مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در تعریف شرح وظايف خدمات پس از فروش، تعابیری مختلفی بکار برده می شود. برخی معتقد هستند که خدمات پس از فروش، فقط برای رفع مشکلات آتی مشتریان در حین بازه وارانتی (گارانتی) طراحی شده است. ولی آیا خدمات پس از فروش فقط برای این ایجاد شده است که هرگاه مشتری به مشکلی برخورد کرد، واحدهای تعمیراتی دست به کار شده تا رفع اشکال کنند؟ یا چیزی فراتر از رفع ایراد در ورای شرح وظایف واحدهای خدماتی تعریف شده است. اگر این تعریف درست تدوین شده باشد اکنون میزان رضایت مشتریان از خدمات دریافت شده باید در بالاترین سطح خود باشد، اما مشاهده می گردد که مشتریان در تمامی صنوفی که از این فرمول استفاده می کنند دارای بیش ترین نارضایتی هستند. در بررسی علل ایجاد گلایه مندی در مشتریان در مقایسه با سازمان های مشابه در خارج از کشور، دو اختلاف اساسی قابل مشاهده است:

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۱. به تدریج سازمان ها دریافته اند نباید به انتظار مشتری بوده و خود باید پیشقدم در جلب مشتری شوند، این سازمان ها هستند که باید قبل از هرگونه اعلام مشتری نسبت به حضور و رفع عیب اقدام نمایند. به طور کلی، سازمان ها باید رفتار مشتری و محصول خود را رصد نموده و به محض اینکه احساس نمودند که احتمال بروز عیب در محصول می رود، نسبت به برنامه ریزی به منظور رفع عیب اقدام نماید. این امر در در حال حاضر در برخی از واحدهای فروش شرکت ها مشاهده است. قبل از اینکه مشتریان پی به نیاز خود ببرند این سازمان ها هستند که با مراجعه به مشتری، تلاش در برانگیختن نیاز مشتری به خرید محصول را دارند. واحدهای بازاریابی  و بازارسازی (مارکتینگ) اصولا بر این اساس طراحی و ایجاد می شوند که با استفاده از روش های متنوع شامل تبلیغات و برندینگ، احساس نیاز را در مشتری فعال سازند. فروش چمدانی و فروش رودرو  از مثالهای ملموسی هستند که در بازار آمریکا به راحتی قابل مشاهده هستند. همین امر باید در خدمات پس از فروش نیز ایجاد شود. سازمان ها نباید به انتظار مشتری بنشینند تا روزی خود را با اولین مشتری مراجعه کننده دریافت دارند. بلکه باید قبل از مشتری پی به نیاز مشتری برده و با مراجعه به ایشان نسبت به رفع نیاز اقدام کنند. این بزرگ ترین انتظاری است که مشتریان از سازمان های متبوع خویش دارند: مراقبت و توجه به تمام و کمال.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۲. مشتری امروزه با مشتری بیست سال پیش فرق می کند. بالا رفتن تعداد رقبا و هم چنین کیفیت کالاها و در کنار آن تنوع محصولات با قابلیت های متفاوت محصول، انتظار مشتری را به همان میزان از سازمان بالا برده است. امروزه مشتریان کالاهای خود را از هر مراجع فروش می توانند ابتیاع نمایند و اگر مشتریان سراغ سازمان ما می آیند باید انگیزه فراتری برای رجوع داشته باشند. تحقیقات نشان داده تقاوت قیمت کالا بعنوان عامل جذب مشتری نمی باشد. امروزه روز، مشتریان فراتر از قیمت به خرید کالا می اندیشند. فردی که نیازهای ابتداییش برآورده شده باشد در ادامه به دنبال رفع نیازهای عاطفی و اجتماعی می رود (نمودار مازلو). در بازارهای امروزه آن چه را که بیش از بیش مشتریان را ترغیب به خرید می کند، برآورده سازی نیازهای اجتماعی او می باشد. احترام گذاشتن به مشتریان به روش های مختلف می تواند موجب ترغیب مشتریان شود که روش های مختلفی معمولا برای آن استفاده می شود. از باز کردن درب فروشگاه توسط نگهبانان برای مشتریان تا ارسال پیامک تبریک تولد از مثال های بارز و شناخته شده ای می باشد که سازمان ها برای ابراز توجه به مشتریان خود استفاده می کنند. واحدهای خدمات پس از فروش، به عنوان واحدهای ارتباط بعدی با مشتری، این امکان را دارند که با هر بار ارتباط با مشتری بتوانند این حس را ایجاد کرده و مشتری احساس کند با احترامی که از سازمان دریافت می کند، نیازهای اجتماعیش ارضا گردد.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در حقیقت روش های اشاره شده فوق در یک راستا و آن نیز به منظور  ایجاد حس شاخص بودن به مشتریان به کار گرفته می شود و چنانچه سازمان بتواند حس احترام را در مشتری بیدار سازد می تواند مطمئن باشد که به اهداف دراز مدت خود دست یافته است.روش های مختلفی دیگری برای برآوردسازی حس احترام مشتریان وجود دارد که در مقاله بعدی بطور مفصل به آن اشاره خواهد شد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟


مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: حیدر
1

خودرو ساز(مونتاژکار)داخلی........خذمات ÷س از فروش.......ذو واژه کاملا بیگانه از هم
19:13  1392/08/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی اردیبهشت : اره منم اول برام تبدیل اومد من قبول نکردم یه هفته بعد برام پیامک تکمیل وجه جی اومد بازم حسابی سر کارا سایپا نیست ولی من که تحویل اردیبهشت بودم اینجور شد
مونا : تحویل خرداد شاهین جی بودم الان برام دعوتنامه جی ال اومده نمیخوام تبدیل کنم
عقاب آسمان : سلام‌دوستان بنده ۸مهرماه تکمیل وجه کردم‌ شاهین اتومات ۵ بهمن باکلی رفت وامد‌تحویل دادن حضوری دوستان بین سه ماه تاچهارماه تاخیردرتحویل درنظربگیرید ...موفق باشید
S3 تبدیلی sr3 : سلام به مسئولین کرمان موتور تورو خدا اگر پیام ها رو می خونید برای اس تری ها زودتر یک کاری بکنید به خدا ما مصرف کننده ایم نه فروشنده تمام دارایی خودمون رو دادیم تا یک ماشین ثبت نام کنیم الان یکساله ماشین تحویل نگرفتیم بی وسیله با سه تا بچه قد ونیم قد دو تا قسط هم دادیم قسط بعدی هم داره سر میرسه ولی خبری از ماشین نیست تو رو خدا یک کاری بکنید و زودتر تحویل بدید میترسیم انقد حرص بخوریم و بمیریم از دسته کرمان موتور.یا علی
Mostafa : سلام وقت بخیر.امروز کسی شاسی نشد
اسد : دقیقا پیام هایی که اومدن گفتن تکمیل وجه اسفندیم و فاکتور شدیم همشون یک نفرن. امیدوارم تمام آفات و علف های هرز از جوامع انسانی ماک سازی بشن.دنیا خیلی زیباتر خواهد بود
S3 تبدیلی sr3 : ما هستیم ولی فعلا هیچ خبری نیست میگن تا آخر اردیبهشت شاسی میخوره فعلا منتظریم خدا بهمون رحم کنه
۳۰اسفند : سلام تارا دستی ۲ فاکتورشد۷پلاک ۱۱ حمل به نمایندگی
شاهین G : سلام من تحویل خرداد هستم الان برام پیام تبدیل به GL اومد قبل عید هم اومده بود ولی نمیخوام واریز کنم احتمالش هست اخر این ماه همون G بیاد؟
مبینا : میگن برا تیر همین الان Glاومده خبر داری
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : جواب بدید دوستان
مهرداد : سلام،شما تحویل چه روزی از خرداد بودین؟
حسین : اینترنت زدم سانروف اطلس آورد بالا دیجی کالا چطور ندارن
کوییک سفید قرمز پذیرش مرداد ماه : سلام تحویلی آخر اسفند کوییک جی ایکس ار ال الان فاکتور شدم با رینگ آلومینیوم رنگ ماشین سفید قرمز
بنفشه ایزدی : سلام منم تحویل خرداد هستم لطفا اگه خبری بود به منم بگید از نمایندگی پیگیر شدم ولی جواب نگرفتم وای چقدر اینا نامردن میگن هنوز تولید نداریم
29بهمن : سلام دوستان امروز هم خبری نشد؟واقعا ریم تو ساینا کاش کوییک نوشته بودیم زودتر تحویل میدن تا ساینا
میلاد ایکس کراس اتو 33 : از نمایندگی پرسیدم مجوز خروج خورده و در انتظار حمله
عباس : سلام دوستان اسناد و بیمه ماشین همراه با ماشین تحویل میدن یا چند روز بعد؟
حسین : سلام موعدتحویل کی بودین که بهتان زنگ زدن براتبدیل به کوییکs
رضا 23 مهر : محمد 19مهر داداش از دادن تاخیری چی معلوم راست بگین اینا بعدا پولی بدن کسی گرفته تا حالا