سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control) با هدف کمک به رانندگان خودروهای شهری و مسابقه‌ای طراحی شد. از جمله خودروهایی که از این سیستم استفاده می‌کنند می‌توان به بی ام و سری M، برخی از محصولات گروه خودروسازی فولکس واگن مجهز به  سیستم انتقال قدرت مستقیم (برای مثال بوگاتی ویرونپورشه 911 (در حالت Sport++پورشه پانامرا توربو، برخی محصولات کمپانی جنرال موتورز، میتسوبیشی لنسر Evolution X MR/ MR Touring مجهز به گیربکس SST با کلاچ دوگانه در حالت S-Sport اشاره کرد. کمپانی نیسان نیز، اگرچه در مدل GT-R از سیستم Launch Control استفاده می‌کند، اما به دلیل آنکه برخی مشتریان استفاده از این سیستم را معادل غیر فعال کردن سیستم کنترل پایداری و در نتیجه بی اعتبار کردن گارانتی سیستم انتقال قدرت می‌دانند، خودروساز کره‌ای سیستم کنترل شروع حرکت را با نام دیگری معرفی کرده است. شایان ذکر است، در این خودرو شما می‌توانید با قرار دادن سیستم کنترل کشش در وضعیت R، از Launch Control استفاده کنید.

 

عملکرد سیستم کنترل شروع حرکت

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

سیستم Launch Control با استفاده از یک پدال گاز برقی و یک برنامه کامپیوتری کار می‌کند. این برنامه کامپیوتری با توجه به مشخصات موتور خودرو، میزان شتاب را کنترل می‌کند و بدین ترتیب، دور موتور با توجه به قدرت مجاز و به نرمی افزایش می‌یابد؛ این کار از هرزگردی چرخ ها، مشکلات موتور، کلاچ، و گیربکس جلوگیری می‌کند. در خودروهای مسابقه‌ای، به دلیل آنکه راننده در مدت زمان کوتاهی باید به شتاب مناسب برسد، و از طرفی دیگر، انتقال ناگهانی قدرت زیاد به گیربکس و چرخ ها ممکن است مشکل ساز شود و حتی رانندگان حرفه‌ای نیز، در برخی شرایط نمی‌توانند آن را مدیریت کنند، از سیستم کنترل شروع حرکت فقط در ابتدای مسابقه (هنگامی که خودروها در خط شروع بی حرکت ایستاده‌اند) استفاده می‌شود؛ در چنین شرایطی، پس از آنکه خودرو به سرعت مشخصی رسید، سیستم غیر فعال می‌شود.

 

تاریخچه

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

پیشرفت صنایع الکترونیکی در دهه 80 میلادی، زمینه ساز تولید و عرضه سیستم کنترل شروع حرکت شد. در سال 1985، کمپانی رنو با ذخیره اطلاعات خودروی مسابقه‌ای RE60 F1 بر روی یک دیسکت و بازیابی آنها در تعمیرگاه، اطلاعات جامع و کاملی در خصوص عملکرد خودرو حین مسابقه در اختیار مهندسان قرار داد. پس از مدتی، سیستم تله متری (دورسنجی) امکان برقراری تماس و ارسال اطلاعات بین تعمیرگاه و خودرو را از طریق امواج رادیویی فراهم کرد. با پیشرفت و توسعه تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در خودروها، مهندسان توانستند تنظیمات برخی پارامترها را حتی در حین مسابقه اصلاح کنند و بدین ترتیب، عملکرد خودرو را بهبود بخشند. خودروی Williams FW15C که سال 1993 در مسابقات فرمول 1 شرکت کرد، علاوه بر برخورداری از این سیستم، از امکانات دیگری همچون گیربکس نیمه اتوماتیک، ترمز ضد قفل، سیستم کنترل کشش، و سیستم تعلیق فعال برخوردار بود.

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

با این وجود، در سال 1994 فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی با این تصور که این تجهیزات، اهمیت مهارت های راننده را کاهش می‌دهد، استفاده از آنها را غیر قانونی اعلام کرد. دورسنجی دوسویه نیز، اگرچه در آن زمان ممنوع شد، اما پس از مدت کوتاهی دوباره آزاد شد؛ چرا که در صورت عدم استفاده از این سیستم، تجزیه و تحلیل عملکرد خودرو و راننده و یافتن کدهای محرمانه ناقض قوانین، کاری سخت و دشوار بود. استفاده از گیربکس اتوماتیک و سیستم کنترل شروع حرکت، از مسابقات گرند پری اسپانیا در سال 2001 آزاد شد، اما در سال 2004 و به منظور کاهش هزینه های تیم های شرکت کننده در مسابقات فرمول 1، استفاده از آنها مجددا غیر قانونی اعلام شد.


منبع

WikiPedia

برچسب : کنترل شروع حرکت , Launch Control , کنترل پایداری , کنترل کشش , گرند پری , فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فرامرز مهر : آقا از این دیوسا خرید نکنید حداقل ۹ تا ۱۰ ماه باید صبر کنید
ابوالفضل : گوه ترین خودروساز خاورمیانه سایپا بیشرف ۶۰ روز تکمیل وجه کردم فاکتور نمیکنه تحویل حضوری کنم الان یک سال نیمه مردم رو داره به سر میگردونه هیچ مسئولی هم کاری نمیکنه به خدا مردم گناه دارن
منصف : من هم اول اردیبهشتم
وحید اطلس جی : ۲هفته پس از فاکتور شدن،حالا کی فاکتور کنن خدا میدونه،چون من ۱۵ روز تکمیل وجه کردم همونطور مونده تو حالت تخصیص خودرو و فاکتور نشده،کسی هم پاسخگو نیست!
محمد تاراv1p : سلام دوستان.صدوراسناد تیکش حتما باید بخوره بعد خوردو حمل شه؟؟
مهدی اطلس : پیش فروش تحویل بهار بودم،تکمیل وجه کردم،نوشته مرحله تخصیص خودرو،کی تحویل میدن ماشین رو؟
تارا پلاس مشکی : تارا وی ۱ پلاس مشکی تحویل ۱۹ خرداد هنوز فاکتور نشدم کسی فاکتور شده؟ خردادیایی ک فاکتور شدین بگین لطفا ماهم از سردرگمی دربیایم خسته شدیم
اتومات : مث اینکه همه فاکتور شدن شما تاریخ پذیرش تون کیه
وحید : آقایون خانمها، کیا تحویل اردیبهشت هستن، زیر این اعلام حضور کنن، با تاریخ تحویل ، مشخص بشه چند نفریم، من اول اردیبهشتم هنوز فاکتور نشدم
mach5 : دوستان ما ایجا در مورد تاریخ تحویل و پلاک و غیره که صحبت میکنیم فقط جهت اطلاع و اگاه سازی بقیه دوستان است - اون دوست محترمی که ناراحت شده اگر در خصوص اطلاعات خودرو و موتور میخاد اطلاعات کسب کنه بره بروشور ماشینو دانلود کنه -
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مردی : هنوز صبر کنید.من موعد بهارم هنوز پیامک نیومده
وحید : به دنا مونده به شانست، پیش فروش هستی یا فروش فوری؟
علی کوییک اتومات : کلا کسی بوده کوییک اتومات تازگیا تحویل گرفته باشه؟
احسان آریزو 6 پرو : سلام تحویل سیستمی من هم بیست تیر هست، هنوزم خبری نیست
207 اسفند مشهد : سید تا آخر تیر فاکتور میشی شایدم تا نیمش
یاور : داداش ردیف قراردادت چنده من تحویل پروندم 8اسفنده هنوز فاکتور نشده
پارس تابستان : سلام دوستان لطفا یکی جواب بده بهار همه پیامک اومده ما تابستان هستیم کی برامون پیام تبدیل میاد؟ خواهشا جواب بدید
آرمان : چرا سود تاخیر کم؟ تحویل فوری بودید یا پیش فروش؟ الان قاعدتا روزی باید حدود 700 بدن به شما واسه من حدود 48 روزشد 35 تومن تاخیر زدن
سورن دوگانه : 30اذر منتظر فاکتورشدن در این دو روز
مهیا : یا ارحم الراحمین خواهش میکنم جواب بدین من برام سخت برم تهران شما رفتین مشکلتون حل شداگه مطمئن باشم با رفتن تهران کارم درست میشه میرم لطفاً راهنماییم کنید