معایب حمل بار اضافی

معایب حمل بار اضافی

فرض کنید یک هفته کاری سخت را پشت سر گذاشته‌اید و آماده اید با خانواده یا دوستانتان به ماهیگیری بروید. خوشبختانه باک ماشین‌تان پر است، اسباب و اثاثیه را مرتب پشت ماشین چیده‌اید و به تدریج هم از حجم ترافیک کم می‌شود. ناگهان سر و کله یکی از دوستان‌ پیدا می‌شود و شروع  به بستن قایق شش متری‌اش پشت ماشین شما  می‌کند. به او می‌گویید که بستن چنین قایق سنگینی پشت ماشین کار درستی نیست، ولی چاره دیگری هم ندارید. پیش خودتان می‌گویید بار سنگینی نیست، راه دوری هم که نمی‌خواهیم برویم. اما این کار، کار درستی نیست.

معایب حمل بار اضافی

ظرفیت کل حمل بار خودرو (GVWR) که به آن ظرفیت یدک‌کشی هم می‌گویند، موضوع مهمی است. ظرفیت یدک‌کشی بستگی به وزن کل خودرو (GVW) دارد. وزن کل عبارت است از وزن یک خودرو که به طور کامل پر از بار یا مسافری باشد که برای حمل آن مقدار طراحی شده است. بارگیری اضافه تر از این مقدار، نه تنها به خودرو آسیب می‌رساند، بلکه زندگی خودتان و دیگران را هم به خطر می‌اندازد. مهمترین مسأله‌ای که پیش از ترک منزل باید از آن آگاه باشید، دانستن ظرفیت یدک‌کشی و وزن کل خودرو است. یدک‌کشی کار کمی نیست و اغلب یک هیولای واقعی می‌خواهد تا به درستی از عهده آن بر بیاید.

معایب حمل بار اضافی

علاوه بر این، خودروهای یدک‌کش باید شاسی، سیستم تعلیق، موتور، و محورهای قوی‌تر و محکم‌تری داشته باشند تا بتوانند بارهای سنگین را حمل کنند. شما از روی پلی که با لگوهای اسباب‌بازی ساخته شده است، رد نمی‌شوید؛ چون می‌ترسید نتواند وزن‌تان را تحمل بکند؛ به همین ترتیب هم نباید یک فورد رنجر مدل 1992 را مجبور کنید قایقی که وزن آن بیشتر از ظرفیت یدک‌کشی خودرو است را دنبال خودش بکشد. خب، به زبان ساده گفتیم که "تحت هیچ شرایطی بیشتر از ظرفیت یدک‌کشی یا GVWR ماشین‌تان به آن بار نزنید"! ولی اگر با این گفته قانع نمی‌شوید، ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید در صورت نادیده گرفتن این نکته چه عواقبی در انتظارتان است.

 

اضافه بار هم عمر ماشین را کوتاه می‌کند هم عمر خودتان را!

معایب حمل بار اضافی

صرف این که ماشین شما می‌تواند از عهده کشیدن وزن اضافی یک قایق، هر چند برای مسافتی کوتاه، بر بیاید، به معنای این نیست که این کار، کار درستی است. شاید مادربزرگ ناخوش احوال شما بتواند یک کوله‌پشتی سنگین را از این طرف اتاق به آن طرف ببرد، ولی آیا واقعاً از او خواهید خواست این کار را انجام بدهد؟ درست همان طور که رفت و آمد مکرر از این طرف به آن طرف اتاق، آن هم با یک کوله‌پشتی سنگین، می‌تواند به کمر مادربزرگ آسیب برساند یا حتی منجر به شکستگی استخوان هایش بشود، سفرهای مکرر به کوهستان با چهار چرخه‌تان هم، ممکن است عمر آن را کاهش بدهد. هر خودرویی برای تحمل مقدار معینی فشار طراحی شده است. روش ساخت آن ها هم نشان دهنده میزان ظرفیت‌شان است. کامیون های باربری که چندین تن بار به این سو و آن سوی کشور می‌برند، نسبت به خودروهای سواری دارای چرخ هایی بزرگتر، موتورها و ترمزهایی قوی‌تر و سیستم تعلیق قرص و محکم‌تری هستند. وقتی به ماشین‌تان بار اضافی می‌زنید، یعنی اضافه بر ظرفیت یدک‌کشی آن، چند اتفاق می‌افتد: ترمز ضعیف می‌شود، بار اضافی باعث ساییدگی تایرها می‌شود و کار اضافی کشیدن از موتور، باعث داغ شدن بیش از حد آن می‌گردد. این کار به موتور فشار می‌آورد و عمر گیربکس را کم می‌کند.

معایب حمل بار اضافی

هر چند ممکن است به سرعت نتایج اضافه بار زدن را نبینید، ولی فرسودگی تدریجی، در نهایت منجر به خرابی ماشین‌تان خواهد شد. شاید بهترین حالت ممکن، رفت و آمدهای مکرر به تعمیرگاه باشد، و بدترین حالت ممکن هم اسقاط و قراضه شدن ماشین. البته اگر خیلی روی اضافه بار زدن پافشاری کنید، ممکن است آن قدرها زنده نمانید تا اسقاط شدن ماشین‌تان را ببینید. علت آن این است که وزن اضافی روی خودرو، ترمز را به شدت ضعیف  و کنترل فرمان را از دست‌تان خارج می‌کند. بار اضافی باعث می‌شود ته ماشین بخوابد و چرخ های جلو بالا بیایند و همین امر باعث می‌شود اصطکاک آن ها با سطح جاده کم بشود. وقتی چرخ های جلو محکم به جاده نچسبند، به طور قطع تاثیر منفی آن بر روی ثبات و هندلینگ ماشین را مشاهده خواهید کرد. ترمزها هم که برای متوقف کردن میزان معینی وزن و بار طراحی شده‌اند، در مواقع اضطراری یا ماشین را دیر نگه می‌دارند یا اصلاً کار نمی‍‌کنند. پس به خودتان لطفی بکنید و این هفته به ماهیگیری نروید. ماشین و سلامتی‌تان به خاطر این کار، از شما سپاسگزاری خواهند کرد.  


منبع

HowStuffWorks

برچسب : یدک کشی , گیربکس , ترمز , شاسی , دیفرانسیل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد j7 : سلام مبارکتون باشه به سلامتی تهران تحویل گرفتید ممنون
سیدحسن : دوستان پارسال،291ملیون واریزکردم تحویل شهریوربوده پیام امده که شماشامل افزایش قیمت نمیشودالان به قیمت روزازم پول میگیرن؟؟ دارم دیوانه میشم
تارا سفیددستی : باسلام تاریخ تحویل 26 دی بود25/9فاتور شد 26/9پلاک شد
Ali : آخرین دفعه شنبه نهم مرداد ماه شاسی شد دیروز هم که هشتم مرداد گفتند شاسی شده معلوم نیست بر چه اساسی دارند پیامک میفرستند
999 : سلام کسی میدونه برای آذر و دی جی ال چه قدر باید پول بدید م این سری لطفا هر کی می دونه بگه متشکر
عباسی : مبارکتو باشه من تکمیل وجه20 اسنفند بودم تیر ماه تحویل گرفتم مبلغ دیرکرد رو 52 میلیون اعلام کردن ولی اخر سال واریز میشه
j7 تیر : سلام شما در مرحله دوم چقدر واریز کردی
j7 تیر : زمان ارسال دعوت نامه دی ماه
J4 اقساطی مرداد ماه سفید ۱۳۶۳ : سلام چرا j4 من شاسی نمی یاد. قرارداد ۱۱ مردا هست. اقساطی نود روزه و کگشماره فاکتور ۲۰۲۸۰۶ خیلی ها اینجا بل شرایط من گفتن شاسی شده.
J7تیر : با توجه به گران شدن خودرو فقط به نصف پرداختی دوم تعلق میگیره این گرانی؟یا اینکه به نصف پرداختی مرحله اول هم تعلق میگیره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام توضیح بیشتر بده پیش فروش دهه فجری
پانا : خب چشه؟!😅
جواب المیرا : 15 اذر ماشین تحویل گرفتم هیچیش نیومده
mosirankar : سلام شما دعتونامه تون هفته آخر آدر هستش
نازنین : آقا سجاد شهریوری ها را خبر دارید تا چندم هستند که مهر ماه شروع بشه
امیر : سلام 207 اتومات پانا تاریخ تکمیل وجه چندم آبان فاکتور شده ؟
کوییک جی : سلام پیش پرداخت شاهین جی ال جدیدا چقدر است کسی خبر داره
نازنین : آقا سجاد خواهش میکنم شما هم فاکتور شدید عکس بدارید
پیش فروش : سلام شما از فاکتور برگشتیها بودید ؟
مسلم : درود فاکتور های شهریور شروع شده به زودی به شما هم میرسه