دست اندازهای تامین تا تولید/ بررسی راهکارهای پرداخت مطالبات قطعه سازان

 

دست اندازهای تامین تا تولید/ بررسی راهکارهای پرداخت مطالبات قطعه سازان

 
کمبود نقدینگی و عدم اصلاح قراردادهای قطعه سازان از سال 97 تاکنون و همزمان افزایش ناگهانی قیمت ارز در کنار رشد بی سابقه مطالبات آن ها از خودروسازان این روزها حال و روز این صنعت استراتژیک را ناخوش کرده و فعالان این حوزه را بر آن داشته تا با ارایه راهکارهایی در تلاش برای بازگرداندن نفس های آخر به این صنعت باشند.
پیش از این نیز قطعه سازان با ارایه راهکارهایی در تلاش برای بهبود اوضاع بودند و این بار با طرح سه چالش اصلی این حوزه و پیشنهاد 11 راهکار به دنبال رفع این چالش ها هستند. 
 
محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاه به بحران نقدینگی در زنجیره تامین خودروسازی می گوید: افزایش میزان مطالبات قطعه سازان از خودروسازان در کنار افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید منجر به بحران نقدینگی در زنجیره تامین شده است.
 
وی راهکار حل این مشکل را در مورد می داند و می افزاید: تامین منابع مالی کافی برای صنعت خودرو با توجه به نیاز روز به نحوی که مدت زمان پرداخت به قطعه سازان به یک ماه کاهش یابد و پوشش افزایش قیمت ها را بدهد می تواند به عنوان نخستین راهبرد مدنظر قرار گیرد این در حالیست که برآورد کسری نیاز سرمایه در گردش قطعه سازان در سال  99دست کم 25 هزار میلیارد تومان است.
 
نجفی منش اعطای تسهیلات با سود مصوب بانک مرکزی از سوی بانک های عامل بدون انجام غیرقانونی بلوکه را از دیگر راهکارهای بهبود وضعیت نقدینگی می داند و تصریح می کند: انجماد اصل بدهی خودروسازان و قطعه سازان به سیستم بانکی به مدت یک سال و پرداخت بهره تسهیلات تا زمان احیای دوباره این صنعت می تواند کمک بزرگی در شرایط فعلی باشد.
 
رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی بر انتقال مطالبات سازمان های دولتی طلبکار از قطعه سازان به خودروساز به صورت مستقیم تاکید و اظهار می کند: اعمال این اعداد در حساب های فیمابین و تعیین تکلیف کلان بدهی تجمیعی خودروسازان به دولت در کنار اصلاح شیوه پرداخت ارزش افزوده به گونه ای که تنها خودروساز از مشتری وصول کرده و به ادارات دارایی بپردازد و قطعه سازان درگیر این فرایند نشوند نیز از دیگر راهکارهای حل چالش نقدینگی است.
 
وی با اشاره به قیمت فروش خودرو و قطعات آن از دیگر چالش های فعلی زنجیره تامین به شمار می رود، می افزاید: افزایش بی قید و شرط حداقل 65 درصد قیمت قطعات تا زمان اصلاح و آنالیز دقیق قیمت ها و شناور شدن قیمت قطعات در قراردادها توسط خودروسازان با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت نهاده های تولید در بازه تغییر 10 درصد نسبت به زمان عقد قرار داد بدون تاخیر می تواند در شرایط فعلی کمک بزرگی برای زنجیره تامین باشد.
 
نجفی منش اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو با تکیه بر دو راهکار را ضروری می داند و می گوید: واقعی شدن قیمت خودرو متناسب با نرخ نهاده های تولید و ایجاد امکان اصلاح قیمت قطعات جهت جلوگیری از زیان خودروساز و قطعه ساز و امکان تداوم تولید پایدار می تواند نخستین راهکار باشد.
 
رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه می دهد: قیمت گذاری دستوری مواد اولیه داخلی و ارز مورد نیاز صنعت خودرو و اعطای یارانه در سایر آیتم های قیمت تمام شده خودرو به منظور ایجاد تناسب معکوس بین قیمت نهاده های تولید با قیمت دستوری فروش خودرو از دیگر راهکارهای مطرح شده با هدف حل مشکل قیمت فروش خودرو و قطعات است. 
 
وی دشواری در تامین مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته داخلی و خارجی را از دیگر چالش های صنعت قطعه عنوان و تصریح می کند: تعدیل قیمت مواد اولیه تولید داخل مانند محصولات فلزی و پتروشیمی و عرضه کافی به بازار داخلی در کنار تسهیل و تسریع ثبت سفارش و خرید مایحتاج قطعه سازان و تخصیص ارز از روش های موجود به ویژه واردات بدون انتقال ارز بدون ذکر منشا از جمله راهکارهای حل مشکلات زنجیره تامین است.
 
نجفی منش در پایان بر تعمیق ساخت داخل مواد و قطعات وارداتی با کمک بسته های مشوق ساخت داخل نیز تاکید می کند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 آبان ۱۲ سفید اصفهان : سلام من ۵ ماه پیش یک فک پلاک داشتم همون پلاک برام ثبت شده و از فاکتور تا ثبت پلاک کلا دو روز طول کشید . سخا را چک کنید که نشانی منزل درست باشد و یا شاید نیاز به تایید راهور داشته باشد .
X5 آبان ۱۲ سفید اصفهان : سلام ۱۶ ام اردیبهشت فاکتور شدم و الان چند روز روی ارسال مدارک باقی مانده استعلام از سخا گرفتم دیدم بار کد پستی صادر شده ولی هنوز مرسوله به دست پست جهت ارسال نرسیده . به نظر میرسه رنگ خودرو خیلی در تحویل خودرو تاثیر داره
Ali : چه مشکلی دارد؟خود نمایندگی گفته خراب است؟
bac x3 : سلام دوستان bac x3 رنگ خاکستری ثبت نام آذر ماه برای کسی شاسی شده؟
محمد j4 : از برنامه پلیس من چک کن پلاکت ثبت شده دیر تو سامانه پلاک شد ثبت میکنن
شاهین : مبارکتون باشه الهی
محسن : سلام از اسفندی ها کسی هست براش پیامک تکمیل وجه نیومده باشه؟
مریم j4 سفید مشهد : برید پلیس من ببینید شاید پلاک شدید منم دقیقا شرایطم همینجوری بود ولی دیروز دیدم پلاک شدم
مهدی صدرا : سلام به سایت پلیس مراجعه کن ، احتمال خیلی زیاد پلاک شما صادر شده است .
احمد123 : فروش فوری طرح عادی واریزی12/12/1403ردیف قرارداد15365مابه تفاوت هم 21/11404واریز کردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : ببر
میوه نارس : امروز شاهد حضور میلیونی مال باختگان مدیران خودرو خواهیم بود
توحید ارومیه : اوایل خرداد به بعد
زید علی اکرامی : هار هار هار هار خندیدم
محمد جواد وفائی رستمی : از هوش مصنوعی پرسیدم مدیران کی خودروهاشو تحویل میده جواب داد اطلاعی ندارم
رضا پیرمند : نه بابا!!!! جان من !!!! راست میگی!!!!وزغ
حسین ملکی : دوستان پراید وانت قیمت کارخانه شده 409میلیون و پراید وانت کفی دار414میلیون قیمت جدید کارخانه یاخدا
کامران : سلام وقت بخیر نقدی در یک مرحله پرداخت کردم
امیر : داداش امروز واست دعوتنامه اومده؟
رضا1260 : سلام من فروش فوری بودم ساینا و تکمیل وجه من 10 بهمن بود ولی هنوز خبری از فاکتور نیست، کسی اطلاع داره چه زمانی فاکتور میشه