خودروهای ایلان ماسک از گذشته تا امروز؛ نگاهی به کلکسیون ثروتمندترین مرد جهان

 

خودروهای ایلان ماسک از گذشته تا امروز؛ نگاهی به کلکسیون ثروتمندترین مرد جهان

 

ایلان ماسک مشابه بسیاری از ابرثروتمندان دنیا، علاقه‌مند خودروهای متنوع است؛ درحالی‌که توجهی به خرید املاک نشان نمی‌دهد. از سویی دیگر، ایلان ماسک بنیان‌گذار یکی از مهم‌ترین شرکت‌های خودروسازی دنیا محسوب می‌شود و نگاه او به مدل‌های مختلف، اهمیت دارد.

ایلان ماسک ۵۱ ساله و متولد افریقای جنوبی است. او در خانواده‌ای با شرایط اقتصادی مناسب و بالاتر از سطح متوسط متولد شد اما بدون تکیه بر کمک‌های خانوادگی، شرکت‌های مختلف در زمینه‌های متفاوت را بنیان نهاد. به عنوان یک کار آفرین و انسان دارای قدرت مالی، ایلان ماسک مهم‌ترین شخصیت قرن ۲۱ محسوب می‌شود. او با دارایی ۲۱۰ میلیارد دلار تخمینی در آبان ۱۴۰۱، ثروتمندترین انسان جهان است.

 

نکات جالبی در میان خودروهایی که ایلان ماسک دارد یا قبلا خرید و فروش کرده، دیده می‌شود. مثلا علاقه‌ی خاص او به مدل‌های اسپرت آلمانی محرز است؛ اما ظاهرا، علاقه چندانی به خودروهای امریکایی و ژاپنی ندارد. همچنین، در سابقه‌ی معاملاتی او، انواع پورشه، آئودی و بی‌ام‌و دیده می‌شود اما خبری از مرسدس بنز نیست.

در ادامه‌ی مطلب، تعدادی از خودروهای ایلان ماسک به ترتیب زمان خرید معرفی شده‌اند. این احتمال وجود دارد که بعضی از مدل‌های تحت مالکیت او از دید رسانه‌ها و خبرنگاران مخفی مانده باشند.

بی ام و ۳۲۰i ساخت ۱۹۷۸

اولین خودرویی که ایلان ماسک با درآمد شخصی‌اش خرید، ۳۲۰ کلاسیک است. این مدل، به نسل اول سری ۳ تعلق دارد و ایلان ماسک در سال ۱۹۹۴ بعد از ۱۶ سال کارکرد به قیت ۱۴۰۰ دلار خرید.  به‌گفته‌ی او، خودرو در ابتدا شرایط مناسبی نداشت و به مرور زمان، تعمیر شد.

بی ام و 320 کلاسیک

بی‌ام‌و ۳۲۰i با موتور ۲ لیتر، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۵ نیوتن‌متر گشتاور داشت. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو، ۱۰ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت بود.

مکلارن F1 ساخت ۱۹۹۷

ثروتمندترین مرد جهان، دوران جوانی را به تاسیس شرکت و فعالیت‌های وقت‌گیر گذراند. او خیلی زود به ثروت میلیون دلاری رسید و زمانی‌که ۲۸ ساله بود، یکی از شرکت‌های تحت مالکیت‌اش  به نام Zip2 را فروخت. این معامله، ازش ۳۰۵ میلیون دلاری داشت که بین ایلان ماسک و برادرش تقسیم شد.

مکلارن F1

ایلان در سال ۱۹۹۹، یکی از ۷ مکلارن F1 وارد شده به امریکا را خرید. این ابرخودروی نقره‌ای رنگ، سال‌ها توسط ماسک استفاده می‌شد. او بارها  فاصله‌ی ۶۰۰ کیلومتری بین شهرهای لس‌انجلس تا سانفرانسیکو را با مکلارن F1 پیمود.

سال ۲۰۰۷، زمانی‌که کارکرد خودرو به ۱۸ هزار کیلومتر رسیده بود، ایلان ماسک به همراه یک سرنشین، تصادف سختی با مکلارن F1 داشت. خسارت سنگین به خودرو وارد شد اما ماسک و دیگر مسافر F1 صدمه‌ای ندیدند. در نهایت، ایلان ماسک تصمیم به فروش ابرخودروی نقره‌ای رنگ گرفت. او بعدها اعلام کرد، مصرف بالا و آلایندگی مکلارن F1 مورد توجه خبرنگاران بود و عملکرد او در حمایت از محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌داد.

لوتوس اسپریت وت نلی ساخت ۱۹۷۶

در فیلم سینمایی جاسوسی که دوستم داشت (The Spy Who Loved Me) سال ۱۹۷۷، از خودروی لوتوس اسپریت برای رانندگی شخصیت اصلی فیلم استفاده شد. در فیلم، لوتوس قابلیت تبدیل شدن به زیردریایی دارد و جیمز باند با فشار یک دکمه، از خودرو برای تردد زیر آب استفاده می‌کند.

زیردریایی لوتوس جیمز باند

در واقع خودروی واقعی با قابلیت تبدیل شدن به زیردریایی وجود ندارد. برای فیلم، یک زیردریایی به شکل خودرو ساخته شد تا هنگام فیلمبرداری زیر آب، جای‌گزین لوتوس اسپریت جیمز باند شود. این مدل توسط شرکت  perry oceanographic inc  تولید و وت نلی (Wet Nellie) نام گرفت.

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۳ با پرداخت مبلغ ۵۵۰ هزار پوند (معادل ۶۴۰ هزار دلار)، وت نلی استفاده شده در فیلم جیمز باند را از حراجی RM خریداری کرد.

فورد مدل T ساخت ۱۹۲۰

ایلان ماسک به عنوان فردی تاثیرگزار بر اقتصاد جهانی، نگاهی ویژه به هنری فورد دارد. شرکت فورد با ابتکارات هنری فورد توانست تولید انبوه خودرو با قیمت و کیفیت مناسب را ممکن کند. مهم‌ترین محصول فورد با نام مدل T، از ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ به تعداد ۱۵/۵ میلیون دستگاه تولید شد و حدود ۵۰ سال، پرفروش‌ترین خودروی تاریخ باقی ماند.

فورد مدل T

حضور مدل T در کلکسیون ایلان ماسک باتوجه به علاقه‌ی او به صنعت خودروسازی و هنری فورد، عجیب نیست. ماسک احتمالا نام‌گذاری خودروهای تسلا به شکل مدل S، X، Y و ۳ را از فورد مدل T  الهام گرفته است.

جگوار E تایپ رودستر ساخت ۱۹۶۷

یکی از معدود خودروهای انگلیسی که تحسین انزو فراری را برانگیخت، جگوارE  تایپ بود. ایلان ماسک در سن ۱۷ سالگی برای اولین‌بار، این خودرو را از نزدیک دید و تصمیم به خرید E  تایپ گرفت. ایلان ماسک E  تایپ رودستر قرمز رنگ را در کلکسیون شخصی خود دارد اما معتقد است خرابی‌های متعدد مانع از لذت رانندگی با آن می‌شود.

جگوار E تایپ

بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ سری اول جگوار E تایپ تولید شد. این خودرو با دونوع پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۳/۸ و ۴/۲ لیتری، قدرت مشابه ۲۶۵ اسب بخار داشت. در زمان تولید، E تایپ به نهایت سرعت ۲۴۰ کیلومتر برساعت می‌رسید و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۵ ثانیه داشت. قیمت کلسیونی این خودرو در نسخه‌های مختلف، امروزه ۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلار برآورد می‌شود.

بی‌ام‌و M5 تیونینگ هامان ساخت ۲۰۰۶

پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر، مدتی کوتاه برای تولیدات بی‌ام‌و استفاده شد. این موتور ۵ لیتری برای M5 قدرت ۵۰۰ اسب بخار فراهم می‌کرد اما مهندسان هامان، توانستند قدرت را به ۶۰۰ اسب بخار برسانند. نهایت سرعت محدودشده به ۲۵۰ کیلومتر برساعت هم در نسخه‌ی هامان به ۳۲۰ کیلومتر برساعت رسید.

بی ام و M5 هامان 10 سیلندر

ایلان ماسک با خرید M5 هامان در سال ۲۰۰۶، خودرویی چهاردر برای تردد روزانه‌ و خانوادگی تهیه کرد. با این ترفند، جلب توجه عمومی از او و فرزندانش کمتر ‌شد.

آئودی Q7 ساخت ۲۰۱۰

دیگر خودروی ایلان ماسک برای تردد روزانه آئودی Q7 بود که سال ۲۰۱۰ خرید. او در همان زمان نیز، یکی از ثروتمندترین انسان‌های جهان بود اما از انتخاب خود در کلاس شاسی‌بلند، پشیمان شد.

آئودی Q7

براساس اخبار غیررسمی، انتقادات ایلان ماسک از طراحی آئودی Q7 منجر به خلق تسلا مدل X با حالت خاص درهای عقب و صندلی‌های سه ردیفه شد. ماسک با فرزندان پرشمار، علاقه‌مند خودرویی بود که برای سوار و پیاده‌شدن افراد قد کوتاه یا بلند قد، راحت باشد. همچنین هر سرنشین بدون مزاحمت برای سرنشینان ردیف دوم، به آسانی بتواند از صندلی ردیف سوم استفاده کند. این شرایط، با درهای فالکون وینگ (بال شاهین) تسلا مدل X ممکن شد.

پورشه ۹۱۱ توربو ساخت ۲۰۲۱

یکی از جدیدترین خودروهای خریداری‌شده توسط ایلان ماسک، پورشه ۹۱۱ توربو است. میلیادر مشهور، هنوز با این خودرو درحال رانندگی دیده نشده و البته خوب می‌داند که رانندگی با محصول پرچمدار پورشه، انتقادات ناخوشایندی از سوی حامیان محیط زیست خواهد داشت. به هر شکل، پورشه ۹۱۱ نقش مهمی در موفقیت‌های ایلان ماسک و برند تسلا دارد.

پورشه 911 توربو

ماجرای خرید سهام تسلا توسط ایلان ماسک، روایت‌های گوناگون دارد. در یکی از این موارد، گفته می‌شود که ایلان تصمیم داشت پورشه ۹۱۱ خود را در سال ۲۰۰۳ به یک مدل تمام برقی تبدیل کند. تحقیقات او منجر به آشنایی با جفری استرابل (JB Straubel) شد که فارغ‌التحصیل ممتاز دانشگاه استانفورد در رشته‌ی مهندسی انرژی بود. استرابل ، ایلان ماسک را با آلان کوکُنی (Alan Cocconi) آشنا کرد. آلان در سال ۱۹۹۲ با همکاری چند مهندس دیگر، اقدام به تاسیس شرکتی به نام AC Propulsio برای تبدیل خودروهای بنزینی به برقی کرده بودند.

ایلان ماسک

استارت‌آپ  تسلا توسط مهندسانی از AC Propulsio به نام‌های مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ اواسط دهه‌ی ۹۰ میلادی شکل گرفت اما تا سال ۲۰۰۳ فعالیت خاصی نداشت. آشنایی این افردا با ایلان ماسک و جذب سرمایه‌ی ۷/۵ میلیون دلاری، منجر به شکل‌گیری تسلا موتورز با هدف عرضه‌ی خودروهای تمام برقی شد. در نهایت، بدون آنکه پورشه ۹۱۱ ایلان ماسک به یک سوپراسپرت تمام الکتریکی تبدیل شود، بخش اصلی سهام تسلا به ارزش ۳۰ میلیون دلار خریداری شد. جفری استرابل نیز سمت مدیر ارشد فنی تسلا را تا سال ۲۰۱۹ در اختیار گرفت.

انوع تسلا از رودستر تا مدل S و سایبرتراک

براساس شنیده‌ها، ایلان ماسک به خودروهای تولیدی تسلا علاقه‌ی زیادی دارد. او علاوه‌بر تست فنی و رانندگی با انواع تسلا در اطراف کارخانه، مدل‌های متنوعی از محصولات قدیمی و مدرن را به گاراژ شخصی خود منتقل کرده است.

تسلا رودستر کلاسیک

تسلا رودستر نسل اول که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تولید شد، نقش بسیار مهمی در موفقیت تجاری شرکت سازنده داشت. این خودروی اسپرت تمام برقی، براساس پلتفرم لوتوس الیزه، ۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و ۳/۷ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسید.

علاقه‌ی ایلان ماسک به تسلا رودستر قدیمی به حدی بود که تصمیم گرفت نسخه‌ی ۲۰۱۰ تحت مالکیت خود را با موشک اسپیس‌ X به فضا بفرستد. این خودرو همراه یک آدمک مجهز به لباس فضانوری، از سال ۲۰۱۸  تا ‌کنون در مدار زمین قرار دارد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای ایلان ماسک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سایپا و مسولین دزد : استقلال 7تا از الوصل خورد روزهای روشنی در راه است به امید اینکه سایپا ساینا را تحویل بدهد و دست از جیب من گردن شکسته بردارد،یا الله ای بت بزرگ خودت این افرینندهای فانی را مورد خشم و غصب خودت قرار بده تا دیگر دروغ های گنده نگویند ای الله راضی نیستم که این ها را به سرنوشت استقلال دچار کنی...
مصطفی : سلام دوستان من هفته چهارم شهریور باید پیام بیاد برا تکمیل وجه هنوز پیام نیومده کسی هست هفته چهارم باشه برا تکمیل وجه تو رو خدا جواب بدید ؟
تجمع : دوستان متاسفانه سایپا ورشکست شده😭😭😭😭😭😭
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
مهدی : اینهمه در انتظار بودیم دیگه ذوقی نمونده که هیچ موندیم بعد تحویل نگهداریم یا نه معلوم نیست چی از آب در بیاد 19اسفند تکمیل وجه در انتظار شاهین سی وی تی دوستانی که تحویل گرفتن آیا ارزش نگه داشتن داره ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدرضا تحویل 31 مرداد : سلام دوست عزیز،مبارک باشه،شماره قرارداد و تاریخ تکمیل وجه رو می‌نویسید،ممنون میشم
ساینا اس بهمن : تبدیلی ها حالتان چونه کیف تان کوکه
فوق العاده پذیرش 23 بهمن : مال من امروز پلاک هم شد ، پیامک پیشنهاد تحویل حضوریش هم اومد تو پارکینگ کاشان، پذیرش 23 ام بهمن هم بودم ، یا خودت داری دروغ میگی ، یا کارشناسش تورو گذاشته سرکار
مسعود : این که زنگ زدید گفتن 21 تیر تاریخ فاکتورها نیست تاریخ ارسال دعوتنامه شهریور هست
مسعود : نه آقا همون کوییک اس هم الان بیشتر از 50 روز کاری گذشته و فاکتور نکردن
شهریوری31 : سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید، برای تبدیل اقدام کردم روی سایت می نویسه کلاس خودرو 2. همین 58402 هست؟
مسعود : واسه موتور پلاس 7800میگیرن واسه رینگ 24 میلیون در ضمن اگه سودتاخیر داشته باشی ازش کم میکنن باقیشو میدید
حمید شهریورواریزی 21تیر : رفقای که تحویل گرفتن راضی هستین از نظر رنگ موتوری .جان ما یکی یک توضیح سازنده بده . صدای موتور صداهای اضافی ریموتاش از سواریش ممنون میشیم
... : درسته،حدود 20 م میگیرن،،مگه این موتورا چشونه ک اومدن تغییرش دادن،شده مثل رینگا
حمید شهریورواریزی 21تیر : داداش نگو متوجه نشدم مگه میشه متوجه نباشی از نمایندگی بهت زنگ میزنن اعلام میکنن که دعوتنامه اومده.کاستومر داری بری داخلش تو پیشخوان نوشته شده 2مرتبه پیامک میاد تبدیل رنگ پیامک میاد.حیفه مواظب باش و پیگیر.ولی شده دیگه واسه منقضی ها دوباره پیامک واریز میاد .مشکلی نیست.