در بازار خودروی ایران، چینی ها جایگزین فرانسوی ها شدند؟

در بازار خودروی ایران، چینی ها جایگزین فرانسوی ها شدند؟

 

حضور فرانسوی ها در بازار خودرو ایران با خروج از خودروسازی کشورمان و توقف خطوط تولید محصولات قدیمی، کمرنگ تر از همیشه است.

این در شرایطی است که سهم چینی ها از دهه 90 در بازار خودرو ایران رشد قابل توجهی داشته است، حال این سوال مطرح  است که آیا چینی ها قرار است پشت فرمان خودروسازی ایران بنشینند؟

نگاه تاریخی به حاکمان بازار خودروی ایران، گویای این واقعیت است که قبل از انقلاب، آمریکایی ها و انگلیسی ها (به واسطه تولید پیکان) حاکمان بازار خودرو بوده اند، اما پس از انقلاب فرانسوی ها جای آنها را گرفته اند.

تا همین یک دهه پیش، قبل از آنکه پژو به دلیل تحریم های هسته ای علیه ایران و همچنین فروش بخشی از سهامش به جنرال موتورز آمریکا، ایران را ترک کند، این خودروساز فرانسوی حاکم این بازار بود. 

البته رنو نیز سعی کرد با پروژه پلت فرم مشترک ال90، خود را به پژو برساند تا جمع فرانسوی ها در ایران تکمیل شود. هرچند رنو در این مسیر چندان موفق نبود.

تا اوایل دهه 90 شمسی، پژو سهم اعظم را در سبد تولید ایران خودرو داشت.

در دهه 80 ، حضور پژو و کلا خودروسازان فرانسوی در ایران به حدی اوج گرفت که گاهی حتی این شائبه به وجود می آمد که آنها اجازه حضور برندهای دیگر را بازار کشور نمی دهند. 

ستاره اقبال فرانسوی ها –به طور خاص پژو- پس از اعمال تحریم های بین المللی در بازار خودروی ایران از اوایل دهه 90 و خودخواسته رو به افول رفت. 

همزمان با غروب خودروسازان فرانسوی در بازار خودرو ایران، این چینی ها بودند که به تدریج در این بازار حضور یافتند.

طی حدودا 10 سال گذشته، سهم خودروهای چینی در بازار ایران رشد قابل توجهی کرده، بطوری که طبق آمارهای رسمی افزایش سهم تيراژی شرکت های بخش خصوصی از حدود 5 درصد در سال 1398 به حدود 22 درصد در سال 1402 رسیده است.

اما آیا واقعا قرار است چین جای فرانسه را در بازار خودروی ایران بگیرد؟ پاسخ به این سوال منفی است چرا که چینی ها برخلاف فرانسوی ها قصدی برای سرمایه گذاری و یا انتقال فناوری در ایران ندارند.

چینی ها معمولا میلی به داخلی سازی قطعات در ایران نشان نداده و نمی دهند و این موضوع به نوبه خود سبب پایداری وابستگی قابل توجه خودروسازی ایران به قطعات چینی چه در بخش خصوصی و چه در خودروسازی دولتی است.

در مجموع با وجود آنکه نقش چینی ها در خودروسازی ایران پررنگ تر از قبل است، اما شواهد و قرائن نشان می دهد حداقل فعلا قرار نیست آنها شنل پادشاهی بازار خودرو کشور را تن کنند 

البته این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که سیاست گذاری خودرویی کشور نیز اجازه حاکمیت چینی ها بر بازار را نمی دهد. یک فقره از این سیاست، شروع تولید با داخلی سازی بالاست، حال آنکه چینی ها در بخش خصوصی زیر بار آن نرفتند و شیوه مونتاژ را پیش گرفتند و در خودروسازی دولتی نیز چنین چیزی را نمی پذیرند.

منبع

دنیای اقتصاد

 

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , بازار ایران , خودرو چینی , خودرو فرانسوی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
مهدی : اینهمه در انتظار بودیم دیگه ذوقی نمونده که هیچ موندیم بعد تحویل نگهداریم یا نه معلوم نیست چی از آب در بیاد 19اسفند تکمیل وجه در انتظار شاهین سی وی تی دوستانی که تحویل گرفتن آیا ارزش نگه داشتن داره ؟
علی مدبر : دوستان اگه این سایپا تو یک کشور خارجی بود الان اتیشش زده بودن با مدیرانش ملت ایران بی بخارن خاصیت یک ترول هم نداریم
مهدی : سلام مبارکه ساعت چند فاکتور شد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده 23بهمن : عزیزان توروخدا فاکتور شدین بگید
علی پانا فوق العاده مرداد : منم 18م تبدیل کردم هنوز فاکتور نشده
سامان : سلام مبارکتون باشه،درسته خودروی من هم از مازندران بود موقع تحویل وروشن کردن موتور چراغ چک روشن شد .ولی همونجا بهشون اطلاع ورفع عیب شد. در بعضی مواقع موقع مونتاژ سوکتهای (نر وماده )درست قرار نگرفتن وباعث بروز عیب میشه باوصل کردن به دیاگ عیب مشخص میشه و به راحتی رفع میشه.
محمد : 12219898
1404 : خدا از زبونتو بشنفته
1404 : نشده هنوز
محمد : آقا محمد پذیرشت چنده؟؟؟
سجاد : بله توقسمت شرایط فروش فوری اعتباری بخشنامه رومطالعه کنید شرکت موظفه درقبال تاخیربه هردلیلی سود تاخیر به مشتری پرداخت کنه مگراینکه،بخوان بزنن زیر این بخشنامه دوستان اگه نمایندگی های شهرتون مراجع کردید حتما مطالبه گر سودتاخیر باشید چون این قانون بعدازفاکتورشدن ماشین ودرصورت عدم تحویل درتاریخ مقرر حساب میشه به صورت سالیانه30٪
تیبا 21 شهریور : دوستان کسی میدونه که آیا امکان فروش نیسان اعتباری وجود داره یا نه؟
رانا تحویل31شهریور : برای کفپوش میتونن گارانتی دیسک و صفحتو باطل کنن ولی روکش صندلی هیچ ربطی نداره خیالت راحت باشه