ایلان ماسک: تولید خودروی برقی با باتری نسل جدید و قیمت ۲۵ هزار دلار در دستور کار تسلا است

 

ایلان ماسک: تولید خودروی برقی با باتری نسل جدید و قیمت ۲۵ هزار دلار در دستور کار تسلا است

 
ایلان ماسک در جریان رونمایی باتری‌های نسل جدید، از طراحی و تولید خودروی برقی ۲۵ هزار دلاری خبر داد که البته نمی‌توان آن را با قطعیت درنظر گرفت.
 
تسلا در رویداد اخیر خود از کاهش قابل‌توجه هزینه‌های تولید باتری خبر دارد. همین موارد باعث شدند تا شرکت، برنامه‌ای جدی را برای تولید خودرو برقی ۲۵ هزار دلاری در دستور کار قرار دهد. ایلان ماسک می‌گوید فناوری جدید در باتری‌‌ها و همچنین مواد اولیه، منجر به کاهش قابل‌توجه هزینه‌ی کیلووات‌ساعت توان تا نصف می‌شود. درنتیجه می‌توان امیدوار بود که قیمت نهایی خودروهای برقی به نزدیکی خودروهای سنتی احتراقی برسد.
 
هزینه به ازای هر کیلووات‌ساعت، واحد انرژی است که اغلب در اندازه‌گیری ظرفیت باتری‌ها در خودروهای مدرن برقی استفاده می‌شود. در دهه‌ی گذشته، هزینه‌ی مذکور در روند کاهشی قرار گرفت و از ۱،۱۰۰ دلار به‌ازای هر کیلووات‌ ساعت در سال ۲۰۱۰ به ۱۵۶ دلار در سال ۲۰۱۹ رسید که کاهش ۸۷ درصدی را نشان می‌دهد.
 
کارشناسان اعتقاد دارند هزینه‌ی کیلووات‌ساعت تا سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار کاهش پیدا می‌کند. ازطرفی ماسک می‌گوید تسلا یک فرایند سه‌ساله را برای کاهش هزینه به کمتر از آن مقدار اجرا می‌کند. البته مدیرعامل تسلا هیچ اطلاعات جزئی از قیمت دقیق نهایی مدنظر شرکتش ارائه نکرد.
 
باتری‌ها ساختاری ساده ندارند و بررسی فاکتورهای متعدد در آن‌ها، فراتر از سلول‌ها است. یک سلول باتری لیتیم یونی با هزینه‌ی تولید ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت، هزینه‌های دیگری را هم با خود به‌همراه دارد. درنهایت برای ساخت یک پک باتری با قطعات اضافه همچون سیستم مدیریت و خنک‌کاری باتری، هزینه‌ای نزدیک به ۱۲۵ تا ۱۳۰ دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت خواهد داشت.
 
باتری‌های امروزی خودرو بسته به ظرفیت خود قیمتی بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار دارند. پایین آوردن قیمت باتری‌ها می‌تواند مسیر را برای طراحی و تولید خودروهای برقی با قیمت پایین‌تر بسیار هموار کند. تسلا می‌خواهد قیمت باتری‌های آتی خود را تا ۶ هزار دلار و کمتر، کاهش دهد که هزینه‌ی هر کیلووات‌ساعت را در سلول باتری به کمتر از ۱۰۰ دلار خواهد رساند.
 
قیمت میانگین خودروهای برقی در ایالات متحده در سال‌های اخیر مسیر کاهشی را طی کرده است. قیمت میانگین از ۶۴،۳۰۰ دلار در سال ۲۰۱۸ به ۵۵،۶۰۰ دلار در سال ۲۰۱۹ رسید که کاهش ۱۳/۴ درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش را بیش از همه می‌توان مدیون خودروی تسلا مدل 3 دانست. البته هنوز هم قیمت میانگین خودروهای برقی نسبت به قیمت میانگین خودروهای احتراقی (۳۶،۶۰۰ دلار در ایالات متحده) بسیار بیشتر است.
 
تسلا مدل ۳ قرار بود به‌عنوان اولین محصول شرکت با هدف‌گیری بازار گسترده عرضه شود. برنامه‌های تسلا که در سال ۲۰۰۶ و طی یک پست وبلاگی توسط ایلان ماسک شرح داده شدند، تمرکز زیادی روی خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه داشتند. تسلا از همان زمان ادعا می‌کرد که با عرضه‌ی خودروهای اسپرت با قیمت مناسب، صنعت خودروی الکتریکی را برای عموم جامعه جذاب می‌کند. تسلا تصمیم داشت تا درآمد حاصل از فروش خودروهای لوکس با حاشیه‌ی سود بالا را در توسعه‌ی خودروهای مقرون‌به‌صرفه‌تر برقی هزینه کند تا صدها هزار نفر، توان خرید این خودروها را داشته باشند.
 
برنامه‌های ایلان ماسک برای ساخت تسلا مدل ۳ با قیمت ۳۵ هزار دلاری هیچ‌گاه به نتیجه ننشست. به‌هر‌حال چالش‌های زیادی خصوصا در بخش تولید خود شرکت تسلا باعث شد تا امروز مدل ۳ در نمونه‌ی Standard Range Plus با قیمت ۳۷،۹۹۰ دلار به فروش برسد. مدل‌های Long Range و Performance نیز برچسب‌های قیمتی ۴۶،۹۹۰ و ۵۴،۹۹۰ دلاری دارند.
 
این اولین مرتبه‌ای نیست که ایلان ماسک قول کاهش قیمت خودروهای الکتریکی را مطرح می‌کند. او در سال ۲۰۱۸ هم گفته بود که یک خودروی ۲۵ هزار دلاری برقی را تا سه سال بعد به بازار ارائه می‌کند. به‌هرحال او همچنان روی این قول پافشاری می‌کند. نکته‌ی مهم صحبت‌های ماسک در رویداد اخیر Battery Day، اشاره به افزایش حجم تولید شرکت و رسیدن به حجم تولید ۲۰ میلیون دستگاه خودروی برقی بود که بیش از دو برابر تولید کنونی غول‌هایی همچون تویوتا و جنرال موتورز و فولکس‌واگن است.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مینا تارا دستی : دوستان رنگی بودید فاکتور شدید؟ من تحویلی اسفندم تیتاتیوم ولی هنوز فاکتور نشده
cvt : 18 اسفند امروز باز هم پیام تبدبل به gl آمد.
ایگل : تحویلش مهمه.الان دقیقا 60 روزه ماشین شاسی شده ولی تحویل نمیدن.من که تا اخر ماه اگه ندادن میرم با چادر دم دفتر جنت آباد میخوابم.فرمانداری شهرستانم رفتم امروز گفت چند روزصبر کن اگه ندادن از طریق دادستانی اقدام میکنیم
آریا : سلام من هم زنگ زدم هم به نمایندگی مراجعه کردم گفتن تا پایان شهریور پیامک میاد ولی احتمال خیلی زیاد شاهین جی ال باشه
تارا دستی v1p : سلام. دوستان استرس نداشته باشید. ایران خودرو خیلی تارا تولید کرده. واقعیت اینه که من زمان ثبت نام با بدبختی پول جور کردم و ثبت نام کردم، بعدش بابت بدهی، مجبور شدم هرچی میشد رو بفروشم بدهیش رو بدم، یهو پول اضافه اومد(البته دیگه هیچی سرمایه ندارم). خواستم تارا دستی رو که هنوز فاکتور نشده ، تبدیل به اتوماتیک کنم برای وضع پاهام، پیگیری کردم. گفتن باید کمبود باشه یا خط تولید این ماشین که میخوای عوض کنی مشکل داشته باشه. ایران خودرو که پیگیر بودم تا اسم تارا میومد، میگفتن اینقدر تولید کرده که عمرا تغییر نمیخوره. دوتا داستان داره که تاخیر افتاده، یکی سر این سنسور SBR هست که اضافه کردن. یکی هم رنگ. سفید و مشکی رو راحتتر میدن. اما یهو درخواست تیتانیوم خیلی زیاد شد، من خودم رنگ انتخاب کردم، رفتم نمایندگی گفت چرا تیتانیوم نزدی؟ الان برای من دستی هست، تاخیر خورده، روزی حدود ۷۴۰ تومن داره جریمه شارژ میشه. امیدی به اینکه بشه از ایرانخودرو جریمه گرفت ندارم اما بهرحال توی صفحه داره نشون میده فقط خواستم بگم استرس نگیرید. تارا ماشینی نیست که نداشته باشه یا مشکل تولید داشته باشه. میاد انشاالله.
محسن : من مهر 1402 مبلغ 290 میلیون تومن یرای شاهین اتومات cvtواریز کردم. اما شهریور 1404 پیامک آمد که شاهین gl دنده ای را میتونم اختیاری جایگزین شاهین اتومات کنم. من اتومات میخوام ولی اگر دنده ای را نپذیرند ممکنه که گران بشه از طرف دیگه اختلاف قیمت دنده ای کارخانه بو بازار بیشتر از اتومات است. یعنی سود gl دنده ای حدود 120 میلیون تومن بیشتر از اتومات است.
ایگل مشکی تهران : من امروز ز زدم نمایندگی گفتن یک یا دو هفته بعد از شاسی پلاک میشه و اینکه‌ مثلا زد توی سیستم ب من گفت خودروی شما ارسال شده برای تخصیص شاسی،لجم میگیره مث خنگا با آدم برخورد میکنن
محمد لاماری مشکی : منم ۲۸ بهمن رنگی مشکی تحویل هفته سوم مرداد اما هنوز دعوتنامه نیومده امیدوارم زودتر واسه همگی بیاد که سریعتر از این وضعیت خلاص بشیم
ایگل : سلام برای من 7 روز طول کشید البته بستگی داره به بعضی شرایط تا 15 روز تقریبا طول میکشه
سارا : سوال منم هست کسی نیست جواب بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید شهریورواریزی 21تیر : آره به خدا رنگ مشکی 21تیر واریزی آخرم بود الآنم پلاک شدم تحویل پرونده به شرکت 22بود .خیلی ها فاکتور شدن .شما هم میشی .نمیدونی هر چی ماشین دارن دارن میدن بیرون عجیب شده
حمید شهریورواریزی 21تیر : ببین بستگی به اون نمایندگی داره عوضی باشه یا نه .یک موقعی صفحه کلاجت به مشکل بخوره میان میبینن کفپوش داری گارانتی موتور باطل میکنم.یک موقعی صحبتش بود که دیگه باطل نمیشه ولی نمی دونم تایید شد یا نه.
اطلس دی : از دوستان کسی هست که اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشه و خرداد از چه تاریخی شروع میشه لطفا لطفا لطفا هز کی میدونه جواب بده
اطلس12 : انشالله زودتر خلاص شیم منم هر کی میبینم تکمیل وجه اردیبهشت هست میگه جی ال
اطلس بهمن کرمان : سلام امروز تماس گرفتم گفتن اطلس جی تکمیل وجه اردیبهشت نداره خرداد و تیر و مرداد تکمیل برا اطلس جی هستن احتمالا اردیبهشت جی ال هستن انشالا اسفند تموم شه که سریع ما ه های دیگه فاکتور بشه واقعا خسته شدیم لعنت به سایپا
آینازپنج دنده : من حاضرم تبدیل بیاد دوماه دیگه بدن
حسین : دارن 12خرداد رافاکتور میکنن ولی من تکمیل وجهم 12است فاکتورنشده
سورن 1404 مهیار : قیمت خودروها داره میره بالا هر کی لازمش زوتر بخره
دنا پلاس : هر کی خودرو لازم داره زودتر بخره قیمتها میره بالا.....
رخساره : قیمت تخم مرغ در 3ماهه اخیر دوبرابر شده یعنی امروز 180هزار تومان خرید شده در مرحله بعدی نوبت کالاهای بزرگترومصرفی مثل خودرو 2برابر میشه شاید مسغره باشه ولی مثل ماه تابان روشنه الان کارخونه ها زور میزنند دوباره برای نیمه دوم سال افزایش قیمت مجدد بدهند و ادعا میکنند در زیان دهی مطلق هستند