وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران الزامات و وظایف قانونی واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش را تشریح کرد.
محسن سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: شرکتهای واردکننده خودرو ملزم به رعایت الزامات قانونی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش هستند.
به گفته وی، شرکت‌های متقاضی واردات خودرو در قدم اول باید تاییدیه خدمات پس از فروش محصول را از مرکز اصناف و بازرگانان ایران دریافت کنند که صدور این تاییدیه مشروط به ارائه گزارش بازرس از الزامات فنی و تخصصی مربوط به خدمات پس از فروش خودروی وارداتی و الزامات عمومی آن، به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات تخصصی و فنی برای واردات خودرو وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این الزامات تدوین شرایط ضمانت، تعهد و پشتیبانی محصولات تحت پوشش مطابق با قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران است.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: برنامه اجرایی آموزش برای پرسنل خدمات پس از فروش در زمنیه سرفصل‌های فنی و تعمیراتی خودروهای تحت مسئولیت از جمله این الزامات است ضمن آنکه تهیه و ترجمه دستورالعمل‌های فنی و نحوه تعمیرات خودروهای وارداتی با سرفصل‌هایی نظیر تعمیرات سیستم موتور، گیربکس، تعلیق، ترمز و فرمان نیز باید صورت گیرد.
وی افزود: ارائه برنامه اجرایی تامین قطعات یدکی در خصوص هر یک از خودروهای وارداتی، تهیه دستگاه‌های عیب‌یاب و ابزارهای مخصوص به منظور تعمیرات و عیب‌یابی خودرو و معرفی شبکه تعمیرگاهی خدمات پس از فروش (در بدو واردات حداقل یک نمایندگی) از دیگر الزامات در حوزه تخصصی و فنی است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات عمومی نیز برای واردکنندگان خودرو وجود دارد، تصریح کرد: طراحی فرآیند پایش و تحلیل نظرات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از جمله این الزامات است.
وی ادامه داد: همچنین واردکنندگان خودرو باید به طراحی فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو بپردازند.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اضافه کرد: تدوین دستورالعمل نظارت بر نمایندگی‌ها و همچنین تدوین دستورالعمل‌های پذیرش، ترخیص و گردش‌ کار براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از دیگر الزامات است.
به گفته وی، براین اساس باید طراحی مکانیزم پرداخت خسارت به مصرف‌کنندگان خودروها در صورت توقف خودرو بیش از 48 ساعت در تعمیرگاه براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو صورت گیرد.
سلیمی با بیان اینکه تدوین برنامه ایجاد و توسعه شبکه نمایندگی‌های مجاز براساس تعداد خودروهای وارداتی از دیگر الزامات قانونی واردکنندگان خودرو است، خاطرنشان کرد: طراحی سامانه ارتباطی شرکت عرضه‌کننده خودرو با مشتریان و نمایندگی‌های مجاز تحت پوشش باید صورت گیرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا واردکننده یک برند خودرویی می‌تواند به جای ایجاد شبکه مستقل خدمات پس از فروش با برند مربوطه، با واردکنندگان دیگر برندهای خودرویی مذاکره و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آنها را به صورت مشترک به خدمت گیرد؟ اظهار کرد: در این زمینه محدودیت قانونی به منظور عدم مجوز فعالیت به صورت مشترک وجود ندارد. شرکت‌های عرضه کننده خودرو به شرط تامین الزامات تخصصی خدمات پس از فروش که جزئیات آن ذکر شد می‌توانند به صورت مشترک و در یک محیط تعمیراتی به چند برند خودرویی خدمات ارائه کنند.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , وارداتی , مشتریان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اردیبهشت : سلام تبدیل بزن راحت میشی منم اردیبهشت بودم
رضایی x5 : بدقولی ترین شرکت دنیا من خودرو را سال 1402 با موعد تحویل 3 ماهه ثبت نام کردم ولی بعد از یکسال تحویل دادند از طرفی جریمه تاخیر را هم میگن یکی دو سال طول می‌کشه ... جگر ما خون شد ،،، ملت چکار کنند دستمون جایی بند نیست
رضا : داداش من دارم میگم مردادم نه پیام تبدیل اومده نه تکمیل شما میگی شهریور
تارا وی ۱ تحویل آذر : دوستان تو کاستومر قرارداد های دهه اول شهریور در حال فاکتور بود تا دیشب امروز تغییر کرده به قراردادهای ماه جاری درحال فاکتور میباشد. جهت اطلاع دوستان
بهارj7ثبت نام فروردین ماه : برای من هم رفته محل دور پلاک زنگ زدم نمایندگی میگن الان داریم ثبت نامی اسفند تحویا میدیم احتمالا یک ماه اینده نوبت می رسه
مصیب : دوستان بزنید روی لینک https://www.karzar.net/242432 امضا کنید کارزار شکایت از سایپا
داریوش 2 اردیبهشت : خدا لعنتشون کنه به پول ما دیگه یه پرشیا حلبی هم نمیدن خدا ازشون نگذره مرده شور ریختشونو ببره ایشااله هست و نیستشون به فنا بره ایشااله اواره کوچه و خیابون بش خدا تقاص ما را ازشون بگیره آه و نفرین بچه هام پشت سرشو کجاست این مدیر بی عرضه سایپا که بیاد جواب ما را بده خدا لعنتون کنه
شاهین بدبخت : باید تجمع کنیم دیگه هیچ کاری فایده نداره اینا راحت دارن پولای مارو بالا میکشن
اردیبهشت : سلام وارد سایت سایپا بشید قسمت پنل کاربری وارد گزینه تغییر رنگ و مدل خودرو بشید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کاظم : سلام دوستان یه رفیقی داخل صدا وسیما دارم گفتم بهش گفت صحبت می کنم 20:30بیاد یه گزارش خبری بگیره ورسانه بشه فقط چند نفر برا مصاحبه احتیاج هست
رضا : معذرت میخوام 30 آبان اشتباه نوشتم 30 آذر
رضا : سلام، من هم پانا پیش فروش تحویل 30 آذر هستم هنوز نیومده دعوتنامه از نمایندگی پرسیدم گفت مهر ماه میاد
مینا 207پانا آذرماه : سلام دوستان من تحویل 30 آذرماه هستم پیش فروش لطفا اگه برای کسی دعوتنامه اومده اینجا اطلاع بده ممنون
0 : منم 23 بهمن خبری نیست
فوق العاده 27 بهمن : سلام دوستان منم پذیرش 27بهمن هستم آپشن دار خبری نیست ک نیست
مهدی : سلام بچه ها از خواب بلند بشین امروز خبرها خوب همه فاکتور میشین.انشالا
سبحان : سلام پبش فروش تکمیل وجه 5خرداد در انتظارر...
تحویل 31 تیرماه : سلام ،دوستان من 17شهریور ماشین تحویل گرفتم.امروز کامستومر چک کردم تو قسمت فاکتور فروش قیمت بهای کارخانه خالص و قیمت مبلغ قابل پرداخت تغییر کرده چرا؟!!!.....از شماهم تغییر کرده؟
امید : شماره پذیرشم 12219452 هست ، ثبت نام 6 اسفند پیش فروش ، تکمیل وجه 28 مرداد . همچنان در انتظار تخصیص