مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

در جامعه فارسی‌زبانان آمریکا، فایل صوتی دست به دست می‌گردد که به نوعی فرهنگ مشتری‌مداری در ایرانی‌ها به صورت عملی به چالش کشیده شده است. در این مکالمه فردی از ملیت افغان که فارسی را نه چندان به سلیسی ایرانیان صحبت می‌کند از یک بانک آمریکایی درخواست اخذ وام مجدد برای ملک خود دارد و از آنجاییکه مدعی می‌باشد که زبان انگلیسی را به خوبی نمی‌داند از بانک درخواست مترجم فارسی‌زبان می‌کند که در ابتدا یک فرد ایرانی برای ترجمه و رابط قرارمی‌گیرد. سادگی و صراحت کلام فرد افغانی طوری است که مترجم ایرانی را به سر حد عصبانیت رسانده و در بخشی از مکالمه شنیده می‌گردد حتی به تندخویی و درشت‌گویی به مشتری اقدام می‌کند. در ادامه بانک نسبت به تعویض مترجم اول – مرد اقدام نموده و از یک مترجم خانم برای دیگر بار –شاید به منظور تلطیف در مذاکره استفاده می‌کند. در این حالت هم مشاهده می‌گردد همان سادگی و صراحت کلام مجددا مترجم ایرانی را ناراحت و دلگیر و وادار به درشت گویی به مشتری بخت برگشته می‌کند.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

این نوع برخوردها به کرات و در زندگی روزمره جامعه ایرانی قابل مشاهده است. بارها بیش آمده که یک پرسش بیشتر از سوی خریدار، فروشنده را به مرض جنون کشانده است. ترس از رانندگان تاکسی منجر به برخورد محتاطانه مسافران می‌گردد. صندوقداران بانک چه منتی بر سر مشتریان می‌گذارند تا کار ایشان راه انداخته شود. ارباب رجوعان در ادارات دولتی چقدر باید کلمات خود را مزه مزه کنند تا شاید یک کلمه بیشتر منجربه اختلال در کارشان نگردد.متاسفانه علی‌رغم پیشینه قوی جامعه ایرانی در مشتری‌مداری که برگرفته از سیستم بازار می‌باشد، اما مشاهده می‌گردد جای بین مشتری و خدمت‌دهنده عوض شده است. بجای اینکه خدمت دهنده از اینکه به مشتری خدمتی ارایه دهد خوشنود و راضی باشد، انگار مشتری مزاحمی بیش برای امرار معاش خدمت‌دهنده نیست. از یک سو خدمت‌دهنده از کمبود روزی خود در ناله و فغان است و از سوی دیگر نوع برخوردش با مشتری نگاه حاکمانه و از سر شکم سیری است. با مشتری برخوردهای قهرآمیز و جبارانه داشته و از سوی دیگر روزی را از خدای خود طلب می‌کنند. با مشاهده دقیق‌تر می‌توانیم دریابیم خود ما نیز در برخورد با دیگران بسیار اینگونه عمل کرده‌ایم.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

مکالمه اشاره شده در ابتدای این مقاله کفایت می‌کند تا نوع برخورد خدمت دهنده آمریکایی (بانکدار) را با خدمت‌دهنده ایرانی (مترجم) مورد قضاوت قرار دهیم. آنچه که مترجمان ایرانی در این مکالمه اعمال می‌کردند علاوه بر ترجمه کلام طرفین، اظهار نظر در مورد خدمت‌گیرنده بوده است. بطوریکه حتی قضاوت‌های شخصی ایشان در مورد خدمت‌گیرنده به کار آمده و او را مورد نقد و قضاوت قرار می‌دهند. اما بانکدار آمریکایی بدون عصبانیت و همراه با صبر و حوصله به درخواست‌ مشتری گوش داده و حتی در مواقعی سوالات خود را مکرر پرسش می‌نماید تا پاسخ صحیح را از مشتری دریابد. آنچه که در این مکالمه مشخص است این است که بانکدار می‌داند حضور یک مشتری فرصتی است برای او که بتواند مسیر ارتقای شغلی و درآمدی خود را بپیماید و به همین جهت با صبر و حوصله با مشتری برخورد می‌کند. در مواقعی حتی لبخند به لب می‌آورد. بانکدار می‌داند کسی است که باید مشتری را به سمت مشتری بکشاند نه اینکه مشتری بدنبال بانک بدود. برای بانکدار مشکلی نیست که حتی میزان مکالمه‌اش به ۲۳ دقیقه بالغ گردد و هیچ نتیجه‌ای هم در آخر برایش حاصل نگردد. همین که مشتری راضی باشد برایش کفایت موضوع می‌کند. در انتهای مکالمه مشخص می‌گردد متقاضی بانک نه تنها زبان انگلیسی را به خوبی می‌داند بلکه این یک بازی‌ای برای محک کیفیت خدمات ارایه شده توسط بانک بوده است. آن کس که در این بازی برنده بوده است بانک و بانکدار آمریکایی بوده که با ترتیب درست و مناسب پرسنل خود مشتری را مشعوف کرده و آن کس که بازنده بوده است مترجمان ایرانی بوده‌اند که هر دو در ایفای وظایف خود کوتاهی ورزیده و از سر بی‌نیازی در این وادی وارد شده‌ و با مشتری به بحث و جدل می‌پردازند.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

ولی براستی چرا مشتری‌نداری در برخی برخوردها جا افتاده است؟ چه چیزی است که خود را اولویت بر مشتری می‌دانیم؟ مگر مشتری با پرداخت حق‌الزحمه چیز بیشتری را طلب می‌کند؟ آیا جواب درست از روی صبر و حوصله، مشکلی برای ما ایجاد می‌کند؟ وقت گذاشتن بیش از اندازه به یک مشتری خاص بیشتر برای تامین منافع مشتری برای خدمت‌دهنده ارجح است یا پاسخ گویی به مشتریان بیشتر با نارضایتی بیشتر؟ آیا بانکدار نمی‌توانست زمان پاسخگویی را کوتاه‌تر کند تا تعداد مشتریان بیشتری را راضی کند؟

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

اما به نظر می‌اید پاسخ فقط یک چیز باشد و آن نیز جز رفتارها و باورهای کلیشه‌ای غلط نباشد. جامعه‌ای که پیشینه مشتری مداری آن به قرنها بالغ می‌گردد باید بتواند الگوی مناسبی برای برخورد صحیح و منطقی با دیگران باشد نه اینکه بخواهد الگوی مشتری‌مداری را از فرهنگ‌هایی بیاموزد که خود از این فرهنگ الگو گرفته‌اند. توجه داشته باشیم که مشتری فقط آن کس نیست که پول می‌دهد تا جنسی را ابتیاع کند. مشتری کسی است که خنده‌ای می‌دهد تا خنده‌ای بگیرد. سوالی می‌پرسد تا پاسخی بشنود. دستی می‌دهد تا دستی بگیرد. همه ما مشتریان همدیگر هستیم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی


مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

بابک
3

من از شرکتی اینترنت گرفته بودم که جایزه اپراتور برتر دیتا رو بهش داده بود ند، رفتم شرکت گفتم چرا وصل نشده فردی که پشت میز فنی نشسته بود طوری جوابمو داد انگار قاتل پدرشم.پول هم میدی بهت بدو بیراه هم میگن .خوب اگه این شرکت اوله وای به حاله بقیه.
03:11  1392/09/11
گزارش
پاسخ دادن
ناصر
0

ادمين جان پاي لخت خانوم رو حذف كن تا منشوري نشدي داداش ما دوست داريم كه گوش زد مي كنيم
08:20  1392/09/10
گزارش
پاسخ دادن
نیما
4

کاملاً درسته ، واقعاً برای ارتقای فرهنگ مشتری مداری ما خیلی باید کار بکنیم ، خیلی از ادارات و شرکت ها و ارگانهایی که خدماتی رو ارایه می دهند واقعاً کمبود شدیدی تو این زمینه دارند و صد البته که این مسئله (مشتری مداری) یکی از اصلی ترین نکات در برخورد با ارباب رجوع است.
07:25  1392/09/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سجاد : این پولا حق الناس هست گردنتون ، این تاخیر ها ، حقه بازی ها در حین ثبت نام همه حق الناس هست ، چطوری میتوتید راحت بخوابید وقتی به مردم دروغ میگید و فقط برای جذب مشتری دروغ میگید و میگید تحویل بیست روزه ما که حلال نمیکنیم ، چطوری شب خوابتون میبره از این حجم حقه و دروغ آه چند نفر گرفتار پشت سرتون هست
سجاد : اپراتور بسیاااار بسیاااار بی ادب هست و متاسفانه حالت حق به جانب به خودشون میگیرند که انگار تاخیری پیش نیومده واقعا متاسفم و به دنبال شکایت از کرمان موتور بابت تاخیر و عدم پاسخگویی درست
رضا : سلام. چطور متوجه شدی که 800 نفر برا فاکتور شدن جلوت هستند. من برج 9 تکمیل وجه کردم همه پول را ریختم، الان 8 ماهه که در سامانه زده وضعیت تخصیص و هنوز فاکتور نشده.
یاسین : سو. تاخیر نمیدن آیند حتما برید شکایت کنید.یه تخلف صنفی کنی شاکی داشته باشی هزار بلا سرت میارن هزاران تخلف می‌کنند کسی پاسخگو نیست
شهریور A5 مشکی : مبارکه؛ موقع تحویل گرفتن حتما کارکرد صندوق عقب برقی، صدای فن رادیاتور پس از گرم شدن و راه افتادن فن، کارکرد سنسورهای فاصله روی سپرهای جلو و عقب، و نیز کیفیت صدای بوق را کنترل کنید. لطفا اگر برایتان میسر باشد نتیجه را در اینجا گزارش کنید. ممنون
یاسین : حتما شکایت کنید
امید : دوستان عزیز از بحث و نظر دادن در اینجا هیچی نصیبمون نمیشه لطفا اگه واقعا همگی هم نظر هستیم بریم جلوی دادستانی اونجا اعتراض کنیم برا چهارشنبه هرکس هم نظر هست اماده باشیم .
شاهین جی ال : 13 خرداد نداره از ۱۷ خرداد تا ۴ تیر اگه اشتباه نکنم
بابک : دوستان من دی ماه 403 دویست و نودو یک میلیون برای شاهین جی واریز کردم تاریخ صدور دعوتنامه من هفته چهارم شهریور ماهه بنظرتون کی برام پیامک تکمیل وجه میاد و چقدر دیگه باسد بریزم، باید ماشین بفروشم. لطفا راهنمایی کنید
بابک : سلام شما تاریخ صدور دعوتنامتون هفته چهارم خرداد بود؟یک ماه مونده پیامک تکمیل وجه اومد براتون؟چند روز مهلت تکمیل وجه میدن؟لطفا جواب بدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی اهواز : سلام، امیدوارم حالتون خوب باشه یه سوال داشتم، وقتی تیک حمل خودرو برای نمایندگی سبز میشه، یعنی ماشینو سوار تریلی کردن و داره میاد یاچی؟
تحویل 31 تیر پیش فروش مادران : به نظر من رینگ فولادی والمینیوم برای فاکتور شدن فرقی نداره من زنگ زدم نمایندگی گفتن باید از واریز وجه دوم 90 روز بگذره تا فاکتور بشه من واریزی اول 14 /12 دوم 20 اردیبهشت هنوز فاکتور نشدم الان 13 روز دارن جریمه تاخیری میزنن روزی 240تومن
Gxl : 😳😳😳😳😳😳😳😳😳وای توده دقیقه حرفت عوض شد
مالباخته : دوست عزیز ثبت نام سایپا دقیقا مثل باتلاق است. وقتی پول میدی دیگه گرفتار شدی و راه نجاتی نیست. من داخل گروه دیدم که گفتن حدود 2_3ماه در صورت انصراف روند برگشت پول طول میشکه. که در این شرایط کار عاقلانه ای نیست.
سورن 13تیر : سلام دوستان در جریان هستید خودرو 13تیرکی تحویل میدن
علوی : آقا توحید انصراف بزنم دقیق بعد یه ماه پول رو میدن یا اینم مثل روند فاکتور چند ماه طول میکشه
اطلس آذر مشکی اسفند 23 : دوستان کلیپی که توی اپارات گذاشتم رو اخرشو حتما ببینید توی خود سایت اپارات سرچ کنید مالباختگان اطلس یه کلیپی که آهنگ یاس رو داره
دنا 6 دنده سفید المنیومی 31 تیر : واریز اول 8 بهمن واریز دوم 30 اردیبهشت طرح مادران 8 مرداد فاکتور شد 9 مرداد پلاک 11 مرداد اماده تحویل تیک خورد تا الان هم سه روزه روی تخصیص سند میچرخه لامصب
توحید از ارومیه جواب بده : آقا توحید بفرمایید سود تاخیر چقدر طول میشکه پیامک ارسال به بانک دریافت کنیم، ما پیش فروش اسفند 1401 بودیم دوگانه، با موعود تحویل اسفند 1402، 11 ماه با تاخیر دادن حتی ما ب تفاوت گرفتن کردنش جی ایکس دوگانه، 20 بهمن 1403 خودرو رو دریافت کردم، 20 اردیبهشت 1404 مبلغ سود تاخیر برام مشخص شد، ولی تا امروز که 14 مرداد هست، پیامک ارسال به بانک برام نیومده، لطفا با توجه به تجربه ای که دارید راهنمایی کنید تشکر
اطلس آذر علی : هفته دیگه هم که تعطیلات تابستانی قطعه سازهای خودرو خودرو ساز دیگه کلا تعطیل فاکتور کردنشون😡