آیا استفاده از پیشرانه‌های احتراقی هیدروژنی رایج می‌شود؟

 

آیا استفاده از پیشرانه‌های احتراقی هیدروژنی رایج می‌شود؟

 
استفاده از گاز هیدروژن به‌عنوان سوخت جایگزین در پیشرانه‌های احتراقی با‌توجه‌به مزایایی از‌جمله آلایندگی کمتر و انرژی بیشتر و نسبت مخلوط سوخت به هوای مناسب می‌تواند گام بزرگی برای صنعت خودرو باشد.
 
دانشمندان تاکنون تلاش کرده‌اند از هیدروژن به‌عنوان سوخت جایگزین در حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده کنند؛ اما این موضوع هنوز کاملا تحقق پیدا نکرده است و فرصت‌ها با سرعت بسیار زیادی از بین می‌رود.
 
به‌گزارش اتوکار، استفاده از هیدروژن در پیل‌های سوختی هیدروژنی برای تولید برق بدون آلایندگی هنوز هم ظرفیت زیادی دارد؛ ولی انگیزه تولید پیشرانه‌های احتراق داخلی بهره‌مند از سوخت هیدروژن کاهش یافته است. باوجوداین، برخی خودروسازان همچنان به این موضوع علاقه دارند. برای نمونه، توسعه پیشرانه هیدروژنی سه سیلندر تویوتا در یاریس GR و استفاده از آن برای تأمین نیروی کرولا اسپرت که در مسابقات ۲۴ ساعته فوجی به‌کار رفت.
 
هیدروژن در‌مقایسه‌با بنزین یا گازوئیل سوخت تمیزتری است؛ اما فقط در سیستم پیل سوختی برای تولید برق کاملا بدون آلایندگی می‌شود. وقتی هیدروژن در پیشرانه احتراقی سوزانده شود، کاملا سوخت تمیز و بدون آلایندگی نیست. اگرچه فرایند سوختن هیدروژن در چنین پیشرانه‌هایی باعث تولید هیدروکربن‌های نسوخته (HC) و مونوکسیدکربن (CO) یا دی‌اکسیدکربن (CO2) نمی‌شود، اکسیدهای نیتروژن (NOx) از آن به‌دست می‌آید. هوا ۷۸ درصد نیتروژن دارد و در احتراق اکسیده می‌شود و می‌سوزد تا NOx سمی تولید شود. البته میزان آن به میزان گرم‌شدن اجزای احتراق بستگی دارد و در اینجا پیشرانه‌های هیدروژنی می‌توانند از مزایایی برخوردار شوند.
 
 
هیدروژن بسیار کمتر از بنزین یا گازوئیل گیج‌کننده است و در طیف وسیعی از نسبت هوا به سوخت مخلوط و سوزانده می‌شود. در‌نتیجه، پیشرانه هیدروژنی می‌تواند با مخلوط بسیار رقیق کار کند (هوای بیشتر و سوخت کمتر) و هنوز‌هم میزان NOx بسیار کمتری از بنزین یا دیزل تولید می‌کند. با استفاده از فناوری موجود می‌توان میزان آلایندگی گازهای خروجی این پیشرانه‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.
 
البته این حقایق جذاب به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگرچه هیدروژن از‌نظر وزنی مقدار زیادی انرژی به‌همراه دارد، چگالی‌اش بسیار کمتر از سوخت‌های مایع است. بنابراین، پیشرانه‌هایی که سوخت در درگاه ورودی آن‌ها تزریق می‌شود (در آن سوخت به منیفولد ورودی تزریق و در خارج از سیلندرها با هوا مخلوط می‌شود)، درمقایسه‌با بنزین به‌طور درخورتوجهی انرژی کمتری با سوخت هیدروژن تولید می‌کنند. تزریق مستقیم باعث بهبود امور می‌شود و در ترکیب با توربوشارژ با هندسه متغیر، پیشرانه‌های احتراقی با سوخت هیدروژن را به دوام و زیست‌پذیری بیشتری می‌رساند.
 
دراین‌میان، همچنان مشکل دیگری نیز وجود دارد. پیشرانه‌های هیدروژنی توربوشارژ تزریق مستقیم مدرن می‌توانند با افزایش نسبت هیدروژن در مخلوط سوخت و هوا، انرژی بیشتری درمقایسه‌با پیشرانه بنزینی معادل تولید کنند؛ اما سطح NOx افزایش می‌یابد. در‌غیر‌این‌صورت، پیشرانه‌های هیدروژنی اساسا پیشرانه‌های بنزینی اصلاح‌شده‌ای هستند که در شیوه تولید از برخی قطعات قوی‌تر و سیستم‌های تزریق مستقیم هیدروژن بهره می‌برند. هیدروژن را می‌توان تا فشار هفتصد بار در همان مخازن گاز فشرده استفاده‌شده در وسایل نقلیه پیل سوختی ذخیره کرد.
 
برنامه‌های تحقیقاتی اخیر نشان می‌دهد با استفاده از فناوری متناسب با وسایل نقلیه سنگین و خودروهای سواری، امکان استفاده از وسایل نقلیه مجهز به پیشرانه احتراقی تقریبا بدون آلایندگی در شرایط واقعی وجود دارد. دانشگاه صنعتی گراتس با همکاری شرکت بوش، با پیشرانه توربوشارژ دولیتری احتراق‌جرقه‌ای نتایج دلگرم‌‌کننده‌ای به‌دست آورده است. ریکاردو برنامه‌ای تحقیقاتی در زمینه پیشرانه‌های هیدروژنی را برای وسایل نقلیه سنگین هدایت می‌کند.
 
با‌توجه‌به نزدیک‌بودن به فناوری و روش‌های تولید موجود، سوزاندن این گاز فراوان و سبک‌تر از هوا می‌تواند گام بزرگ و مفیدی برای فناوری خودرو کاملا برقی ایجاد و توسعه شبکه هیدروژنی موردنیاز برای وسایل نقلیه پیل سوختی را تشویق کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیشرانه‌های احتراقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : داداش نخندون مارو من دی ثبت نام کردم هنوز فاکنور نشده
شاهین : ای خدا موندم تو بلاتکلیفی اینچه کاری بود کردم
شاهین6 اردیبهشت : شاهین جی اینجا نیست عمو
داریوش : عجله نکن این قصه واقعا سر دراز داره اگه شانس بیارین انشااله دی ماه تحویل میدن مگه این که معجزه بشه
داریوش : سلام این همه صبر کردی چند روز هم رو امروز زنگ زده بودم گفتن در حال فاکتور شدن هستش فک می کنم تا ۱۰ مرداد برا شما حل بشه منم دوم اردیبهت هستم اگه حوااه را بفروشی ۱۰۰ تومن ضرز می کنی باز صلاح خودت
شاهین اتومات cvt اسفند : آره دوباره به حالت آماده تخصیص برگشت. دلیلش چیه؟ امیدوار شدیم الکی😔 زنگ زدم امور مشتریان والا گفت حدودا تا ۲ هفته دیگه فاکتور میشه. نمیدونم دیگه🤦‍♂️خسته شدیم بخدا
سهند ثبت نام اسفند1402 : سلام دوستان برای من دعوتنامه کوییک امده فقط برای سود ومنفعت خودشان تلاش می کنند اگر مشتری مداری ورضایت مصرف کننده را می خواهند حداقل شرایط راایجادکنند نه اینکه کویبک روی دستشان مونده وقرارداد فروش سهند راعوض وقرارداد فروش کویبک را جایگزین این یعنی چه،،،
پلاس : سلام به نظرشما عزیزان من حوالمو بفروشم یا زود تحویل میدن بدون ماشین نمیتونم بمونم۲اردیبهشت تکمیل وجه کردم.مرسی اگه راهنمای کنین
شاهین پلاس اتومات اردیبهشت۲ : سلام دوستان کسی خبر نداره اسفند ماه کی تموم میشه؟کف کردیم از بی ماشینی!!!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن پلاس موتور جدید تحویل 5 مرداد : نمایندگی میتونه ثبت نکنه و بخواهد اذیت بکنه ؟
دنا اتومات تحویل تیر : دنا اتومات سفید تحیول 10 تیر واسه من امروز فاکتور شد انشالله روزی همه دوستان
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : عجب گیری کردیما.....کلا تو فکر موندم میتونه مربوط به شکایت باشه؟ آخه اونم دیروز تماس گرفتن و جوابشونو که دادم.....🤔🤔🫤😐
31 خردا : سود تاخیر تا کی محاسبع میشه
رانا تحویل 31خرداد پیش فروش : بله از جریمه کم می کنه نیازی نیست پول بدی
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : مشتری گرامی ....... درخواست شما با شماره پرونده ....... ثبت و جهت رسیدگی، به حوزه فروش ارجاع گردید. مرکز امور مشتریان گروه خودروسازی سایپا لغو11
رانا تحویل 31خرداد پیش فروش : کسی میدونه تخصیص پلاک چند روز طول می کشه الان دو روز در حال تخصیص پلاک
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : ببخشید دوستان این چیه برای من اومده؟؟؟ کسی خبر داره راهنمایی کنه؟ یه شماره تهران هم تماس گرفته که هرچی میگیرم بدون بوق و فلان قطع میشه.... اسم و شماره پرونده رو خودم نقطه چین گذاشتم سایت حذف نکنه... مشتری گرامی ......... درخواست شما با شماره پرونده ........ ثبت و جهت رسیدگی، به حوزه فروش ارجاع گردید. مرکز امور مشتریان گروه خودروسازی سایپا لغو11
رانا تحویل 31خرداد پیش فروش : سلام برید تبدیل بزنید اگه کارت طلایی یک ستاره رو انتخاب کنید احتمالا یه 5یا 6تومنی باید واریز کنید
رانا تحویل 31خرداد پیش فروش : صبح ساعت حدود 10 دیدم فاکتور شده الان هم در حال تخصیص پلاک