بوستر ترمز

بوستر ترمز

اگر تا به حال کاپوت خودرویتان را بالا زده باشید، حتماً بوستر ترمز را دیده‌اید. بوستر ترمز یک محفظه گرد و سیاه است که پشت موتور و در سمت راننده قرار دارد. در گذشته که بیشتر خودروها ترمز کاسه‌ای داشتند، بوستر زیاد ضروری نبود و ترمز کاسه‌ای خودش به طور طبیعی، مقداری از  نیروی متوقف کننده مورد نیازش را تأمین می‌کرد. امروزه که بیشتر خودروها ترمز دیسکی دارند، حداقل در چرخ های جلو، وجود بوستر اجتناب‌ناپذیر است . بدون این ابزار، پای راننده‌ها حسابی خسته خواهد شد.

بوستر ترمز

بوستر ترمز از خلاء موجود در موتور استفاده می‌کند تا نیرویی که پای شما به سیلندر اصلی ترمز وارد می‌کند را چند برابر کند. در این مقاله، خواهیم دید درون آن محفظه سیاه رنگ چه چیزی قرار دارد که نیروی متوقف کننده تولید می‌کند.

 

بوستر خلاء

بوستر ترمز

بوستر خلاء یک محفظه فلزی است که داخل آن یک سوپاپ و یک دیافراگم وجود دارد. یک میله‌ از وسط محفظه می‌گذرد و پیستون سیلندر اصلی را به اتصال پدال وصل می‌کند. بخش مهم دیگری که در بوستر دیده می‌شود، سوپاپ چک نام دارد. می‌توانید در تصویر سوپاپ چک را ببینید که یک سوپاپ یک طرفه است و فقط به هوا اجازه می‌دهد از بوستر خلاء به بیرون مکیده شود. اگر موتور خاموش باشد، یا در محفظه خلاء، نشتی وجود داشته باشد، سوپاپ چک تضمین می‌کند که هوا وارد بوستر خلاء نخواهد شد.

بوستر ترمز

این امر اهمیت دارد چون بوستر خلاء باید بتواند در صورت خاموش شدن موتور، نیروی متوقف کننده کافی در اختیار راننده بگذارد تا بتواند ترمزهای متعدد بگیرد. اگر در بزرگراه بنزین تمام کنید، قطعاً دلتان نمی‌خواهد ترمز را هم از دست بدهید. در بخش بعد، خواهیم دید بوستر چگونه کار می‌کند. 

 

بوستر در عمل

بوستر ترمز

بوستر خلاء طراحی بسیار ساده و ظریفی دارد. این ابزار به یک منبع خلاء احتیاج دارد تا بتواند کار کند. در خودروهای بنزینی، موتور، خلاء مناسب برای بوستر را تأمین می‌کند. در واقع، اگر ظرفی را روی بخش معینی از موتور بگذارید، هوای آن به بیرون مکیده شده و تا حدودی خلاء ایجاد می‌شود. از آن جایی که موتورهای دیزل خلاء ایجاد نمی‌کنند، وسایل نقلیه دیزلی باید از یک پمپ خلاء جداگانه استفاده کنند. در خودروهایی که مجهز به بوستر خلاء هستند، پدال ترمز، میله‌ای که از وسط بوستر می‌گذرد و به سیلندر اصلی می‌رسد را می‌فشارد و پیستون، سیلندر اصلی را فعال می‌کند. موتور خلایی جزیی در دو طرف دیافراگمی که داخل بوستر خلاء قرار دارد، ایجاد می‌کند. وقتی پدال ترمز را می‌فشارید، میله یک سوپاپ را باز می‌کند، و ضمن آزاد کردن خلاء به هوا اجازه می‌دهد به یک طرف از دیافراگم وارد بشود. این امر فشار را در آن طرف از دیافراگم افزایش می‌دهد و کمک می‌کند به میله فشار بیشتری وارد بشود. میله هم به نوبه خودش به پیستون سیلندر اصلی فشار وارد می‌کند. وقتی پدال ترمز رها می‌شود، سوپاپ ضمن باز کردن مجدد سوپاپ خلاء، جریان هوا از خارج را قطع می‌کند. این کار دوباره در دو طرف دیافراگم، خلاء ایجاد می‌کند و به همه اجزاء اجازه می‌دهد سر جای خودشان برگردند.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , بوستر , کاسه ای , دیسکی , بادی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی ایگل : سلام دوست عزیز فعلا که کسی تحویل نگرفته ایگل من مهر 403ثبت نام کردم تحویل سیستمی بهمن اولش ولی متاسفانه الان چند روزه تازه پلاک شده تو تحویل مدارک مونده تغییریم نمیکنه کرمان موتور وقتی ثبت نام میکنی باید حوصلت زیاد باشه صبور باشی حداقل تا بیاد ماشینت چهار ماه از زمان تحویل سیستمی دیرتر میاد
Nazi : لطفا هر کی فاکتور شد بگه شماره درخواستشم بگه ب خدا ما خوشحال میشیم یه روزی نوبت ما هم میشه
رز زرد : سلام عزیزان...محض رضای خدا هر چی واقعیته بیان کنید،شایعه الکی درست نکنید واقعا سر در گم هستیم،نمیدونیم چکار کنیم،اینجا ۱۴ آذر میگه فاکتور شدم در حالیکه ۱۱ آذر هنوز فاکتور نشده...هرچی سرمون بیاد انگار حقمونه...هم نوعان به هم رحم نمی کنیم...اینجا یه سری بقیه رو گمراه کردن امتیازشون سوخت...به امید اینکه فروش فوری بیاد... کاش هرچی رو که واسه خودمون میخوایم برای دیگران هم میخواستیم خوب همونه که خدا قسمت کنه
۱۱ اذر : دوستان فقط یه راه وجود داره اونم تجمع جلوی این شرکت بی در و پیکر
۱۱ اذر : راهکار معلومه فقط تجمع درب این شرکت بی در و پیکر
X3sefid : تاریخ ثبت نامت کِی بوده؟
تارا دستی : حامد جان، تیتان، انشاالله برای شما و بقیه زودتر انجام بشه. پیگیر باشید نترسید، زنگ بزنید ایران خودرو ثبت شکایت کنید تا گیر و گورش برطرف شه بیوفته رو غلطک.
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا پیرمند : نه بابا!!!! جان من !!!! راست میگی!!!!وزغ
حسین ملکی : دوستان پراید وانت قیمت کارخانه شده 409میلیون و پراید وانت کفی دار414میلیون قیمت جدید کارخانه یاخدا
کامران : سلام وقت بخیر نقدی در یک مرحله پرداخت کردم
امیر : داداش امروز واست دعوتنامه اومده؟
رضا1260 : سلام من فروش فوری بودم ساینا و تکمیل وجه من 10 بهمن بود ولی هنوز خبری از فاکتور نیست، کسی اطلاع داره چه زمانی فاکتور میشه
تکمیل وجه 16 بهمن : سلام دوست عزیز امروز فاکتور شدید؟
یوسف : دوست عزیز اونهایی که گفتی گیر بکس اتومات هستش شش دنده دستی گیر بکس داخلی و دستی هستش مال نیرو محرکه قزوین اگه اشتباه نکنم DAE یه شرکت هستش تو چین
محسن 15 بهمن : سلام پیش فروش ساینا تکمیل وجه 15 بهمن فاکتور شدم
#عدم تعهد تحویل خودرو سایناs : کیبرد گوشیتو بزار رو زبان انگلیسی
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه