آلوده شدن خودرو به ویروس

آلوده شدن خودرو به ویروس

اتفاق عجیبی که در صبحی برای بیش از صد راننده تکزاسی رخ داد باعث شد برخی از آنها فکر کنند که سرنوشت شومی برایشان رقم خورده یا حتی برخی از خرافی ترهایشان تصور جن زده شدن خودرو هایشان را در مخیله خود بپرورانند. در سال 2010 بیش از 100 مشتری مرکز فروشی به نام مرکز خودروی تکزاس (Texas Auto Center) در اقدام به روشن کردن خودرو های خود ناکام ماندند و این تنها برداشتن اتصالات باتری بود که می توانست خودرو ها را از آژیر کشیدن بی وقفه بازدارد. این اتفاق که در ابتدا یک مشکل فنی اتفاقی پنداشته شده بود در واقع نتیجه انتقام جویی یک کارمند سابق به وسیله هک سیستم ها بود. کارمند سابق و اخراجی «مرکز خودروی تکزاس»، عمر راموس لوپز، تصمیم گرفته بود با هک کردن سیستم شبکه ای ایموبلایزر خودروها از شرکت انتقام بگیرد و در نتیجه خودروی تمامی کسانی را که از پرداخت بدهی های خود سرباز زده بودند را غیر فعال ساخت. به علاوه این کار وی باعث ایجاد موجی از خشم بین مشتریان شرکت شد. وی که سرانجام دستگیر شد، توانست  برخی از نقطه ضعف های خودروهای جدید را که روز به روز بیشتر به کامپیوتر وابسته می شوند را آشکار سازد. اگرچه حملات لوپز توجهات زیادی را به خود جلب کرد، اما باید گفت حملات وی در مقایسه با نقاط ضعف گسترده ای که بعدها توسط اساتید دانشگاه کشف شد، حملات ضعیفی محسوب می شد. در واقع در سال 2010 طی تحقیقاتی که توسط محققین در دانشگاه های واشنگتن و کالیفرنیا واقع در سن دیگو صورت گرفت مشخص شد که آنها می توانند در رایانه خودرو ها نفوذ کنند و از طریق سیستم کنترل از راه دور خودروهاهم چیز - از ترمز گرفته تا دما و رادیو- را تحت کنترل بگیرند.

آلوده شدن خودرو به ویروس آلوده شدن خودرو به ویروس

محققین دانشگاه راتگرز و دانشگاه سوث کرولاینا نیز دریافتند که می توان به سیگنال های میزان بادی که چرخ ها به صورت بی سیم ارسال می کنند دست یافت و از این طریق هکر ها می توانند حرکت خودرو را زیر نظر بگیرند. با در نظر گرفتن این اتفاقات در می یابیم که چگونه هر روزه آسیب پذیری خودرو ها به ویروس ها و بد افزارهایی که هکر ها طراحی می کنند افزایش می یابد. هرچند که بر طبق اعلام محققین هکر ها هنوز افراد زیادی را هدف قرار نداده اند، اما این اطلاعات حساسیت هایی را بین رانندگان بر می انگیزد و البته این وقایع رو به رشد می باشند. دیمن پتراگلیا مدیر بخش اطلاعاتی-قضایی خدمات امنیتی در مرکز مشاوره چارتستون که در سابقه خود تربیت مامورین قضایی متخصص در جرایم رایانه را نیز دارد می گوید: اگر خودروی شما آلوده شده است تمامی اجزای متصل به رایانه خودروی شما نیز آلوده شده است. پس اگر رایانه خودروی شما شیشه ها و قفل ها را کنترل می کند آنگاه بد افزار رخنه کرده نیز می تواند شیشه ها و قفل ها را تحت سیطره ی خود درآورد. این مثال می تواند در مورد فرمان یا ترمز خودرو نیز صادق باشد.

 

 

ابزار های الکترونیکی بیشتر، به منزله  آسیب پذیری بیشتر

آلوده شدن خودرو به ویروس

تمامی مکانیک هایی که حرفه ی خود را 30 یا 40 سال قبل فراگرفته اند معترفند  که خودرو های امروزه هیچ شباهتی به آنچه آنها می شناختند ندارند. رایانه ها آنچنان این خودرو ها را فرا گرفته اند که تعمیر خودرو ها بیشتر به کار حرفه ای های رشته رایانه می ماند تا به کار مکانیک های همیشه روغنی! خودرو های نوین با اینکه شباهت چندانی با رایانه ها ندارند اما در جای جای آنها از رایانه کمک گرقته شده است.

آلوده شدن خودرو به ویروس

کامرون کمپ که از محققین شرکت ESET می باشد می گوید: خودروها به نسبت رایانه های خانگی از پردازنده های بسیار ساده تری بهره می گیرند که برای انجام وظایف خاصی مناسب می باشند. در واقع در اکثر خودرو های امروزی سیستم هایی تعبیه شده است که هرکدام از این سیستم ها جنبه ی خاصی از خودرو همچون بکارگیری کیسه هوا، کروز کنترل، سیستم ترمز ضد سرقت و یا صندلی های برقی را تحت اختیار خود می گیرد. در حالی که این سیستم ها ساختاری یکسان در مقایسه با رایانه های معمول دارند - بدین معنا که این سیستم ها دارای سخت افزار، نرم افزار، حافظه و پردازنده می باشند- اما از نظر پیچیدگی بیش از آن که شبیه یک لپ تاپ باشند شبیه تلفن های هوشمند هستند. رایانه های خودرو ها نسبت به هکر ها و ویروس ها آسیپ پذیری کمتری دارند زیرا که راههای دسترسی به آنها نسبت به رایانه های معمول کمتر می باشد.  به طور کلی وارد کردن یک ویروس مستلزم دسترسی فیزیکی به خودرو می باشد.

آلوده شدن خودرو به ویروس

رابرت هیل متخصص صنعت خودرو و از مدیران ارشد آموزش دانشگاه فنی یونیورسال می افزاید: در گذشته دسترسی به رایانه خودرو بدلیل انحصار دسترسی به آن به تجهیزات برنامه نویسی و عیب یابی شرکت سازنده، خیلی سخت بود. به بیان دیگر برای وارد کردن یک ویروس به خودرو نیاز به مکانیکی بود تا از طریق نرم افزار عیب یابی (دیاگ) ویروس را وارد رایانه خودرو کند. بر طبق نظر یکی دیگر از متخصصین شرکت ESET به نام آریه گرتسکی ساخت ویروس برای خودرو های متفاوت بسیار هزینه بر خواهد بود زیرا که در این صنعت از سخت افزار، نرم افزار و یا قوانین یکسانی برای رایانه ها استفاده نمی شود. «این عامل باعث سخت شدن ساخت ویروس  برای تعداد بالایی از خودروها می شود.» اما آسیب پذیری نسبت به هک و ویروس ها رو به افزایش است زیرا که خودروها به طور فزاینده ای در حال اتصال به شبکه های جهانی می باشند.

آلوده شدن خودرو به ویروس

کس مولین که متخصص و استراتژیست ICT در شرکت Bazic Blue می باشد می گوید: با افزایش خودرو هایی که به صفحات اینترنتی همچون Pandora و Facebook دسترسی دارند خودرو ها به مراکز ارتباطی دو طرفه ای اتصال می یابند که نتیجه  آن آسیب پذیری بیشتربرای آنها می باشد. همچنین با گسترش ابزار های سرگرمی و ارتباطی و قرار گیری درگاه های USB و MP3 راه های نفوذ بیشتری به خودرو ها باز می شود. ظهور ابزار های سرگرمی و ارتباطی هنوز به معضل بزرگی تبدیل نشده است. وی می افزاید: تا زمانی که سیستم چند رسانه ای خودرو از رایانه اصلی خودرو جدا بماند  بدترین اتفاق ممکن خراب شدن سیستم چند رسانه ای خودرو می باشد. البته به محض اتصال این دو جزء، دسترسی آزاد شده و دیری نخواهد پایید که هکری راهی برای نفوذ پیدا کند. این مشکل با افزایش ارتباطات بین خودرو ها به سرعت گسترش خواهد یافت. رابرت هیلز می گوید: تولید کنندگان برآنند تا راهی را برای تعامل در زمینه ایمنی، ترافیک و.. بین خودرو ها ایجاد کنند. بدیهی است که خودرو سازان اعلام می کنند که در حال تلاش برای پیشگیری از آلوده شدن خودرو ها توسط هکر ها می باشند اما هیچ آمار و اطلاعاتی از تلاش های آنها موجود نمی باشد.

آلوده شدن خودرو به ویروس

با تمام این احوال نظرات راجع به میزان خطر این موضوع متفاوت می باشند. آقای پتراگلیا از اعضای موسسه چارتستون معتقد است که اکنون زمان اقدام است زیرا که می توان اقدامات پیشگیرانه ای پیش از شیوع خطر رقم زد. با این وجود گرتسکی محقق ESET این موضوع را چندان نگران کننده ارزیابی نمی کند و می افزاید: ما هر روزه باید چه در زمینه استفاده از رایانه و چه خودرو نگران خطرات باشیم. قطعا خطر بالقوه ی سرایت یک ویروس رایانه به خودرو، من را از خریدن آن باز نخواهد داشت.



منبع

HowStuffWorks

برچسب : خودرو , ویورس , ECU , ابزار الکترونیکی , EST






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهینcvt402 : فکرکنم قرارنیست شاهینcvt واریزی مهر402 تکلیفشون مشخص بشه این چه وضعیته بابا8ماه تاخیردعوتنامه مگه میشه کسی هم نیست جواب بده هیچ چیز بعداز4بارحضوری رفتن واومدن معلوم نیبست تکلیفمون چیه بالاخره چه گناهی کردیم پول دادیم
حلما : این افزایش قیمت شامل همه میشه ؟ ما که پول پیش اولیه رو دادیم ؟
فاطمه محمدی : سلام من پارسال آذر597ملیون پول کامل برای شاهین جی پرداخت کردم داره یکسال میشه که تحویل ندادن من اگه پارسال همین پول طلا خریده بودم الان سه برابر شده بود خدا ازشون نگذره
شاهین پلاس اردیبهشت : سلام ماشین شما چی بوده .؟همسایه ما برج ۱ ماشین تحویل گرفت واریزی بهمن بود اما ۴۰ روز تاخیر داشت ۱۹ میلیون شده بود
امید شاهین : پلاک پلاک کنید
علی : هنوز واسه شهریور دعوتنامه صادر نشده نه تبدیل نه تکمیل وجه
تبدیل : دوستان من بیست روزه تبدیل زدم، به خاطر اینکه بعد از فاکتور شدن هزینه تأخیر شامل روزهای بعد از فاکتور شدن نمیشه دیگه مهم نیست واسه سایپا، الان بیست روزه خبری نیست، زنگ زدم میگن رفته واسه پلاک، و یک ماه تا 45 روز طول میکشه، من به شخصه اشتباه کردم تبدیل زدم، محض اصلاع دوستان گفتم پیام بزارم
مهراد : دیه والا دیده بودیم برا تحویل ماشین تاخیر کنن ندیده بودیم برا ارسال دعوتنامه هم تاخیر کنن واقعا حالم از سایپا بهم میخوره معلوم نیس چ میخوان کنن تو کل مراحل تاخیر دارن دوستان شهریوری برا شما پیام اومد یا هنوز ن من مهر هستم خسته شدم بخدا اینجوری پیش بره ماشینمون باید سال بعد تحویل بگیریم
شاهین جی ال مهر : سلام ما که از اول جی ال بودیم واقعا ضایع شدیم تمام جی ها وcvt وجی ال های قبل مهر را یا تبدیل زدن ویا فاکتور کردن وتمام بعد مهر را هم تبدیلی بارا جی به جی ال و جی ال ها هم به کوییک انگاری جی ال تحویل مهر یادشون رفته تو برزخ هستن نه بهشتی نه جهنمی خوب لا کردار نه پیام تکمیل میدی نه هیچ خب ی میدی که ببینیم چه به روزگارمان اومده
تارا اتومات سفید تحویل ۳۰ آبان : سلام وقت همگی بخیر تاراسفید تحویل ۳۰ آبان پیش فروش امروز فاکتور شدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : خدا لعنتت کنه
مهدی : دوستان الان تکمیل وجه کردم تحویل دیماه، نوشته قرارداد تکمیل وجه نمیباشد کی به روز میشه توی کاستومر؟ و اینکه تبدیل 60611 اومده بود زدم کلاس هم زدم 11، چی میشه این یکی میتونه پاسخ بده؟
ضرر : سلام با توجه به اینکه یک سری رفتن در سایپا و به نتیجه نرسیدند برای بنده خیلی ناراحت کننده است و احساس ترس به وجود اومده به خاطر اینکه تا الان خودمم شکایتم کردم به جایی نرسیدم مون سامانه ای که گفتن شکایت بزارید فکر می کنم موضوع خیلی حادتر از این حرفاست اگه نجنبیم پولمونو بردن شایدم الان بردن خبر نداریم، از دیشب. خواب ندارم دستم جایی بند نیست
151 : واقعا؟
نیما : 151 بدون لاینر فاکتور 22 مهر تحویل 7 آبان دیروز بردمش تشخیص رنگ گلگیر جلو استوک تعویض بود . ماشیناتونو تحویل گرفتید حتما تشخیص رنگ ببرید .
ساینا اس : هرچی گاوه کارشناس سایپا شده
مصطفی ا : سلام اقایان وقت بخیر هرکسی که تحویل حضوری زده و پیامک براش اومده اعلام کنید
ساینا اس : هر روز برو تو دست انداز خم شو دوزاری برداری شاید اتفاق خوشایندی برات افتاد . الکی استرس به بقیه نده برو رو دست انداز خم شو
ساینا اس : تو کلا مشکل داری برو همون آفریقا بومی بومی کنند دوست نداشتی نمیخریدی آخه تو ساینا خری
نگین : خیر خیلی از ابان ماهیا مونده حتی از مهر هم مونده