وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران الزامات و وظایف قانونی واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش را تشریح کرد.
محسن سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: شرکتهای واردکننده خودرو ملزم به رعایت الزامات قانونی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش هستند.
به گفته وی، شرکت‌های متقاضی واردات خودرو در قدم اول باید تاییدیه خدمات پس از فروش محصول را از مرکز اصناف و بازرگانان ایران دریافت کنند که صدور این تاییدیه مشروط به ارائه گزارش بازرس از الزامات فنی و تخصصی مربوط به خدمات پس از فروش خودروی وارداتی و الزامات عمومی آن، به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات تخصصی و فنی برای واردات خودرو وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این الزامات تدوین شرایط ضمانت، تعهد و پشتیبانی محصولات تحت پوشش مطابق با قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران است.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: برنامه اجرایی آموزش برای پرسنل خدمات پس از فروش در زمنیه سرفصل‌های فنی و تعمیراتی خودروهای تحت مسئولیت از جمله این الزامات است ضمن آنکه تهیه و ترجمه دستورالعمل‌های فنی و نحوه تعمیرات خودروهای وارداتی با سرفصل‌هایی نظیر تعمیرات سیستم موتور، گیربکس، تعلیق، ترمز و فرمان نیز باید صورت گیرد.
وی افزود: ارائه برنامه اجرایی تامین قطعات یدکی در خصوص هر یک از خودروهای وارداتی، تهیه دستگاه‌های عیب‌یاب و ابزارهای مخصوص به منظور تعمیرات و عیب‌یابی خودرو و معرفی شبکه تعمیرگاهی خدمات پس از فروش (در بدو واردات حداقل یک نمایندگی) از دیگر الزامات در حوزه تخصصی و فنی است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات عمومی نیز برای واردکنندگان خودرو وجود دارد، تصریح کرد: طراحی فرآیند پایش و تحلیل نظرات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از جمله این الزامات است.
وی ادامه داد: همچنین واردکنندگان خودرو باید به طراحی فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو بپردازند.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اضافه کرد: تدوین دستورالعمل نظارت بر نمایندگی‌ها و همچنین تدوین دستورالعمل‌های پذیرش، ترخیص و گردش‌ کار براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از دیگر الزامات است.
به گفته وی، براین اساس باید طراحی مکانیزم پرداخت خسارت به مصرف‌کنندگان خودروها در صورت توقف خودرو بیش از 48 ساعت در تعمیرگاه براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو صورت گیرد.
سلیمی با بیان اینکه تدوین برنامه ایجاد و توسعه شبکه نمایندگی‌های مجاز براساس تعداد خودروهای وارداتی از دیگر الزامات قانونی واردکنندگان خودرو است، خاطرنشان کرد: طراحی سامانه ارتباطی شرکت عرضه‌کننده خودرو با مشتریان و نمایندگی‌های مجاز تحت پوشش باید صورت گیرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا واردکننده یک برند خودرویی می‌تواند به جای ایجاد شبکه مستقل خدمات پس از فروش با برند مربوطه، با واردکنندگان دیگر برندهای خودرویی مذاکره و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آنها را به صورت مشترک به خدمت گیرد؟ اظهار کرد: در این زمینه محدودیت قانونی به منظور عدم مجوز فعالیت به صورت مشترک وجود ندارد. شرکت‌های عرضه کننده خودرو به شرط تامین الزامات تخصصی خدمات پس از فروش که جزئیات آن ذکر شد می‌توانند به صورت مشترک و در یک محیط تعمیراتی به چند برند خودرویی خدمات ارائه کنند.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , وارداتی , مشتریان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل مشکی تهران : من امروز ز زدم نمایندگی گفتن یک یا دو هفته بعد از شاسی پلاک میشه و اینکه‌ مثلا زد توی سیستم ب من گفت خودروی شما ارسال شده برای تخصیص شاسی،لجم میگیره مث خنگا با آدم برخورد میکنن
محمد لاماری مشکی : منم ۲۸ بهمن رنگی مشکی تحویل هفته سوم مرداد اما هنوز دعوتنامه نیومده امیدوارم زودتر واسه همگی بیاد که سریعتر از این وضعیت خلاص بشیم
ایگل : سلام برای من 7 روز طول کشید البته بستگی داره به بعضی شرایط تا 15 روز تقریبا طول میکشه
سارا : سوال منم هست کسی نیست جواب بده
ایگل اردیبهشت : شماره قراردادم 20264 رقم اول شماره قراردادمه
ایگل بندرعباس : سلام دوستان عزیز شرمنده بنده بندرعباس هستم وگرنه حتما مامدم دوستان همشون دارن دروغ میگن هی این هفته به اون هفته مکنند من از بندر برنامه ۲٠:۳٠ زنگ زدم پیگیری کردم تا شلوغ نکنین جواب درست نمیدن اگه نفری برین نتیجه نمیگیرین ممنون از پیگیری شما انشاءالله که همگی بیان
علی : بابا این چه وضعشه ۹ ماهه ثبت نام کردم پس کی میدن ماشینو الان دیگه داره هوا سرد میشه نمیتونم با موتور رفت امد کنم هیچیم پول ندارم یه ماشین دم دستی بخرم
کارزار : https://www.karzar.net/212874 لطفا امضا کنید
تجمع : کسی جلو سایپا تجمع نکنه فایده نداره فقط دادستانی اونجا از خودشون هس کسی نمیتونه کیر بده وقتی دادستانی بریم مجبورن بهشون فشار بیارن فقط تجمع بیاین
سایپا بی لیاقت : گور پدر تک تک مدیران سایپا دوساله عصاب برامون نزاشتن انشاالله نابود بشن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رخساره : قیمت تخم مرغ در 3ماهه اخیر دوبرابر شده یعنی امروز 180هزار تومان خرید شده در مرحله بعدی نوبت کالاهای بزرگترومصرفی مثل خودرو 2برابر میشه شاید مسغره باشه ولی مثل ماه تابان روشنه الان کارخونه ها زور میزنند دوباره برای نیمه دوم سال افزایش قیمت مجدد بدهند و ادعا میکنند در زیان دهی مطلق هستند
اطلس : تکمیل وجه چند خرداد هستی
دی : ما زودتر شما تکمیل وجه کرده بودیم من بچه کوچیک داریم
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : داداش چند روز طول کشید پلاک بشی واسه من الان4روزه پلاک نمیشه
مسعود : پدر بزرگ نسترن🤣
محمد : سلام. ماشین تحویل گرفتن میخام کفپوش یه تیکه وروکش صندلی نصب کنم میگن گارانتی باطل میکنه راسته؟
نگی نگفتم ها : یادتون هست لوبیا چیتی 150کیلویی کسی نمیخرید خیلی زود یدفه به کیلویی 400الی500هزار رسید الان همه میخرند برنج هم همینطور خلاصه خودرو در چنین حالتی هست یدفه میره بالا......همه منتظرند اول بره بالا بعدش بخرند
کارشناس خودرو و بازار سرمایه : بزودی ساینا اس 650م بالاتر میشه در ماههای اتی بالای 700هم میره بالا
نصیحت پدر بزرگ ریش سفید با 40سال تجربه اقتصادی : در ماههای اتی شک نکن 207 دنده ای به قیمت 1میلیارد گیرت نمیاد چون ساینا اس بالای 700میلیون میه
احمد از شیراز : خواهش شماره پذیرش بزارید اگر فاکتور شدید . پذیرش 4 شهریور هنوز فاکتور نشدم 12334198