ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)
ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes) ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

در ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes) به جای روغن از هوا جهت اعمال فشار روی چرخ ها استفاده می شود. در این نوع ترمزها، هوا توسط کمپرسور فشرده می شود. کمپرسور، هوا را به داخل مخزن ذخیره هوا پمپ می کند. گفتنی است، کمپرسور نیروی محرکه خود را از طریق تسمه، زنجیر، یا چرخ دنده از موتور خودرو می گیرد. دقت داشته باشید که حجم مشخصی از هوا را می توان در مخزن ذخیره کرد؛ اما چون کمپرسور به طور مستقیم به موتور متصل است، هر زمانی که موتور روشن باشد، کمپرسور نیز شروع به پمپ کردن هوا می کند. بدین منظور از یک کنترل کننده فشار هوا استفاده شده است تا هر وقت فشار هوا به حداکثر میزان خود رسید، کمپرسور را غیرفعال کند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

در کمپرسور هوا، از فیلتر برای تصفیه هوای ورودی به داخل مخزن استفاده شده است؛ زیرا هوایی که به داخل مخزن پمپ می شود، باید تمیز باشد. البته رطوبت هوا را نمی توان با فیلتر گرفت و هوا را خشک کرد. ازاین رو در برخی موارد دیده می شود که در مخزن هوا آب وجود دارد. وجود آب در مخزن، مشکلات زیادی را در سیستم ترمز پنوماتیک به وجود می آورد. این مشکل در فصل های سرد آسیب بیش تری به سیستم ترمز می زند. بدین صورت که وقتی آب در مخزن یخ می زند، عملکرد ترمز پنوماتیک کاهش می یابد. برای رفع این مشکل، دریچه ای در زیر مخزن تعبیه شده است که باید به طور منظم توسط راننده باز شود تا آب اضافی به طور کامل از داخل مخزن خارج شود. در برخی مخازن، دریچه های اتوماتیک وجود دارد که در فاصله های زمانی مشخص، باز می شوند و آب اضافی از داخل مخزن خارج می شود. خودروها به ویژه ماشین های سنگین بسته به نوع و عملکرد سیستم ترمز پنوماتیک شان از یک یا چند مخزن هوا استفاده می کنند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

البته در برخی موارد برای جدا کردن آب و رطوبت از هوا، از دستگاه خشک کننده نیز استفاده شده است. این دستگاه که بین مخزن و کمپرسور هوا نصب می شود، هوا را پیش از انتقال به مخزن دریافت می کند و از طریق سیستم گرمایش آن را گرم می کند تا خشک شود. سپس هوای خشک وارد مخزن می شود.

              ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

گاهی ممکن است به دلیل عملکرد نادرست سیستم کنترل کننده فشار هوا، هوای بیش  تری وارد مخزن شود و در نهایت مخزن را منفجر کند. ازاین  رو، یک سوپاپ اطمینان روی مخزن تعبیه شده است تا در چنین شرایطی از انفجار مخزن جلوگیری کند. نقش این سوپاپ در حقیقت این است که در مواقع اضطراری وقتی  که فشار هوای درون مخزن بیش از حد مجاز شده است، باز می  شود و هوای اضافی را تخلیه می  کند. پس از این  که فشار هوا به اندازه کافی کاهش یافت، سوپاپ بسته می  شود. دریچه سوپاپ اطمینان، در واقع توسط یک نگهدارنده توپی شکل که پشت آن یک فنر وجود دارد، باز و بسته می  شود. فنر با افزایش فشار هوا، فشرده و جمع می  شود. بدیهی است، با جمع شدن فنر، هوای اضافی خارج می  شود. پس از این  که هوای اضافی خارج شد، فشار وارد بر نیروی فنر نیز کاهش می  یابد و فنر باز شده و دریچه سوپاپ بسته می  شود.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

وقتی راننده پدال ترمز را فشار می  دهد، با باز شدن دریچه هوا، فشار هوا به طرف ترمزها هدایت می  شود و ترمز روی چرخ ها عمل می  کند. با رها شدن پدال ترمز، فشار هوای وارد بر ترمزها از دریچه دیگری خارج می  شود و ترمزها آزاد می  شوند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

وقتی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، هوا از مخزن به سمت ترمزها می رود و وارد اتاقک ترمز می شود. اتاقک هوا توسط یک دیافراگم به دو قسمت تقسیم شده است. فشار هوا باعث حرکت رو به جلوی دیافراگم می شود و پس از قطع شدن فشار هوا، دیافراگم توسط یک فنر به جای اول خود باز می گردد. با جلو رفتن دیافراگم، یک شفت به نام میله فشار که در تصویر زیر به رنگ قرمز نشان داده شده است، به سمت جلو حرکت می کند و قطعه نارنجی رنگ را به سمت به جلو حرکت می دهد.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

همان طورکه در شکل زیر می بینید، حرکت قطعه نارنجی رنگ باعث چرخیدن قطعه زرد رنگ به نام S می شود. با گردش این قطعه S شکل، لنت های بالا و پایین در داخل کاسه چرخ، به سمت بیرون فشار داده می شوند و ترمز عمل می کند که در نتیجه این عمل خودرو متوقف می شود.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)


منابع

wikipedia     productsearch

برچسب : ترمز , ضدقفل , کلاچ , موتور , سیلندر , پیستون , کشش , پایداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

21 نظر

حمید
4

خیلی خوب بود. فقط اگر می شه در مورد عملکرد سوپاپ چهار گوش ترمز سه راهی که روی دیفرانسیل عقب قرار می گیره هم اگر کسی مطلبی داره بزاره. و راه های تعمیرش
19:24  1396/07/05
پاسخ دادن
دانش
3

چرا بعضی مواقع ترمز خودرو های سنگین عمل نمیکنه بخصوص در سرازیری ها
13:11  1394/12/26
پاسخ دادن
11111
1

خوب دو دلیل داره :
1- اگه زیاد ترمز کنن لنتها داغ میشن و بشدت ترمز ضعیف میشه
2- پمپ ترمز ( اصطلاحا میگن پمپ زیرپا) گاهی وقتها بادو رد میکنه !!! که عملا ترمز از کار میفته
15:51  1394/12/26

امیر شیراز
2

سیستم هیدرولیک یکی از بهترین سیستم های کشف شده هست.از نظر قدرت و ماکسیمم فشار فقط و فقط و فقط در سیستم هیدرولیک ایجاد میشه.
22:26  1393/09/04
پاسخ دادن
داشمیث
6

سیستم هیدرولیک برای ماشینهای سواریه نه ماشینهای سنگین که طول آنها گاهی به هجده متر هم میرسد چطور میشه چندین متر لوله روغن رو براش طراحی کرد خیلی خطرناکه حسن
09:18  1392/11/04
پاسخ دادن
وحید
2

به چند دلیل استفاده از ترمزهای هیدرولیک در خودروهای سنگین استفاده نمی شود 1 - هزینه بالا 2-پیچیدگی ساختمان 3- امنیت پایین 4-فشار پایین
23:26  1392/08/03
پاسخ دادن
محسن
2

درود بر شما اسم این سیستم نیوماتیکه نه پنوماتیک ........ قصد توهین نداشتم .....
20:09  1392/07/24
پاسخ دادن
ارمین
2

درسته مهندس
22:34  1392/07/24

نیما
3

بازم مرسی. دارم پروژه کلاسی درس کارگاه ماشینم رو مینویسم که تا الان 7 تاش رو به این سایت میخوام مرجع بدم. خدا خیرتون بده. قبلش میخواستم برم کافی نت خداتومن پول بدم که برام پروژه انجام بدن.
15:53  1392/06/11
پاسخ دادن
sadegh
5

لطفا درباره گیربکس پراید وهمچنین گیربکس اتومات نیز بگویید
21:15  1392/02/15
پاسخ دادن
علی
1

با سلام.کی به سوال اقا مسعود جواب میدین.منتظرم
23:42  1392/01/04
پاسخ دادن
امیر حسین
2

واقعا اموزنده بود ممنونم
22:59  1392/01/04
پاسخ دادن
گویبان
1

منم همین سوال رو دارم چرا از هیدرولیک تو ماشین سنگینها استفاده نمیشه؟
11:58  1391/11/19
پاسخ دادن
هومن
2

ایویکو (IVCO) یادش بخیر
16:47  1391/11/11
پاسخ دادن
رضا
2

جالب بود ممنون
09:46  1391/11/11
پاسخ دادن
محمد
1

عـــــــــــالی. منم سوال آقا مسعودو دارم
23:33  1391/11/10
پاسخ دادن
آرام
2

واقعاجالب و آزموزنده بود امیدارم این روند ادامه داشته باشه در ضمن من هم مثل مسعود این سوال برام پیش اومده که چرا داخل ماشینهای سنگین از سیستم استفاده میکنند مثلا چرا از سیستم ترمز هیدرولیک استفاده نمیکنند؟
16:44  1391/11/10
پاسخ دادن
آزاد
1

واقعا کامل توضیح دادید. جالب بود.
13:43  1391/11/10
پاسخ دادن
مسعود
9

چرا در ماشینهای سنگین از سیستم ترمز هیدرولیک استفاده نمیکنند ؟ مزایای ترمز پنوماتیک چیست ؟
13:38  1391/11/10
پاسخ دادن
ارمین
5

در خودرو های سنگین به دلیل پایین بودن سرعت هیدرولیک از ترمزهای پنوماتیکی استفاده میشود
22:32  1392/07/24

Shayan
6

I do believe that you are unique in the world.
12:50  1391/11/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 39 نظر
X33 Cross cvt 35 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میلاد : تارا تیتانیوم تحویل 30 بهمن 1403 بودم که 13 اردیبهشت تحویل گرفتم.
میلاد : از من نقره ای تیتانیوم طرح پیش فروش، تحویل 30 بهمن 1403 بود که 6 اردیبهشت فاکتور شد و 13 اردیبهشت تحویل گرفتم.
سعید.g : من۱۷اذرتکمیل وجه کردم۱۸م پذیرش شد ولی سخارو۳دی ثبت کردن وهنوزفاکتورنشده.هربارم زنگ میزنم به سایپا،میگن فعلا فقط تا۱۱اذر فاکتورشده باید صبرکنین نوبتتون بشه چون تولیدمون محدوده.
J7 رضا : سلام دوستان عزیز خودرو ما توی صف بارگیری هست یک هفته گذشته واقعا جای تعجب داره زنگ زدم میگیه اگر شهر شما ماشین به اندازه یک باربر نشده همچنان باید منتظر بمونی . حالمون گرفت . ولی آدم باید انصاف داشته باشه هر بار من زنگ زدم برخوردشان خوب بوده . انشالله ماشین دستم برسه بیمه اش تمام شده مجدد باید بیمه اش کنم . یا حق
تارا ۳۰اسفند : سلام دوستان تارا دستی تحویل ۳۰اسفند بوده طرح مادران ثبت نام کردم رفتم توسایت آخرين موعد در حال تحويل قراردادهاي دهه سوم اسفند سال 1403 در حال فاكتور مي باشد. این نوشته رو زده بود چقدر طول میکشه که فاکتور بشه شیراز هستم
شاهین جی : سلام من ۱۴ آذر پذیرش شدم سخام ۲۰ فروردین ثبت شده چیکار باید بکنم ؟
علی شاهین جی آذرماه : از اینجا درد و دل کردن و گلایه کردن و اینا مشکلی حل نمیشه . لطف کنید تو سامانه www.124.ir شکایت ثبت کنید 🙏🙏🙏🙏
علی شاهین جی آذرماه : ❌️❌️❌️❌️❌️❌️ دوستان لطف کنید داخل سامانه۱۲۴ وزارت صمت حداقل شکایت ثبت کنید . ما که هر بار برای تجمع جلوی شرکت درخواست کردیم از دوستان خیلیا نیومدن ، خیلیا گفتن راهشون دوره و ... ولی دیگه ثبت شکایت که کاری نداره بیشتر از ۲ دقیقه ام وقتتونو نمیگیره . لطف کنید خواهشا شکایت برای تاخیر ثبت کنید تا شاید تعداد شکایتا بره بالا پیگیری کنه وزارت صمت ❌️❌️❌️❌️❌️❌️
پری j4 مشکی : دوستان که تحویل گرفتن چه جوری دیر کرد دریافت کردید؟ لطفا راهنمایی کنید ممنون
محسن اسفند ماه : با تشکر از شرکت محترم ایران‌خودرو من خر ایران‌خودرو هستم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : نا امید نباش
حسین : برج 8 میلیون مجبورن جریمه میدن 🤣🤣🤣🤣
سجاد : سلام دوستان ببخشید اطلاع دارید دعوتنامه هایی که قبل از سال تکمیل وجه نشدن مجددا کی صادر میشن؟از کجا میتونم پیگیری کنم؟
حمید : شما طرح عادی هستین؟
اطلس 24مهر : سلام.مبارکتون باشه.ببخشیدتکمیل وجه 18مهربودبد؟
اطلس 8مهر : سلام دیروز عصر به لطف خدا فاکتور شد. انشالله قسمت همه بشه.
مراد بیگ : مگه سودش ازش کم نکردن که مرحله دوم 225 کمتر بگیرند این که تو قراداد ما نوشته سود 16 درصد
احمدی : خیلی عالی بوددستون درد نکنه
X33 Cross cvt : پاسخ به اف ایکس : دوست عزیز شما زنگ بزن نمایندگی با کد ملی برات چک کنه ببینه مجوزت صادر شده یا نه . ولی اف ایکس 100 تا مجوز صادر شده گویا تا تاریخ 17 فروردین صادر شده . انشالله منتظر باشید تا این 2000 تا مجوز صادر بشه امیدوارم تو این مجوزها همه خودروهاشون رو بگیرن
X33 Cross cvt : پاسخ به هادی آریزو : نخیر من امینی نیستم ما جلوی وزارت صمت بودیم نماینده هامون هم داخل بودن . مثل شما ننشسته بودیم خونه و فاز برمون داره و تز بدیم . پیگیری یعنی اینکه پاشی یکاری بکنی . یکشنبه هم رفتیم هم جلوی مدیران خودرو هم جلوی صمت 130 نفر اسم نوشته بودن کلا 30 نفر بودیم . 3 تا خانم اومده بودن واقعا دم اونا گرم خیلی مرد بودن... درخصوص مجوزها هم طی جلسه دیروز قرار شد فعلا 2000 تا مجوز صادر بشه که احتمالا تو همین روزا اعلام میشه و از طرف مدیران خودرو ثبت سفارش شده برای خروج . انشالله مابقی مجوزها هم صادر میشه و به محض اینکه مجوزی صادر بشه میذارم برای دوستان