نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 

نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 
نیسان از فناوری تراکم متغیر توربو در خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 بهره می‌برد که امکان تغییر نسبت تراکم پیشرانه را هنگام کارکرد فراهم می‌کند و باعث افزایش قدرت و کارایی می‌شود.
 
تقریبا از زمان وجود پیشرانه‌ها‌، مهندسان سعی کرده‌اند پیشرانه‌های با فشار (تراکم) متغیر را به کمال برسانند؛ گرچه تاکنون فقط نیسان موفق شده است که یک مدل از آن را تولید کند. فناوری تراکم متغیر توربو (VC-T) دقیقا کاری را انجام می‌دهد که بسیاری نتوانسته‌اند انجام دهند. به‌عبارت‌دیگر، این فناوری نسبت تراکم پیشرانه‌ را هنگام کار تغییر می‌دهد.
 
 
نسبت تراکم به حاصل تقسیم حجم جاروب‌شده یک سیلندر (بخشی از سیلندر که پیستون آن را جارو می‌کند) بر حجم جاروب‌شده به اضافه‌ی حجم محفظه احتراق (حجم جاروب‌نشده) می‌گویند. محفظه‌ی احتراق در بالای سیلندر جایی است که سوخت و هوا را پیستون فشرده و مشتعل می‌کند.
 
هرچه فشار در این محفظه بیشتر باشد، احتراق کارآمدتر است و قدرت بیشتری ایجاد می‌شود. بااین‌حال، افزایش فشار بیش‌از‌حد معایبی نیز دارد. ایجاد فشار بیش‌از‌حد به‌جای سوختن یکنواخت (مطلوب)، باعث منفجرشدن پیش از موعد مخلوط سوخت و هوا یا به‌اصطلاح کوبش پیشرانه خواهد شد. این وضعیت نامطلوب است و به‌طور بالقوه می‌تواند موجب خراب‌شدن پیشرانه‌ شود.
 
 
با افزایش درجه‌ی اکتان بنزین می‌توان از کوبش جلوگیری کرد و باعث احتراق آهسته‌تر آن یا عقب‌انداختن جرقه شد. بنابراین، سوخت درحالی‌که پیستون در مرحله‌ی احتراق در حال حرکت به‌سمت پایین است، می‌سوزد و باعث کاهش فشار در سیلندر می‌شود. این کار را می‌توان با استفاده از حسگرهای ضربه برای تشخیص شروع کوبش انجام داد؛ اما این باعث کاهش کارایی و قدرت پیشرانه خواهد شد.
 
 
وقتی توربوشارژر به پیشرانه اضافه شود، معادله حتی پیچیده‌تر می‌شود. توربوشارژر هوای ورودی را زیر فشار قرار می‌دهد و فشار را در محفظه‌ی احتراق بیشتر می‌کند. پیشرانه‌های توربوشارژ اولیه نسبت تراکم (فشرده‌سازی) نسبتا کمی داشتند تا فشار محفظه‌ی احتراق را هنگام افزایش تراکم زیر آستانه‌ی ضربه نگه دارند. یکی از نکات منفی استفاده از توربوشارژر این بود که عملکرد و کارایی و واکنش پیشرانه‌ تحت‌تأثیر قرار می‌گرفت و تأخیر ایجاد می‌شد. حسگرهای ضربه‌ی مدرن نسبت‌های تراکم مکانیکی بیشتری ایجاد می‌کنند؛ اما حالت ایدئال این است که نسبت تراکم مکانیکی در هنگام کارکرد پیشرانه تغییر کند.
 
روش‌های بسیاری برای بهبود این وضعیت امتحان شده است. پر گیلبراند، نابغه‌ی اسبق پیشرانه‌‌ی شرکت خودروسازی ساب، یک بلوک پیشرانه‌ را از وسط نصف و نیمه‌ی بالایی را از یک طرف لولا کرد و مانند آکاردئون، نشتی قسمت پایین را گرفت و آن را کاملا ایزوله کرد. با تکان‌دادن نیمه‌ی بالایی بلوک با استفاده از وسایل الکترونیکی و بادامک، محفظه‌ی احتراق در بالای بلوک دربرابر میل‌لنگ و پیستون‌ها به‌سمت بالا و پایین حرکت می‌کرد. این طرح جواب داد؛ اما احتمالا عملی نبود.
 
مثال دیگر، پیشرانه‌‌ی دوزمانه‌ی طراحی‌شده‌ی شرکت لوتوس اینجینیرینگ بود. این پیشرانه که آمنی‌ور (Omnivore) یا همه‌چیز‌خوار نامیده می‌شود، می‌تواند با تغییر در نسبت تراکم، خود را با سوخت‌‌های مختلف تطبیق دهد. دیسک کوچک و پیستون‌مانندی در سرسیلندر به داخل و خارج حرکت می‌کند تا حجم محفظه‌ی احتراق بزرگ‌تر یا کوچک‌تری ایجاد کند.
 
هیچ‌کدام از این پیشرانه‌ها و ایده‌ها تولید نشدند؛ اما فناوری VC-T نیسان در پیشرانه‌ی خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 به‌کار گرفته شد. هر‌کدام از شاتون‌های پیستون ازطریق اتصال مفصلی به میل‌لنگ متصل می‌شوند و با کنترل آن اتصال ازطریق مجموعه‌ای از پیوندها، پیستون‌ها به‌سمت بالا یا پایین می‌روند. با بالارفتن پیستون، نسبت تراکم تا ۱:۱۴ افزایش می‌یابد که موجب بهترشدن کارایی می‌شود. با پایین‌رفتن پیستون، نسبت تراکم به ۱:۸ می‌رسد و باعث می‌شود قدرت ناشی از عملکرد توربوشارژر افزایش یابد. این ایده کمی پیچیده، ولی درعین‌حال هوشمندانه است؛ هرچند هنوز در خودروهای کمی استفاده می‌شود.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیشرانه نیسان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
قلی نیا : من تکمیل وجه ۱۱ اذر هستم هنوز فاکتور نشده یکی از اشنا هامون گفته حتی امکان داره تا تابستون هم فاکتور نشه دل خوش نکن باز دم اونایی که فردا موتور اسم نوشتن رفتن یه اعتراض کردن همگانیش کردن ابروی شرکت رو بردن ماها که نشستیم سرجامون خیالتون راحت هیچ خبری نمیشه حالا حالا ها
شاهین جی سانروف : توروخدا راستشو بگین بخدا خسته شدیم حداقل درست بگین بزارین مام خوشحال شیم کم آوردیم بخدا شماره درخواستو میگین
X5 ثبت نامی 27 شهریور : سلام از من 23 فروردین شاسی شده ، بیمه هم سبژ شده ، و روی صدور پلاک زرد مونده از 26 فروردین ، چرا اینقدر طول کشیده صدور پلاکم!!
Cs55 : سلام داداش شما تحویل حضوری زدین پلاک شده ماشینتون زودتر چون منم ۲ اردیبهشت فاکتور شدم هنو پلاک نشده
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز واریزاولیه 13شهریور پیامک واریزوجه دوم اومده فقط دوستان بیمه چی انتخاب کنم وکارت طلایی هم بزنم کلا شد430 یه اطلاعی لطف کنید بدید دوستانی که انجام دادن
سعید شاهین g : سلام واریز وجه ۱۴ آذر هیچ خبری از فاکتور نیست
از شیرازی به به تارا اتومات خاکستری نانو سرامیک تحویل 30 اسفند : نه سرامیک نوشته نشده جزییات فاکتور رو به صورت زیر نوشته 1 بهاي خالص كارخانه 7,618,901,853 ریال 2 ماده 10 ساماندهي خودرو -عوارض اسقاط فرسوده 87,500,000 ریال 3 ماده 30 قانون ماليات ارزش افزوده 65,690,887 ریال 4 ماليات بر ارزش افزوده 656,908,867 ریال 5 ماليات شماره گذاري 328,454,434 ریال 6 مبلغ ثابت شماره گذاري 1,000,000 ریال 7 بيمه شخص ثالث 93,691,500 ریال 8 خدمات كارت هوشمند 2,046,510 ریال 9 هزينه پست 599,500 ریال 10 هزينه ساير خدمات 1,773,200 ریال 11 هزينه نصب و ساخت پلاك 6,050,000 ریال 12 بند ج ماده 69 قانون توسعه كشور 65,690,887 ریال 13 خسارت تاخير -88,687,560 ریال 14 تخفيف مقطوع -57,122,510 ریال 15 تخفيف رند -899 ریال 16 تاثير مصوبه شوراي رقابت -1,080,190,669 ریال مبلغ قابل پرداخت: 7,702,306,000 ريال كسورات: 1,226,001,638 ريال به نظرم جریمه تاخیر و هزنه نانوسرامیک رو بعدا بهم بر می گردونن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی
207پانا : 20.5 میلیون
207پانا : نمیدونم. برای من 280 نیومد. فردا زنگ بزن نمایندگی بپرس. من الان 60027 بودم تبدیل اومده بود تبدیل زدم به 60023 20500 هم پول رینگ رو گرفت
سورن پلاس .p : سلام دوست گرامی تحویل حضوریه.. ولی از کجا برم تحویل بگیرم چیزی ننوشته آخه .عجب مصیبتی شد این ماشین برای ما!!!!
هادی : دوستان عزیز من خودم از بچه های نمایندگی افتخار هستم به 50 تومن هم راضی هستم ولی بازم معلوم نیست اگر به 10 و 20 تومن بود که اصلا همرو خودمون می‌دادیم
Fx آف ایکس : چجوری بدی مهمه فکر کنم تو خیلی دوس داری بیشتر بدی شایدم برات منفعتی داره که دیون و بالا بدی ماها قراره اختلاف قیمت دیون و بدیم نه کل دیون
وحید : مگه من گفتم عیبه
اف ایکس : فرداهرکی تونست یدونه استامبولی بایذره خاک نرمه بیاره تاگل درست کنیم بزنیم رودرب ورودی مدیران خودرو .بایدگل بگیریم درشو فیلمم بایدبگیریم بفرستیم رسانه ای بشه که این هفته مجوزخروج هاروصادرکنند
ارتقاء یافته مالید : مثل اینکه پروژه ارتقا یافته کردن پراید وانت مالید و سایپا مجوز مدل 1404 رو برای همون قبلی گرفته و با قیمت 414 تومن فعلا همون ماشین قبلی رو فروش خواهد داد .