مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در تعریف شرح وظايف خدمات پس از فروش، تعابیری مختلفی بکار برده می شود. برخی معتقد هستند که خدمات پس از فروش، فقط برای رفع مشکلات آتی مشتریان در حین بازه وارانتی (گارانتی) طراحی شده است. ولی آیا خدمات پس از فروش فقط برای این ایجاد شده است که هرگاه مشتری به مشکلی برخورد کرد، واحدهای تعمیراتی دست به کار شده تا رفع اشکال کنند؟ یا چیزی فراتر از رفع ایراد در ورای شرح وظایف واحدهای خدماتی تعریف شده است. اگر این تعریف درست تدوین شده باشد اکنون میزان رضایت مشتریان از خدمات دریافت شده باید در بالاترین سطح خود باشد، اما مشاهده می گردد که مشتریان در تمامی صنوفی که از این فرمول استفاده می کنند دارای بیش ترین نارضایتی هستند. در بررسی علل ایجاد گلایه مندی در مشتریان در مقایسه با سازمان های مشابه در خارج از کشور، دو اختلاف اساسی قابل مشاهده است:

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۱. به تدریج سازمان ها دریافته اند نباید به انتظار مشتری بوده و خود باید پیشقدم در جلب مشتری شوند، این سازمان ها هستند که باید قبل از هرگونه اعلام مشتری نسبت به حضور و رفع عیب اقدام نمایند. به طور کلی، سازمان ها باید رفتار مشتری و محصول خود را رصد نموده و به محض اینکه احساس نمودند که احتمال بروز عیب در محصول می رود، نسبت به برنامه ریزی به منظور رفع عیب اقدام نماید. این امر در در حال حاضر در برخی از واحدهای فروش شرکت ها مشاهده است. قبل از اینکه مشتریان پی به نیاز خود ببرند این سازمان ها هستند که با مراجعه به مشتری، تلاش در برانگیختن نیاز مشتری به خرید محصول را دارند. واحدهای بازاریابی  و بازارسازی (مارکتینگ) اصولا بر این اساس طراحی و ایجاد می شوند که با استفاده از روش های متنوع شامل تبلیغات و برندینگ، احساس نیاز را در مشتری فعال سازند. فروش چمدانی و فروش رودرو  از مثالهای ملموسی هستند که در بازار آمریکا به راحتی قابل مشاهده هستند. همین امر باید در خدمات پس از فروش نیز ایجاد شود. سازمان ها نباید به انتظار مشتری بنشینند تا روزی خود را با اولین مشتری مراجعه کننده دریافت دارند. بلکه باید قبل از مشتری پی به نیاز مشتری برده و با مراجعه به ایشان نسبت به رفع نیاز اقدام کنند. این بزرگ ترین انتظاری است که مشتریان از سازمان های متبوع خویش دارند: مراقبت و توجه به تمام و کمال.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۲. مشتری امروزه با مشتری بیست سال پیش فرق می کند. بالا رفتن تعداد رقبا و هم چنین کیفیت کالاها و در کنار آن تنوع محصولات با قابلیت های متفاوت محصول، انتظار مشتری را به همان میزان از سازمان بالا برده است. امروزه مشتریان کالاهای خود را از هر مراجع فروش می توانند ابتیاع نمایند و اگر مشتریان سراغ سازمان ما می آیند باید انگیزه فراتری برای رجوع داشته باشند. تحقیقات نشان داده تقاوت قیمت کالا بعنوان عامل جذب مشتری نمی باشد. امروزه روز، مشتریان فراتر از قیمت به خرید کالا می اندیشند. فردی که نیازهای ابتداییش برآورده شده باشد در ادامه به دنبال رفع نیازهای عاطفی و اجتماعی می رود (نمودار مازلو). در بازارهای امروزه آن چه را که بیش از بیش مشتریان را ترغیب به خرید می کند، برآورده سازی نیازهای اجتماعی او می باشد. احترام گذاشتن به مشتریان به روش های مختلف می تواند موجب ترغیب مشتریان شود که روش های مختلفی معمولا برای آن استفاده می شود. از باز کردن درب فروشگاه توسط نگهبانان برای مشتریان تا ارسال پیامک تبریک تولد از مثال های بارز و شناخته شده ای می باشد که سازمان ها برای ابراز توجه به مشتریان خود استفاده می کنند. واحدهای خدمات پس از فروش، به عنوان واحدهای ارتباط بعدی با مشتری، این امکان را دارند که با هر بار ارتباط با مشتری بتوانند این حس را ایجاد کرده و مشتری احساس کند با احترامی که از سازمان دریافت می کند، نیازهای اجتماعیش ارضا گردد.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در حقیقت روش های اشاره شده فوق در یک راستا و آن نیز به منظور  ایجاد حس شاخص بودن به مشتریان به کار گرفته می شود و چنانچه سازمان بتواند حس احترام را در مشتری بیدار سازد می تواند مطمئن باشد که به اهداف دراز مدت خود دست یافته است.روش های مختلفی دیگری برای برآوردسازی حس احترام مشتریان وجود دارد که در مقاله بعدی بطور مفصل به آن اشاره خواهد شد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟


مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 31 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : امروز کسی شاهین فاکتور شده؟
حامد : احتمال زیاد برای تائید سخا هست نگران نباش دوست عزیز
صابر : حالا تاره عصری تماس گرفتم و نطق جدید فرمودند که من که 5 آذر هستم حتما تا 15خرداد فکتور میشه و تا پایان خرداد تحویل داده میشه و تازه گفتند که پیامک مابه‌التفاوت بیمه واستون میاد باید پرداخت کنید وگرنه می رید ته صف🤣 به خدا رسماً دیونه خونست منم دیگه هرچی شد دادم دمش طرف قطع کرد. آهای ....... ما هنوز زنده ایم
صابر : تا 4 آذر فرصت داشت من با اشتباه نمایندگی 5 آذر سخا تکمیل شد واسه همین زنگ که میزنم میگه شما 5 آذر نوبتتون میشه و تا 28 آبان تحویل داده شده
ارمان : سلام وقت بخیر من ۶/۸ واریز مرحله اول داشتم امروز پیامک تکمیل وجه امده ۴۲۳ میلیون درصورتیکه تکمیل وجه اسفند ۴۱۸ میلیون بود کسی علت این افزایش قیمت رو میدونه
کیان قربانعلی مقدم : هعی روزای آخر عمرمه و برای همیشه حسرت خریدن یه ماشین مدل بالا رو دلم موند...
ری را اسفند : 96 روز از تاریخ تکمیل وجه گذشته و هنوز که هنوزه هیچ خبری نیس
Mina j7 : بسیار سپاسگزارم از همگی بابت تبریک از ته قلبم آرزو میکنم تک تکنون به زودی ماشینتون شاسی شه تحویل شه و باهاش کیف کنید بله من طرح تبدیلی بودم ثبت نام تیر ماه داستانمو تعریف کردم جک اس تری توقف تولید شد ۲۰۶ داشتبم فک میکردیم تحویل اذر جک رو میگیریم بخاطر همین ۲۰۶ رو فروختبم و... خیلییی سخت گذشت خیلی نگران نباشید همه تحویل میگبرن یکم تاخیر داره اما با فکرو خیالو حرص فقط خودتونو اذیت میکنید مطمئن باشید بدتر از من نبودید از تیر تا الان اون دوستمون که دونته از بیمشم گذشته بود میگم شاید سخاتون مشکل داره چک کنید همگی مبارکتون باشه ♥️🌹🌹🌹♥️
A5 شهریور : امروز به رسیدگی به شکایات کرمان موتور زنگ زدم گفتند حتما در اردیبهشت شاسی و فاکتور خواهد شد.
bacx3 Azar17 : سلام.. من هفدهم آذر تکمیل وجه کردم . فعلا هیچ خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمود : سلام. آخه سورن چه سنخیتی با رانا داره؟
رانا پلاس تحویل خرداد1404 : اگه به 207تبدیل بزنن مشکلی نیست ولی سورن پلاس ضرره واقعی هستش قابل توجه دلال ها و کسانی که دارن کامنت ها رو چک میکنن
207 پانوراما تحویلی 13 خرداد : منم همینجوریه تحویل13 خردادم
مرتضی : شما تکمیل وجه کی چه تاریخی هستید؟
سپیده : واسه منم اینجوریه
اتو : تاریخ تحویل تون کی بود؟
رضا 23 مهر : محمد 19 مهر از تهرانی داداش ؟
احمد : بی نام خوش به حالت که سایپا بهت زنگ زده🤣🤣🤣🤣🤣🤣 چرا سایپا بهت ز زده؟؟؟
اردیبهشت : سلام جی ایکس پیش فروش اردیبهشت چه خبر
امیر : سلام من پیش فروش GXL تحویل هفته چهارم خرداد، امروز دعوتنامه اومده تکمیل وجه 212،800، یعنی واریز کنیم دیگه مابه تفاوت نمیگیرن؟؟؟