وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران الزامات و وظایف قانونی واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش را تشریح کرد.
محسن سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: شرکتهای واردکننده خودرو ملزم به رعایت الزامات قانونی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش هستند.
به گفته وی، شرکت‌های متقاضی واردات خودرو در قدم اول باید تاییدیه خدمات پس از فروش محصول را از مرکز اصناف و بازرگانان ایران دریافت کنند که صدور این تاییدیه مشروط به ارائه گزارش بازرس از الزامات فنی و تخصصی مربوط به خدمات پس از فروش خودروی وارداتی و الزامات عمومی آن، به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات تخصصی و فنی برای واردات خودرو وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این الزامات تدوین شرایط ضمانت، تعهد و پشتیبانی محصولات تحت پوشش مطابق با قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران است.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: برنامه اجرایی آموزش برای پرسنل خدمات پس از فروش در زمنیه سرفصل‌های فنی و تعمیراتی خودروهای تحت مسئولیت از جمله این الزامات است ضمن آنکه تهیه و ترجمه دستورالعمل‌های فنی و نحوه تعمیرات خودروهای وارداتی با سرفصل‌هایی نظیر تعمیرات سیستم موتور، گیربکس، تعلیق، ترمز و فرمان نیز باید صورت گیرد.
وی افزود: ارائه برنامه اجرایی تامین قطعات یدکی در خصوص هر یک از خودروهای وارداتی، تهیه دستگاه‌های عیب‌یاب و ابزارهای مخصوص به منظور تعمیرات و عیب‌یابی خودرو و معرفی شبکه تعمیرگاهی خدمات پس از فروش (در بدو واردات حداقل یک نمایندگی) از دیگر الزامات در حوزه تخصصی و فنی است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات عمومی نیز برای واردکنندگان خودرو وجود دارد، تصریح کرد: طراحی فرآیند پایش و تحلیل نظرات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از جمله این الزامات است.
وی ادامه داد: همچنین واردکنندگان خودرو باید به طراحی فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو بپردازند.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اضافه کرد: تدوین دستورالعمل نظارت بر نمایندگی‌ها و همچنین تدوین دستورالعمل‌های پذیرش، ترخیص و گردش‌ کار براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از دیگر الزامات است.
به گفته وی، براین اساس باید طراحی مکانیزم پرداخت خسارت به مصرف‌کنندگان خودروها در صورت توقف خودرو بیش از 48 ساعت در تعمیرگاه براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو صورت گیرد.
سلیمی با بیان اینکه تدوین برنامه ایجاد و توسعه شبکه نمایندگی‌های مجاز براساس تعداد خودروهای وارداتی از دیگر الزامات قانونی واردکنندگان خودرو است، خاطرنشان کرد: طراحی سامانه ارتباطی شرکت عرضه‌کننده خودرو با مشتریان و نمایندگی‌های مجاز تحت پوشش باید صورت گیرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا واردکننده یک برند خودرویی می‌تواند به جای ایجاد شبکه مستقل خدمات پس از فروش با برند مربوطه، با واردکنندگان دیگر برندهای خودرویی مذاکره و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آنها را به صورت مشترک به خدمت گیرد؟ اظهار کرد: در این زمینه محدودیت قانونی به منظور عدم مجوز فعالیت به صورت مشترک وجود ندارد. شرکت‌های عرضه کننده خودرو به شرط تامین الزامات تخصصی خدمات پس از فروش که جزئیات آن ذکر شد می‌توانند به صورت مشترک و در یک محیط تعمیراتی به چند برند خودرویی خدمات ارائه کنند.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , وارداتی , مشتریان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابراهیم : سلام منم هفته چهارم مهر ماه هستم دعوتنامه نیومده
مینا : من مهر ماهی ام . نه دعوتنامه نیومده
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : فرسوده آبان کسی فاکتور شده؟
علی بادل : این همون مردمن که میگن پول نداریم بعد همشون ماشین خوب خریدن چرا انقدر دروغ میگین
اقساط ایکس پنج لرستان : تازه واسه من 16 آذر ارسال مدارک شده امروز زنگ زدم میگه تا ده روز دیگه میاد
J4 اقساطی مرداد ماه سفید ۱۳۶۳ : سلام منم شرایط شما هستم. شماره فاکتور ۲۰۲۸۰۶ ولی ۱۱ مرداد هنوز شاسی نیومده خیلی ناراحتم. یکسالگی ماشینم. دیگه خسته شدم. دو دلم حداقل یک ماشین دست دوم بخرم
Tara : کسانی که تاربخ ۲۲ و ۲۳ تارا ۶ دنده فاکتور و پلاک شدن تحویل گرفتن؟
شاهین پلاس فرهاد : در جواب شما با آیدی سوال من 13 اردیبهشت واریزیم بوده ولی سایپا گفت 14 جمعه گذشته فاکتور شدم امروز هم پلاک آنلاین زده نمی دونم چیه پلاک آنلاین یعنی چی اصلا..
ابان پلاس : سلام از مهرماهی ها کسی دعوت نامه اومده براشون ؟
x5 مشکی : کدوم شهری چ ماشینی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا 30 دی : مبارک باشه، رنگ ماشین شما چی بود؟؟؟
تحویل آبان : دوستان یه همت بکنید یروز رو برای تجمع در جاده مخصوص اعلام کنید تا مشکلمون حل شه وگرته باید همینجوری چشم انتظار باشیم
مازیار : سلام داداش من خاک برسر پراید دسته گل 84 سالمو دادم ساینا تحویل اسقاطم دادم دوماهم طول کشیده الان توسایت دیدم سایناها 7و8ماه تاخیرهم داره انگار ایرانخودرو بموقع تحویل میده فقط داداش پول لاشه هم میدن یا فقط همون پول گواهی اسقاط هستو تمام مثل سگ پشیمونم که سایپا نوشتم خاستم ببینم فرقی بین این شرکتها هست من که پشیمونم بدجور خوشابحال شما که ایرانخودرو نوشتید
مازیار : سلام داداش من خاک برسر پراید دسته گل 84 سالمو دادم ساینا تحویل اسقاطم دادم دوماهم طول کشیده الان توسایت دیدم سایناها 7و8ماه تاخیرهم داره انگار ایرانخودرو بموقع تحویل میده فقط داداش پول لاشه هم میدن یا فقط همون پول گواهی اسقاط هستو تمام مثل سگ پشیمونم که سایپا نوشتم
گیلان کوئیک اس : تکمیل وجه مهرماه هستین احتمال زیاد دی فاکتور میشه
خاکستری : حسین اقا برای شما هم همینو نوشته؟؟ کی ثبت نام کردی شما؟
سینا : از کجا میشه تبدیل کرد؟
ساینا : نمیگیره
Gx دوگانه : اس بی ار گزینه ای نبود که فعالش کنیم انقدر فاز ندید
اطلس بهمن : یک ماهه فاکتور شدم،خبری از تحویل ماشین نیست، آخه چرا چه وضعی مردیم به خدا