دست اندازهای تامین تا تولید/ بررسی راهکارهای پرداخت مطالبات قطعه سازان

 

دست اندازهای تامین تا تولید/ بررسی راهکارهای پرداخت مطالبات قطعه سازان

 
کمبود نقدینگی و عدم اصلاح قراردادهای قطعه سازان از سال 97 تاکنون و همزمان افزایش ناگهانی قیمت ارز در کنار رشد بی سابقه مطالبات آن ها از خودروسازان این روزها حال و روز این صنعت استراتژیک را ناخوش کرده و فعالان این حوزه را بر آن داشته تا با ارایه راهکارهایی در تلاش برای بازگرداندن نفس های آخر به این صنعت باشند.
پیش از این نیز قطعه سازان با ارایه راهکارهایی در تلاش برای بهبود اوضاع بودند و این بار با طرح سه چالش اصلی این حوزه و پیشنهاد 11 راهکار به دنبال رفع این چالش ها هستند. 
 
محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاه به بحران نقدینگی در زنجیره تامین خودروسازی می گوید: افزایش میزان مطالبات قطعه سازان از خودروسازان در کنار افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید منجر به بحران نقدینگی در زنجیره تامین شده است.
 
وی راهکار حل این مشکل را در مورد می داند و می افزاید: تامین منابع مالی کافی برای صنعت خودرو با توجه به نیاز روز به نحوی که مدت زمان پرداخت به قطعه سازان به یک ماه کاهش یابد و پوشش افزایش قیمت ها را بدهد می تواند به عنوان نخستین راهبرد مدنظر قرار گیرد این در حالیست که برآورد کسری نیاز سرمایه در گردش قطعه سازان در سال  99دست کم 25 هزار میلیارد تومان است.
 
نجفی منش اعطای تسهیلات با سود مصوب بانک مرکزی از سوی بانک های عامل بدون انجام غیرقانونی بلوکه را از دیگر راهکارهای بهبود وضعیت نقدینگی می داند و تصریح می کند: انجماد اصل بدهی خودروسازان و قطعه سازان به سیستم بانکی به مدت یک سال و پرداخت بهره تسهیلات تا زمان احیای دوباره این صنعت می تواند کمک بزرگی در شرایط فعلی باشد.
 
رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی بر انتقال مطالبات سازمان های دولتی طلبکار از قطعه سازان به خودروساز به صورت مستقیم تاکید و اظهار می کند: اعمال این اعداد در حساب های فیمابین و تعیین تکلیف کلان بدهی تجمیعی خودروسازان به دولت در کنار اصلاح شیوه پرداخت ارزش افزوده به گونه ای که تنها خودروساز از مشتری وصول کرده و به ادارات دارایی بپردازد و قطعه سازان درگیر این فرایند نشوند نیز از دیگر راهکارهای حل چالش نقدینگی است.
 
وی با اشاره به قیمت فروش خودرو و قطعات آن از دیگر چالش های فعلی زنجیره تامین به شمار می رود، می افزاید: افزایش بی قید و شرط حداقل 65 درصد قیمت قطعات تا زمان اصلاح و آنالیز دقیق قیمت ها و شناور شدن قیمت قطعات در قراردادها توسط خودروسازان با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت نهاده های تولید در بازه تغییر 10 درصد نسبت به زمان عقد قرار داد بدون تاخیر می تواند در شرایط فعلی کمک بزرگی برای زنجیره تامین باشد.
 
نجفی منش اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو با تکیه بر دو راهکار را ضروری می داند و می گوید: واقعی شدن قیمت خودرو متناسب با نرخ نهاده های تولید و ایجاد امکان اصلاح قیمت قطعات جهت جلوگیری از زیان خودروساز و قطعه ساز و امکان تداوم تولید پایدار می تواند نخستین راهکار باشد.
 
رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه می دهد: قیمت گذاری دستوری مواد اولیه داخلی و ارز مورد نیاز صنعت خودرو و اعطای یارانه در سایر آیتم های قیمت تمام شده خودرو به منظور ایجاد تناسب معکوس بین قیمت نهاده های تولید با قیمت دستوری فروش خودرو از دیگر راهکارهای مطرح شده با هدف حل مشکل قیمت فروش خودرو و قطعات است. 
 
وی دشواری در تامین مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته داخلی و خارجی را از دیگر چالش های صنعت قطعه عنوان و تصریح می کند: تعدیل قیمت مواد اولیه تولید داخل مانند محصولات فلزی و پتروشیمی و عرضه کافی به بازار داخلی در کنار تسهیل و تسریع ثبت سفارش و خرید مایحتاج قطعه سازان و تخصیص ارز از روش های موجود به ویژه واردات بدون انتقال ارز بدون ذکر منشا از جمله راهکارهای حل مشکلات زنجیره تامین است.
 
نجفی منش در پایان بر تعمیق ساخت داخل مواد و قطعات وارداتی با کمک بسته های مشوق ساخت داخل نیز تاکید می کند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسام : سلام من امروز تماس گرفتم گفت شاهین G تا ۳۱ فروردین فاکتور شده؟! راست و دروغش رو نمیدونم
شاهین G : سلام دوستان شاهین G تا چه تاریخی فاکتور شده کسی اطلاع داره ؟؟؟
محسن : رفقای تکمیل وجه اسفند،کسی هست هنوز فاکتورنشده باشه؟
علی : دراین چند روزه جنگی کسی خودرو تحویل گرفته
شاهین : کارخونه سایپا رو زدن هیچکسم کارنمیکنه پولامون رفت
X5 : سلام خبری نیست من نقدی ثبت نام کردم ماشین آماده وتمام مدارک آمده تهران تعطیل شده و تنها کار تحویل درب کارخانه
رسول : هیچی . من هفته ی پیش فاکتور شدم ولی هیچ خبری از پلاک شدن و تحویل نیست .
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان در شرایط وظیفه طرف قرارداد چی هست ؟ایا میشه امیدوار بود یا خیر ؟
علی : از فاکتور نشده های اسفند چه خبر؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : سلام املاک و اسکان ثبت نام کردی؟
مهدی : با سلام یک سوال منظور از بازبینی کیفیت خودرو چیه ؟چون ماشین ثبت نامی من یک خرداد فاکتور شد از تاریخ 5 خرداد تا قبل از تعطیلات یعنی 13 خرداد چند بار پیامک تحویل حضوری اومد خلاصه اینکه 17 خرداد داخل کاستومر حمل خودرو به نمایندگی تیک سبز خورد بعد از چند روز که ماشین نیومد زنگ زدم نمایندگی میگه ماشین ارسال نشده و بازبینی کیفیت خورده همه مدارکش هم اومده و بیمه ماشین هم از 18 خرداد شروع شده
مجید : سلام کسیاز فرسوده 31فروردین که اسمس اسقاط اومد فاکتور شده لطفا منو راهنمای کنید
سمندسورن 13اسفند : سلام سمندسورن پلاس مشکی متالیک وابنوس یعنی چه منظورکه سرامیک میکنن من که نفهمیدم میشه راهنمایی کنیدممنون میشم
پرکان آل موسی : اگه تاموعدمقررواریزنکنی بایدصبرکنی تادعوت نامه های منقضی دوباره بیادکه دوسه ماهی طول می کشه تابیادمن یه تاراتحویل خردادداشتم واریزنکردم تاهنوزنیومده
33کراسmt : X33mtامروز مجوز نداشت؟؟؟؟؟
فاطمه : اریزو6 پرو ماشینم
فاطمه : اقا هادی سلام من تاریخ 13 خرداد تحویل داشتم و 17ام فاکتور شدم اما هنوز واریز وام هنوز انجام نشده شما اطلاعی دارین که چه زمانی انجام میشه؟
اطلس اذر : چرا فاکتور را شروع نمیکنن خدایا
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : مزخرف خودتی و کل هیکلت.... سایپا و ایران خودرو هردو رفتن تعطیلات تابستانی....از 29 خرداد تا 6 تیر.....برو کانال های رسمیشون ببینی....