نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 

نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 
نیسان از فناوری تراکم متغیر توربو در خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 بهره می‌برد که امکان تغییر نسبت تراکم پیشرانه را هنگام کارکرد فراهم می‌کند و باعث افزایش قدرت و کارایی می‌شود.
 
تقریبا از زمان وجود پیشرانه‌ها‌، مهندسان سعی کرده‌اند پیشرانه‌های با فشار (تراکم) متغیر را به کمال برسانند؛ گرچه تاکنون فقط نیسان موفق شده است که یک مدل از آن را تولید کند. فناوری تراکم متغیر توربو (VC-T) دقیقا کاری را انجام می‌دهد که بسیاری نتوانسته‌اند انجام دهند. به‌عبارت‌دیگر، این فناوری نسبت تراکم پیشرانه‌ را هنگام کار تغییر می‌دهد.
 
 
نسبت تراکم به حاصل تقسیم حجم جاروب‌شده یک سیلندر (بخشی از سیلندر که پیستون آن را جارو می‌کند) بر حجم جاروب‌شده به اضافه‌ی حجم محفظه احتراق (حجم جاروب‌نشده) می‌گویند. محفظه‌ی احتراق در بالای سیلندر جایی است که سوخت و هوا را پیستون فشرده و مشتعل می‌کند.
 
هرچه فشار در این محفظه بیشتر باشد، احتراق کارآمدتر است و قدرت بیشتری ایجاد می‌شود. بااین‌حال، افزایش فشار بیش‌از‌حد معایبی نیز دارد. ایجاد فشار بیش‌از‌حد به‌جای سوختن یکنواخت (مطلوب)، باعث منفجرشدن پیش از موعد مخلوط سوخت و هوا یا به‌اصطلاح کوبش پیشرانه خواهد شد. این وضعیت نامطلوب است و به‌طور بالقوه می‌تواند موجب خراب‌شدن پیشرانه‌ شود.
 
 
با افزایش درجه‌ی اکتان بنزین می‌توان از کوبش جلوگیری کرد و باعث احتراق آهسته‌تر آن یا عقب‌انداختن جرقه شد. بنابراین، سوخت درحالی‌که پیستون در مرحله‌ی احتراق در حال حرکت به‌سمت پایین است، می‌سوزد و باعث کاهش فشار در سیلندر می‌شود. این کار را می‌توان با استفاده از حسگرهای ضربه برای تشخیص شروع کوبش انجام داد؛ اما این باعث کاهش کارایی و قدرت پیشرانه خواهد شد.
 
 
وقتی توربوشارژر به پیشرانه اضافه شود، معادله حتی پیچیده‌تر می‌شود. توربوشارژر هوای ورودی را زیر فشار قرار می‌دهد و فشار را در محفظه‌ی احتراق بیشتر می‌کند. پیشرانه‌های توربوشارژ اولیه نسبت تراکم (فشرده‌سازی) نسبتا کمی داشتند تا فشار محفظه‌ی احتراق را هنگام افزایش تراکم زیر آستانه‌ی ضربه نگه دارند. یکی از نکات منفی استفاده از توربوشارژر این بود که عملکرد و کارایی و واکنش پیشرانه‌ تحت‌تأثیر قرار می‌گرفت و تأخیر ایجاد می‌شد. حسگرهای ضربه‌ی مدرن نسبت‌های تراکم مکانیکی بیشتری ایجاد می‌کنند؛ اما حالت ایدئال این است که نسبت تراکم مکانیکی در هنگام کارکرد پیشرانه تغییر کند.
 
روش‌های بسیاری برای بهبود این وضعیت امتحان شده است. پر گیلبراند، نابغه‌ی اسبق پیشرانه‌‌ی شرکت خودروسازی ساب، یک بلوک پیشرانه‌ را از وسط نصف و نیمه‌ی بالایی را از یک طرف لولا کرد و مانند آکاردئون، نشتی قسمت پایین را گرفت و آن را کاملا ایزوله کرد. با تکان‌دادن نیمه‌ی بالایی بلوک با استفاده از وسایل الکترونیکی و بادامک، محفظه‌ی احتراق در بالای بلوک دربرابر میل‌لنگ و پیستون‌ها به‌سمت بالا و پایین حرکت می‌کرد. این طرح جواب داد؛ اما احتمالا عملی نبود.
 
مثال دیگر، پیشرانه‌‌ی دوزمانه‌ی طراحی‌شده‌ی شرکت لوتوس اینجینیرینگ بود. این پیشرانه که آمنی‌ور (Omnivore) یا همه‌چیز‌خوار نامیده می‌شود، می‌تواند با تغییر در نسبت تراکم، خود را با سوخت‌‌های مختلف تطبیق دهد. دیسک کوچک و پیستون‌مانندی در سرسیلندر به داخل و خارج حرکت می‌کند تا حجم محفظه‌ی احتراق بزرگ‌تر یا کوچک‌تری ایجاد کند.
 
هیچ‌کدام از این پیشرانه‌ها و ایده‌ها تولید نشدند؛ اما فناوری VC-T نیسان در پیشرانه‌ی خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 به‌کار گرفته شد. هر‌کدام از شاتون‌های پیستون ازطریق اتصال مفصلی به میل‌لنگ متصل می‌شوند و با کنترل آن اتصال ازطریق مجموعه‌ای از پیوندها، پیستون‌ها به‌سمت بالا یا پایین می‌روند. با بالارفتن پیستون، نسبت تراکم تا ۱:۱۴ افزایش می‌یابد که موجب بهترشدن کارایی می‌شود. با پایین‌رفتن پیستون، نسبت تراکم به ۱:۸ می‌رسد و باعث می‌شود قدرت ناشی از عملکرد توربوشارژر افزایش یابد. این ایده کمی پیچیده، ولی درعین‌حال هوشمندانه است؛ هرچند هنوز در خودروهای کمی استفاده می‌شود.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیشرانه نیسان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام آریا بسلامتی مبارک باشه ممنون از اطلاع رسانی شما خیلی لطف داری
آریا شاهین cvt : منم تکمیل وجه ۱۲اسفند هستم امروز فاکتور وپلاک شدم
صالح : سلام دوستان امروز کسی فاکتور شده؟
احسان : اینا به ترتیب قرارداد که پول اول واریز کردیم فاکتور میکنن درسته تکمیل وجه اردیبهشت بوده ولی تو قردادمون تا ۲۹ اسفند تحویل بوده گفت الان ۲۵ فاکتور شده
شاهین پلاس : به جز پیش پرداخت و دعوتنامه طرح های دیگه هم دارند مثل فروش فوق العاده و سهمیه ها مثل جانبازان و شهدا و ادارات من خودم تکمیل وجه یکم خرداد هستم فروش سه ماهه سهمیه شهدا
احسان : اینا به ترتیب قرارداد که پول اول واریز کردیم فاکتور میکنن درسته تکمیل وجه اردیبهشت بوده ولی تو قردادمون تا ۲۹ اسفند تحویل بوده گفت الان ۲۵ فاکتور شده
احسان : سلام دوستان من زنگ زدم اصلا اینجوری نگفت گفت اردیبهشت در کار نیست اینا به ترتیب ۲۶ ۲۷ ۲۸ ۲۹ فاکتور میشه من خودم ۲۹ اسفندماه هستم ولی اردیبهشت تکمیل کردم گفت باید صبر کنی تا ۲۹ برسه گفت الان ۲۵و ۲۶ فاکتور میشه هرکسی یه حرفی میزنه
علیرضا صالحی : چه تاریخی واریز کردی
علی : ببخشید واریز اولیه تون کی بود و چقدر زمان برد تا اس ام اس تکمیل وجه اومد و بعد چقدر تاخیر دادن. ممنون در ضمن مبارکتون باشه
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام مبارک باشه بسلامتی و دلخوشی جهت اطمینان پرینت مجدد ببر نمایندگی اسکن بشه و تخصیص پلاک بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اریامهر : مال منم تحویل 31تیر ولی هنوز خبری نیس پیش فروش طرح مادرانه فاکتور نشده هنوز
سورن موتور جدید 11 تیر : سلام رنگیارو کدوم سایت میزنه خاکستری؟ و معمولاچقدر تاخیر داره؟
دنا 6دنده 31تیر : دوستان تحویل مرداد هم فا کتور شدن حتی بعضیا تحویل هم گرفتن فقط ما موندیم بنظرم میخوان تمام رینگ المینومی هارو بدن بعدش برن سراغ فولادی
تبدیل6تیر : من 8ونیم صبح فاکتور شد
تبدیل6تیر : دروغ میگن به من هم گفتن آخر مرداد ولی دیروز فاکتور شد اینا هم مث ما سیستم نگاه میکنن از هیچی خبر ندارن
اطلس جی اسفند1403 : هرکی حقش میخاد موظفه بیاد و الا منتظر بمونن تا سال آینده همانند مهر ماهی های پارسال هرکی دنبال حقشه باید بیاد چون اگر کار به فاکتور شدن بکشه همه اونا که میان تجمع میمونیم تا موقعی که فاکتور بشیم اونوقت اونها بمونن چشم انتظار ماشینی که تحویل گرفتنش سال دیگه است
الینا : یعنی بشین باد بزن تا هوا گرم نشه افتابه هم بخر تا اب قطع نشه
قابلمه : به نظر میرسه از اینا پول میگیرند تا خودروهای مارو تحویل بدهند پول اینا رفت تا یکسال دیگه ......
خرزوخاک سایپا : لگن منو میدین یا لگنتون بشکنم پدرسوخته بازیا چیه 6 ماه گذشته فروش فوق العاده فاکتور نکردید کثافت بزنن به ..
اطلس آذر : سلام دوستان من از این سایت خیلی استفاده کردم صلاح بود به اطلاعتان برسانم 21/12/402ثبتنام موعد تحویل هفته 4 آذربودکه 12 اسفند تکمیل وجه کردم امروز فاکتورشدم اطلس جی سفید مشکی معلوم نیست پول تاخیرمون و چه جوری خواهیم گرفت