ایلان ماسک: تولید خودروی برقی با باتری نسل جدید و قیمت ۲۵ هزار دلار در دستور کار تسلا است

 

ایلان ماسک: تولید خودروی برقی با باتری نسل جدید و قیمت ۲۵ هزار دلار در دستور کار تسلا است

 
ایلان ماسک در جریان رونمایی باتری‌های نسل جدید، از طراحی و تولید خودروی برقی ۲۵ هزار دلاری خبر داد که البته نمی‌توان آن را با قطعیت درنظر گرفت.
 
تسلا در رویداد اخیر خود از کاهش قابل‌توجه هزینه‌های تولید باتری خبر دارد. همین موارد باعث شدند تا شرکت، برنامه‌ای جدی را برای تولید خودرو برقی ۲۵ هزار دلاری در دستور کار قرار دهد. ایلان ماسک می‌گوید فناوری جدید در باتری‌‌ها و همچنین مواد اولیه، منجر به کاهش قابل‌توجه هزینه‌ی کیلووات‌ساعت توان تا نصف می‌شود. درنتیجه می‌توان امیدوار بود که قیمت نهایی خودروهای برقی به نزدیکی خودروهای سنتی احتراقی برسد.
 
هزینه به ازای هر کیلووات‌ساعت، واحد انرژی است که اغلب در اندازه‌گیری ظرفیت باتری‌ها در خودروهای مدرن برقی استفاده می‌شود. در دهه‌ی گذشته، هزینه‌ی مذکور در روند کاهشی قرار گرفت و از ۱،۱۰۰ دلار به‌ازای هر کیلووات‌ ساعت در سال ۲۰۱۰ به ۱۵۶ دلار در سال ۲۰۱۹ رسید که کاهش ۸۷ درصدی را نشان می‌دهد.
 
کارشناسان اعتقاد دارند هزینه‌ی کیلووات‌ساعت تا سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار کاهش پیدا می‌کند. ازطرفی ماسک می‌گوید تسلا یک فرایند سه‌ساله را برای کاهش هزینه به کمتر از آن مقدار اجرا می‌کند. البته مدیرعامل تسلا هیچ اطلاعات جزئی از قیمت دقیق نهایی مدنظر شرکتش ارائه نکرد.
 
باتری‌ها ساختاری ساده ندارند و بررسی فاکتورهای متعدد در آن‌ها، فراتر از سلول‌ها است. یک سلول باتری لیتیم یونی با هزینه‌ی تولید ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت، هزینه‌های دیگری را هم با خود به‌همراه دارد. درنهایت برای ساخت یک پک باتری با قطعات اضافه همچون سیستم مدیریت و خنک‌کاری باتری، هزینه‌ای نزدیک به ۱۲۵ تا ۱۳۰ دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت خواهد داشت.
 
باتری‌های امروزی خودرو بسته به ظرفیت خود قیمتی بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار دارند. پایین آوردن قیمت باتری‌ها می‌تواند مسیر را برای طراحی و تولید خودروهای برقی با قیمت پایین‌تر بسیار هموار کند. تسلا می‌خواهد قیمت باتری‌های آتی خود را تا ۶ هزار دلار و کمتر، کاهش دهد که هزینه‌ی هر کیلووات‌ساعت را در سلول باتری به کمتر از ۱۰۰ دلار خواهد رساند.
 
قیمت میانگین خودروهای برقی در ایالات متحده در سال‌های اخیر مسیر کاهشی را طی کرده است. قیمت میانگین از ۶۴،۳۰۰ دلار در سال ۲۰۱۸ به ۵۵،۶۰۰ دلار در سال ۲۰۱۹ رسید که کاهش ۱۳/۴ درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش را بیش از همه می‌توان مدیون خودروی تسلا مدل 3 دانست. البته هنوز هم قیمت میانگین خودروهای برقی نسبت به قیمت میانگین خودروهای احتراقی (۳۶،۶۰۰ دلار در ایالات متحده) بسیار بیشتر است.
 
تسلا مدل ۳ قرار بود به‌عنوان اولین محصول شرکت با هدف‌گیری بازار گسترده عرضه شود. برنامه‌های تسلا که در سال ۲۰۰۶ و طی یک پست وبلاگی توسط ایلان ماسک شرح داده شدند، تمرکز زیادی روی خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه داشتند. تسلا از همان زمان ادعا می‌کرد که با عرضه‌ی خودروهای اسپرت با قیمت مناسب، صنعت خودروی الکتریکی را برای عموم جامعه جذاب می‌کند. تسلا تصمیم داشت تا درآمد حاصل از فروش خودروهای لوکس با حاشیه‌ی سود بالا را در توسعه‌ی خودروهای مقرون‌به‌صرفه‌تر برقی هزینه کند تا صدها هزار نفر، توان خرید این خودروها را داشته باشند.
 
برنامه‌های ایلان ماسک برای ساخت تسلا مدل ۳ با قیمت ۳۵ هزار دلاری هیچ‌گاه به نتیجه ننشست. به‌هر‌حال چالش‌های زیادی خصوصا در بخش تولید خود شرکت تسلا باعث شد تا امروز مدل ۳ در نمونه‌ی Standard Range Plus با قیمت ۳۷،۹۹۰ دلار به فروش برسد. مدل‌های Long Range و Performance نیز برچسب‌های قیمتی ۴۶،۹۹۰ و ۵۴،۹۹۰ دلاری دارند.
 
این اولین مرتبه‌ای نیست که ایلان ماسک قول کاهش قیمت خودروهای الکتریکی را مطرح می‌کند. او در سال ۲۰۱۸ هم گفته بود که یک خودروی ۲۵ هزار دلاری برقی را تا سه سال بعد به بازار ارائه می‌کند. به‌هرحال او همچنان روی این قول پافشاری می‌کند. نکته‌ی مهم صحبت‌های ماسک در رویداد اخیر Battery Day، اشاره به افزایش حجم تولید شرکت و رسیدن به حجم تولید ۲۰ میلیون دستگاه خودروی برقی بود که بیش از دو برابر تولید کنونی غول‌هایی همچون تویوتا و جنرال موتورز و فولکس‌واگن است.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال مهر : سلام ما که از اول جی ال زدیم انگار جرمی مرتکب شدیم نه مثل جی ها تبدیل میاد نه مثل بقیه تکمیل وجه تو برزخ گرفتار شدیم نه بهشتی نه جهنمی هیچ چیزی تو دنیا بد تر از انتظار وبلاتکلیفی نیست خدایا خودت طاقت بنده تو زیاد کن بخدا کم آوردیم
شاهین جی : نمایشگاه تهران ،غرفه سایپا ،باید بریم اونجا تجمع کنیم
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام بعد از اردیبهشت که جامانده های اسفند هستن از تیر شروع میشه ان شاالله
رضا : تبدیلی ها بابای همه رو سوزونده تمومیم نداره نمیدونم گناه ما که از اول جی ال هسیم چیه اصلا یه دونم فاکتور نمیکنن
محمد شهریور : ممنونم امروز تماس گرفتم معلوم میشه برا ی عده تیر ماهی هم ارسال شده معلوم نیست چکار داره می‌کنه بی وجدان
شاهین gl : اگه به قیمت طلا و دلار نگاه کنی کسانی که الان تکمیل وجه می‌کنند مبلغ کمتری پرداخت می‌کنند تا شمایی که خرداد تکمیل وجه کردی😁😁
علی : شما اگه زورتون به سایپا میرسه بپرسین. سایپا میخواه اول از شر شاهین جی ها خلاص بشه. خیالش که از طرف اونا راحت شد اگه چیزی موند میده به ما. اگه نموند باید کوییک بگیریم
X5 : سلام دوست عزیز خیلی ساده تشریف داری،میدونستی؟؟
شاهین پلاس : سلام ، چه تاریخی تکمیل وجه کردی؟
فریبا : منم هفته چهارم مهرم هنوز برام پیامی نیومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی اا : اقا دوستان پیامک تحویل حضوری براتون نیامده
سعید : سلام کسی هست ماشینش دوگانه مخزن بزرگ باشه و پلاک و فاکتور شده باشه و 5 تا 6 روز تو مرحله حمل برای نمایندگی گیر کرده باشه ؟ مال من گیر کرده تو مرحله حمل تیک نمیخوره
رانا فوری : یعنی تا آخر شهریور فاکتور کردن
پراید 151 پدیرش 4 شهریور : 🔴ترفند سایپا برای فروش بیشتر وانت پراید تحت عنوان فروش فوری (30روزه) 🔰شرکت سایپا با علم به اینکه توانایی تحویل 30 روزه وانت پراید را ندارد زیرکانه برای فروش بیشتر اقدام به فروش با تحویل 30 روزه می کند ▪️با بررسی به عمل آمده برخی از ثبت نام کنندگان تاریخ 4 شهریور با گذشت بیش از 2 ماه خودروی آنها فاکتور نشده است ▪️مشخص است وقتی خودروساز خودرویی را با 5 ماه تاخیر تحویل می دهد و سود تاخیر هم با گذشت یکسال نمی دهد هیچ نهاد نظارتی هم وجود ندارد تا بررسی کند مشخص است نتیجه چه می شود. ▪️جالب است همان نهادهایی که خود باید پیگیر حقوق مصرف کننده در امر کیفیت و نحوه خدمات باشند هر چند ماه یکبار مجوز نجومی افزایش قیمت صادر می کنند #سایپا
اکستند : تا وقتی که نیسان های اکستند را فاکتور و پلاک نکنید هیچ کس ثبت نا نمیکند خیالتون راحت سایتتون که بازه بدرد خودتون میخوره
ساینادوگانه : سلام من تو خود کارخونه کاشان آشنا دارم بچه های تحصیلدار انجاست داستان کمبود قطعه و تولید سال دیگه رو بهش گفتم رفت آمار گرفت میگه حداکثر 2 تا سه ماهه دیگه تکمیل مرداد پرونده اش بسته میشه و همه میدن الکی دارن جو میدن یه مشت دلال زیاد جدی نگیرید
محمد وانت 4 شهریور : خدا لعنت کنه سایپا رو که ماشین ما 4 شهریوریا رو فاکتور نمیکنه یک ماهش داره میشه 3 ماهه ک تو ک م سایپا
امین : سلام.پذیرش 5/16 فکتور5/27 هنوز اصن پلاک نشدم.اما اونایی ک دیرتر از من ثبت نام کردن پلاک شدن
دنا مشکی : 23 آبان امروز فاکتور شد
نیسان دوگانه : امروز رفته ماشینت برای پلاک گزاری توی صف پلاکی