مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

در جامعه فارسی‌زبانان آمریکا، فایل صوتی دست به دست می‌گردد که به نوعی فرهنگ مشتری‌مداری در ایرانی‌ها به صورت عملی به چالش کشیده شده است. در این مکالمه فردی از ملیت افغان که فارسی را نه چندان به سلیسی ایرانیان صحبت می‌کند از یک بانک آمریکایی درخواست اخذ وام مجدد برای ملک خود دارد و از آنجاییکه مدعی می‌باشد که زبان انگلیسی را به خوبی نمی‌داند از بانک درخواست مترجم فارسی‌زبان می‌کند که در ابتدا یک فرد ایرانی برای ترجمه و رابط قرارمی‌گیرد. سادگی و صراحت کلام فرد افغانی طوری است که مترجم ایرانی را به سر حد عصبانیت رسانده و در بخشی از مکالمه شنیده می‌گردد حتی به تندخویی و درشت‌گویی به مشتری اقدام می‌کند. در ادامه بانک نسبت به تعویض مترجم اول – مرد اقدام نموده و از یک مترجم خانم برای دیگر بار –شاید به منظور تلطیف در مذاکره استفاده می‌کند. در این حالت هم مشاهده می‌گردد همان سادگی و صراحت کلام مجددا مترجم ایرانی را ناراحت و دلگیر و وادار به درشت گویی به مشتری بخت برگشته می‌کند.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

این نوع برخوردها به کرات و در زندگی روزمره جامعه ایرانی قابل مشاهده است. بارها بیش آمده که یک پرسش بیشتر از سوی خریدار، فروشنده را به مرض جنون کشانده است. ترس از رانندگان تاکسی منجر به برخورد محتاطانه مسافران می‌گردد. صندوقداران بانک چه منتی بر سر مشتریان می‌گذارند تا کار ایشان راه انداخته شود. ارباب رجوعان در ادارات دولتی چقدر باید کلمات خود را مزه مزه کنند تا شاید یک کلمه بیشتر منجربه اختلال در کارشان نگردد.متاسفانه علی‌رغم پیشینه قوی جامعه ایرانی در مشتری‌مداری که برگرفته از سیستم بازار می‌باشد، اما مشاهده می‌گردد جای بین مشتری و خدمت‌دهنده عوض شده است. بجای اینکه خدمت دهنده از اینکه به مشتری خدمتی ارایه دهد خوشنود و راضی باشد، انگار مشتری مزاحمی بیش برای امرار معاش خدمت‌دهنده نیست. از یک سو خدمت‌دهنده از کمبود روزی خود در ناله و فغان است و از سوی دیگر نوع برخوردش با مشتری نگاه حاکمانه و از سر شکم سیری است. با مشتری برخوردهای قهرآمیز و جبارانه داشته و از سوی دیگر روزی را از خدای خود طلب می‌کنند. با مشاهده دقیق‌تر می‌توانیم دریابیم خود ما نیز در برخورد با دیگران بسیار اینگونه عمل کرده‌ایم.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

مکالمه اشاره شده در ابتدای این مقاله کفایت می‌کند تا نوع برخورد خدمت دهنده آمریکایی (بانکدار) را با خدمت‌دهنده ایرانی (مترجم) مورد قضاوت قرار دهیم. آنچه که مترجمان ایرانی در این مکالمه اعمال می‌کردند علاوه بر ترجمه کلام طرفین، اظهار نظر در مورد خدمت‌گیرنده بوده است. بطوریکه حتی قضاوت‌های شخصی ایشان در مورد خدمت‌گیرنده به کار آمده و او را مورد نقد و قضاوت قرار می‌دهند. اما بانکدار آمریکایی بدون عصبانیت و همراه با صبر و حوصله به درخواست‌ مشتری گوش داده و حتی در مواقعی سوالات خود را مکرر پرسش می‌نماید تا پاسخ صحیح را از مشتری دریابد. آنچه که در این مکالمه مشخص است این است که بانکدار می‌داند حضور یک مشتری فرصتی است برای او که بتواند مسیر ارتقای شغلی و درآمدی خود را بپیماید و به همین جهت با صبر و حوصله با مشتری برخورد می‌کند. در مواقعی حتی لبخند به لب می‌آورد. بانکدار می‌داند کسی است که باید مشتری را به سمت مشتری بکشاند نه اینکه مشتری بدنبال بانک بدود. برای بانکدار مشکلی نیست که حتی میزان مکالمه‌اش به ۲۳ دقیقه بالغ گردد و هیچ نتیجه‌ای هم در آخر برایش حاصل نگردد. همین که مشتری راضی باشد برایش کفایت موضوع می‌کند. در انتهای مکالمه مشخص می‌گردد متقاضی بانک نه تنها زبان انگلیسی را به خوبی می‌داند بلکه این یک بازی‌ای برای محک کیفیت خدمات ارایه شده توسط بانک بوده است. آن کس که در این بازی برنده بوده است بانک و بانکدار آمریکایی بوده که با ترتیب درست و مناسب پرسنل خود مشتری را مشعوف کرده و آن کس که بازنده بوده است مترجمان ایرانی بوده‌اند که هر دو در ایفای وظایف خود کوتاهی ورزیده و از سر بی‌نیازی در این وادی وارد شده‌ و با مشتری به بحث و جدل می‌پردازند.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

ولی براستی چرا مشتری‌نداری در برخی برخوردها جا افتاده است؟ چه چیزی است که خود را اولویت بر مشتری می‌دانیم؟ مگر مشتری با پرداخت حق‌الزحمه چیز بیشتری را طلب می‌کند؟ آیا جواب درست از روی صبر و حوصله، مشکلی برای ما ایجاد می‌کند؟ وقت گذاشتن بیش از اندازه به یک مشتری خاص بیشتر برای تامین منافع مشتری برای خدمت‌دهنده ارجح است یا پاسخ گویی به مشتریان بیشتر با نارضایتی بیشتر؟ آیا بانکدار نمی‌توانست زمان پاسخگویی را کوتاه‌تر کند تا تعداد مشتریان بیشتری را راضی کند؟

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

اما به نظر می‌اید پاسخ فقط یک چیز باشد و آن نیز جز رفتارها و باورهای کلیشه‌ای غلط نباشد. جامعه‌ای که پیشینه مشتری مداری آن به قرنها بالغ می‌گردد باید بتواند الگوی مناسبی برای برخورد صحیح و منطقی با دیگران باشد نه اینکه بخواهد الگوی مشتری‌مداری را از فرهنگ‌هایی بیاموزد که خود از این فرهنگ الگو گرفته‌اند. توجه داشته باشیم که مشتری فقط آن کس نیست که پول می‌دهد تا جنسی را ابتیاع کند. مشتری کسی است که خنده‌ای می‌دهد تا خنده‌ای بگیرد. سوالی می‌پرسد تا پاسخی بشنود. دستی می‌دهد تا دستی بگیرد. همه ما مشتریان همدیگر هستیم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی


مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

بابک
3

من از شرکتی اینترنت گرفته بودم که جایزه اپراتور برتر دیتا رو بهش داده بود ند، رفتم شرکت گفتم چرا وصل نشده فردی که پشت میز فنی نشسته بود طوری جوابمو داد انگار قاتل پدرشم.پول هم میدی بهت بدو بیراه هم میگن .خوب اگه این شرکت اوله وای به حاله بقیه.
03:11  1392/09/11
پاسخ دادن
ناصر
0

ادمين جان پاي لخت خانوم رو حذف كن تا منشوري نشدي داداش ما دوست داريم كه گوش زد مي كنيم
08:20  1392/09/10
پاسخ دادن
نیما
4

کاملاً درسته ، واقعاً برای ارتقای فرهنگ مشتری مداری ما خیلی باید کار بکنیم ، خیلی از ادارات و شرکت ها و ارگانهایی که خدماتی رو ارایه می دهند واقعاً کمبود شدیدی تو این زمینه دارند و صد البته که این مسئله (مشتری مداری) یکی از اصلی ترین نکات در برخورد با ارباب رجوع است.
07:25  1392/09/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G حواله : سلام دوستان فاکتورها با توجه به شهر و استان چند روزی با هم فرق میکنه .
رز زرد : سلام منم دقیقا شرایط شمارو دارم،دیروز برای دومین بار پیام تبدیل اومده،قبول نمیکنم این چند ماه هم روش...ببینیم آخر اردیبهشت چی میشه
A5 مرداد : ببخشید a5 فراهانی شما ثبت نام چه ماهی بودید؟ چه رنگی؟ من مشکی مرداد بودم هنوز شاسی نشده زنگ میزنم میکه تو همین ماه شاسی میشه اگر مثل همیشه دروغ نگن
مهدی پلاس : درودبرشما آقاسیاوش ممنون ازراهنماییت صبح رفتم هم واریز وجه وسخا رو انجام دادم واریزاولیه 13شهریور واریزدوم 14 اردیبهشت ماه
مشکیj7 ابو محمد : سلام کرمان موتور خیلی بی درو پیکره بی تعهده خیلی اذیت می‌کنه مردم رو اذیت می‌کنه ننگ بر کرمان موتور
محمد : من 5 شهریور و 16 اسفند بودم فردا تحویل میگیرم
حسین : سلام و عرض ادب مبارکه ایشالا. ببخشید شماره قرارداد شما چند بوده؟ منم ثبت نام ۱۸ آذر بودم تحویل اسفند ولی هنوز توی مرحله تکمیل وجه مونده؟؟
مصطفی : اگه سرامیک داری حذف کن
J7 آبان ماه : بله پیامک میاد
امیر اصفهان : واسه ما 4 روز بعد پیامک اداره پست اومد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد : سلام. به نظرم اگه از تجمع فیلم بگیرید یا اعتراضمونو توی اینستا با مدارکمون نشون بدیم نتیجه بده. چون داییم یه سال پیش ساینا تحویل گرفت ماشین الکی یهو خاموش میشد. هر چی میرفت نمایندگی کسی مشکلشو حل نمیکرد. آخرش رفت براشون داغ کرد وگفت از ماشین که نو هست و این مشکل رو داره فیلم میگیره و میزاره توی اینستا اونا هم ترسیدن وکارشناس از تهران اوردن و ماشینو درست کردن.
مراد بیگ : سلام چرا دوگانه‌سوز ها جواب نمیدن بینم چه خبره
عباس : سلام دوستان دنا پلاس دستی 6 دنده رنگ سفید تا موعد تحویل چه ماهی فاکتور شده ؟ من 2 اردیبهشت تکمیل وجه کردم موعد تحویل 31 خرداد هستم هنوز فاکتور نشدم . بنظرتون تا کی طول میکشه ؟
دنا آپ.تحویل 30اسفند مشکی سرامیک : چهار روز پس از درخواست کتبی لغو سرامیک امروز 14 اردیبهشت فاکتور شد.
مهسا 28بهمن : سلام داداش توحید اینا چرا فاکتورها ی یه روز میزن قبلاً هفت رو تو یه روز می فاکتور میردن
سورن جدید : سلام دوستان تحویل خرداد امروز کسی فاکتور شده؟
احمد : اگه از تجمع فیلم گرفته بشه یا توی اینستا اعتراض کنیم به نظرم جواب بده. چون داییم یه سال پیش یه ساینا تحویل گرفت ماشین الکی یهو خاموش میشد هرچی رفت نمایندگی کارشو درست راه نمینداختن .اخرش رفت سرو صدا کرد وتهدیدشون کرد که ازماشین که نو هست واین مشکل رو داره فیلم میزاره توی اینستا اونا هم ترسیدن وماشینو درست کردن.
دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند : من تحویلی 31 فروردین بودم منتها ایران خودرو چون 3ماه تحویل میداد و نسبت به اون 31 فروردین 2میلیون 100 جریمه تاخیر خورده آخه دلیلی نداره دروغ بگم بعضی ها واقعا شعور ندارند
محمد 19مهر : ما از دوستانی که دورن تو شهرستان هستن انتظاری نداریم واقعا سخته اومدنشون حرفمون واسه دوستانی که نزدیک هستن با ما همکاری کنن تشریف بیارن حداقل کاری کرده باشیم
اتومات : پاسخ به دنا 6دنده ما تشخیص رنگ بردیم خود نمایندگی هم گفت پیش میاد رنگ داشته باشن ببرین بهتره