بررسی کامیون ولوو FE

بررسی کامیون ولوو FE

کامیون ولوو FE در سال 2009 با وزن کلی 18 تا 26 تن برای حمل و نقل محلی و منطقه ای طراحی شد. گفتنی است که برای این کامیون جهت انجام کارهایی همانند نصب یخچال، کارهای سبک ساختمانی، حمل بارهای حجیم و تانکر چندین مدل شاسی و موتور در نظر گرفته شده است. ولوو FE به دو صورت کشنده و کامیونت با مشخصات محوری 2×4، 2×6 و 4×6 در بازار موجود است؛ همچنین شما می‌توانید از چهار کابین موجود برای این کامیون با نام های low ، day، comfort و sleeper یکی را انتخاب کنید. از  جمله رقبای این کامیون می‌توان به مان TGL، داف LF و ایویکو  Eurocargoاشاره کرد.

 

طراحی بدنه

بررسی کامیون ولوو FE

این کامیون سوئدی برادر بزرگ تر تیپ FL است که تجهیزات مشترک زیادی با سایر همنوعان خود دارد؛ همچنین عدم استفاده از تجملات در FE بر زیبایی و دلنشین بودن فضای داخلی آن افزوده است. طراحی جلو پنجره این مدل نیز همانند سایر مدل‌های ولوو از نوارهای کرومی مورب تشکیل شده است. جالب است بدانید که کمپانی ولوو، برخلاف دو کمپانی مان و داف، با اضافه کردن اشکال عمودی به مجموعه چراغ های جلو بر زیبایی های این کامیون افزوده است. از دیگر خصوصیات این زیبای سوئدی می‌توان به استفاده از مواد با کیفیت در ساخت اجزای داخلی اشاره کرد؛ گفتنی است به لطف وجود پنل داشبورد کوچک و مناسب حتی می‌توان از بیرون هم متوجه این زیبایی شد. نکته دیگر وجود پنجره های بزرگ جلو و جانبی است که به دید بهتر راننده نسبت به اطراف کامیون کمک شایانی می‌کنند. شایان ذکر است که طراحی دریچه های هوا، بادشکن های جانبی و سقفی، و قالپاق ها به گونه ای است که با کاهش مقاومت هوا به بهبود شرایط آیرودینامیک کامیون و در نتیجه افزایش کارایی و کاهش مصرف سوخت آن کمک می‌کنند.

 

طراحی داخلی

بررسی کامیون ولوو FE

استفاده از اشکال مختلف هندسی و با کیفیت در طراحی داخلی این کامیون از جمله خصوصیات برتر کمپانی ولوو محسوب می‌شود که می‌تواند این کمپانی را در زمره رقیبان مرسدس بنز قرار دهد. تمامی کابین های ارائه شده برای این کامیون، راحت و جادار هستند و با ارائه فضای مناسب، رانندگی را در شرایط مختلف آسان می‌سازند. اکثر دکمه های کنترلی، روی داشبورد و برای دسترسی راحت‌تر راننده در سمت راست آن قرار گرفته اند؛ همچنین، دکمه های کروز کنترل، سیستم پخش و مسیریاب ماهواره ای روی غربیلک فرمان تعبیه شده اند. علاوه بر آن، می‌توانید صندلی خود را در وضعیت دلخواه قرار دهید. ولوو FE با امکان انتخاب چهار صندلی راننده و پنج صندلی سرنشین، ارائه می‌شود، همچنین خریدار می‌تواند در صورت تمایل یک صندلی اضافی برای شاگرد به صورت سفارشی انتخاب کند. شایان ذکر است، بدون توجه به مدل انتخابی، تمامی صندلی ها از راحتی کافی برخوردارند و حتی اگر تمام روز را پشت فرمان نشسته باشید، روی آن احساس خستگی نمی‌کنید. کابین Sleeper مجهز به تخت خواب ثابت با ابعاد 200×78×13.5 سانتی‌متر و کابین Comfort مجهز به تخت ثابت یا دو تکه با ابعاد 200×58×13.5 و 200×78×9 سانتی متر است. همانند اکثر کامیون های امروزی، FE نیز، مجهز به محفظه های نگهداری وسایل با اندازه های مختلف است که همین امر، زندگی پشت فرمان را راحت تر می‌کند؛ جالب است بدانید که در کابین comfort امکان سفارش یک یخچال 28 لیتری نیز، وجود دارد. برای افزایش کارآمدی کابین این کامیون، در بالای جلوپنجره قفسه ای با سه قسمت جهت قرار دادن وسایل الکترونیکی تعبیه شده است.

 

قدرت و عملکرد موتور

بررسی کامیون ولوو FE

موتور این خودروی سنگین یکی از بهترین پیشرانه های موجود در بازار است و حتی خودروساز اسکاندیناویایی آن را به کامیون های قدرتمندی همانند FL 16 که وظیفه حمل بار در مسیرهای طولانی را دارند، پیشنهاد می‌کنند. ولوو FE مجهز به موتور D7F با حجم 7.2 لیتر است که با چهار قدرت مختلف (240، 260، 300 و 340 اسب بخار) موجود است. واکنش موتور نسبت به فشردن پدال گاز سریع است و به سرعت به شتاب مناسب دست پیدا می‌کند و به همین دلیل، از توان کشش بالایی در مسیرهای شیب دار برخوردار است. گشتاور آن نیز، نسبتا مناسب است و در دور موتور پایین به حداکثر نیروی گشتاور دست پیدا می‌کند (1,300 نیوتن متر گشتاور با قدرت 340 اسب بخار). شایان ذکر است، موتور D7F ولوو به منظور مطابقت با استانداردهای یورو 5، از سیستم Selective Catalytic Reduction که به اختصار SCR نامیده می‌شود، استفاده می‌کند؛ در این سیستم ترکیب اوره و آب که با نام AdBlue شناخته می‌شود، به مواد خروجی اگزوز، تزریق و اکسید نیتروژن را به نیتروژن سالم و بخار آب تبدیل می‌کند. مخزن AdBlue در کنار باک سوختگیری با گنجایش 70 لیتر قرار دارد. موتور این کامیون با گیربکس های دستی 6 یا 9 سرعته جفت شده است که در مقایسه با همکلاسان خود، از عملکرد بهتر و تعویض دنده هایی نرم تر و دقیق تر برخوردار است؛ مسلما وجود دسته دنده بدون لرزش که دارای طول کوتاهتری است و الگوهای حک شده روی آن به راحتی قابل یادگیری هستند، لذت بیشتری برای راننده به ارمغان می‌آورند. کمپانی سازنده، امکان سفارش گیربکس شش سرعته اتوماتیک را نیز، برای این کامیون پر قدرت فراهم کرده است.

 

تجربه رانندگی

بررسی کامیون ولوو FE

ولوو FE با وجود فنرهای شمشی استاندارد از نوع پارابولیک، در عبور از برخی موانع جاده ای ناموفق عمل می‌کند و ضربه ها را به کابین منتقل می‌کند. وجود سیستم تعلیق قابل تنظیم برقی ECS بر روی این کامیون که جزو تجهیزات سفارشی آن محسوب می‌شود، با فراهم آوردن راحتی بیشتر، امکان حمل کالاهای شکننده را نیز، در اختیار راننده قرار می‌دهد. این سیستم به صورت اتوماتیک خود را تطبیق می‌دهد و حتی اگر توزیع بار به صورت نامتعادل انجام شده باشد، باز هم ارتفاع کامیون را ثابت نگه می‌دارد. ولوو FE مجهز به سیستم ترمز دیسکی برقی (EBSکنترل در سربالایی و سراشیبی، ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم کنترل پایداری (ESP) است. همچنین این کامیون مجهز به ترمز موتور است و در مدل های مجهز به گیربکس اتوماتیک، ترمز بازدارنده یکپارچه وجود دارد. فرمان پذیری بسیار عالی و عملکرد قابل پیش بینی و نرم، از دیگر خصوصیات این زیبای سوئدی محسوب می‌شود.

 

نظر نهایی

بررسی کامیون ولوو FE

کامیون های ولوو در بازار از شهرت بسیار خوبی برخوردارند و FE نیز، از این قاعده مستثنی نیست. استفاده از شاسی های بزرگ، کابین جادار و موتور پرقدرت حس اطمینان را از نظر کیفیت ساخت در خریدار ایجاد می‌کند. راحتی داخل کابین و هندلینگ مناسب آن با همکلاسانش برابری می‌کند. از نظر شهرت کمپانی مرسدس تنها رقیب ولوو محسوب می‌شود و کامیون های اسکاندیناوی نیز، به عنوان ایمن ترین کامیون در کلاس خود محسوب می‌شوند.


منبع

Topspeed

   

 

 

برچسب : ولوو FE , ولوو , ایویکو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

اسامه
0

اقا سعید چون ماشین بنز ایراد جزعی داره به وچشم نمیاد. وچون ماشین بنز تو ایران وارد نمی شه مردم میرن ماشین fh می خرن
فقط بنز
23:07  1393/05/28
گزارش
پاسخ دادن
سعید
1

والا ما که تا دیدیم تو مطالب مربوط به ولوو شما اومدی و ایرادهای الکی از این ولوو میگیری
خب اگه شما زیاد متخصصی برو از ایرادهای بنز یا ایوکو یا مثلا مان هم حرف باز کن چرا گیر دادی به ولوو
چون پرفروشترین و پرطرفدارترین تو ایرانه؟
باشه حرف شما و تذکر شما اینجا درست و من فقط یه کنایه بود که زدم.
00:22  1393/04/26
گزارش
پاسخ دادن
سعید
0

حتما میخوایی بگی که ولوو بخاطر حجم بالای موتورش این قدرتو بدست آورده!
17:07  1393/04/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: مهدی قلی زاده
0

این حرفا یعنی چی؟! آقای محترم اگه جنابعالی روز اول این مقاله رو مشاهده میکردی، حجم موتور به اشتباه 2.5 لیتر ثبت شده بود، بنده این اشتباه رو متذکر شدم، و پرسنل محترم 1car نیز لطف کردن اون رو تصحیح کردن. حالا این حرف تو چه معنایی داره؟! شما با اینکه 2.5 لیتر به 7.2 تصحیح شده مشکلی داری؟! اصلا من حرفی درباره اینکه این حجم زیاده یا کمه زدم؟!
برو آقا، من اینجام برای بحث علمی و تخصصی، نه برای این حرفای الکی شما.
خوش باشی...
17:37  1393/04/24

گزارش
کاربر: مهدی قلی زاده
7

با سلام و خسته نباشید خدمت پرسنل محترم 1car . از توجه شما به بحث شیرین خودروهای سنگین، کمال تشکر رو دارم.
مقاله بسیار خوب و کاملی بود، اما وظیفه خودم دونستم یک نکته رو متذکر بشم، موتورهای ولوو مانند موتورهای خیلی از کارخانه های دیگه، در نام خود گنجایش موتور را به همراه دارند، مثل این کامیون که از موتور D7F استفاده میکنه، اون عدد 7 گنجایش موتور رو مشخص میکنه، که میشه 7 لیتر، البته دقیق اون 7.2 لیتر هست. در سایت منبع نیز به همین صورت هست. اما خب در این مقاله گنجایش موتور این کامیون، 2.5 لیتر ثبت شده! که فکر میکنم نیاز به تصحیح داشته باشه. لطفا بررسی بفرمایید.
از زحمات شما صمیمانه سپاسگذارم.
19:02  1393/04/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Aminj7 : اره دیگه باید یری 10+ پلیس
محمد : کلا 300امسال فاکتور کردن پارسال هم 300 این چیزی که دیروز به ما گفتن .البته امارشون باهم نمی‌خوند.اول گفتن شاهین جی روزی دوتا فاکتور میشه .بعد رییس بازاریابی .گفت روزی 13شاهین پلاس 40شاهین جی اتومات 30 .
حسن شاهبازی : با سلام آیا کسی از دوستان پیرو فراخوان هفته گذشته برای تجمع جلوی مدیریت فروش سایپا در روزشنبه 11 مرداد حضور یافت؟
شاهین اتومات cvt اسفند : مدت زمان فاکتورهای cvt داره بیشتر از 5 ماه میشه. 5 ماه رو رد کرد🤦‍♂️بزرگترین اشتباه ثبت نام در سایپا بود
بیژن : تحویل سیستمی چه روزی بود ؟
شاهینg : کل فروش فوق العاده ۳هزار تا معوقه هست با شماره پذیرش که نیست داداش
X5 : دیروز ۴۰درصد کارکنانش اخراج کرد جلسه گذاشتن مثل ایران خودرو گفتن قیمت دستوری قبول نداریم اینا کلابردارن همصون
داریوش : اصلا طرفدار نداره چاره ای نداریم از قدیم گفتن کشک خاله مونه بخوریم هم پامونه نخوریم هم پامونه شما اگه جایی سراغ داری بگو ما هم بریم یه دونه بگیریم سوار بشیم
علی واریزی 26اسفند : خدا ازتون نگذره خدا لعنتتون کنه،روزی صد بار چک میکنم تحویل سی روزه اینطوری؟؟الان 5ماه داره میگذره امروز زنگ زدم میگه اخرین فاکتور برای 25اسفند چند ماه دیگه باید منتظر باشیم تا 26اسفند ها هم فاکتور بشن خدا لعنت کنه تمام مدیران سایپا که انقدر مردم سرکار میزارن همه مون گرفتاریم
محمد : باسلام اون بنده خدایی که شماره پذیرش 12059390تقریبا 2400نفر جلوتر از شما هستن باید اونا فاکتور بشه تا نوبت شما بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییگ : راست میگه من 27 اردیبهشت بودم فاکتور شدم
جمشیدی : سلام دوستان کسانی واریز وجه اردیبهشت و تاریخ تحویل 31 تیر ماه بوده اند اما هنوز فاکتور نشده اند علامت مثب رو بزنند ممنون
حسین : سلام شما کلا چقدر واریز کردین؟
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : یعنی چی من که صبح تبدیل زدم تایید شد مگه میشه تکمیل بشع؟
علی : دوم
مش متالی : اومده
کوییک rs : 12275344 از هر سیستمی میخوای چک کن فاکتور شده پذیرش 29 اردیبهشت rs
هومن پانا 31تیر : سلام دوستان طی تجربه چنده ماه و جهت اطلاع # رنگ سفید واریز 23بهمن ماه 1403 پرداخت دعوت نامه 17 اردیبهشت ماه 1404ردیف قرار داد 152912 تبدیل واریز ی 1404/5/8فاکتور 1404/5/9فردا صبح هم میرم برای تحویل پیش فروش بودم 9بار به روز رسانی صدور فاکتور بعد..فاکتور شدم ...انشالله همه زودتر تحویل بگیرن به خوشی استفاده بکنن...یه خواهشی هم از همه دارم هیچ وقت سرعت نرن و لایی کشی هیچ وقت نکن هم به فکر خودتون باشید هم به فکر مردم همه چشم انتظار دارن که پدر مادرشون سالم برسن خونه هیچ وقت سرعت نرید خدا نگهدار همه شما باشه
ایران : سلام پانا بودین فولادی یا المینیوم
تبدیل6تیر : کدوم شهر یا استان هستید