مالیات بر خودروهای لوکس، امسال وصول می‌شود

 

مالیات بر خودروهای لوکس، امسال وصول می‌شود

 
بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، خودروهایی که قیمت آن‌ها بالای یک میلیارد تومان باشد، مشمول پرداخت مالیات هستند.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان عبدالرضا ارسطو، کارشناس اقتصادی، با اشاره به اخذ مالیات از خودروهای لوکس، اظهار داشت:
 
مالیات بر خودروهای لوکس، نخستین بار در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مصوب شد. نمایندگان مجلس تصویب کردند که خودروهای بالای ۷۰۰ میلیون تومان به میزان ۰٫۲ درصد ارزش آن‌ها مشمول مالیات شوند.
 
این مالیات در سال ۹۹ هیچ‌گونه وصولی نداشت. بر اساس بررسی‌های ما دولت حتی آیین‌نامه اجرایی آن را در سال ۹۹ ابلاغ و تصویب نکرده است. در قانون بودجه ۱۴۰۰، نمایندگان مجلس با تکمیل و تغییر مالیات بر خودروهای لوکس، آن را دوباره مصوب کردند.
 
 عبدالرضا ارسطو، با اشاره به نرخ اخذ مالیات، بیان کرد:
 
این قانون به‌صورت پلکانی برای خودروهای بالای یک میلیارد تومان تصویب شد. به این صورت که خودروهای بین ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد و خودروها تا ۳ میلیارد تومان، ۲ درصد و خودروهای بالای ۴.۵ میلیارد تومان با نرخ ۴ درصد مشمول مالیات می‌شوند. این نوع مالیات در طبقه‌بندی نظام مالیاتی، ذیل مالیات بر دارایی و ثروت قرار می‌گیرد و با مالیات بر درآمد، تفاوت‌هایی دارد.
 
در مالیات بر خودروهای لوکس، تنها مالکیت خودرو بدون توجه به اینکه میزان آلاینده بودن آن چقدر است و بدون توجه به حجم موتور، با در نظر گرفتن معیار قیمت، مشمول مالیات شده‌ است. در قانون بودجه امسال حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از این محل درآمد مالیاتی، پیش‌بینی شده است. دولت مکلف بوده است که تا انتهای خرداد، آیین‌نامه اجرایی آن را تصویب کند، اما تاکنون خبری از تصویب آن نیست. بر اساس گزارش درآمدهای مالیاتی، سه‌ماهه ابتدای امسال نیز رقمی از این محل، وصول نشده است.
 
درباره این مالیات، اختلاف نظرهایی میان کارشناسان و فعالان بازار وجود دارد. یکی از اختلافات، این است که تعریف ما از خودروی لوکس چه می‌تواند باشد؟
 
در قانون بودجه امسال و سال گذشته، خودروهای بالای یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان لوکس قلمداد شده‌اند. درحالی‌که در کشورهای دنیا خودروهایی با شاخص و نشان‌هایی خاص، خودروی لوکس معرفی و مشمول مالیات‌های مضاعف شده‌اند. البته تقریبا در بسیاری از کشورهای دنیا مالکیت خودرو به‌صورت دوره‌ای و سالانه مشمول مالیات می‌شود، اما از آن به‌عنوان ابزاری جهت تنظیم‌گری بازار و محیط زیست استفاده کردند.
 
در کشور ما نیز در گذشته، در قانون مالیات بر ارزش افزوده، چند الگوی مالیات بر خودرو داشتیم. البته ارقامی که خودروها را مشمول می‌کرد، بسیار پایین‌تر از قانون بودجه فعلی بود؛ مانند مالیات شماره‌گذاری، مالیات نقل و انتقال و مالیات بر ارزش افزوده خودرو که مبالغ وصولی خوبی نیز داشته‌اند.
 
 شاخص دقیقی درباره تعداد خودروهایی که مشمول این قانون می‌شوند، وجود ندارد. بر اساس گزارش‌های ما حدود ۴۰ درصد مردم از خودرو استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین، شاید کمتر از ۵ درصد جامعه خودروی بالای یک میلیارد تومان نیز نداشته باشند. این قانون می‌تواند تا حدی کسری بودجه دولت را جبران کند. ما هر کاری کنیم که از راه‌های مالیاتی تا حدودی این کسری بودجه را کنترل کنیم، به‌طور مسلم می‌توانیم از تبعات بعدی کسری بودجه، از جمله تورم، جلوگیری کنیم.
 
 قانون بودجه، قانون یک‌ساله است و باید سعی کنیم قوانینی که منجر به قوانین اصلی می‌شود، در جای خود اصلاح کنیم. فکر می‌کنم بزرگ‌ترین نقدی که به مالیات خودروهای لوکس وارد می‌شود، این بوده که مبنای مصوب آن یک قانون موقت یک‌ساله به نام قانون بودجه است که شاید زمانی جهت بررسی کارشناسی بیشتر و رفع ایرادات آن در بستر بودجه، وجود ندارد.
 
 اگر نمایندگان مجلس، طرحی ارائه دهند که این قانون در قوانین اصلی مالیاتی، جایگاه خود را پیدا کند، به‌طور قطع بسیاری از ایرادات و انتقادات به آن، برطرف می‌شوند و قابلیت اجرای بالاتری نیز پیدا می‌کنند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مالیات بر خودروهای لوکس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رحیمی : من در مورد این خبر از نمایندگی شهرمون پرسیدم،تایید کرد و گفت: بدلیل آنکه بیش از 90درصد قطعات ساینا و کوییک در ساپکو(متعلق به سایپا) تولید می شوند، وابستگی کمی به بیرون از شرکت سایپا دارند و تولید آنها ادامه دارد،اما حدود 40تا 50 درصد قطعات شاهین،سهند و اطلس،بیرون از سایپا و توسط قطعه سازان متعدد تولید میشود،حالا که چک های سایپا برای آنها نقد نشده،قطعه تحویل ندادند و مونتاژ این 3 خودرو به مشگل خورده اند.
محمد : ماشینتون چه رنگیه؟ فروش فوری بودین؟
محمد لاماری مشکی : سلام وقت بخیر تاریخ واریز اولیه چندم بهمن بوده؟؟
محمد : شما چه طرحی هستین و چه رنگی؟
محمد لاماری مشکی : سلام تاریخ واریز وجه اولتون رو میگید؟؟؟ چه رنگی؟؟؟
شاهین جی ۱۷ آذر : سلام الان شاهین جی تا چه تاریخی فاکتور شده میشه یک اطلاع کلی بدید
سیاوش : سلام بزرگوار ثبت‌نام چه ماهی بودی که الان فاکتور شدی؟
مرتضی کشاورز : سلام واقعا برای خودمون متأسفیم که یه تومن دادیم الآنم همش بایدحرص بخوریم ای دادبیداد خدالعنتشون کنه
M : سلام به همه دوستان من تا 30 مرداد که آخرین باری بود امدم این سایت خبرا رو دنبال میکردم 31 فاکتور شدم 11 شهریور تحویل گرفتم میخواستم ببینم چی شد آخرش Gتا چندم فاکتور شد ؟ GLبه کجا رسید ?
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سینا : سلام من ثبت نام 15بهمن کردم تکمیل وجه 21تیر امروز که زنگ زدم سایپا میگن تا آخر فروردین فاکتور شده در جواب اعتراضی که کردم که تاخیر داره گفتن سودش بهتون می دیم😞
علی : دقیقا شنبه. حالا نمیشه دوشنبه . ای بابا نشد که.
15 بهمن : درسته تحویل تیرماه بود ولی تکمیل وجه اردیبهشت هستیم
سورن 31 شهریور : سلام ، شما کی تکمیل وجه کرده بودید؟
محمدی : سلام آقا مهدی من پیش فروش بهمن بودم اما فاکتور نشدم. باید به جایی اعلام کنم؟
اطلس دی : رنگ ماشینتون چیه مدل جی هسین یا جی ال تغییری چیزی داده بودین؟
محمد : یه دانه بچمو کفن کنم هنوز فاکتور نشدم 12043222 شماره پذیرشمه
پیش فروش اسفند : من یک مرتبه تحویل خودرو ساینا حضوری داشتم خیلی راحت هست ده دقیقه بیشتر زمان نبرد موقع نهار بود نهار هم دادن خیلی برخورد خوبی داشتن فقط باید کارت ملی و شناسنامه همراه داشته باشی یک امضا گرفتن تحویل دادن. داخل کارخانه دور زدیم ماشین مشکل نداشت اومدیم بیرون . یک برگه هم دادن چون مدارک نداشت برای پلیس تا اومدن مدارک
فوق العاده پذیرش 23 بهمن : درود، من شماره پذیرشم 4 تا دونه بالاتر از شماست ،سه شنبه فاکتور شدم ، آپشن هم داشتم
ساینا : سال گذشته حدود برج هفت و هشت بود که خودرو های داخلی در بازار حدود بیست در در صد افزایش قیمت داشتند