در بازار خودروی ایران، چینی ها جایگزین فرانسوی ها شدند؟

در بازار خودروی ایران، چینی ها جایگزین فرانسوی ها شدند؟

 

حضور فرانسوی ها در بازار خودرو ایران با خروج از خودروسازی کشورمان و توقف خطوط تولید محصولات قدیمی، کمرنگ تر از همیشه است.

این در شرایطی است که سهم چینی ها از دهه 90 در بازار خودرو ایران رشد قابل توجهی داشته است، حال این سوال مطرح  است که آیا چینی ها قرار است پشت فرمان خودروسازی ایران بنشینند؟

نگاه تاریخی به حاکمان بازار خودروی ایران، گویای این واقعیت است که قبل از انقلاب، آمریکایی ها و انگلیسی ها (به واسطه تولید پیکان) حاکمان بازار خودرو بوده اند، اما پس از انقلاب فرانسوی ها جای آنها را گرفته اند.

تا همین یک دهه پیش، قبل از آنکه پژو به دلیل تحریم های هسته ای علیه ایران و همچنین فروش بخشی از سهامش به جنرال موتورز آمریکا، ایران را ترک کند، این خودروساز فرانسوی حاکم این بازار بود. 

البته رنو نیز سعی کرد با پروژه پلت فرم مشترک ال90، خود را به پژو برساند تا جمع فرانسوی ها در ایران تکمیل شود. هرچند رنو در این مسیر چندان موفق نبود.

تا اوایل دهه 90 شمسی، پژو سهم اعظم را در سبد تولید ایران خودرو داشت.

در دهه 80 ، حضور پژو و کلا خودروسازان فرانسوی در ایران به حدی اوج گرفت که گاهی حتی این شائبه به وجود می آمد که آنها اجازه حضور برندهای دیگر را بازار کشور نمی دهند. 

ستاره اقبال فرانسوی ها –به طور خاص پژو- پس از اعمال تحریم های بین المللی در بازار خودروی ایران از اوایل دهه 90 و خودخواسته رو به افول رفت. 

همزمان با غروب خودروسازان فرانسوی در بازار خودرو ایران، این چینی ها بودند که به تدریج در این بازار حضور یافتند.

طی حدودا 10 سال گذشته، سهم خودروهای چینی در بازار ایران رشد قابل توجهی کرده، بطوری که طبق آمارهای رسمی افزایش سهم تيراژی شرکت های بخش خصوصی از حدود 5 درصد در سال 1398 به حدود 22 درصد در سال 1402 رسیده است.

اما آیا واقعا قرار است چین جای فرانسه را در بازار خودروی ایران بگیرد؟ پاسخ به این سوال منفی است چرا که چینی ها برخلاف فرانسوی ها قصدی برای سرمایه گذاری و یا انتقال فناوری در ایران ندارند.

چینی ها معمولا میلی به داخلی سازی قطعات در ایران نشان نداده و نمی دهند و این موضوع به نوبه خود سبب پایداری وابستگی قابل توجه خودروسازی ایران به قطعات چینی چه در بخش خصوصی و چه در خودروسازی دولتی است.

در مجموع با وجود آنکه نقش چینی ها در خودروسازی ایران پررنگ تر از قبل است، اما شواهد و قرائن نشان می دهد حداقل فعلا قرار نیست آنها شنل پادشاهی بازار خودرو کشور را تن کنند 

البته این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که سیاست گذاری خودرویی کشور نیز اجازه حاکمیت چینی ها بر بازار را نمی دهد. یک فقره از این سیاست، شروع تولید با داخلی سازی بالاست، حال آنکه چینی ها در بخش خصوصی زیر بار آن نرفتند و شیوه مونتاژ را پیش گرفتند و در خودروسازی دولتی نیز چنین چیزی را نمی پذیرند.

منبع

دنیای اقتصاد

 

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , بازار ایران , خودرو چینی , خودرو فرانسوی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید : نه والا منم26هستم خبری نیس
علی : لطفا جو الکی درست نکن آقای مهندس
شاهین فرغون : هموطن بپا خیز بپا خیز! سایپا خراب شده از سال 1402 ثبت نام رو اغاز کرده با وجود گذشت دوسال هنوز ارابه مرگ ماهارو تحویل نداده! ایا این حق یک انسان که در این کشور زندگی میکند؟؟؟ لطفا دست روی دست نگذارید و با باید یک تجمع درست و حسابی مطالبه گری کنیم تکلیف را روشن کنیم قبلا ایران خودرو تاخیر در تحویل داشت الان سایپا،چراا؟برای اینکه حواله داران ایرانخودرو فریاد رسای خودشون رو به گوش همه رساندن!!! لطفا ازین خواب غفلت بیدار بشید! اینجوری پیش بره نه ماشین تحویل میدن نه سود تاخیرر!!
۲۳ اردیبهشت : با سلام به همه دوستانی که تحویل می گیرن لطفا اینجا از کیفیت ماشین بگین. ببینیم باید استفاده کنیم یا به فکر فروش و تعویضش باشیم. ممنون
شاهین کویک : بجای که بریم شکایت کنیم تجمع کنیم فقط کارمون شده نشستن تو خونه پیام دادن تو این سایت که هیچ تاثیری هم نداره
شاهین GL در تاخیر : ایران‌خودرویی ها دو بار پشت سرهم تجمع کردن الان همه ماشین زیر پاشونه
شاهین G : حقمونه بی ماشینیم وقتی نمیاین تجمع دست گذاشتین رو دست یعنی رضایت دارین به اوضاع
شاهین جی : یک سال سیصد میلیون پول برای شاهین جی واریز کردم و ا ماشین مردم نمی دن بی شرفی دزدی تا این اندازه داره رایج میشه راحت دارن با زندگی اعصاب روان پول مردم بازی می کنند اصلا براشون مهم نیست که مردم توی این گروهی چه مشکلاتی دارن واگذارتون کردم به خدا می دونم مدیران سایپا خدا قبول ندارن نمی شناسند ولی چاره ای ندارم به امید روز نابودی سایپاه
شاهین جی : سلام 15/9/1403 من دویست نود هفت میلیون پول واریز کردم برای شاهین جی پیامک برای شاهین اتومات می آمد برای شاهین جی ل هم می آمد من چون جی می خواستم منتظر موندم والان از برج 5 که نه دعوت نامه آمده نه خبری هست سایپا پول من بالا کشید کسی دیگه هم مثل من هست که یک ساله منتظر باشه به هیچ کسی هم پاسخگو نیستند چیکار باید کرد من از زاهدان چیکار کنم بیام تهران تا جوابی بگیرم چیکار باید بکنم به والله دیگه به اندازه ای اعصابم خرابه که خدا می دونه نمایندگی اینجا که می گه دست ما نیست هرچی هست تهرانه چیکار باید بکنم اینا مسلمان هستند اسم خدا پیغمبر مییارن گردن اینار باید شکست دزد حرامی پیش مدیران سایپا شرف دار
آرش : دوستان خردادی که تکمیل وجه نکردن به جی ال،خبری جدید نداری؟ حقیقت داره باید ۴۴۶ دیگه واسه جی ال بی صاحب بپردازیم؟؟؟؟ لطفا ج بدی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قباد : داداش اکسند سری اول یه سری مشکلات داره که تو سری بعد سال جدید بر طرف میشه اگه برای استفاده چندین ساله میخوای از سری 2خرید بزنید
30 آبان : به سلامتی . از مازندران بود یا کرمانشاه؟
مجتبی : سلام من که پذیرش 4 شهریور داشتم راس 1 ماه تحویل دادن بدون یک روز تاخیرفروختمش الان پذیرش 21 مهرماه دارم وای هنوز خبری نیست
کوییک : من دارم حرکت میکنم لطفا همه بیایید یک دست صدا نداره هرچی تعداد بیشتر بهتر همه با گوشی هاتون از جمیعت فیلمبرداری کنید رسانه ای بشه بقیه مثل ما تو دام این شیاطین نیفتن
سارا : دوستان فقط مسئله فاکتور شدن نیست دیگه حتی پلاک هم نمیکنن من دوهفته پیش فاکتور شدم ولی پلاک نه
ATLAS : 18منم میام
دنا پلاس اتومات : دنا پلاس اتومات پیش فروش رنگ خاکستری تا تکمیل وجه چند فاکتور شده؟؟؟ کسی میدونه؟
پیش فروش برج 11 : فکر کنم تا آخر تیر داریم
پیش فروش برج 11 : سلام اینو از کجا اوردی ممنون می شم بگی
90 روزه GXRL : برای GXRL باید ساختمان پارس خودرو طبقه اول امور مشتریان بریم ن سایپا چون یبار رفتم سایپا گفت باید بری اینجا.....