مالیات بر خودروهای لوکس، امسال وصول می‌شود

 

مالیات بر خودروهای لوکس، امسال وصول می‌شود

 
بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، خودروهایی که قیمت آن‌ها بالای یک میلیارد تومان باشد، مشمول پرداخت مالیات هستند.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان عبدالرضا ارسطو، کارشناس اقتصادی، با اشاره به اخذ مالیات از خودروهای لوکس، اظهار داشت:
 
مالیات بر خودروهای لوکس، نخستین بار در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مصوب شد. نمایندگان مجلس تصویب کردند که خودروهای بالای ۷۰۰ میلیون تومان به میزان ۰٫۲ درصد ارزش آن‌ها مشمول مالیات شوند.
 
این مالیات در سال ۹۹ هیچ‌گونه وصولی نداشت. بر اساس بررسی‌های ما دولت حتی آیین‌نامه اجرایی آن را در سال ۹۹ ابلاغ و تصویب نکرده است. در قانون بودجه ۱۴۰۰، نمایندگان مجلس با تکمیل و تغییر مالیات بر خودروهای لوکس، آن را دوباره مصوب کردند.
 
 عبدالرضا ارسطو، با اشاره به نرخ اخذ مالیات، بیان کرد:
 
این قانون به‌صورت پلکانی برای خودروهای بالای یک میلیارد تومان تصویب شد. به این صورت که خودروهای بین ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد و خودروها تا ۳ میلیارد تومان، ۲ درصد و خودروهای بالای ۴.۵ میلیارد تومان با نرخ ۴ درصد مشمول مالیات می‌شوند. این نوع مالیات در طبقه‌بندی نظام مالیاتی، ذیل مالیات بر دارایی و ثروت قرار می‌گیرد و با مالیات بر درآمد، تفاوت‌هایی دارد.
 
در مالیات بر خودروهای لوکس، تنها مالکیت خودرو بدون توجه به اینکه میزان آلاینده بودن آن چقدر است و بدون توجه به حجم موتور، با در نظر گرفتن معیار قیمت، مشمول مالیات شده‌ است. در قانون بودجه امسال حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از این محل درآمد مالیاتی، پیش‌بینی شده است. دولت مکلف بوده است که تا انتهای خرداد، آیین‌نامه اجرایی آن را تصویب کند، اما تاکنون خبری از تصویب آن نیست. بر اساس گزارش درآمدهای مالیاتی، سه‌ماهه ابتدای امسال نیز رقمی از این محل، وصول نشده است.
 
درباره این مالیات، اختلاف نظرهایی میان کارشناسان و فعالان بازار وجود دارد. یکی از اختلافات، این است که تعریف ما از خودروی لوکس چه می‌تواند باشد؟
 
در قانون بودجه امسال و سال گذشته، خودروهای بالای یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان لوکس قلمداد شده‌اند. درحالی‌که در کشورهای دنیا خودروهایی با شاخص و نشان‌هایی خاص، خودروی لوکس معرفی و مشمول مالیات‌های مضاعف شده‌اند. البته تقریبا در بسیاری از کشورهای دنیا مالکیت خودرو به‌صورت دوره‌ای و سالانه مشمول مالیات می‌شود، اما از آن به‌عنوان ابزاری جهت تنظیم‌گری بازار و محیط زیست استفاده کردند.
 
در کشور ما نیز در گذشته، در قانون مالیات بر ارزش افزوده، چند الگوی مالیات بر خودرو داشتیم. البته ارقامی که خودروها را مشمول می‌کرد، بسیار پایین‌تر از قانون بودجه فعلی بود؛ مانند مالیات شماره‌گذاری، مالیات نقل و انتقال و مالیات بر ارزش افزوده خودرو که مبالغ وصولی خوبی نیز داشته‌اند.
 
 شاخص دقیقی درباره تعداد خودروهایی که مشمول این قانون می‌شوند، وجود ندارد. بر اساس گزارش‌های ما حدود ۴۰ درصد مردم از خودرو استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین، شاید کمتر از ۵ درصد جامعه خودروی بالای یک میلیارد تومان نیز نداشته باشند. این قانون می‌تواند تا حدی کسری بودجه دولت را جبران کند. ما هر کاری کنیم که از راه‌های مالیاتی تا حدودی این کسری بودجه را کنترل کنیم، به‌طور مسلم می‌توانیم از تبعات بعدی کسری بودجه، از جمله تورم، جلوگیری کنیم.
 
 قانون بودجه، قانون یک‌ساله است و باید سعی کنیم قوانینی که منجر به قوانین اصلی می‌شود، در جای خود اصلاح کنیم. فکر می‌کنم بزرگ‌ترین نقدی که به مالیات خودروهای لوکس وارد می‌شود، این بوده که مبنای مصوب آن یک قانون موقت یک‌ساله به نام قانون بودجه است که شاید زمانی جهت بررسی کارشناسی بیشتر و رفع ایرادات آن در بستر بودجه، وجود ندارد.
 
 اگر نمایندگان مجلس، طرحی ارائه دهند که این قانون در قوانین اصلی مالیاتی، جایگاه خود را پیدا کند، به‌طور قطع بسیاری از ایرادات و انتقادات به آن، برطرف می‌شوند و قابلیت اجرای بالاتری نیز پیدا می‌کنند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مالیات بر خودروهای لوکس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین : نه تمام واریزی ها باید از کارت صاحب ماشین باشد
جی زمستان : سلام،آیا می‌شود تکمیل وجه دوم یعنی حواله را با کارت شخص دیگر انجام داد؟؟
x5 سفید : اخه ما تهران نیستیم که بیایم جلوب وزارت صمت
پناهی : با سلام من واریز اولیه ام 17 آذر بود و تکمیل وجه 6 اردیبهشت شاهین جی امروز رفتم شرکت سایپا بعد کلی حرف زدن گفتن که اینور سال شاهین جی به هیچکس نمیدیم نداریم و مجبور شدم تبدیل بزنم به جی ال تو سیستم هم زد گفت 3000 نفر جلوتر از شمان برا جی دیگه تبدیل زدم خدا کنه زود بدن
شاهین پلاس۱ : امروز کسی فاکتور نشده
Samirax5 : کارزار فکر نکنم دیگه جواب باشه واقعا باید یه روز قرار بزاریم بریم حضوری جلوی وزارت صنعت و معدن شاید صدامون جایی برسه
C5 : فیدلیتی موتور و گیربکس ضعیف هست مخصوصا تو سربالایی که میگن گیربکس خیلی روش فشار هستش
J7 تحویل آذر : کلا چقدر واریز کردین، لطفاً مراحل واریز بفرمایید
X5 سفید بهمن : ساده هستید شاسی هم بشی ۳ ماه بعد بهت میدم من الان ۱۳ شهریور شاسی شدم هنوز ماشین رو بهم ندادن ۲ ماه هست میگن درحال بارگیری هستش
یوسف : من برج ۱۰سال۴۰۳مرحله اول۳۰۰ریختم برج۲ هم ۳۰۰ریختم برای شاهین جی الان۶ماه ازش گذشته هیچ خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
راحله : 26 خردادتکمیل وجه کردم امروز فاکنور شدم
امیر : سلام دوستان کسی تحویل 2 آبان فاکتور شده ؟
آتیلا : زحمت میکشید تاریخ پذیرش تون بگید . ممنون
امیر اطلس جی : عزیزان محترم این سایپا ی دزد زبون خوش سرش نمیشه تجمع میکنیم و خیابون را می بندیم وتا حقمون را ندادند کوتاه نمیام این مسیولین کثافت شورش را درآوردند
مهلا : سلام دوستان چندروز بعداز فاکتورپلاک میشیم
محسن : کاغذ بازیها و پلاک کردن از تولید خود نیسان نباید بیشتر زمان ببره دادگاهی که رای داده من میگم بنظر دنبال ناراضی کردن مردم و مشتری هستند یک نیروی اطلاعات بره ته و توی اینا در مییاد
دلشکسته از ایرانخودرو : پانا فول کد 60410 تحویل 30 اذر 1 مرداد واریزی اول 12 مهر دریافت دعوتنامه 14 مهر پرداخت نهایی 20 مهر تایید مدارک توسط ایرانخودرو و تا الان هنوز نوشته آماده برای صدور فاکتور نمیدونم کی قراره فاکتور بشم
پیش فروش : کسی شماره کاشان و داره بزاره؟
کوییک : ناراحت نباش هم جوابشو دادم هم فعلا همشو حذف کردم
حمیدرضا : شورای حل اختلاف ولی حرفت به جایی نمیرسه نهایتش میگن بیا پولتو بگیر که اونم بعد از 3 ماه میدن