آیا استفاده از پیشرانه‌های احتراقی هیدروژنی رایج می‌شود؟

 

آیا استفاده از پیشرانه‌های احتراقی هیدروژنی رایج می‌شود؟

 
استفاده از گاز هیدروژن به‌عنوان سوخت جایگزین در پیشرانه‌های احتراقی با‌توجه‌به مزایایی از‌جمله آلایندگی کمتر و انرژی بیشتر و نسبت مخلوط سوخت به هوای مناسب می‌تواند گام بزرگی برای صنعت خودرو باشد.
 
دانشمندان تاکنون تلاش کرده‌اند از هیدروژن به‌عنوان سوخت جایگزین در حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده کنند؛ اما این موضوع هنوز کاملا تحقق پیدا نکرده است و فرصت‌ها با سرعت بسیار زیادی از بین می‌رود.
 
به‌گزارش اتوکار، استفاده از هیدروژن در پیل‌های سوختی هیدروژنی برای تولید برق بدون آلایندگی هنوز هم ظرفیت زیادی دارد؛ ولی انگیزه تولید پیشرانه‌های احتراق داخلی بهره‌مند از سوخت هیدروژن کاهش یافته است. باوجوداین، برخی خودروسازان همچنان به این موضوع علاقه دارند. برای نمونه، توسعه پیشرانه هیدروژنی سه سیلندر تویوتا در یاریس GR و استفاده از آن برای تأمین نیروی کرولا اسپرت که در مسابقات ۲۴ ساعته فوجی به‌کار رفت.
 
هیدروژن در‌مقایسه‌با بنزین یا گازوئیل سوخت تمیزتری است؛ اما فقط در سیستم پیل سوختی برای تولید برق کاملا بدون آلایندگی می‌شود. وقتی هیدروژن در پیشرانه احتراقی سوزانده شود، کاملا سوخت تمیز و بدون آلایندگی نیست. اگرچه فرایند سوختن هیدروژن در چنین پیشرانه‌هایی باعث تولید هیدروکربن‌های نسوخته (HC) و مونوکسیدکربن (CO) یا دی‌اکسیدکربن (CO2) نمی‌شود، اکسیدهای نیتروژن (NOx) از آن به‌دست می‌آید. هوا ۷۸ درصد نیتروژن دارد و در احتراق اکسیده می‌شود و می‌سوزد تا NOx سمی تولید شود. البته میزان آن به میزان گرم‌شدن اجزای احتراق بستگی دارد و در اینجا پیشرانه‌های هیدروژنی می‌توانند از مزایایی برخوردار شوند.
 
 
هیدروژن بسیار کمتر از بنزین یا گازوئیل گیج‌کننده است و در طیف وسیعی از نسبت هوا به سوخت مخلوط و سوزانده می‌شود. در‌نتیجه، پیشرانه هیدروژنی می‌تواند با مخلوط بسیار رقیق کار کند (هوای بیشتر و سوخت کمتر) و هنوز‌هم میزان NOx بسیار کمتری از بنزین یا دیزل تولید می‌کند. با استفاده از فناوری موجود می‌توان میزان آلایندگی گازهای خروجی این پیشرانه‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.
 
البته این حقایق جذاب به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگرچه هیدروژن از‌نظر وزنی مقدار زیادی انرژی به‌همراه دارد، چگالی‌اش بسیار کمتر از سوخت‌های مایع است. بنابراین، پیشرانه‌هایی که سوخت در درگاه ورودی آن‌ها تزریق می‌شود (در آن سوخت به منیفولد ورودی تزریق و در خارج از سیلندرها با هوا مخلوط می‌شود)، درمقایسه‌با بنزین به‌طور درخورتوجهی انرژی کمتری با سوخت هیدروژن تولید می‌کنند. تزریق مستقیم باعث بهبود امور می‌شود و در ترکیب با توربوشارژ با هندسه متغیر، پیشرانه‌های احتراقی با سوخت هیدروژن را به دوام و زیست‌پذیری بیشتری می‌رساند.
 
دراین‌میان، همچنان مشکل دیگری نیز وجود دارد. پیشرانه‌های هیدروژنی توربوشارژ تزریق مستقیم مدرن می‌توانند با افزایش نسبت هیدروژن در مخلوط سوخت و هوا، انرژی بیشتری درمقایسه‌با پیشرانه بنزینی معادل تولید کنند؛ اما سطح NOx افزایش می‌یابد. در‌غیر‌این‌صورت، پیشرانه‌های هیدروژنی اساسا پیشرانه‌های بنزینی اصلاح‌شده‌ای هستند که در شیوه تولید از برخی قطعات قوی‌تر و سیستم‌های تزریق مستقیم هیدروژن بهره می‌برند. هیدروژن را می‌توان تا فشار هفتصد بار در همان مخازن گاز فشرده استفاده‌شده در وسایل نقلیه پیل سوختی ذخیره کرد.
 
برنامه‌های تحقیقاتی اخیر نشان می‌دهد با استفاده از فناوری متناسب با وسایل نقلیه سنگین و خودروهای سواری، امکان استفاده از وسایل نقلیه مجهز به پیشرانه احتراقی تقریبا بدون آلایندگی در شرایط واقعی وجود دارد. دانشگاه صنعتی گراتس با همکاری شرکت بوش، با پیشرانه توربوشارژ دولیتری احتراق‌جرقه‌ای نتایج دلگرم‌‌کننده‌ای به‌دست آورده است. ریکاردو برنامه‌ای تحقیقاتی در زمینه پیشرانه‌های هیدروژنی را برای وسایل نقلیه سنگین هدایت می‌کند.
 
با‌توجه‌به نزدیک‌بودن به فناوری و روش‌های تولید موجود، سوزاندن این گاز فراوان و سبک‌تر از هوا می‌تواند گام بزرگ و مفیدی برای فناوری خودرو کاملا برقی ایجاد و توسعه شبکه هیدروژنی موردنیاز برای وسایل نقلیه پیل سوختی را تشویق کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیشرانه‌های احتراقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 38 نظر
X33 Cross cvt 37 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجید : از دعوتنامه کسی خبر نداره؟
امید : سلام خدمت دوستان منی که تحویل اردیبهشت بودم ۲۰فروردین طرح تبدیل اومدپیامک و قبول کردم نزدیک ۲۶۹تومن واریزکردم ایا به من سودمشارکت تعلق نمیگیره یا بعدتحویل حساب کتاب می‌کنند ممنون میشم پاسخگو جوابم باشید
علی : سلام وقت بخیر T9 سر وقت میدن کسی میدونی یا اونم 7ماهه تحویل میدن
مرتضی j4 : آقا امیر از اصفهان تاریخ هایی رو که نوشتن رو من تو تقویم حساب کردم و ۵ شنبه ها رو هم تعطیل حساب کردم دقیقا ۹۰ روزه تحویل گرفتن
سیاوش : ببخشید تاریخ واریز اولیه چند شهریور بودید؟
Heidar : با سلام پیج کاستومر امروز برای من زده قراردادهای دهه سوم بهمن در حال صدور فاکتور می باشند و جریمه تأخیر ثابت مونده است.
مرتضی j4 : به خدا من اگه این نظرات شما رو قبل ثبت نامم میدیدم نمی‌رفتم پول بدم من ۲۶ اسفند ثبت نام کردم ی بنده خدا میگه معر تحویل میدم . الان زیاد بازار آزاد و نمایندگی هم اختلاف قیمت نداره . چون اقساط بود گرفتم . اگه بخوام پول رو پس بگیرم میدن به نظر شما ؟
اکبر از اردبیل : با سلام طی تماس امروز با سامانه اعلام کردن تا 2 بهمن ماه فاکتور شده و همچنان باید منتظر باشیم. خودم تکمیل وجه 22 اسفند هستم و تایید سخا هم 27 اسفند بوده و اعلام کردن از 27 فروردین شامل جریمه تاخیر میشه عجیبه هر کارشناس یک تاریخ برای فاکتور شدن اعلام میکنه و دست ما هم متاسفانه بجایی بند نیست. اونایی ک فعلا خودرویی هم ندارن که دیگه بدترررررر
مرتضی j4 : سلام . تحویل j 4شما ثبت نام کی بوده
nazi : در جواب یوسف ما فروش فوری هستیم نه پیش فروش افزایش قیمت صرفا برای پیش فروش هاست ما قرار داد کامل از شرکت داریم با 36 درصد سود سالیانه تاخیر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا مشکی : 207 دنده پانا مشکی تحویل 30 اسفند تکمیل وجه 19 دی امروز فاکتور شد
خطا مجوز شماره گذاری : شماره گذاری اعلام کرد هنوز به ما ابلاغ نشده پلاک بزنیم واسه کوییک rsپازس خودرو هم دیروز گفت از فرداش استارت میخوره حالا شاید ظهر به بعد خبری بشه ولی سوالم اینه اونایی که دیروز نصفه شبی پلاک شدن فازشون چی بود بیاند دروغ بگند ی چیزی گرفتید یا دادید
میلاد ایکس کراس اتو 33 : پیام آخر امروز میرم برای تحویل خودرو موعد تحویل سیستمی 29 اردیبهشت بود هیچ پولی هم پرداخت نکردم بابت دیون و ..... یا علی
مهدی : سلام من 24 بهمن پذیرش شدم کی فاکتور میشم
اریا : در کمال ناباوری: تکمیل وجه بیست دی نوبت سی اسفند تبدیل نه اردیبهشت سورن دوگانه امروز فاکتور شد
محمد 19مهر : اتفاقا دیشب تو اینستا دیدم پیج اطلس سواران و سهند سواران راجب تاخیر تحویل و ارسال دعوتنامه مطلب گذاشته و شدیداً انتقاد کرده منم زیرش پست گذاشتم
سمند جدید : سلام تحویل خرداد امروز کسی فاکتور نشد تحویل 13 خرداد
کوییک rs : سلام دوستان زنگ زدم شماره گذاری پلاک میگه هنوز به ما ابلاغ نشده پلاک بزنیم حالا فاز اونایی که میاند میگند پلاک شدیم نمیدونیم چی هست سهمیه دارید از شرکت عایا؟ گفتن از فردا پلاک میشید هنوزم شماره گذاری ابلاغ نشده شتبد تا ظهر درست شه ولی چطور شما نصف شب دیروز پلاک شدید حتما پارتیتون کلفته
سارا : سلام تحویل 30 فروردین کسی فاکتور شده ؟
محمودرضا : دوستان توجه بفرمایید طرح تبدیل واقعی است اما به این معنی نیست که رانا دیگر تولید نمی شود. تو پیش فروش هفته گذشته هم راناپلاس تو انتخابها بود. با توجه به اینکه شرکت به هر دلیلی تو ایفای تعهدات رانا عقب هست این طرح تبدیل را گذاشته تا بیش از این ضرر تاخیر در تحویل ندهد و ارتباطی با عدم تولید رانا ندارد.