سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control) با هدف کمک به رانندگان خودروهای شهری و مسابقه‌ای طراحی شد. از جمله خودروهایی که از این سیستم استفاده می‌کنند می‌توان به بی ام و سری M، برخی از محصولات گروه خودروسازی فولکس واگن مجهز به  سیستم انتقال قدرت مستقیم (برای مثال بوگاتی ویرونپورشه 911 (در حالت Sport++پورشه پانامرا توربو، برخی محصولات کمپانی جنرال موتورز، میتسوبیشی لنسر Evolution X MR/ MR Touring مجهز به گیربکس SST با کلاچ دوگانه در حالت S-Sport اشاره کرد. کمپانی نیسان نیز، اگرچه در مدل GT-R از سیستم Launch Control استفاده می‌کند، اما به دلیل آنکه برخی مشتریان استفاده از این سیستم را معادل غیر فعال کردن سیستم کنترل پایداری و در نتیجه بی اعتبار کردن گارانتی سیستم انتقال قدرت می‌دانند، خودروساز کره‌ای سیستم کنترل شروع حرکت را با نام دیگری معرفی کرده است. شایان ذکر است، در این خودرو شما می‌توانید با قرار دادن سیستم کنترل کشش در وضعیت R، از Launch Control استفاده کنید.

 

عملکرد سیستم کنترل شروع حرکت

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

سیستم Launch Control با استفاده از یک پدال گاز برقی و یک برنامه کامپیوتری کار می‌کند. این برنامه کامپیوتری با توجه به مشخصات موتور خودرو، میزان شتاب را کنترل می‌کند و بدین ترتیب، دور موتور با توجه به قدرت مجاز و به نرمی افزایش می‌یابد؛ این کار از هرزگردی چرخ ها، مشکلات موتور، کلاچ، و گیربکس جلوگیری می‌کند. در خودروهای مسابقه‌ای، به دلیل آنکه راننده در مدت زمان کوتاهی باید به شتاب مناسب برسد، و از طرفی دیگر، انتقال ناگهانی قدرت زیاد به گیربکس و چرخ ها ممکن است مشکل ساز شود و حتی رانندگان حرفه‌ای نیز، در برخی شرایط نمی‌توانند آن را مدیریت کنند، از سیستم کنترل شروع حرکت فقط در ابتدای مسابقه (هنگامی که خودروها در خط شروع بی حرکت ایستاده‌اند) استفاده می‌شود؛ در چنین شرایطی، پس از آنکه خودرو به سرعت مشخصی رسید، سیستم غیر فعال می‌شود.

 

تاریخچه

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

پیشرفت صنایع الکترونیکی در دهه 80 میلادی، زمینه ساز تولید و عرضه سیستم کنترل شروع حرکت شد. در سال 1985، کمپانی رنو با ذخیره اطلاعات خودروی مسابقه‌ای RE60 F1 بر روی یک دیسکت و بازیابی آنها در تعمیرگاه، اطلاعات جامع و کاملی در خصوص عملکرد خودرو حین مسابقه در اختیار مهندسان قرار داد. پس از مدتی، سیستم تله متری (دورسنجی) امکان برقراری تماس و ارسال اطلاعات بین تعمیرگاه و خودرو را از طریق امواج رادیویی فراهم کرد. با پیشرفت و توسعه تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در خودروها، مهندسان توانستند تنظیمات برخی پارامترها را حتی در حین مسابقه اصلاح کنند و بدین ترتیب، عملکرد خودرو را بهبود بخشند. خودروی Williams FW15C که سال 1993 در مسابقات فرمول 1 شرکت کرد، علاوه بر برخورداری از این سیستم، از امکانات دیگری همچون گیربکس نیمه اتوماتیک، ترمز ضد قفل، سیستم کنترل کشش، و سیستم تعلیق فعال برخوردار بود.

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

با این وجود، در سال 1994 فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی با این تصور که این تجهیزات، اهمیت مهارت های راننده را کاهش می‌دهد، استفاده از آنها را غیر قانونی اعلام کرد. دورسنجی دوسویه نیز، اگرچه در آن زمان ممنوع شد، اما پس از مدت کوتاهی دوباره آزاد شد؛ چرا که در صورت عدم استفاده از این سیستم، تجزیه و تحلیل عملکرد خودرو و راننده و یافتن کدهای محرمانه ناقض قوانین، کاری سخت و دشوار بود. استفاده از گیربکس اتوماتیک و سیستم کنترل شروع حرکت، از مسابقات گرند پری اسپانیا در سال 2001 آزاد شد، اما در سال 2004 و به منظور کاهش هزینه های تیم های شرکت کننده در مسابقات فرمول 1، استفاده از آنها مجددا غیر قانونی اعلام شد.


منبع

WikiPedia

برچسب : کنترل شروع حرکت , Launch Control , کنترل پایداری , کنترل کشش , گرند پری , فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین gl : اگه به قیمت طلا و دلار نگاه کنی کسانی که الان تکمیل وجه می‌کنند مبلغ کمتری پرداخت می‌کنند تا شمایی که خرداد تکمیل وجه کردی😁😁
علی : شما اگه زورتون به سایپا میرسه بپرسین. سایپا میخواه اول از شر شاهین جی ها خلاص بشه. خیالش که از طرف اونا راحت شد اگه چیزی موند میده به ما. اگه نموند باید کوییک بگیریم
X5 : سلام دوست عزیز خیلی ساده تشریف داری،میدونستی؟؟
شاهین پلاس : سلام ، چه تاریخی تکمیل وجه کردی؟
فریبا : منم هفته چهارم مهرم هنوز برام پیامی نیومده
x5 سفید فروردین : سلام. ثبت نام فروردین دو مرحله ای. تکمیل وجه 18 شهریور - هنوز شاسی نشده (مرحله تکمیل وجه زرده)!!!؟؟؟ کسی از ثبت نامهای فروردین تحویل گرفته؟ شاسی شده؟ آیا تا بهمن تحویل می دهند؟
سیاوش x5 : سلام دوستان از ثبت‌نامی اسفندx5 کسی تحویل گرفته؟ ممنون میشم اطلاع رسانی کنید
فریبا : جناب سایپا تکلیف ما هم روشن کن که از اول جی ال بودیم ، چرا فقط داره تبدیل میزنه ؟؟؟؟؟
میثم : سلام دوستان عزیز که هفته چهارم خرداد موعد تحویل خودروشان بوده،،هنوز تکمیل وجه نکردن و تبدیل نزدن لطفا اگه خبری چیزی بود مارو هم در جریان بذارید ممنونتان میشم
رامین : منم دقیقا عین شمام. ماشینو بعد دو سال فروختم. هر موقع زنگ میزنم میگن در لیست پرداختین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اکستند : زنگ بزنید صدا سیما. راجع به پلاک نشدن نیسان اکستند. این ماشین تحویل یک ماهه بوده و مشکل پلاک هم نداشته پس چرا پلاک نمیکنن. پیگیر باشین. وگرنه خبری از ماشین نیست.
علی 207پانا آذرماه : سلام اره دادش برامنم نوشته دهه سوم مرداد درحال فاکتوره
محمد تقی : سلام دوستان خسته شدیم چرا ماشینارو تحویل نمیدن
فرسوده اذر : سلام دوستان طرح فرسوده اگر کسی دسترسی دار چک ببین این دعوتنامه اذر ماه امه یا نه خدا لعنت کنه ایران خودرو
حسین : مبارکه انشالله هرچه سریعتر پلاک و تحویل بشه و با دل خوش استفاده کنید
Shahrivar s واقعی : سلام تاجی مبارکت باشه شمام کهsbrنداری زودم پلاک میشی...فقط شما اطلاعاتت زیاده به نظرت ماکه sbrداریم و استان غیر از تهرانیم... تحویل حضوری الان بزنیم پلاک میکنن؟ 16مهر تا الان پلاک نشدم🤔🤔🤔
پیش فروش : اقا کسی شماره کاشان رو داره بزاره
منتظر پلاک : فقط خدا. ریشه سایپا. بکنه که همه مردم را گرفتار کرده ده روزه ماشین من خروج خورده پس چرا نمی رسه نمایندگی
نیسان دوگانه : ده روزه ماشین خروج خورده ولی نمی رسه نمایندگی. اینها. علکی چراغ تحویل را روشن میکنن میگن ماشین حرکت کرده به والا. همشون دروغ میگن. بی پدرا
سرافراز : بچه من زیاد پیگیر نبودم الان نگاه کردم ماشبنم مرحله فاکتور هست تحویل 30دی، پیش فروش بعد فاکتور تا تحویل یکماه میشه؟