ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)
ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes) ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

در ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes) به جای روغن از هوا جهت اعمال فشار روی چرخ ها استفاده می شود. در این نوع ترمزها، هوا توسط کمپرسور فشرده می شود. کمپرسور، هوا را به داخل مخزن ذخیره هوا پمپ می کند. گفتنی است، کمپرسور نیروی محرکه خود را از طریق تسمه، زنجیر، یا چرخ دنده از موتور خودرو می گیرد. دقت داشته باشید که حجم مشخصی از هوا را می توان در مخزن ذخیره کرد؛ اما چون کمپرسور به طور مستقیم به موتور متصل است، هر زمانی که موتور روشن باشد، کمپرسور نیز شروع به پمپ کردن هوا می کند. بدین منظور از یک کنترل کننده فشار هوا استفاده شده است تا هر وقت فشار هوا به حداکثر میزان خود رسید، کمپرسور را غیرفعال کند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

در کمپرسور هوا، از فیلتر برای تصفیه هوای ورودی به داخل مخزن استفاده شده است؛ زیرا هوایی که به داخل مخزن پمپ می شود، باید تمیز باشد. البته رطوبت هوا را نمی توان با فیلتر گرفت و هوا را خشک کرد. ازاین رو در برخی موارد دیده می شود که در مخزن هوا آب وجود دارد. وجود آب در مخزن، مشکلات زیادی را در سیستم ترمز پنوماتیک به وجود می آورد. این مشکل در فصل های سرد آسیب بیش تری به سیستم ترمز می زند. بدین صورت که وقتی آب در مخزن یخ می زند، عملکرد ترمز پنوماتیک کاهش می یابد. برای رفع این مشکل، دریچه ای در زیر مخزن تعبیه شده است که باید به طور منظم توسط راننده باز شود تا آب اضافی به طور کامل از داخل مخزن خارج شود. در برخی مخازن، دریچه های اتوماتیک وجود دارد که در فاصله های زمانی مشخص، باز می شوند و آب اضافی از داخل مخزن خارج می شود. خودروها به ویژه ماشین های سنگین بسته به نوع و عملکرد سیستم ترمز پنوماتیک شان از یک یا چند مخزن هوا استفاده می کنند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

البته در برخی موارد برای جدا کردن آب و رطوبت از هوا، از دستگاه خشک کننده نیز استفاده شده است. این دستگاه که بین مخزن و کمپرسور هوا نصب می شود، هوا را پیش از انتقال به مخزن دریافت می کند و از طریق سیستم گرمایش آن را گرم می کند تا خشک شود. سپس هوای خشک وارد مخزن می شود.

              ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

گاهی ممکن است به دلیل عملکرد نادرست سیستم کنترل کننده فشار هوا، هوای بیش  تری وارد مخزن شود و در نهایت مخزن را منفجر کند. ازاین  رو، یک سوپاپ اطمینان روی مخزن تعبیه شده است تا در چنین شرایطی از انفجار مخزن جلوگیری کند. نقش این سوپاپ در حقیقت این است که در مواقع اضطراری وقتی  که فشار هوای درون مخزن بیش از حد مجاز شده است، باز می  شود و هوای اضافی را تخلیه می  کند. پس از این  که فشار هوا به اندازه کافی کاهش یافت، سوپاپ بسته می  شود. دریچه سوپاپ اطمینان، در واقع توسط یک نگهدارنده توپی شکل که پشت آن یک فنر وجود دارد، باز و بسته می  شود. فنر با افزایش فشار هوا، فشرده و جمع می  شود. بدیهی است، با جمع شدن فنر، هوای اضافی خارج می  شود. پس از این  که هوای اضافی خارج شد، فشار وارد بر نیروی فنر نیز کاهش می  یابد و فنر باز شده و دریچه سوپاپ بسته می  شود.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

وقتی راننده پدال ترمز را فشار می  دهد، با باز شدن دریچه هوا، فشار هوا به طرف ترمزها هدایت می  شود و ترمز روی چرخ ها عمل می  کند. با رها شدن پدال ترمز، فشار هوای وارد بر ترمزها از دریچه دیگری خارج می  شود و ترمزها آزاد می  شوند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

وقتی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، هوا از مخزن به سمت ترمزها می رود و وارد اتاقک ترمز می شود. اتاقک هوا توسط یک دیافراگم به دو قسمت تقسیم شده است. فشار هوا باعث حرکت رو به جلوی دیافراگم می شود و پس از قطع شدن فشار هوا، دیافراگم توسط یک فنر به جای اول خود باز می گردد. با جلو رفتن دیافراگم، یک شفت به نام میله فشار که در تصویر زیر به رنگ قرمز نشان داده شده است، به سمت جلو حرکت می کند و قطعه نارنجی رنگ را به سمت به جلو حرکت می دهد.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

همان طورکه در شکل زیر می بینید، حرکت قطعه نارنجی رنگ باعث چرخیدن قطعه زرد رنگ به نام S می شود. با گردش این قطعه S شکل، لنت های بالا و پایین در داخل کاسه چرخ، به سمت بیرون فشار داده می شوند و ترمز عمل می کند که در نتیجه این عمل خودرو متوقف می شود.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)


منابع

wikipedia     productsearch

برچسب : ترمز , ضدقفل , کلاچ , موتور , سیلندر , پیستون , کشش , پایداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

21 نظر

حمید
4

خیلی خوب بود. فقط اگر می شه در مورد عملکرد سوپاپ چهار گوش ترمز سه راهی که روی دیفرانسیل عقب قرار می گیره هم اگر کسی مطلبی داره بزاره. و راه های تعمیرش
19:24  1396/07/05
گزارش
پاسخ دادن
دانش
3

چرا بعضی مواقع ترمز خودرو های سنگین عمل نمیکنه بخصوص در سرازیری ها
13:11  1394/12/26
گزارش
پاسخ دادن
11111
1

خوب دو دلیل داره :
1- اگه زیاد ترمز کنن لنتها داغ میشن و بشدت ترمز ضعیف میشه
2- پمپ ترمز ( اصطلاحا میگن پمپ زیرپا) گاهی وقتها بادو رد میکنه !!! که عملا ترمز از کار میفته
15:51  1394/12/26

گزارش
امیر شیراز
2

سیستم هیدرولیک یکی از بهترین سیستم های کشف شده هست.از نظر قدرت و ماکسیمم فشار فقط و فقط و فقط در سیستم هیدرولیک ایجاد میشه.
22:26  1393/09/04
گزارش
پاسخ دادن
داشمیث
6

سیستم هیدرولیک برای ماشینهای سواریه نه ماشینهای سنگین که طول آنها گاهی به هجده متر هم میرسد چطور میشه چندین متر لوله روغن رو براش طراحی کرد خیلی خطرناکه حسن
09:18  1392/11/04
گزارش
پاسخ دادن
وحید
2

به چند دلیل استفاده از ترمزهای هیدرولیک در خودروهای سنگین استفاده نمی شود 1 - هزینه بالا 2-پیچیدگی ساختمان 3- امنیت پایین 4-فشار پایین
23:26  1392/08/03
گزارش
پاسخ دادن
محسن
2

درود بر شما اسم این سیستم نیوماتیکه نه پنوماتیک ........ قصد توهین نداشتم .....
20:09  1392/07/24
گزارش
پاسخ دادن
ارمین
2

درسته مهندس
22:34  1392/07/24

گزارش
نیما
3

بازم مرسی. دارم پروژه کلاسی درس کارگاه ماشینم رو مینویسم که تا الان 7 تاش رو به این سایت میخوام مرجع بدم. خدا خیرتون بده. قبلش میخواستم برم کافی نت خداتومن پول بدم که برام پروژه انجام بدن.
15:53  1392/06/11
گزارش
پاسخ دادن
sadegh
5

لطفا درباره گیربکس پراید وهمچنین گیربکس اتومات نیز بگویید
21:15  1392/02/15
گزارش
پاسخ دادن
علی
1

با سلام.کی به سوال اقا مسعود جواب میدین.منتظرم
23:42  1392/01/04
گزارش
پاسخ دادن
امیر حسین
2

واقعا اموزنده بود ممنونم
22:59  1392/01/04
گزارش
پاسخ دادن
گویبان
1

منم همین سوال رو دارم چرا از هیدرولیک تو ماشین سنگینها استفاده نمیشه؟
11:58  1391/11/19
گزارش
پاسخ دادن
هومن
2

ایویکو (IVCO) یادش بخیر
16:47  1391/11/11
گزارش
پاسخ دادن
رضا
2

جالب بود ممنون
09:46  1391/11/11
گزارش
پاسخ دادن
محمد
1

عـــــــــــالی. منم سوال آقا مسعودو دارم
23:33  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
آرام
2

واقعاجالب و آزموزنده بود امیدارم این روند ادامه داشته باشه در ضمن من هم مثل مسعود این سوال برام پیش اومده که چرا داخل ماشینهای سنگین از سیستم استفاده میکنند مثلا چرا از سیستم ترمز هیدرولیک استفاده نمیکنند؟
16:44  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
آزاد
1

واقعا کامل توضیح دادید. جالب بود.
13:43  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
مسعود
9

چرا در ماشینهای سنگین از سیستم ترمز هیدرولیک استفاده نمیکنند ؟ مزایای ترمز پنوماتیک چیست ؟
13:38  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
ارمین
5

در خودرو های سنگین به دلیل پایین بودن سرعت هیدرولیک از ترمزهای پنوماتیکی استفاده میشود
22:32  1392/07/24

گزارش
Shayan
6

I do believe that you are unique in the world.
12:50  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
درسا : سایپا ، ایران خودرو تا ۶ تیر تعطیل شدن 😐😐
حسام : سلام من امروز تماس گرفتم گفت شاهین G تا ۳۱ فروردین فاکتور شده؟! راست و دروغش رو نمیدونم
شاهین G : سلام دوستان شاهین G تا چه تاریخی فاکتور شده کسی اطلاع داره ؟؟؟
محسن : رفقای تکمیل وجه اسفند،کسی هست هنوز فاکتورنشده باشه؟
علی : دراین چند روزه جنگی کسی خودرو تحویل گرفته
شاهین : کارخونه سایپا رو زدن هیچکسم کارنمیکنه پولامون رفت
X5 : سلام خبری نیست من نقدی ثبت نام کردم ماشین آماده وتمام مدارک آمده تهران تعطیل شده و تنها کار تحویل درب کارخانه
رسول : هیچی . من هفته ی پیش فاکتور شدم ولی هیچ خبری از پلاک شدن و تحویل نیست .
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان در شرایط وظیفه طرف قرارداد چی هست ؟ایا میشه امیدوار بود یا خیر ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام دوستان . خواهشا یکی توضیح بده اگه نتونیم دعوتنامه مرداد رو تکمیل وجه کنیم چه اتفاقی می افته ؟ خواهشا شما هم پیگیر بشین و زنگ بزنید ایرانخودرو که بهمون وقت بده تو این اوضاع وضع خرابه به سختی میشه پول جور کرد نمیدونیم چیکار کنیم خدایا شکرت
کیان و کارن : سلام برای من یه مبلغ 112 تومان جدید اومده زده عدم تکمیل وجه این چیه باز زدن کسی می دونه ؟؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید
123 : لطفا بفرمایید سود تاخیر از چه زمانی به بعد تعلق می‌گیرد
مجید : سلام دوستان من تحویل 31 ام فروردین بودم بعد از مدتی اسمس اسقاط برام اومد تا این لحضه فاکتور نشدم اکه کسی فاکتور شد لطفا به من خبر بده چکار کنم ممنون میشم راهنمای کنید
3 تیر : والا فعلن هیچی نشدیم الانم ایران خودرو میره تعطیلات تابستون فک نکنم با این وضعیت فاکتور بشیم
رانا : سلام املاک و اسکان ثبت نام کردی؟
مهدی : با سلام یک سوال منظور از بازبینی کیفیت خودرو چیه ؟چون ماشین ثبت نامی من یک خرداد فاکتور شد از تاریخ 5 خرداد تا قبل از تعطیلات یعنی 13 خرداد چند بار پیامک تحویل حضوری اومد خلاصه اینکه 17 خرداد داخل کاستومر حمل خودرو به نمایندگی تیک سبز خورد بعد از چند روز که ماشین نیومد زنگ زدم نمایندگی میگه ماشین ارسال نشده و بازبینی کیفیت خورده همه مدارکش هم اومده و بیمه ماشین هم از 18 خرداد شروع شده
مجید : سلام کسیاز فرسوده 31فروردین که اسمس اسقاط اومد فاکتور شده لطفا منو راهنمای کنید
سمندسورن 13اسفند : سلام سمندسورن پلاس مشکی متالیک وابنوس یعنی چه منظورکه سرامیک میکنن من که نفهمیدم میشه راهنمایی کنیدممنون میشم
پرکان آل موسی : اگه تاموعدمقررواریزنکنی بایدصبرکنی تادعوت نامه های منقضی دوباره بیادکه دوسه ماهی طول می کشه تابیادمن یه تاراتحویل خردادداشتم واریزنکردم تاهنوزنیومده