وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران الزامات و وظایف قانونی واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش را تشریح کرد.
محسن سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: شرکتهای واردکننده خودرو ملزم به رعایت الزامات قانونی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش هستند.
به گفته وی، شرکت‌های متقاضی واردات خودرو در قدم اول باید تاییدیه خدمات پس از فروش محصول را از مرکز اصناف و بازرگانان ایران دریافت کنند که صدور این تاییدیه مشروط به ارائه گزارش بازرس از الزامات فنی و تخصصی مربوط به خدمات پس از فروش خودروی وارداتی و الزامات عمومی آن، به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات تخصصی و فنی برای واردات خودرو وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این الزامات تدوین شرایط ضمانت، تعهد و پشتیبانی محصولات تحت پوشش مطابق با قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران است.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: برنامه اجرایی آموزش برای پرسنل خدمات پس از فروش در زمنیه سرفصل‌های فنی و تعمیراتی خودروهای تحت مسئولیت از جمله این الزامات است ضمن آنکه تهیه و ترجمه دستورالعمل‌های فنی و نحوه تعمیرات خودروهای وارداتی با سرفصل‌هایی نظیر تعمیرات سیستم موتور، گیربکس، تعلیق، ترمز و فرمان نیز باید صورت گیرد.
وی افزود: ارائه برنامه اجرایی تامین قطعات یدکی در خصوص هر یک از خودروهای وارداتی، تهیه دستگاه‌های عیب‌یاب و ابزارهای مخصوص به منظور تعمیرات و عیب‌یابی خودرو و معرفی شبکه تعمیرگاهی خدمات پس از فروش (در بدو واردات حداقل یک نمایندگی) از دیگر الزامات در حوزه تخصصی و فنی است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات عمومی نیز برای واردکنندگان خودرو وجود دارد، تصریح کرد: طراحی فرآیند پایش و تحلیل نظرات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از جمله این الزامات است.
وی ادامه داد: همچنین واردکنندگان خودرو باید به طراحی فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو بپردازند.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اضافه کرد: تدوین دستورالعمل نظارت بر نمایندگی‌ها و همچنین تدوین دستورالعمل‌های پذیرش، ترخیص و گردش‌ کار براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از دیگر الزامات است.
به گفته وی، براین اساس باید طراحی مکانیزم پرداخت خسارت به مصرف‌کنندگان خودروها در صورت توقف خودرو بیش از 48 ساعت در تعمیرگاه براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو صورت گیرد.
سلیمی با بیان اینکه تدوین برنامه ایجاد و توسعه شبکه نمایندگی‌های مجاز براساس تعداد خودروهای وارداتی از دیگر الزامات قانونی واردکنندگان خودرو است، خاطرنشان کرد: طراحی سامانه ارتباطی شرکت عرضه‌کننده خودرو با مشتریان و نمایندگی‌های مجاز تحت پوشش باید صورت گیرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا واردکننده یک برند خودرویی می‌تواند به جای ایجاد شبکه مستقل خدمات پس از فروش با برند مربوطه، با واردکنندگان دیگر برندهای خودرویی مذاکره و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آنها را به صورت مشترک به خدمت گیرد؟ اظهار کرد: در این زمینه محدودیت قانونی به منظور عدم مجوز فعالیت به صورت مشترک وجود ندارد. شرکت‌های عرضه کننده خودرو به شرط تامین الزامات تخصصی خدمات پس از فروش که جزئیات آن ذکر شد می‌توانند به صورت مشترک و در یک محیط تعمیراتی به چند برند خودرویی خدمات ارائه کنند.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , وارداتی , مشتریان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تجمع : لطفا از تجمع امروز بگید چی شد؟ چی میگن مسئولای بی همه چیز؟
شاهین g : چرت نگومردمو سرکار نزار به نظرم تو از سایپا بدتری که الکی جو میدی
تارا اتومات 30 روزه : تکمیل وجه 1 مرداد خبری از فاکتور نیست جالب اینکه قبلا تاریخ اماده فاکتور رو 1 مرداد زده بود الان زده 10 مرداد
+Sadegh : کلا 18 نفریم اونم از تمام شاهینها نه فقط پلاس، مکان هم درب شماره 2 سایپاست، میگن روزی 30 تا پلاس تولید میکنن و سه ماه طول میکشه به تحویلی اردیبهشت برسه
+Sadegh : کلا ده نفریم اومدیم، میگن روزی 30 تا تولید داریم و حدود سه ماه طول میکشه به تکمیل وجه اردیبهشت برسیم
مستاصل : دوستان من وضعم از همه بد تره، مهر ماه 1402 برای شاهین اتومات 290 پرداخت کردم تحویل زمستان 1403بوده با سود مشارکت بسیار پایین، زمستان 1403 دعوت نامه اومد تکمیل وجه کردم ،هنوز تحویل ندادن و ظاهرا خبری هم نیست حالا حالاها، به خدا با اسیر هم اینطور رفتار نمی‌کنن که شما با مردمتون می کنید.
حسینی : چرا الکی یه چیزی میگی چرا مردم اذیت میکنی کجا فاکتور شد کی فاکتور شد
نفهم خریدار : ۱۴ آذر ماه۴۰۳ فروش فوق‌العاده تکمیل وجه کردم ولی الان که ۱۲مرداد۴۰۴ هست وخبری هم نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جادوگر98 : دوگانه کسی فاکتور نشده
آراد : سلام.من هم شرایط ام مثل شما است .فاکتور نشده.شماره قرارداد15268282
10اسفند : دوستانی که تحویل حضوری زدین ,چند وقت بعد از پلاک ،پیامک برای تحویل حضوری براتون اومد ؟ امروز پلاک شدم امروز یا فردا پیامک برام میاد ک برم بنظرتون ؟
افزایش قیمت : افزایش شدید قیمت خودرو در هفته های اتی پیش بینی شده است
رانا : چرافاکتورمتوقف شدپریروزهمه میگفتن فاکتورشدم دوروزه خبری نیس
قازان قوزان دوگانه سوز : پیش بینی ها نشون از رسیدن قیمت ساینا اس تک گانه به 600الی 650میلیون و ساینا دوگانه به 700الی 750میلیون حکایت دارد
کوییک GXL : شیخ زاده به درد بی درمان گرفتار بشی که غیر دروغ تحویل دادن به مردم هیچی بلد نیستی بیشرف. کوییک بی ارزش ترین ماشین حال حاضر دنیا رو پولش کامل گرفتی بعد سه چهار ماه تو تاخیره. خدا لعنتت کنه.....
207دنده ای 1404 : پیش بین ها از افزایش قیمت خودروها در هفته های اتی حکایت دارد لوبیا چیتی شده 500هزار تومان کیلویی........
فرشید : 28 خرداد تکمیل وجه شده نمایندگی گفت 30 روز کاری خودرو میاد اما هنوز فاکتور هم نشده تماس گرفتم با نمایندگی میگه شرکت سایپا با مشکل برخورده بابت کوئیک
جعفر : مبارکت باشه، ان شاء الله به سلامتی و خوشی