جزئیات مصوبه جدید دوگانه سوز کردن خودرو‌های عمومی و مسافربر‌های شخصی

 

جزئیات مصوبه جدید دوگانه سوز کردن خودرو‌های عمومی و مسافربر‌های شخصی

 
محمدحسین باقری مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره جزئیات مصوبه جدید شورای اقتصاد مبنی بر اصلاح طرح «حمایت از تولید و تبدیل کارگاهی یک میلیون و 464 هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNG سوز» بیان کرد: این مصوبه هنوز رسما به ما ابلاغ نشده، اما اصل بحث این بوده که بخشی از تعداد تبدیل خودرو‌ها که یک میلیون و 464 هزار خودرو بوده یعنی حدود 200 هزار خودرو را کاهش دهیم و هزینه آن را برای احداث جایگاه‌های CNG مصرف کنیم.
 
او افزود: این 200 هزار خودرو کاهش یافته، ترکیب متناسبی از تمام این خودروهاست و دلیل این کاهش نیز، استقبال نکردن مالکان خودرو از این طرح بوده است. دلیل عدم استقبال نیز شاید این طور باشد که به نظر می‌رسد سهمیه بنزین آن‌ها زیاد است. یک بخش از دلیل عدم استقبال هم شاید مربوط به قیمت بنزین باشد.
 
باقری ادامه داد: زمانی که این مصوبه ابلاغ شد، قیمت بنزین یک هزار و 500 تومان و گاز 450 تومان بود و این اختلاف قیمت برای مردم معنادار بود، اما پس از افزایش قیمت بنزین، اکنون با این تورم قیمتی، دیگر کسی بنزین یک هزار و 500 تومانی را احساس نمی‌کند.
 
او تاکید کرد: در حال حاضر، این مصوبه برای خودرو‌های عمومی و مسافربر‌های شخصی تدوین شده که سهمیه بنزین هم دارند. یعنی، بیش از سهمیه بنزینی که دریافت می‌کنند، به دلیل انجام حمل و نقل بار و مسافر کشور، یک سهمیه جداگانه نیز دارند. این سهمیه به اندازه‌ای است که شاید سبب شده باشد که رغبتی برای دوگانه سوز کردن خودرو‌های خود نداشته باشند.
 
آخرین آمار از تعداد خودروهای ثبت نامی و تبدیل وضعیت شده
 
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد: مصوبه مربوط به یک میلیون و 464 هزار خودرو با 6 پیمانکار پیش می‌رود که تاکنون در تمام کشور، 297 کارگاه توسط این پیمانکاران تجهیز شده است. خودرو‌های عمومی و مسافربر‌های شخصی که در حال حاضر مشمول این مصوبه‌اند، با مراجعه به سایت GCR.NIOPDC.IR برای استفاده از مزایای این طرح ثبت نام کرده‌اند.
 
او گفت: آخرین آمار مربوط به ثبت نام این دسته از خودرو‌ها در سایت، نشان می‌دهد که تاکنون 350 هزار خودرو ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، تنها 144 هزار و 600 عدد خودرو مشمول طرح هستند و مابقی بدون داشتن شرایط لازم، ثبت نام کرده‌اند؛ یعنی، جزو خودرو‌های عمومی یا مسافربر‌های شخصی نیستند و سیستم اجازه ادامه کار را به آن‌ها نداده است.
 
باقری اضافه کرد: از میان خودرو‌های ثبت نامی که مشمول طرح هستند نیز 114 هزار و 600 خودرو تاکنون تبدیل شده‌اند، 13 هزار و 600 خودرو نوبت کارگاه گرفته‌اند و در انتظار تبدیل هستند، 16 هزار و 200 خودرو نیز ثبت نام کرده‌اند، اما هنوز کارگاه انتخاب نکرده‌اند.
 
او در مورد تولید خودرو‌های دوگانه سوز یا پایه گاز سوز از ابتدا و در کارخانه، اظهار کرد: این یک آرزو و آمالی است که باید خودروساز‌ها به آن جامه عمل بپوشانند. مهم‌تر از تولید خودرو دوگانه سوز، تولید خودرو‌های پایه گاز سوز است؛ یعنی، زمانی که خودرو از کارخانه خارج می‌شود، طراحی آن بر اساس پایه گازسوز باشد.
 
این مقام مسئول گفت: آمار و ارقام مربوط به تولید این دسته از خودرو‌ها در شرکت‌های خودروسازی در اختیار ما نیست، اما اگر خودرو‌ها با موتور گازسوز مانند موتور EF7 که روی خودرو‌های مختلفی مانند سمند، پژو و دنا در حال نصب است طراحی شوند، بهترین حالت و به نفع جامعه است.
 
نیمی از ظرفیت جایگاه‌های سی ان جی بلا استفاده است
او اظهار کرد: در حال حاضر، حدود دو هزار و 500 جایگاه سوخت سی ان جی در کشور داریم که مصرف روزانه آن‌ها، حدود 23 میلیون متر مکعب است در حالی که این جایگاه‌ها، قابلیت ارائه خدمات تا 40 میلیون مترمکعب در روز را دارند؛ یعنی، نیمی از ظرفیت آن‌ها استفاده نمی‌شود. احداث جایگاه‌های جدید نیز در حال انجام است و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه سرمایه گذاری کند.
 
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پایان ضمن بیان اینکه مشکل این طرح در حال حاضر، عدم مراجعه خودرو‌های عمومی مشمول طرح برای دوگانه سوز شدن است، گفت: با توجه به محدودیت زمانی مصوبه از مالکان خودرو‌های عمومی و مسافربر‌های شخصی درخواست می‌شود که تا پایان مهلت استفاده از این طرح، از آن استقبال کرده و خودرو‌های خود را به صورت رایگان دوگانه سوز کنند، زیرا اختلاف قیمت سوخت میان خودرویی که بنزین سوز باشد با خودرویی که تبدیل به دوگانه سوز شده، حدود 75 درصد است.
 
او در پایان گفت: این مسئله هم به نفع مالکان خودروهاست، هم از نظر کاهش آلایندگی هوا به نفع مردم خواهد بود؛ همچنین به میزانی که سی ان جی در خودرو‌ها استفاده شود، مصرف بنزین نیز کاهش می‌یابد و امکان صادرات و ارزآوری برای کشور را نیز خواهد داشت.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مصوبه جدید دوگانه سوز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
قلی نیا : من تکمیل وجه ۱۱ اذر هستم هنوز فاکتور نشده یکی از اشنا هامون گفته حتی امکان داره تا تابستون هم فاکتور نشه دل خوش نکن باز دم اونایی که فردا موتور اسم نوشتن رفتن یه اعتراض کردن همگانیش کردن ابروی شرکت رو بردن ماها که نشستیم سرجامون خیالتون راحت هیچ خبری نمیشه حالا حالا ها
شاهین جی سانروف : توروخدا راستشو بگین بخدا خسته شدیم حداقل درست بگین بزارین مام خوشحال شیم کم آوردیم بخدا شماره درخواستو میگین
X5 ثبت نامی 27 شهریور : سلام از من 23 فروردین شاسی شده ، بیمه هم سبژ شده ، و روی صدور پلاک زرد مونده از 26 فروردین ، چرا اینقدر طول کشیده صدور پلاکم!!
Cs55 : سلام داداش شما تحویل حضوری زدین پلاک شده ماشینتون زودتر چون منم ۲ اردیبهشت فاکتور شدم هنو پلاک نشده
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز واریزاولیه 13شهریور پیامک واریزوجه دوم اومده فقط دوستان بیمه چی انتخاب کنم وکارت طلایی هم بزنم کلا شد430 یه اطلاعی لطف کنید بدید دوستانی که انجام دادن
سعید شاهین g : سلام واریز وجه ۱۴ آذر هیچ خبری از فاکتور نیست
از شیرازی به به تارا اتومات خاکستری نانو سرامیک تحویل 30 اسفند : نه سرامیک نوشته نشده جزییات فاکتور رو به صورت زیر نوشته 1 بهاي خالص كارخانه 7,618,901,853 ریال 2 ماده 10 ساماندهي خودرو -عوارض اسقاط فرسوده 87,500,000 ریال 3 ماده 30 قانون ماليات ارزش افزوده 65,690,887 ریال 4 ماليات بر ارزش افزوده 656,908,867 ریال 5 ماليات شماره گذاري 328,454,434 ریال 6 مبلغ ثابت شماره گذاري 1,000,000 ریال 7 بيمه شخص ثالث 93,691,500 ریال 8 خدمات كارت هوشمند 2,046,510 ریال 9 هزينه پست 599,500 ریال 10 هزينه ساير خدمات 1,773,200 ریال 11 هزينه نصب و ساخت پلاك 6,050,000 ریال 12 بند ج ماده 69 قانون توسعه كشور 65,690,887 ریال 13 خسارت تاخير -88,687,560 ریال 14 تخفيف مقطوع -57,122,510 ریال 15 تخفيف رند -899 ریال 16 تاثير مصوبه شوراي رقابت -1,080,190,669 ریال مبلغ قابل پرداخت: 7,702,306,000 ريال كسورات: 1,226,001,638 ريال به نظرم جریمه تاخیر و هزنه نانوسرامیک رو بعدا بهم بر می گردونن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی
207پانا : 20.5 میلیون
207پانا : نمیدونم. برای من 280 نیومد. فردا زنگ بزن نمایندگی بپرس. من الان 60027 بودم تبدیل اومده بود تبدیل زدم به 60023 20500 هم پول رینگ رو گرفت
سورن پلاس .p : سلام دوست گرامی تحویل حضوریه.. ولی از کجا برم تحویل بگیرم چیزی ننوشته آخه .عجب مصیبتی شد این ماشین برای ما!!!!
هادی : دوستان عزیز من خودم از بچه های نمایندگی افتخار هستم به 50 تومن هم راضی هستم ولی بازم معلوم نیست اگر به 10 و 20 تومن بود که اصلا همرو خودمون می‌دادیم
Fx آف ایکس : چجوری بدی مهمه فکر کنم تو خیلی دوس داری بیشتر بدی شایدم برات منفعتی داره که دیون و بالا بدی ماها قراره اختلاف قیمت دیون و بدیم نه کل دیون
وحید : مگه من گفتم عیبه
اف ایکس : فرداهرکی تونست یدونه استامبولی بایذره خاک نرمه بیاره تاگل درست کنیم بزنیم رودرب ورودی مدیران خودرو .بایدگل بگیریم درشو فیلمم بایدبگیریم بفرستیم رسانه ای بشه که این هفته مجوزخروج هاروصادرکنند
ارتقاء یافته مالید : مثل اینکه پروژه ارتقا یافته کردن پراید وانت مالید و سایپا مجوز مدل 1404 رو برای همون قبلی گرفته و با قیمت 414 تومن فعلا همون ماشین قبلی رو فروش خواهد داد .