وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران الزامات و وظایف قانونی واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش را تشریح کرد.
محسن سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: شرکتهای واردکننده خودرو ملزم به رعایت الزامات قانونی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش هستند.
به گفته وی، شرکت‌های متقاضی واردات خودرو در قدم اول باید تاییدیه خدمات پس از فروش محصول را از مرکز اصناف و بازرگانان ایران دریافت کنند که صدور این تاییدیه مشروط به ارائه گزارش بازرس از الزامات فنی و تخصصی مربوط به خدمات پس از فروش خودروی وارداتی و الزامات عمومی آن، به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات تخصصی و فنی برای واردات خودرو وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این الزامات تدوین شرایط ضمانت، تعهد و پشتیبانی محصولات تحت پوشش مطابق با قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران است.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: برنامه اجرایی آموزش برای پرسنل خدمات پس از فروش در زمنیه سرفصل‌های فنی و تعمیراتی خودروهای تحت مسئولیت از جمله این الزامات است ضمن آنکه تهیه و ترجمه دستورالعمل‌های فنی و نحوه تعمیرات خودروهای وارداتی با سرفصل‌هایی نظیر تعمیرات سیستم موتور، گیربکس، تعلیق، ترمز و فرمان نیز باید صورت گیرد.
وی افزود: ارائه برنامه اجرایی تامین قطعات یدکی در خصوص هر یک از خودروهای وارداتی، تهیه دستگاه‌های عیب‌یاب و ابزارهای مخصوص به منظور تعمیرات و عیب‌یابی خودرو و معرفی شبکه تعمیرگاهی خدمات پس از فروش (در بدو واردات حداقل یک نمایندگی) از دیگر الزامات در حوزه تخصصی و فنی است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات عمومی نیز برای واردکنندگان خودرو وجود دارد، تصریح کرد: طراحی فرآیند پایش و تحلیل نظرات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از جمله این الزامات است.
وی ادامه داد: همچنین واردکنندگان خودرو باید به طراحی فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو بپردازند.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اضافه کرد: تدوین دستورالعمل نظارت بر نمایندگی‌ها و همچنین تدوین دستورالعمل‌های پذیرش، ترخیص و گردش‌ کار براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از دیگر الزامات است.
به گفته وی، براین اساس باید طراحی مکانیزم پرداخت خسارت به مصرف‌کنندگان خودروها در صورت توقف خودرو بیش از 48 ساعت در تعمیرگاه براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو صورت گیرد.
سلیمی با بیان اینکه تدوین برنامه ایجاد و توسعه شبکه نمایندگی‌های مجاز براساس تعداد خودروهای وارداتی از دیگر الزامات قانونی واردکنندگان خودرو است، خاطرنشان کرد: طراحی سامانه ارتباطی شرکت عرضه‌کننده خودرو با مشتریان و نمایندگی‌های مجاز تحت پوشش باید صورت گیرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا واردکننده یک برند خودرویی می‌تواند به جای ایجاد شبکه مستقل خدمات پس از فروش با برند مربوطه، با واردکنندگان دیگر برندهای خودرویی مذاکره و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آنها را به صورت مشترک به خدمت گیرد؟ اظهار کرد: در این زمینه محدودیت قانونی به منظور عدم مجوز فعالیت به صورت مشترک وجود ندارد. شرکت‌های عرضه کننده خودرو به شرط تامین الزامات تخصصی خدمات پس از فروش که جزئیات آن ذکر شد می‌توانند به صورت مشترک و در یک محیط تعمیراتی به چند برند خودرویی خدمات ارائه کنند.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , وارداتی , مشتریان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دوگانه : دوستان میگم برا کوییک زده ۱۱۷ باید پرداخت کنیم آیا درست یا چیزی دیگه است لطفا پیگیری کنید و اطاعت رسانی کنید.تشکر
ولیان : سلام من 043/11/01برای شاهین اتومات ثبت ناک کل وجه 90 روز تحویلش بود الان 150 روز گذشته بنظرتان کی فاکتور میشود
J4 : سلام لطفا کسایی که آخر فرورین j4 ثبت نام کردن یه اطلاع از وضعیت خودرو بدن مال من خاکستری هست
مجتبی : سلام کی تکمیل وجه کردید؟ پیام اومد که فاکتور شده؟
اصغر : دوستانی که منتظر هستن همه تهران هستید. شاید به شهر هم مرتبط باشه . من تهران هستم پذیرش ۲۰ ام
تارا v4 : چقد مردم چشم انتظار سرکار میزارین یک سال که منتظر پیامک بودیم بعدم هی پیامک های متنوع برای پول فرستادین پول واریز کنین الانم که موقع تحویل شده هیچ خبری از تحویل ماشین نیست حتی فاکتور هم نشده کاشکی تحویل دادنتون مثل پول گرفتنتون بود
S3 بجنورد 13 آبان : سلام امروز زنگ زدم به نمایندگی ، گفتن ماشین با گیری شده تا آخر هفته زنگ می‌زنیم واسه تحویل. من که باور نمیکنم.
اسفندی : یه سوال دیگم داشتم قیمت مابه التفاوت زده ۱۱۷ میلیون قضیه چیه؟
رضایی : بنده اول اسفند واریزی داشتم، در قراردادمون زمان تحویلش، ۵ خرداد1403 هست، هنوز تا امروز فاکتور نشده. لعنت خدا بر کسیکه به ماها داره ظلم میکنه....توربو و ساندرو برداشتن، اضافه وجه گرفتن ، تحویلشو یکساله نیم عقب انداختند...خدا خودت بدادمون برس.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاطی : من نقد 524
موعود تیرماه : موعود تحویل می بوده که الان ماشین آمده براتون
بولود : سایپا به راحتی میتونه با افزودن یک آپشن معمولی قیمت کارخانه را بالا ببره حتی بعد از ارسال دعوت نامه مثل ساینا اتومات که بعد از پرداخت دعوت نامه دوباره دعوت نامه فرستاد و با افزایش 14 میلیون تومان
دوگانه 29اسفند : درود آقا یاور خوش آمدید
نرگس : تو معلوم هست با خودت چند چندی یک روز میگی گرون میشه یه روزم پایین میاد
4بهمن 29اسفند : دست بکشید دیگ ،فاکتور شدی برو به سلامت،پلاک هم میشی دیگ
دنا پلاس توربو 6 دنده دستی بهار : سلام دوستان کسی اطلاع داره که پیش:پرداخت دوم تحویل:مرداد ماه کی ارسال میشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید سپاس از بزرگواران
دنا : سلام ،دوستان اگر کسی اطلاع دارد ،لطفا راهنمایی کنید.فراخوان دنا پلاس دستی تابستان 403 اومده یا دنا توربو شارژ دستی تابستان 403؟
حمید هایما اس5 : دوست عزیز تنها راه احقاق حقمون.شکایت در دیوان عدالت اداری هستش.لطفا اگر تهران هستید سریع اقدام کنید.مطمین باشید
مهدی : چقدر سود تاخیر خورده