور کامل شارژ می‎شود
 
ساعت ها زمان لازم است تا یک باتری خالی حین روشن بودن موتور خودرو مجددا شارژ شود؛ به ویژه در دمای پایین. رادیو، لامپ‌ها، گرمکن صندلی و ... برق زیادی از دینام گرفته و باعث می‎شوند تا مقدار کمی از برق دینام جهت ذخیره به باتری ارسال شود.
 
8. روغن گیربکس باید هر 80 هزار کیلومتر تعویض گردد
 
اگر چه توصیه می‌شود که هر 80 هزار کیلومتر روغن جعبه دنده تعویض شود اما در بسیاری از خودروهای مدرن از روغن‌های با طول عمر بسیار بالا (حتی بیش از 160 هزار کیلومتر و یا مادام العمر) استفاده می‌کنند. این مورد بسته به نوع خودرو و جعبه دنده متفاوت بوده و بایستی حتما فواصل و شرایط دقیق تعویض روغن جعبه دنده را از شرکت سازنده جویا شوید.
 
9. پایین آوردن شیشه پنجره به جای استفاده از سیستم تهویه به جهت مصرف کمتر سوخت
 
پایین آوردن شیشه‎ها تفاوت چندانی از نظر مصرف سوخت ایجاد نمی‎کند. استفاده از کولر گرچه در ابتدا مقداری مصرف سوخت را افزایش می‎دهد اما پایین آوردن شیشه‎ها نیز با افزایش مقاومت حرکتی خودرو در برابر باد، موجب افزایش تدریجی مصرف سوخت خواهد شد. تقریبا هیچ کدام از این دو روش از نظر مصرف سوخت مزیتی بر دیگری ندارد. اما هرچه سرعت بالاتر باشد، استفاده از کولر می تواند از توجیه بیشتری برخوردار شود. بنابراین به خصوص در هنگام رانندگی با سرعت های بیش از 80 کیلومتر، توصیه می کنیم که از کولر استفاده نمایید.
 
10. سوخت گیری هنگام صبح موجب صرفه جویی مالی می‌شود
 
بنزین با افزایش دما افزایش حجم پیدا می‎کند، بنابراین بنزین سردتر به معنی مقدار بیشتری سوخت است. باید بدانید مخازن نگهداری سوخت در جایگاه‎های سوختگیری معمولا زیر زمین و به دور از تغییرات قابل توجه دمایی قرار دارند، بنابراین زمان سوختگیری تأثیر زیادی در میزان سوخت دریافتی شما نخواهد داشت. همچنین نسل تازه پمپ ها و مخازن بنزین مجهز به تجهیزاتی برای جلوگیری از بخار شدن سوخت هستند تا از بروز چنین پدیده ای جلوگیری به عمل آید.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعمیر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

حمید
8

باور غلط شماره 11. استفاده از کولر خودرو باعث خراب شدن آن می شود.
الان توی این اوج گرما ماشین های حتی خارجی توی خیابون ها دیده میشن که صاحبش داره توش از گرما له له میزنه ولی حاضر نیست کولر ماشین رو روشن کنه چون فکر میکنه خراب میشه!
17:58  1398/05/05
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Nazi : لطفا هر کی فاکتور شد بگه شماره درخواستشم بگه ب خدا ما خوشحال میشیم یه روزی نوبت ما هم میشه
رز زرد : سلام عزیزان...محض رضای خدا هر چی واقعیته بیان کنید،شایعه الکی درست نکنید واقعا سر در گم هستیم،نمیدونیم چکار کنیم،اینجا ۱۴ آذر میگه فاکتور شدم در حالیکه ۱۱ آذر هنوز فاکتور نشده...هرچی سرمون بیاد انگار حقمونه...هم نوعان به هم رحم نمی کنیم...اینجا یه سری بقیه رو گمراه کردن امتیازشون سوخت...به امید اینکه فروش فوری بیاد... کاش هرچی رو که واسه خودمون میخوایم برای دیگران هم میخواستیم خوب همونه که خدا قسمت کنه
۱۱ اذر : دوستان فقط یه راه وجود داره اونم تجمع جلوی این شرکت بی در و پیکر
۱۱ اذر : راهکار معلومه فقط تجمع درب این شرکت بی در و پیکر
X3sefid : تاریخ ثبت نامت کِی بوده؟
تارا دستی : حامد جان، تیتان، انشاالله برای شما و بقیه زودتر انجام بشه. پیگیر باشید نترسید، زنگ بزنید ایران خودرو ثبت شکایت کنید تا گیر و گورش برطرف شه بیوفته رو غلطک.
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
قلی نیا : من تکمیل وجه ۱۱ اذر هستم هنوز فاکتور نشده یکی از اشنا هامون گفته حتی امکان داره تا تابستون هم فاکتور نشه دل خوش نکن باز دم اونایی که فردا موتور اسم نوشتن رفتن یه اعتراض کردن همگانیش کردن ابروی شرکت رو بردن ماها که نشستیم سرجامون خیالتون راحت هیچ خبری نمیشه حالا حالا ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل وجه 16 بهمن : سلام دوست عزیز امروز فاکتور شدید؟
یوسف : دوست عزیز اونهایی که گفتی گیر بکس اتومات هستش شش دنده دستی گیر بکس داخلی و دستی هستش مال نیرو محرکه قزوین اگه اشتباه نکنم DAE یه شرکت هستش تو چین
محسن 15 بهمن : سلام پیش فروش ساینا تکمیل وجه 15 بهمن فاکتور شدم
#عدم تعهد تحویل خودرو سایناs : کیبرد گوشیتو بزار رو زبان انگلیسی
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی
207پانا : 20.5 میلیون
207پانا : نمیدونم. برای من 280 نیومد. فردا زنگ بزن نمایندگی بپرس. من الان 60027 بودم تبدیل اومده بود تبدیل زدم به 60023 20500 هم پول رینگ رو گرفت
سورن پلاس .p : سلام دوست گرامی تحویل حضوریه.. ولی از کجا برم تحویل بگیرم چیزی ننوشته آخه .عجب مصیبتی شد این ماشین برای ما!!!!
هادی : دوستان عزیز من خودم از بچه های نمایندگی افتخار هستم به 50 تومن هم راضی هستم ولی بازم معلوم نیست اگر به 10 و 20 تومن بود که اصلا همرو خودمون می‌دادیم