استاندارد دسترسی و استقرار خودروهای آتش نشانی در شهر

رپورتاژ دسترسی راحت و سریع نیروها و خودروهای آتش نشانی یکی از مهم‌ترین مواردی است که در سطح ایمنی شهرها و ساختمان‌ها تاثیر مستقیم دارد. چرا که دسترسی سریع و کارآمد به محل حادثه و حریق باعث می‌شود که عملیات با سرعت و کیفیت بهتری انجام شود و میزان خسارت جانی و مالی کاهش پیدا کند. در این بخش به طور کامل موارد استاندارد دسترسی و استقرار خودروهای آتش نشانی را نسبت به ساختمان‌ها و محیط‌های شهری معرفی و بررسی می‌کنیم.

چرا استانداردسازی دسترسی و استقرار ضرورت دارد؟

هنگامی که حادثه و یا آتش سوزی رخ می‌دهد، زمان مهم‌ترین چیز است و تمام تلاش باید بر این باشد تا انواع خودرو آتش نشانی و نیروها در سریع‌ترین زمان به محل حادثه برسند. اما در برخی نواحی و شهرها به دلیل طراحی غیر اصولی و غیر استاندارد و یا نبود فضای کافی، این زمان به تاخیر می‌افتد که می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد.

 

مقررات-دسترسی-و-استقرار-خودروهای-آتش-نشانی

اما استانداردسازی دسترسی و استقرار خودروهای آتش نشانی، سریع رسیدن نیروها و خودروهای امدادی را تضمین می‌کند؛ یا حداقل مدت زمان آن را به حداقل می‌رساند. اما برای رسیدن به این شرایط باید مواردی رعایت شوند که عبارت‌اند از:

  • طراحی استاندارد و اصولی مسیرها و جایگاه ایستگاه‌های آتش نشانی
  • دسترسی سریع و ایمن به ساختمان‌ها و مناطق حساس شهری
  • اسقرار تجهیزات آتش نشانی از جمله شیرهای هیدرانت در نزدیکی محل حادثه

الزامات دسترسی خودروهای آتش نشانی

برای دسترسی راحت‌تر خودرهای اطفا حریق و امدادی نیز الزامات و مواردی وجود دارد که باید رعایت و به کار گرفته شوند، که شامل موارد زیر می‌شوند:

ابعاد مسیر

  • عرض مسیر: حداقل عرض مسیر که باید برای این خودروها در نظر گرفته شود، معمولا بین 3.5 تا 6 متر است.
  • ارتفاع مسیر: حداقل ارتفاع مسیر 4.5 متر است تا برای عبور خودروهای سنگین مشکلی به وجود نیاید.
  • ابعاد مسیر برای چرخش: شعاع چرخش مسیرها نباید کمتر از 12 متر باشد تا خودروهای سنگین به راحتی بتوانند دور بزنند و جابه‌جا شوند.

شیب و استحکام مسیر

  • شیب مجاز: میزان شیب مسیر نباید بیشتر از 10% باشد.
  • استحکام سطح: مسیرها باید به نوعی طراحی و ساخته شوند که بتوانند وزن خودروهای آتش نشانی که بعضا تا چندین تن می‌رود، را تحمل کنند.

 

مقررات-دسترسی-و-استقرار-خودروهای-آتش-نشانی

استفاده از علائم راهنمایی

  • مسیرها باید به وضوح با علائم راهنمایی مناسب، مشخص شوند.
  • نقاط ورود و خروج و دسترسی‌های اضطراری باید از قبل تعیین و فراهم‌سازی شوند.

الزامات استقرار خودروهای آتشنشانی

علاوه بر مسیرها، شرایط خودروها و استقرارشان باید فکر شده باشد تا دسترسی راحتی به نقاط مختلف شهر و آن محیط وجود داشته باشد؛ که این موارد عبارت‌اند از:

فضای استقرار

  • فضای مناسب و استاندارد برای پارکینگ خودروها باید حداقل 30 متر از ورودی ساختمان فاصله داشته باشد.
  • موقعیت استقرار باید به نوعی باشد که خودروهای امدادی خیلی سریع مستقر شوند و تجهیزات خود را پیاده کنند.

دسترسی مناسب به تجهیزات و منابع

  • محل استقرار باید دسترسی راحتی به منابع آب مثل شیرهای آتش نشانی و یا مخازن ذخیره‌سازی آب داشته باشد.
  • دسترسی به تجهیزات آتش نشانی داخل ساختمان نیز باید راحت و سریع باشد.

استقرار در ساختمان‌های با ارتفاع زیاد

  • برای ساختمان‌های بلند که ارتفاع آن‌ها بیش از 23 متر است، خودروهای آتشنشانی باید بتوانند از دیوارهای خارجی برای نردبان‌ها و تجهیزات بالا برنده استفاده کنند.

استانداردهای بین المللی و ملی

استانداردهای مختلفی در این زمینه وجود دارد اما معتبرترین آن‌ها NFPA (انجمن ملی حفاظت از آتش سوزی) است که شامل استانداردهایی مانند NFPA 1 و NFPA 1141 که مربوط به استاندارد طراحی زیر ساخت‌های حریق است، می‌باشد.

 

مقررات-دسترسی-و-استقرار-خودروهای-آتش-نشانی

مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان ایران نیز دارای قوانین و بندهایی به‌ویژه در مبحث سوم و بیست و سوم می‌باشد.

استاندارد نبودن دسترسی و  استقرار چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

  • طراحی نامناسب معابر در محیط‌های شهری قدیمی
  • نداشتن فضای مناسب در نزدیکی ساختمان‌های متراکم و پر جمعیت
  • عدم هماهنگی بین شهرداری و سازمان آتش نشانی در ساخت و سازهای شهری

راه حل رفع این مشکلات چیست؟

  • اصلاح و بازسازی معابر قدیمی
  • آموزش اصولی به معماران و مهندسین در زمینه استانداردهای دسترسی و استقرار
  • وضع و اصلاح قوانین سخت‌گیرانه برای اجرای الزامات ایمنی در ساختمان‌ها

جمع‌بندی

استاندارد دسترسی و استقرار خودروهای آتش نشانی نقش مهمی در مدیریت ایمنی شهری دارد. طبیعتا رعایت و به کارگیری این استانداردها و موارد علاوه بر کاهش زمان واکنش در شرایط اضطراری، باعث به حداقل رسیدن خسارات جانی و مالی نیز می‌شود.

آریا حریق پاسارگاد

این مطلب توسط گروه صنعتی آریا حریق پاسارگاد،‌ تهیه شده است. این مجموعه طراح و تولید کننده انواع خودروهای آتش نشانی سبک، سنگین و قطعات خودرو آتشنشانی می‌باشد. جهت سفارش ساخت، تعمیر و استفاده از سایر خدمات این مجموعه می‌توانید به وب‌سایت آریا حریق به آدرس Aryaharigh.com مراجعه فرمایید.

برچسب : خودرو , رپورتاژ , خودروی آتش نشانی , آریا حریق پاسارگاد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 31 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Aa : سلام دوستان ثبت نام شهریور خبری از شاستی شده یا خیر همچنان باید منتظر باشیم
شاهین جی : سلام دوستان پذیرش ۲۸ آذر کی فاکتور میشه کسي اطلاع داره تاچندم فاکتور شده
تارا : سلام چرا نظرات رو پاک کردن
انتظار : دوباره‌ تبدیل به GL فرستاده سایپا
فرشید : سلام.برای شما هم سود مشارکت حساب نکردن؟ برا من که فقط طبق مصوبه شورای رقابت افزایش قیمت رو برا باقیمانده پول حساب کردن و مبلغ 423 میلیون گرفتن
محمد cs55 : سلام دوستان از پذیرش ۱۳ بهمن کسی فاکتور شده ممنون میشم پاسخ بدید
Cs55 : پذیرش ۱ بهمن ۲ اردیبهشت فاکتور ۱۴ امروز پلاک شد
Bac x3 : دوستان x3 برای کسی جدیدا شاسی شده؟
تارا دستی : سلام، اقایون خانم ها، کسورات چیه تو میز مشتری انتهای فاکتور نوشته؟ شامل جریمه تاخیر و مصوبه شورای رقابت و غیره میشه. مثلا برای من کسورات زده ۹۰ میلیون تومان، یعنی این پولو به مشتری برمیگردونن یا چی؟ اگر کسی اطلاع درست داره کمک کنه. با تشکر
X3sefid : به من زنگ زدن فر ا برم برای تحویل🌹🥳
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : قابل توجه سورنهای دوگانه. مدل 100 لیتریش 11 لیتر گاز میگیره و در جاده با گاز 300 کیلومتر میره. ولی آپشنی نداره حتی کروز کنترل هم نداره
سورن دوگانه : سلام دوستان کسی دقیق میدونه فرق دوگانه 75 با 100 چیه؟ البته غیر از حجم مخزن. منظورم آپشن و کیفیت ساخت و ارزش خرید هست.
محمد 19مهر : مبارک باشه ایشالا بسلامتی و امیدوارم نقطه شروع انجام تعهد سایپا از شما باشه
اکبری : ایکس33دنده رو نمیدونید کی میشه
تحویل خرداد : شما تحویل کی‌هستید
قاسمی : دوستان خبری از مجوز ترخیص نیست.به خبرهای فیک بعضی از کاربرها توجه نکنید.هیچ خودرویی تا به امروز در سال 404 مجوز خروج براش صادر نشده.
Hamid : برای منم اومده ولی تو میز خدمت میزنی مینوسه اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد. ینی باید چیکار کنیم به چی تبدیل میکنن
مجتبی تیگو 7 : پاسخ به x33 cross cvt : داداش دستت درست خداییش درست گفتی من امروز زنگ زدم نمایندگی 11 ام مجوز خروجم صادر شده بود از گمرک
وانت : اینکه ی سریا میگن قیمت پایینتره تو بازار علتش اینه که خیلیا خبر ندارن از قیمت جدید. و اون پایین اومدن هم متاثر از مذاکرات بود وگرنه که قبل مذاکرات کلا قیمت بالای 410 بود....
هایما : آره منم تهرانم؛ بعد از ظهر رفته روی تحویل به نمایندگی میچرخه. کسی اگه تحویل گرفته بگه چقدر طول میکشه پروسش