خودروهای ایلان ماسک از گذشته تا امروز؛ نگاهی به کلکسیون ثروتمندترین مرد جهان

 

خودروهای ایلان ماسک از گذشته تا امروز؛ نگاهی به کلکسیون ثروتمندترین مرد جهان

 

ایلان ماسک مشابه بسیاری از ابرثروتمندان دنیا، علاقه‌مند خودروهای متنوع است؛ درحالی‌که توجهی به خرید املاک نشان نمی‌دهد. از سویی دیگر، ایلان ماسک بنیان‌گذار یکی از مهم‌ترین شرکت‌های خودروسازی دنیا محسوب می‌شود و نگاه او به مدل‌های مختلف، اهمیت دارد.

ایلان ماسک ۵۱ ساله و متولد افریقای جنوبی است. او در خانواده‌ای با شرایط اقتصادی مناسب و بالاتر از سطح متوسط متولد شد اما بدون تکیه بر کمک‌های خانوادگی، شرکت‌های مختلف در زمینه‌های متفاوت را بنیان نهاد. به عنوان یک کار آفرین و انسان دارای قدرت مالی، ایلان ماسک مهم‌ترین شخصیت قرن ۲۱ محسوب می‌شود. او با دارایی ۲۱۰ میلیارد دلار تخمینی در آبان ۱۴۰۱، ثروتمندترین انسان جهان است.

 

نکات جالبی در میان خودروهایی که ایلان ماسک دارد یا قبلا خرید و فروش کرده، دیده می‌شود. مثلا علاقه‌ی خاص او به مدل‌های اسپرت آلمانی محرز است؛ اما ظاهرا، علاقه چندانی به خودروهای امریکایی و ژاپنی ندارد. همچنین، در سابقه‌ی معاملاتی او، انواع پورشه، آئودی و بی‌ام‌و دیده می‌شود اما خبری از مرسدس بنز نیست.

در ادامه‌ی مطلب، تعدادی از خودروهای ایلان ماسک به ترتیب زمان خرید معرفی شده‌اند. این احتمال وجود دارد که بعضی از مدل‌های تحت مالکیت او از دید رسانه‌ها و خبرنگاران مخفی مانده باشند.

بی ام و ۳۲۰i ساخت ۱۹۷۸

اولین خودرویی که ایلان ماسک با درآمد شخصی‌اش خرید، ۳۲۰ کلاسیک است. این مدل، به نسل اول سری ۳ تعلق دارد و ایلان ماسک در سال ۱۹۹۴ بعد از ۱۶ سال کارکرد به قیت ۱۴۰۰ دلار خرید.  به‌گفته‌ی او، خودرو در ابتدا شرایط مناسبی نداشت و به مرور زمان، تعمیر شد.

بی ام و 320 کلاسیک

بی‌ام‌و ۳۲۰i با موتور ۲ لیتر، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۵ نیوتن‌متر گشتاور داشت. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو، ۱۰ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت بود.

مکلارن F1 ساخت ۱۹۹۷

ثروتمندترین مرد جهان، دوران جوانی را به تاسیس شرکت و فعالیت‌های وقت‌گیر گذراند. او خیلی زود به ثروت میلیون دلاری رسید و زمانی‌که ۲۸ ساله بود، یکی از شرکت‌های تحت مالکیت‌اش  به نام Zip2 را فروخت. این معامله، ازش ۳۰۵ میلیون دلاری داشت که بین ایلان ماسک و برادرش تقسیم شد.

مکلارن F1

ایلان در سال ۱۹۹۹، یکی از ۷ مکلارن F1 وارد شده به امریکا را خرید. این ابرخودروی نقره‌ای رنگ، سال‌ها توسط ماسک استفاده می‌شد. او بارها  فاصله‌ی ۶۰۰ کیلومتری بین شهرهای لس‌انجلس تا سانفرانسیکو را با مکلارن F1 پیمود.

سال ۲۰۰۷، زمانی‌که کارکرد خودرو به ۱۸ هزار کیلومتر رسیده بود، ایلان ماسک به همراه یک سرنشین، تصادف سختی با مکلارن F1 داشت. خسارت سنگین به خودرو وارد شد اما ماسک و دیگر مسافر F1 صدمه‌ای ندیدند. در نهایت، ایلان ماسک تصمیم به فروش ابرخودروی نقره‌ای رنگ گرفت. او بعدها اعلام کرد، مصرف بالا و آلایندگی مکلارن F1 مورد توجه خبرنگاران بود و عملکرد او در حمایت از محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌داد.

لوتوس اسپریت وت نلی ساخت ۱۹۷۶

در فیلم سینمایی جاسوسی که دوستم داشت (The Spy Who Loved Me) سال ۱۹۷۷، از خودروی لوتوس اسپریت برای رانندگی شخصیت اصلی فیلم استفاده شد. در فیلم، لوتوس قابلیت تبدیل شدن به زیردریایی دارد و جیمز باند با فشار یک دکمه، از خودرو برای تردد زیر آب استفاده می‌کند.

زیردریایی لوتوس جیمز باند

در واقع خودروی واقعی با قابلیت تبدیل شدن به زیردریایی وجود ندارد. برای فیلم، یک زیردریایی به شکل خودرو ساخته شد تا هنگام فیلمبرداری زیر آب، جای‌گزین لوتوس اسپریت جیمز باند شود. این مدل توسط شرکت  perry oceanographic inc  تولید و وت نلی (Wet Nellie) نام گرفت.

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۳ با پرداخت مبلغ ۵۵۰ هزار پوند (معادل ۶۴۰ هزار دلار)، وت نلی استفاده شده در فیلم جیمز باند را از حراجی RM خریداری کرد.

فورد مدل T ساخت ۱۹۲۰

ایلان ماسک به عنوان فردی تاثیرگزار بر اقتصاد جهانی، نگاهی ویژه به هنری فورد دارد. شرکت فورد با ابتکارات هنری فورد توانست تولید انبوه خودرو با قیمت و کیفیت مناسب را ممکن کند. مهم‌ترین محصول فورد با نام مدل T، از ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ به تعداد ۱۵/۵ میلیون دستگاه تولید شد و حدود ۵۰ سال، پرفروش‌ترین خودروی تاریخ باقی ماند.

فورد مدل T

حضور مدل T در کلکسیون ایلان ماسک باتوجه به علاقه‌ی او به صنعت خودروسازی و هنری فورد، عجیب نیست. ماسک احتمالا نام‌گذاری خودروهای تسلا به شکل مدل S، X، Y و ۳ را از فورد مدل T  الهام گرفته است.

جگوار E تایپ رودستر ساخت ۱۹۶۷

یکی از معدود خودروهای انگلیسی که تحسین انزو فراری را برانگیخت، جگوارE  تایپ بود. ایلان ماسک در سن ۱۷ سالگی برای اولین‌بار، این خودرو را از نزدیک دید و تصمیم به خرید E  تایپ گرفت. ایلان ماسک E  تایپ رودستر قرمز رنگ را در کلکسیون شخصی خود دارد اما معتقد است خرابی‌های متعدد مانع از لذت رانندگی با آن می‌شود.

جگوار E تایپ

بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ سری اول جگوار E تایپ تولید شد. این خودرو با دونوع پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۳/۸ و ۴/۲ لیتری، قدرت مشابه ۲۶۵ اسب بخار داشت. در زمان تولید، E تایپ به نهایت سرعت ۲۴۰ کیلومتر برساعت می‌رسید و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۵ ثانیه داشت. قیمت کلسیونی این خودرو در نسخه‌های مختلف، امروزه ۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلار برآورد می‌شود.

بی‌ام‌و M5 تیونینگ هامان ساخت ۲۰۰۶

پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر، مدتی کوتاه برای تولیدات بی‌ام‌و استفاده شد. این موتور ۵ لیتری برای M5 قدرت ۵۰۰ اسب بخار فراهم می‌کرد اما مهندسان هامان، توانستند قدرت را به ۶۰۰ اسب بخار برسانند. نهایت سرعت محدودشده به ۲۵۰ کیلومتر برساعت هم در نسخه‌ی هامان به ۳۲۰ کیلومتر برساعت رسید.

بی ام و M5 هامان 10 سیلندر

ایلان ماسک با خرید M5 هامان در سال ۲۰۰۶، خودرویی چهاردر برای تردد روزانه‌ و خانوادگی تهیه کرد. با این ترفند، جلب توجه عمومی از او و فرزندانش کمتر ‌شد.

آئودی Q7 ساخت ۲۰۱۰

دیگر خودروی ایلان ماسک برای تردد روزانه آئودی Q7 بود که سال ۲۰۱۰ خرید. او در همان زمان نیز، یکی از ثروتمندترین انسان‌های جهان بود اما از انتخاب خود در کلاس شاسی‌بلند، پشیمان شد.

آئودی Q7

براساس اخبار غیررسمی، انتقادات ایلان ماسک از طراحی آئودی Q7 منجر به خلق تسلا مدل X با حالت خاص درهای عقب و صندلی‌های سه ردیفه شد. ماسک با فرزندان پرشمار، علاقه‌مند خودرویی بود که برای سوار و پیاده‌شدن افراد قد کوتاه یا بلند قد، راحت باشد. همچنین هر سرنشین بدون مزاحمت برای سرنشینان ردیف دوم، به آسانی بتواند از صندلی ردیف سوم استفاده کند. این شرایط، با درهای فالکون وینگ (بال شاهین) تسلا مدل X ممکن شد.

پورشه ۹۱۱ توربو ساخت ۲۰۲۱

یکی از جدیدترین خودروهای خریداری‌شده توسط ایلان ماسک، پورشه ۹۱۱ توربو است. میلیادر مشهور، هنوز با این خودرو درحال رانندگی دیده نشده و البته خوب می‌داند که رانندگی با محصول پرچمدار پورشه، انتقادات ناخوشایندی از سوی حامیان محیط زیست خواهد داشت. به هر شکل، پورشه ۹۱۱ نقش مهمی در موفقیت‌های ایلان ماسک و برند تسلا دارد.

پورشه 911 توربو

ماجرای خرید سهام تسلا توسط ایلان ماسک، روایت‌های گوناگون دارد. در یکی از این موارد، گفته می‌شود که ایلان تصمیم داشت پورشه ۹۱۱ خود را در سال ۲۰۰۳ به یک مدل تمام برقی تبدیل کند. تحقیقات او منجر به آشنایی با جفری استرابل (JB Straubel) شد که فارغ‌التحصیل ممتاز دانشگاه استانفورد در رشته‌ی مهندسی انرژی بود. استرابل ، ایلان ماسک را با آلان کوکُنی (Alan Cocconi) آشنا کرد. آلان در سال ۱۹۹۲ با همکاری چند مهندس دیگر، اقدام به تاسیس شرکتی به نام AC Propulsio برای تبدیل خودروهای بنزینی به برقی کرده بودند.

ایلان ماسک

استارت‌آپ  تسلا توسط مهندسانی از AC Propulsio به نام‌های مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ اواسط دهه‌ی ۹۰ میلادی شکل گرفت اما تا سال ۲۰۰۳ فعالیت خاصی نداشت. آشنایی این افردا با ایلان ماسک و جذب سرمایه‌ی ۷/۵ میلیون دلاری، منجر به شکل‌گیری تسلا موتورز با هدف عرضه‌ی خودروهای تمام برقی شد. در نهایت، بدون آنکه پورشه ۹۱۱ ایلان ماسک به یک سوپراسپرت تمام الکتریکی تبدیل شود، بخش اصلی سهام تسلا به ارزش ۳۰ میلیون دلار خریداری شد. جفری استرابل نیز سمت مدیر ارشد فنی تسلا را تا سال ۲۰۱۹ در اختیار گرفت.

انوع تسلا از رودستر تا مدل S و سایبرتراک

براساس شنیده‌ها، ایلان ماسک به خودروهای تولیدی تسلا علاقه‌ی زیادی دارد. او علاوه‌بر تست فنی و رانندگی با انواع تسلا در اطراف کارخانه، مدل‌های متنوعی از محصولات قدیمی و مدرن را به گاراژ شخصی خود منتقل کرده است.

تسلا رودستر کلاسیک

تسلا رودستر نسل اول که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تولید شد، نقش بسیار مهمی در موفقیت تجاری شرکت سازنده داشت. این خودروی اسپرت تمام برقی، براساس پلتفرم لوتوس الیزه، ۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و ۳/۷ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسید.

علاقه‌ی ایلان ماسک به تسلا رودستر قدیمی به حدی بود که تصمیم گرفت نسخه‌ی ۲۰۱۰ تحت مالکیت خود را با موشک اسپیس‌ X به فضا بفرستد. این خودرو همراه یک آدمک مجهز به لباس فضانوری، از سال ۲۰۱۸  تا ‌کنون در مدار زمین قرار دارد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای ایلان ماسک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر رینگ : صحبتتون منطقیه سیف اله جان ولی در مورد مشکل شما تو صفحه ی شاهین سی وی تی توضیحات و خبرهای کامل تری هست برادر آخه این صفحه مربوط به مشتری های شاهین پلاسه با احترام و ارادت
تکمیل وجه برج ۱۲ : مثل اینکه تکمیل وجه شاهین cvt آذر رو به اتمام هست و بعدش اسفند
قم شاهین : عزیزان برام پیامک واریزی امده برای تکمیل وجه جی ال بدون سانروف الان میرم سایت سایپا پول واریزکنم فعلا تو سایت چیزی نیومده دلیلش چیست
مهدی : مگه 14 میلیون بیشتر پول ندادید؟ یکی از دوستان گرفته بود مثل شما بوده، تو فاکتور اصلی کارخانه نمینویسه ولی سرامیک شده بود ولی تحویل گرفتید حتما اینجا بنویسید
A5 فراهانی : سلام دیروز برای من هم شماره شاسی امد امیدوارم زودتر تحویل بدن
سیف اله : با سلام، اینجانب در 12 مهرماه 1402 مبلغ 290 هزار تومان واریز نموده ام. نوبت ثبت نامی من آخر اسفتد 1403 بوده است فکر میکنم که علت اینکه پیام تکمیل وجه برایمان نیامده، نوبت ثبت نامی باشد. چرا که نوبت های ثبت نامی دی و بهمن ماه 1403 اگر چه پیام تکمیل وجه برایشان آمده، ولی تعداد زیادی از آنها هنوز اتومبیل خود را از سایپا تحویل نگرفته اند در حالی که نوبت ثبت نامی ما اسفند 1403 می باشد. لذا تا نوبتهای قبلی باشند. پیام تکمیل وجه برایمان نمی آید. مشکلات کلی کشور به همراه مدیریت ضعیف شرکت سایپا در رعایت فرجه زمانی ثبت نامه ها ( باید در اسفند 1403 شاهین اتومات به ما تحویل می گردید. در حالی که ثبت نامی های نوبت بهمن ماه 1403 هنوز خودرو خود را تحویل نگرفته اند.) علت اصلی تاخیر در ارسال پیامک تکمیل وجه برای نوبت ثبت نامی های اسفند 1403 می باشد. شرکت سایپا با همه مشکلات مدیریتی که در آن موج می زند، می توانست دریافت وجه اولیه را بجای مهر ماه 1402 در مهر ماه 1403 دریافت کند.
بستان j4 : مانیتور کار نمیکنه ، خود نمایندگی گفته
A5 مرداد : سلام ماشین ما دیروز شاسی شد ثبتنام 14 مرداد
سیف اله : با سلام، اینجانب نیز در 12 مهرماه 1402 مبلغ 290 هزار تومان واریز نموده ام. فکر میکنم که علت اینکه پیام تکمیل وجه برایمان نیامده، نوبت ثبت نامی باشد. احتمالا عزیزانی که پیام تکمیل وجه برایشان آمده، نوبت ثبت نامی شان در فصل پاییز و دی و بهمن 1403 باشند. در حالی که نوبت ثبت نامی من اسفند 1403 می باشد. لذا تا نوبتهای قبلی باشند. پیام تکمیل وجه برایمان نمی آید. مشکلات کلی کشور به همراه مدیریت و راهبرد ضعیف شرکت سایپا در رعایت فرجه زمانی ثبت نامه ها ( باید در اسفند 1403 شاهین اتومات به ما تحویل می گردید. در حالی که ثبت نامی های نوبت بهمن ماه 1403 هنوز خودرو خود را تحویل نگرفته اند.
X5 آبان ۱۲ سفید اصفهان : سلام من ۵ ماه پیش یک فک پلاک داشتم همون پلاک برام ثبت شده و از فاکتور تا ثبت پلاک کلا دو روز طول کشید . سخا را چک کنید که نشانی منزل درست باشد و یا شاید نیاز به تایید راهور داشته باشد .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر ایکس 33 : لطفا این همه خوشمزه بازی ها رو بریزید دور.... روی سخنم باشمایی که همه چیز رو ب مسخره گرفتید .... شماهم جزو مرفه‌ای بی دردید و قاطی ما شدید و دارین مزه میپرونید .... اینجا جاتون نیست.... ما پول دادیم چندین ماهه بی وسیله هستیم.... پدرمون در اومد از بس ک کرایه اسنپ دادیم حقمون رو میخایم.... بساط تون رو جای دیگ‌پهن کنید....
جواد مشهد : 207 سقف فلز دستی سفید تکمیل وجه 22 دی و یکم اردیبهشت فاکتور شد چهارم پلاک شد و صدور اسناد دهم تیک خورد و دوازدهم پیامک تحویل اومد نوشته اگه برم تهران 3 روزه تحویل میدن اگه وایستم بفرستن مشهد 7 روز کاری میرسه دستم ابا کسی میدونه وقتی پیامک تحویل میاد کدوم سایت باید پیگیری کنم ماشین کی میرسه و چند روز طول میکشه اگه کسی هست اطلاع بدین ممنون
تق تقی : وای ! همین الان از محل تجمع گزارش میکنم .چه پر شور چه جمعیتی واقعا شوکه شدم .هم اکنون مدیرعامل مدیران در تجمع حضور دارد .ابه دست و پا افتاده و خواهش میکنه که برگردیم و از پشت حمله کنیم
وحید اریزو5 : ساعت 9 جلو مدیذان خودرو
تیگو 7 پرو پریموم سفید : سلام دوستان بنظرم فعلا اول کار هست سال پیش اخبار 2030 ورود دادستانی بعدش روند تحویل شروع شد این پروسه 3 ماه طول کشید بس درو پیکر ترین شرکت ایران هست هزار میلیارد پول مردم دستش هست قلدری میکنه ماشین تحویل نمیده ماشین هایی هست که 3 ماه هست فاکتور پلاک شده تحویل نمیده ماشین هست از موعد تحویل سیستمی 2 ماخ میگذره تحویل نداده هیچ نهادی هم رسیدگی نمیکنه
محمد : کسی می‌دونه که وانت پراید ارتقا یافته کی تولید خواهد شد؟
محمد : دوستان سلام احتمالا شروع فاکتور تا قبل 20 اردیبهشت شروع بشه
علی گدا : منتظر چی هستید تو جشن شب نشینی باید پاشید برقصید
اطلس دوران جنگ : داداش حالا رفتی دستت درد نکنه آره اول برای کار خودت بود بعد ما هایی نتونستم بیام هم خوب بود طرف هم تشکر کرد از شما ولی انگاری فکر کردی رفتی جلسه گروه 5+1 اینقدر خودت میگیری طلبکاری باید زانو بزنن جلو تو .یه ماشین ثبت نام کردیم 200تومن بعضی ها 400 دادن سود پولم هم هر ماه نزدیک 8 ملیون میدن اهواز اطلس GL 370ملیون وکوییک s 325ملیون دارن التماس می‌کنند بیاید ببرید یا صبر کن اطلس آماده بشه .من خودم به شخصه یه راننده شرکت هستم کارمندم ولی تخمم برای 200تا یا 400 تا هم نمیاد یه جوری اه ناله میکنید انگار تمام زندگی تو باختی نه داداش هم سود میگیری هم ماشین سیر قیمت بهت میدم هم آخرش اطلس بهت میدن به آرزوهای 100سالت برسی
نویان : درود بر دوستان امروز 14 اردیبهشت،کسی هست که فاکتور شده باشه دوستان باعث دلگرمی ما هست اگه اعلام کنید تکمیل وجه 10 اسعند خداوند کنه تمام مسئولین سایپا وانت پراید سوار بشن تا بدونن ما چه سختی میکشیم...