ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)
ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes) ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

در ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes) به جای روغن از هوا جهت اعمال فشار روی چرخ ها استفاده می شود. در این نوع ترمزها، هوا توسط کمپرسور فشرده می شود. کمپرسور، هوا را به داخل مخزن ذخیره هوا پمپ می کند. گفتنی است، کمپرسور نیروی محرکه خود را از طریق تسمه، زنجیر، یا چرخ دنده از موتور خودرو می گیرد. دقت داشته باشید که حجم مشخصی از هوا را می توان در مخزن ذخیره کرد؛ اما چون کمپرسور به طور مستقیم به موتور متصل است، هر زمانی که موتور روشن باشد، کمپرسور نیز شروع به پمپ کردن هوا می کند. بدین منظور از یک کنترل کننده فشار هوا استفاده شده است تا هر وقت فشار هوا به حداکثر میزان خود رسید، کمپرسور را غیرفعال کند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

در کمپرسور هوا، از فیلتر برای تصفیه هوای ورودی به داخل مخزن استفاده شده است؛ زیرا هوایی که به داخل مخزن پمپ می شود، باید تمیز باشد. البته رطوبت هوا را نمی توان با فیلتر گرفت و هوا را خشک کرد. ازاین رو در برخی موارد دیده می شود که در مخزن هوا آب وجود دارد. وجود آب در مخزن، مشکلات زیادی را در سیستم ترمز پنوماتیک به وجود می آورد. این مشکل در فصل های سرد آسیب بیش تری به سیستم ترمز می زند. بدین صورت که وقتی آب در مخزن یخ می زند، عملکرد ترمز پنوماتیک کاهش می یابد. برای رفع این مشکل، دریچه ای در زیر مخزن تعبیه شده است که باید به طور منظم توسط راننده باز شود تا آب اضافی به طور کامل از داخل مخزن خارج شود. در برخی مخازن، دریچه های اتوماتیک وجود دارد که در فاصله های زمانی مشخص، باز می شوند و آب اضافی از داخل مخزن خارج می شود. خودروها به ویژه ماشین های سنگین بسته به نوع و عملکرد سیستم ترمز پنوماتیک شان از یک یا چند مخزن هوا استفاده می کنند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

البته در برخی موارد برای جدا کردن آب و رطوبت از هوا، از دستگاه خشک کننده نیز استفاده شده است. این دستگاه که بین مخزن و کمپرسور هوا نصب می شود، هوا را پیش از انتقال به مخزن دریافت می کند و از طریق سیستم گرمایش آن را گرم می کند تا خشک شود. سپس هوای خشک وارد مخزن می شود.

              ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

گاهی ممکن است به دلیل عملکرد نادرست سیستم کنترل کننده فشار هوا، هوای بیش  تری وارد مخزن شود و در نهایت مخزن را منفجر کند. ازاین  رو، یک سوپاپ اطمینان روی مخزن تعبیه شده است تا در چنین شرایطی از انفجار مخزن جلوگیری کند. نقش این سوپاپ در حقیقت این است که در مواقع اضطراری وقتی  که فشار هوای درون مخزن بیش از حد مجاز شده است، باز می  شود و هوای اضافی را تخلیه می  کند. پس از این  که فشار هوا به اندازه کافی کاهش یافت، سوپاپ بسته می  شود. دریچه سوپاپ اطمینان، در واقع توسط یک نگهدارنده توپی شکل که پشت آن یک فنر وجود دارد، باز و بسته می  شود. فنر با افزایش فشار هوا، فشرده و جمع می  شود. بدیهی است، با جمع شدن فنر، هوای اضافی خارج می  شود. پس از این  که هوای اضافی خارج شد، فشار وارد بر نیروی فنر نیز کاهش می  یابد و فنر باز شده و دریچه سوپاپ بسته می  شود.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

وقتی راننده پدال ترمز را فشار می  دهد، با باز شدن دریچه هوا، فشار هوا به طرف ترمزها هدایت می  شود و ترمز روی چرخ ها عمل می  کند. با رها شدن پدال ترمز، فشار هوای وارد بر ترمزها از دریچه دیگری خارج می  شود و ترمزها آزاد می  شوند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

وقتی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، هوا از مخزن به سمت ترمزها می رود و وارد اتاقک ترمز می شود. اتاقک هوا توسط یک دیافراگم به دو قسمت تقسیم شده است. فشار هوا باعث حرکت رو به جلوی دیافراگم می شود و پس از قطع شدن فشار هوا، دیافراگم توسط یک فنر به جای اول خود باز می گردد. با جلو رفتن دیافراگم، یک شفت به نام میله فشار که در تصویر زیر به رنگ قرمز نشان داده شده است، به سمت جلو حرکت می کند و قطعه نارنجی رنگ را به سمت به جلو حرکت می دهد.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

همان طورکه در شکل زیر می بینید، حرکت قطعه نارنجی رنگ باعث چرخیدن قطعه زرد رنگ به نام S می شود. با گردش این قطعه S شکل، لنت های بالا و پایین در داخل کاسه چرخ، به سمت بیرون فشار داده می شوند و ترمز عمل می کند که در نتیجه این عمل خودرو متوقف می شود.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)


منابع

wikipedia     productsearch

برچسب : ترمز , ضدقفل , کلاچ , موتور , سیلندر , پیستون , کشش , پایداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

21 نظر

حمید
4

خیلی خوب بود. فقط اگر می شه در مورد عملکرد سوپاپ چهار گوش ترمز سه راهی که روی دیفرانسیل عقب قرار می گیره هم اگر کسی مطلبی داره بزاره. و راه های تعمیرش
19:24  1396/07/05
گزارش
پاسخ دادن
دانش
3

چرا بعضی مواقع ترمز خودرو های سنگین عمل نمیکنه بخصوص در سرازیری ها
13:11  1394/12/26
گزارش
پاسخ دادن
11111
1

خوب دو دلیل داره :
1- اگه زیاد ترمز کنن لنتها داغ میشن و بشدت ترمز ضعیف میشه
2- پمپ ترمز ( اصطلاحا میگن پمپ زیرپا) گاهی وقتها بادو رد میکنه !!! که عملا ترمز از کار میفته
15:51  1394/12/26

گزارش
امیر شیراز
2

سیستم هیدرولیک یکی از بهترین سیستم های کشف شده هست.از نظر قدرت و ماکسیمم فشار فقط و فقط و فقط در سیستم هیدرولیک ایجاد میشه.
22:26  1393/09/04
گزارش
پاسخ دادن
داشمیث
6

سیستم هیدرولیک برای ماشینهای سواریه نه ماشینهای سنگین که طول آنها گاهی به هجده متر هم میرسد چطور میشه چندین متر لوله روغن رو براش طراحی کرد خیلی خطرناکه حسن
09:18  1392/11/04
گزارش
پاسخ دادن
وحید
2

به چند دلیل استفاده از ترمزهای هیدرولیک در خودروهای سنگین استفاده نمی شود 1 - هزینه بالا 2-پیچیدگی ساختمان 3- امنیت پایین 4-فشار پایین
23:26  1392/08/03
گزارش
پاسخ دادن
محسن
2

درود بر شما اسم این سیستم نیوماتیکه نه پنوماتیک ........ قصد توهین نداشتم .....
20:09  1392/07/24
گزارش
پاسخ دادن
ارمین
2

درسته مهندس
22:34  1392/07/24

گزارش
نیما
3

بازم مرسی. دارم پروژه کلاسی درس کارگاه ماشینم رو مینویسم که تا الان 7 تاش رو به این سایت میخوام مرجع بدم. خدا خیرتون بده. قبلش میخواستم برم کافی نت خداتومن پول بدم که برام پروژه انجام بدن.
15:53  1392/06/11
گزارش
پاسخ دادن
sadegh
5

لطفا درباره گیربکس پراید وهمچنین گیربکس اتومات نیز بگویید
21:15  1392/02/15
گزارش
پاسخ دادن
علی
1

با سلام.کی به سوال اقا مسعود جواب میدین.منتظرم
23:42  1392/01/04
گزارش
پاسخ دادن
امیر حسین
2

واقعا اموزنده بود ممنونم
22:59  1392/01/04
گزارش
پاسخ دادن
گویبان
1

منم همین سوال رو دارم چرا از هیدرولیک تو ماشین سنگینها استفاده نمیشه؟
11:58  1391/11/19
گزارش
پاسخ دادن
هومن
2

ایویکو (IVCO) یادش بخیر
16:47  1391/11/11
گزارش
پاسخ دادن
رضا
2

جالب بود ممنون
09:46  1391/11/11
گزارش
پاسخ دادن
محمد
1

عـــــــــــالی. منم سوال آقا مسعودو دارم
23:33  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
آرام
2

واقعاجالب و آزموزنده بود امیدارم این روند ادامه داشته باشه در ضمن من هم مثل مسعود این سوال برام پیش اومده که چرا داخل ماشینهای سنگین از سیستم استفاده میکنند مثلا چرا از سیستم ترمز هیدرولیک استفاده نمیکنند؟
16:44  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
آزاد
1

واقعا کامل توضیح دادید. جالب بود.
13:43  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
مسعود
9

چرا در ماشینهای سنگین از سیستم ترمز هیدرولیک استفاده نمیکنند ؟ مزایای ترمز پنوماتیک چیست ؟
13:38  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
ارمین
5

در خودرو های سنگین به دلیل پایین بودن سرعت هیدرولیک از ترمزهای پنوماتیکی استفاده میشود
22:32  1392/07/24

گزارش
Shayan
6

I do believe that you are unique in the world.
12:50  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل : تحویل 90 روزه ثبت نام 21 ام تیر ماه. امروز برام پیامک شاسی اوند
اهورا : دقیقا منم پارسال آذر ماه 298 واریز کردم و سوم اردیبهشت هم باقی پول رو اما هیچ خبری نیست. یعنی روزی هزارتا نفرین به جون مسولین سایپا میفرستم. به خدا درمونده شدم نمیدونم چکار کنم. همونایی هم که تبدیل زدن هم پلاک نمیشن. این چه شرکت سایپا یی شد
شاهین ۶ تیر : دوستان وضعیت فاکتورشدگی ها همچنان ۳ اردیبهشت هست؟؟؟؟
V4 سفید : سلام من فروش فوق العاده دوره ششم تارا اتومات سفید برنده شدم 5 مرداد تکمیل وجه کردم تحویل 3 آبان بود پنجشنبه هشتم آبان فاکتور شد شنبه دهم پلاک شد امروز دوازدهم ساعت 8و 12دقیقه وارد نمایندگی شد، زنگ زدن و همون صبح رفتم تحویل گرفتم خودرو مشکلی نداشت کنسول وسط که در مدل های قبل مزاحم ترمز دستی بود، اصلاح شده، البته در فیلم معرفی تارا توربو این رو دیده بودم، انتظارش رو هم داشتم که روی این مدل هم از مدل اصلاح شده نصب کنن لاستیک ها کویر تایر بود، فاق کویر نرم تر هست که روی نرمی ماشین تاثیر داره نکته جالب برام این بود که من یه پلاک فک شده در سال 1400 داشتم که همون رو بهم دادن، البته تجدید چاپ شده بود و نو بود تنها نکته منفی همون پرتاب باد سیستم تهویه س، ضعیفه، انتظار داشتم تا الان دیگه حل شده باشه، اگه کسی تجربه ای راجع بهش داره ممنون میشم راهنمایی کنه در مورد دستگیره های لمسی و کیک سنسور هم نباید با عجله ازش استفاده کرد، اگه آروم و حدود یک ثانیه دستگیره رو لمس کنی خیلی دقیق و بی نقص عمل میکنه من که رانندگی باهاش برام لذت بخش بود انشاا.. همه به موقع تحویل بگیرید سوالی بود د ...
شاهین : بخاطر اینکه تولید روزانه شاهین الآن خیلی کمه
شاهین g : سلام کسی از آخرین فاکتور شاهین gخبر داره ؟ این سامانه سخا چیه کی باید اقدام کنیم لطفا راهنمایی کنید ممنون
سجاد : رها خانم ،رها کن این همه فاز منفی رو آبجی جان فدا سرت به فکر سلامتیت باش
نازنین : نه تمام واریزی ها باید از کارت صاحب ماشین باشد
جی زمستان : سلام،آیا می‌شود تکمیل وجه دوم یعنی حواله را با کارت شخص دیگر انجام داد؟؟
پناهی : ا سلام من واریز اولیه ام 17 آذر بود و تکمیل وجه 6 اردیبهشت شاهین جی امروز رفتم شرکت سایپا بعد کلی حرف زدن گفتن که اینور سال شاهین جی به هیچکس نمیدیم نداریم و مجبور شدم تبدیل بزنم به جی ال تو سیستم هم زد گفت 3000 نفر جلوتر از شمان برا جی دیگه تبدیل زدم خدا کنه زود بدن این هفت ماه هر روز اینجا سر میزدم پیامارو میخوندم به امید اینکه یه خبر خوبی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
طرح فرسوده اردیبهشت : خب چندم مرداد؟
ایوب تحویل مهر : همچنین شماها
نگین : ما از شیراز میایم از اصفهان رد میشیم
ایوب تحویل مهر : از زمانی که پلاک بشه یه هفته دیگه تو دستته
مهسا : از اصفهان کسی هست برای تجمع یکشنبه بیاد؟
نیسان دوگانه : ماشین من چراغ تحویل روشن شده امروز کی بیمه میشه وچند روز دیگه تحویل میدن لطفا راهنماییم کنید.
تبدیلی : تبدیلی دو گانه به تک. واریز اولیه 17 دی 1403 تکمیل وجه 3 شهریور 1404 تاریخ فاکتور 12 آبان 1404 شیراز امیدوارم به زودی ماشین شما هم فاکتور بشه موفق و پیروز باشید
دنا اتومات تیتانیومی : منم تیتانیومی تحویل مهرم که هنوز فاکتور نشدم . تو کاستومر زده دهه اول مهر در حال فاکتوره من که دهه سوم مهرم . کلا هر وقت دوست داشته باشن ماشینا رو میدن کلا حق با خریدار نیست
30 آبان : پلاک هم شدم رو حمل به نمایندگی 3 روز گیر کردم
ادیب : دوگانه مرداد