آیا استفاده از پیشرانه‌های احتراقی هیدروژنی رایج می‌شود؟

 

آیا استفاده از پیشرانه‌های احتراقی هیدروژنی رایج می‌شود؟

 
استفاده از گاز هیدروژن به‌عنوان سوخت جایگزین در پیشرانه‌های احتراقی با‌توجه‌به مزایایی از‌جمله آلایندگی کمتر و انرژی بیشتر و نسبت مخلوط سوخت به هوای مناسب می‌تواند گام بزرگی برای صنعت خودرو باشد.
 
دانشمندان تاکنون تلاش کرده‌اند از هیدروژن به‌عنوان سوخت جایگزین در حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده کنند؛ اما این موضوع هنوز کاملا تحقق پیدا نکرده است و فرصت‌ها با سرعت بسیار زیادی از بین می‌رود.
 
به‌گزارش اتوکار، استفاده از هیدروژن در پیل‌های سوختی هیدروژنی برای تولید برق بدون آلایندگی هنوز هم ظرفیت زیادی دارد؛ ولی انگیزه تولید پیشرانه‌های احتراق داخلی بهره‌مند از سوخت هیدروژن کاهش یافته است. باوجوداین، برخی خودروسازان همچنان به این موضوع علاقه دارند. برای نمونه، توسعه پیشرانه هیدروژنی سه سیلندر تویوتا در یاریس GR و استفاده از آن برای تأمین نیروی کرولا اسپرت که در مسابقات ۲۴ ساعته فوجی به‌کار رفت.
 
هیدروژن در‌مقایسه‌با بنزین یا گازوئیل سوخت تمیزتری است؛ اما فقط در سیستم پیل سوختی برای تولید برق کاملا بدون آلایندگی می‌شود. وقتی هیدروژن در پیشرانه احتراقی سوزانده شود، کاملا سوخت تمیز و بدون آلایندگی نیست. اگرچه فرایند سوختن هیدروژن در چنین پیشرانه‌هایی باعث تولید هیدروکربن‌های نسوخته (HC) و مونوکسیدکربن (CO) یا دی‌اکسیدکربن (CO2) نمی‌شود، اکسیدهای نیتروژن (NOx) از آن به‌دست می‌آید. هوا ۷۸ درصد نیتروژن دارد و در احتراق اکسیده می‌شود و می‌سوزد تا NOx سمی تولید شود. البته میزان آن به میزان گرم‌شدن اجزای احتراق بستگی دارد و در اینجا پیشرانه‌های هیدروژنی می‌توانند از مزایایی برخوردار شوند.
 
 
هیدروژن بسیار کمتر از بنزین یا گازوئیل گیج‌کننده است و در طیف وسیعی از نسبت هوا به سوخت مخلوط و سوزانده می‌شود. در‌نتیجه، پیشرانه هیدروژنی می‌تواند با مخلوط بسیار رقیق کار کند (هوای بیشتر و سوخت کمتر) و هنوز‌هم میزان NOx بسیار کمتری از بنزین یا دیزل تولید می‌کند. با استفاده از فناوری موجود می‌توان میزان آلایندگی گازهای خروجی این پیشرانه‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.
 
البته این حقایق جذاب به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگرچه هیدروژن از‌نظر وزنی مقدار زیادی انرژی به‌همراه دارد، چگالی‌اش بسیار کمتر از سوخت‌های مایع است. بنابراین، پیشرانه‌هایی که سوخت در درگاه ورودی آن‌ها تزریق می‌شود (در آن سوخت به منیفولد ورودی تزریق و در خارج از سیلندرها با هوا مخلوط می‌شود)، درمقایسه‌با بنزین به‌طور درخورتوجهی انرژی کمتری با سوخت هیدروژن تولید می‌کنند. تزریق مستقیم باعث بهبود امور می‌شود و در ترکیب با توربوشارژ با هندسه متغیر، پیشرانه‌های احتراقی با سوخت هیدروژن را به دوام و زیست‌پذیری بیشتری می‌رساند.
 
دراین‌میان، همچنان مشکل دیگری نیز وجود دارد. پیشرانه‌های هیدروژنی توربوشارژ تزریق مستقیم مدرن می‌توانند با افزایش نسبت هیدروژن در مخلوط سوخت و هوا، انرژی بیشتری درمقایسه‌با پیشرانه بنزینی معادل تولید کنند؛ اما سطح NOx افزایش می‌یابد. در‌غیر‌این‌صورت، پیشرانه‌های هیدروژنی اساسا پیشرانه‌های بنزینی اصلاح‌شده‌ای هستند که در شیوه تولید از برخی قطعات قوی‌تر و سیستم‌های تزریق مستقیم هیدروژن بهره می‌برند. هیدروژن را می‌توان تا فشار هفتصد بار در همان مخازن گاز فشرده استفاده‌شده در وسایل نقلیه پیل سوختی ذخیره کرد.
 
برنامه‌های تحقیقاتی اخیر نشان می‌دهد با استفاده از فناوری متناسب با وسایل نقلیه سنگین و خودروهای سواری، امکان استفاده از وسایل نقلیه مجهز به پیشرانه احتراقی تقریبا بدون آلایندگی در شرایط واقعی وجود دارد. دانشگاه صنعتی گراتس با همکاری شرکت بوش، با پیشرانه توربوشارژ دولیتری احتراق‌جرقه‌ای نتایج دلگرم‌‌کننده‌ای به‌دست آورده است. ریکاردو برنامه‌ای تحقیقاتی در زمینه پیشرانه‌های هیدروژنی را برای وسایل نقلیه سنگین هدایت می‌کند.
 
با‌توجه‌به نزدیک‌بودن به فناوری و روش‌های تولید موجود، سوزاندن این گاز فراوان و سبک‌تر از هوا می‌تواند گام بزرگ و مفیدی برای فناوری خودرو کاملا برقی ایجاد و توسعه شبکه هیدروژنی موردنیاز برای وسایل نقلیه پیل سوختی را تشویق کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیشرانه‌های احتراقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی رضایی : 🔴🔴دوستان اطلاع رسانی کنید🔴🔴 ‼️شنبه ۲۹شهریور ماه ساعت ۹ صبح‼️ 📍آدرس : جنت آباد جنوبی انتهای بلوار لاله‌غربی نبش خیابان بهمنی‌نژاد پلاک ۴۷   🔴دوستان لطفاً  تک روی نکنید، تا ساعت ۹ و نیم ۱۰صبر میکنیم که همه بیان  بعد اگر لازم بود با هم میرم داخل ‼️تجمع  در اعتراض به تاخیر تحویل خودرهای ثبتنامی  و بلا تکلیفی ثبتنام کنندگان و عدم  پاسخگویی شرکت کرمان موتور‼️ ‼️پیگیری جریمه تاخیر  و سود دیرکرد‼️ 🔴لطفاً دوستانی که میان اطلاع بدن ، برای چاپ بنر و... هماهنگ بشیم ✅کسی هم ترسی از تجمع نداشته باشه، همه ما قرارداد داریم و برای گرفتن حقمون تجمع میکنیم
علی رضایی : 🔴🔴دوستان اطلاع رسانی کنید🔴🔴 ‼️شنبه ۲۹شهریور ماه ساعت ۹ صبح‼️ 📍آدرس : جنت آباد جنوبی انتهای بلوار لاله‌غربی نبش خیابان بهمنی‌نژاد پلاک ۴۷   🔴دوستان لطفاً  تک روی نکنید، تا ساعت ۹ و نیم ۱۰صبر میکنیم که همه بیان  بعد اگر لازم بود با هم میرم داخل ‼️تجمع  در اعتراض به تاخیر تحویل خودرهای ثبتنامی  و بلا تکلیفی ثبتنام کنندگان و عدم  پاسخگویی شرکت کرمان موتور‼️ ‼️پیگیری جریمه تاخیر  و سود دیرکرد‼️ 🔴لطفاً دوستانی که میان اطلاع بدن ، برای چاپ بنر و... هماهنگ بشیم ✅کسی هم ترسی از تجمع نداشته باشه، همه ما قرارداد داریم و برای گرفتن حقمون تجمع میکنیم لطفا اطلاع رسانی کنید تا بتونیم به یه جواب منطقی برسیم با تماس گرفتن و صحبت کردن با اپراتور های... به هیچ نتیجه ای نمیرسیم
اردیبهشت : سلام تبدیل بزن راحت میشی منم اردیبهشت بودم
رضایی x5 : بدقولی ترین شرکت دنیا من خودرو را سال 1402 با موعد تحویل 3 ماهه ثبت نام کردم ولی بعد از یکسال تحویل دادند از طرفی جریمه تاخیر را هم میگن یکی دو سال طول می‌کشه ... جگر ما خون شد ،،، ملت چکار کنند دستمون جایی بند نیست
رضا : داداش من دارم میگم مردادم نه پیام تبدیل اومده نه تکمیل شما میگی شهریور
تارا وی ۱ تحویل آذر : دوستان تو کاستومر قرارداد های دهه اول شهریور در حال فاکتور بود تا دیشب امروز تغییر کرده به قراردادهای ماه جاری درحال فاکتور میباشد. جهت اطلاع دوستان
بهارj7ثبت نام فروردین ماه : برای من هم رفته محل دور پلاک زنگ زدم نمایندگی میگن الان داریم ثبت نامی اسفند تحویا میدیم احتمالا یک ماه اینده نوبت می رسه
مصیب : دوستان بزنید روی لینک https://www.karzar.net/242432 امضا کنید کارزار شکایت از سایپا
داریوش 2 اردیبهشت : خدا لعنتشون کنه به پول ما دیگه یه پرشیا حلبی هم نمیدن خدا ازشون نگذره مرده شور ریختشونو ببره ایشااله هست و نیستشون به فنا بره ایشااله اواره کوچه و خیابون بش خدا تقاص ما را ازشون بگیره آه و نفرین بچه هام پشت سرشو کجاست این مدیر بی عرضه سایپا که بیاد جواب ما را بده خدا لعنتون کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مینا 207پانا آذرماه : بله نمایندگی گف مهرماه میاد اطلاع دارید ک چقد باید واریزکنیم؟
احمد31مرداد : سلام اره داداش برامنم تغییر کرده فاکتور
کلهر : درود برشرفد،پیگیر باشین ،خداوکیل بیخیال باشیم، تایک سال دیگه همین آشو همین کاسست
GXRLهادی : دوستان کوییک gxrl هر با شرکت تماس بگیرید که حقمون ضایع شده تمام مدلهای کوییک فاکتور میشه به جز این مدل
سلام : سلام من اردیبھشت پیش پرداختو ریختم یہ چن روز پیش پیام اسقاط اومد پیام میاد دفتم تحویل دادم
حسن : سلام دوستان ، طرح فرسوده ثبت نامی اردیبهشت1404 ، تا حالا کی فاکتور شده ؟؟؟ من تایید حواله هام 28 مرداد ولی تکمیل وجه دعوتنامه 5 مرداد 1404 بودم ، تا حالا هم فاکتور نشدم !!!!!!
کاظم : سلام دوستان یه رفیقی داخل صدا وسیما دارم گفتم بهش گفت صحبت می کنم 20:30بیاد یه گزارش خبری بگیره ورسانه بشه فقط چند نفر برا مصاحبه احتیاج هست
رضا : معذرت میخوام 30 آبان اشتباه نوشتم 30 آذر
رضا : سلام، من هم پانا پیش فروش تحویل 30 آذر هستم هنوز نیومده دعوتنامه از نمایندگی پرسیدم گفت مهر ماه میاد
مینا 207پانا آذرماه : سلام دوستان من تحویل 30 آذرماه هستم پیش فروش لطفا اگه برای کسی دعوتنامه اومده اینجا اطلاع بده ممنون