آلوده شدن خودرو به ویروس

آلوده شدن خودرو به ویروس

اتفاق عجیبی که در صبحی برای بیش از صد راننده تکزاسی رخ داد باعث شد برخی از آنها فکر کنند که سرنوشت شومی برایشان رقم خورده یا حتی برخی از خرافی ترهایشان تصور جن زده شدن خودرو هایشان را در مخیله خود بپرورانند. در سال 2010 بیش از 100 مشتری مرکز فروشی به نام مرکز خودروی تکزاس (Texas Auto Center) در اقدام به روشن کردن خودرو های خود ناکام ماندند و این تنها برداشتن اتصالات باتری بود که می توانست خودرو ها را از آژیر کشیدن بی وقفه بازدارد. این اتفاق که در ابتدا یک مشکل فنی اتفاقی پنداشته شده بود در واقع نتیجه انتقام جویی یک کارمند سابق به وسیله هک سیستم ها بود. کارمند سابق و اخراجی «مرکز خودروی تکزاس»، عمر راموس لوپز، تصمیم گرفته بود با هک کردن سیستم شبکه ای ایموبلایزر خودروها از شرکت انتقام بگیرد و در نتیجه خودروی تمامی کسانی را که از پرداخت بدهی های خود سرباز زده بودند را غیر فعال ساخت. به علاوه این کار وی باعث ایجاد موجی از خشم بین مشتریان شرکت شد. وی که سرانجام دستگیر شد، توانست  برخی از نقطه ضعف های خودروهای جدید را که روز به روز بیشتر به کامپیوتر وابسته می شوند را آشکار سازد. اگرچه حملات لوپز توجهات زیادی را به خود جلب کرد، اما باید گفت حملات وی در مقایسه با نقاط ضعف گسترده ای که بعدها توسط اساتید دانشگاه کشف شد، حملات ضعیفی محسوب می شد. در واقع در سال 2010 طی تحقیقاتی که توسط محققین در دانشگاه های واشنگتن و کالیفرنیا واقع در سن دیگو صورت گرفت مشخص شد که آنها می توانند در رایانه خودرو ها نفوذ کنند و از طریق سیستم کنترل از راه دور خودروهاهم چیز - از ترمز گرفته تا دما و رادیو- را تحت کنترل بگیرند.

آلوده شدن خودرو به ویروس آلوده شدن خودرو به ویروس

محققین دانشگاه راتگرز و دانشگاه سوث کرولاینا نیز دریافتند که می توان به سیگنال های میزان بادی که چرخ ها به صورت بی سیم ارسال می کنند دست یافت و از این طریق هکر ها می توانند حرکت خودرو را زیر نظر بگیرند. با در نظر گرفتن این اتفاقات در می یابیم که چگونه هر روزه آسیب پذیری خودرو ها به ویروس ها و بد افزارهایی که هکر ها طراحی می کنند افزایش می یابد. هرچند که بر طبق اعلام محققین هکر ها هنوز افراد زیادی را هدف قرار نداده اند، اما این اطلاعات حساسیت هایی را بین رانندگان بر می انگیزد و البته این وقایع رو به رشد می باشند. دیمن پتراگلیا مدیر بخش اطلاعاتی-قضایی خدمات امنیتی در مرکز مشاوره چارتستون که در سابقه خود تربیت مامورین قضایی متخصص در جرایم رایانه را نیز دارد می گوید: اگر خودروی شما آلوده شده است تمامی اجزای متصل به رایانه خودروی شما نیز آلوده شده است. پس اگر رایانه خودروی شما شیشه ها و قفل ها را کنترل می کند آنگاه بد افزار رخنه کرده نیز می تواند شیشه ها و قفل ها را تحت سیطره ی خود درآورد. این مثال می تواند در مورد فرمان یا ترمز خودرو نیز صادق باشد.

 

 

ابزار های الکترونیکی بیشتر، به منزله  آسیب پذیری بیشتر

آلوده شدن خودرو به ویروس

تمامی مکانیک هایی که حرفه ی خود را 30 یا 40 سال قبل فراگرفته اند معترفند  که خودرو های امروزه هیچ شباهتی به آنچه آنها می شناختند ندارند. رایانه ها آنچنان این خودرو ها را فرا گرفته اند که تعمیر خودرو ها بیشتر به کار حرفه ای های رشته رایانه می ماند تا به کار مکانیک های همیشه روغنی! خودرو های نوین با اینکه شباهت چندانی با رایانه ها ندارند اما در جای جای آنها از رایانه کمک گرقته شده است.

آلوده شدن خودرو به ویروس

کامرون کمپ که از محققین شرکت ESET می باشد می گوید: خودروها به نسبت رایانه های خانگی از پردازنده های بسیار ساده تری بهره می گیرند که برای انجام وظایف خاصی مناسب می باشند. در واقع در اکثر خودرو های امروزی سیستم هایی تعبیه شده است که هرکدام از این سیستم ها جنبه ی خاصی از خودرو همچون بکارگیری کیسه هوا، کروز کنترل، سیستم ترمز ضد سرقت و یا صندلی های برقی را تحت اختیار خود می گیرد. در حالی که این سیستم ها ساختاری یکسان در مقایسه با رایانه های معمول دارند - بدین معنا که این سیستم ها دارای سخت افزار، نرم افزار، حافظه و پردازنده می باشند- اما از نظر پیچیدگی بیش از آن که شبیه یک لپ تاپ باشند شبیه تلفن های هوشمند هستند. رایانه های خودرو ها نسبت به هکر ها و ویروس ها آسیپ پذیری کمتری دارند زیرا که راههای دسترسی به آنها نسبت به رایانه های معمول کمتر می باشد.  به طور کلی وارد کردن یک ویروس مستلزم دسترسی فیزیکی به خودرو می باشد.

آلوده شدن خودرو به ویروس

رابرت هیل متخصص صنعت خودرو و از مدیران ارشد آموزش دانشگاه فنی یونیورسال می افزاید: در گذشته دسترسی به رایانه خودرو بدلیل انحصار دسترسی به آن به تجهیزات برنامه نویسی و عیب یابی شرکت سازنده، خیلی سخت بود. به بیان دیگر برای وارد کردن یک ویروس به خودرو نیاز به مکانیکی بود تا از طریق نرم افزار عیب یابی (دیاگ) ویروس را وارد رایانه خودرو کند. بر طبق نظر یکی دیگر از متخصصین شرکت ESET به نام آریه گرتسکی ساخت ویروس برای خودرو های متفاوت بسیار هزینه بر خواهد بود زیرا که در این صنعت از سخت افزار، نرم افزار و یا قوانین یکسانی برای رایانه ها استفاده نمی شود. «این عامل باعث سخت شدن ساخت ویروس  برای تعداد بالایی از خودروها می شود.» اما آسیب پذیری نسبت به هک و ویروس ها رو به افزایش است زیرا که خودروها به طور فزاینده ای در حال اتصال به شبکه های جهانی می باشند.

آلوده شدن خودرو به ویروس

کس مولین که متخصص و استراتژیست ICT در شرکت Bazic Blue می باشد می گوید: با افزایش خودرو هایی که به صفحات اینترنتی همچون Pandora و Facebook دسترسی دارند خودرو ها به مراکز ارتباطی دو طرفه ای اتصال می یابند که نتیجه  آن آسیب پذیری بیشتربرای آنها می باشد. همچنین با گسترش ابزار های سرگرمی و ارتباطی و قرار گیری درگاه های USB و MP3 راه های نفوذ بیشتری به خودرو ها باز می شود. ظهور ابزار های سرگرمی و ارتباطی هنوز به معضل بزرگی تبدیل نشده است. وی می افزاید: تا زمانی که سیستم چند رسانه ای خودرو از رایانه اصلی خودرو جدا بماند  بدترین اتفاق ممکن خراب شدن سیستم چند رسانه ای خودرو می باشد. البته به محض اتصال این دو جزء، دسترسی آزاد شده و دیری نخواهد پایید که هکری راهی برای نفوذ پیدا کند. این مشکل با افزایش ارتباطات بین خودرو ها به سرعت گسترش خواهد یافت. رابرت هیلز می گوید: تولید کنندگان برآنند تا راهی را برای تعامل در زمینه ایمنی، ترافیک و.. بین خودرو ها ایجاد کنند. بدیهی است که خودرو سازان اعلام می کنند که در حال تلاش برای پیشگیری از آلوده شدن خودرو ها توسط هکر ها می باشند اما هیچ آمار و اطلاعاتی از تلاش های آنها موجود نمی باشد.

آلوده شدن خودرو به ویروس

با تمام این احوال نظرات راجع به میزان خطر این موضوع متفاوت می باشند. آقای پتراگلیا از اعضای موسسه چارتستون معتقد است که اکنون زمان اقدام است زیرا که می توان اقدامات پیشگیرانه ای پیش از شیوع خطر رقم زد. با این وجود گرتسکی محقق ESET این موضوع را چندان نگران کننده ارزیابی نمی کند و می افزاید: ما هر روزه باید چه در زمینه استفاده از رایانه و چه خودرو نگران خطرات باشیم. قطعا خطر بالقوه ی سرایت یک ویروس رایانه به خودرو، من را از خریدن آن باز نخواهد داشت.



منبع

HowStuffWorks

برچسب : خودرو , ویورس , ECU , ابزار الکترونیکی , EST






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G حواله : سلام دوستان فاکتورها با توجه به شهر و استان چند روزی با هم فرق میکنه .
رز زرد : سلام منم دقیقا شرایط شمارو دارم،دیروز برای دومین بار پیام تبدیل اومده،قبول نمیکنم این چند ماه هم روش...ببینیم آخر اردیبهشت چی میشه
A5 مرداد : ببخشید a5 فراهانی شما ثبت نام چه ماهی بودید؟ چه رنگی؟ من مشکی مرداد بودم هنوز شاسی نشده زنگ میزنم میکه تو همین ماه شاسی میشه اگر مثل همیشه دروغ نگن
مهدی پلاس : درودبرشما آقاسیاوش ممنون ازراهنماییت صبح رفتم هم واریز وجه وسخا رو انجام دادم واریزاولیه 13شهریور واریزدوم 14 اردیبهشت ماه
مشکیj7 ابو محمد : سلام کرمان موتور خیلی بی درو پیکره بی تعهده خیلی اذیت می‌کنه مردم رو اذیت می‌کنه ننگ بر کرمان موتور
محمد : من 5 شهریور و 16 اسفند بودم فردا تحویل میگیرم
حسین : سلام و عرض ادب مبارکه ایشالا. ببخشید شماره قرارداد شما چند بوده؟ منم ثبت نام ۱۸ آذر بودم تحویل اسفند ولی هنوز توی مرحله تکمیل وجه مونده؟؟
مصطفی : اگه سرامیک داری حذف کن
J7 آبان ماه : بله پیامک میاد
امیر اصفهان : واسه ما 4 روز بعد پیامک اداره پست اومد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد : سلام. به نظرم اگه از تجمع فیلم بگیرید یا اعتراضمونو توی اینستا با مدارکمون نشون بدیم نتیجه بده. چون داییم یه سال پیش ساینا تحویل گرفت ماشین الکی یهو خاموش میشد. هر چی میرفت نمایندگی کسی مشکلشو حل نمیکرد. آخرش رفت براشون داغ کرد وگفت از ماشین که نو هست و این مشکل رو داره فیلم میگیره و میزاره توی اینستا اونا هم ترسیدن وکارشناس از تهران اوردن و ماشینو درست کردن.
عباس : سلام دوستان دنا پلاس دستی 6 دنده رنگ سفید تا موعد تحویل چه ماهی فاکتور شده ؟ من 2 اردیبهشت تکمیل وجه کردم موعد تحویل 31 خرداد هستم هنوز فاکتور نشدم . بنظرتون تا کی طول میکشه ؟
مراد بیگ : سلام چرا دوگانه‌سوز ها جواب نمیدن بینم چه خبره
دنا آپ.تحویل 30اسفند مشکی سرامیک : چهار روز پس از درخواست کتبی لغو سرامیک امروز 14 اردیبهشت فاکتور شد.
مهسا 28بهمن : سلام داداش توحید اینا چرا فاکتورها ی یه روز میزن قبلاً هفت رو تو یه روز می فاکتور میردن
سورن جدید : سلام دوستان تحویل خرداد امروز کسی فاکتور شده؟
احمد : اگه از تجمع فیلم گرفته بشه یا توی اینستا اعتراض کنیم به نظرم جواب بده. چون داییم یه سال پیش یه ساینا تحویل گرفت ماشین الکی یهو خاموش میشد هرچی رفت نمایندگی کارشو درست راه نمینداختن .اخرش رفت سرو صدا کرد وتهدیدشون کرد که ازماشین که نو هست واین مشکل رو داره فیلم میزاره توی اینستا اونا هم ترسیدن وماشینو درست کردن.
دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند : من تحویلی 31 فروردین بودم منتها ایران خودرو چون 3ماه تحویل میداد و نسبت به اون 31 فروردین 2میلیون 100 جریمه تاخیر خورده آخه دلیلی نداره دروغ بگم بعضی ها واقعا شعور ندارند
محمد 19مهر : ما از دوستانی که دورن تو شهرستان هستن انتظاری نداریم واقعا سخته اومدنشون حرفمون واسه دوستانی که نزدیک هستن با ما همکاری کنن تشریف بیارن حداقل کاری کرده باشیم
اتومات : پاسخ به دنا 6دنده ما تشخیص رنگ بردیم خود نمایندگی هم گفت پیش میاد رنگ داشته باشن ببرین بهتره