میل لنگ (Crankshaft)

 میل لنگ (Crankshaft)

 میل لنگ (Crankshaft) قطعه ای است که حرکت خطی پیستون ها در داخل سیلندر خودرو را به حرکت دورانی تبدیل می کند. اغلب میل لنگ ها از جنس فولاد با کربن متوسط یا آلیاژ فولاد در ترکیب با فلزات کروم و نیکل و به روش فورج ساخته می شود. در ساخت این قطعه، از فلز وانادیوم که در برابر هوا به سرعت خنک می شود، استفاده می گردد. 

میل لنگ (Crankshaft)

البته در موتور خودروهای ارزان تر (مثل فورد فوکوس دیزلی)، در جهت کاهش هزینه، از فولاد ارزان تر در ساخت این قطعه استفاده می شود. همچنین قطعه ای به نام یاتاقان (Crankpin) نیز باعث سهولت حرکت شاتون حول محور میل لنگ می شود.

میل لنگ (Crankshaft)

  قطعه  دیگری به نام فلایویل (Flywheel) به انتهای میل لنگ متصل می گردد و ارتعاشات آن را خنثی کرده و انرژی جنبشی را ذخیره می کند. در سر دیگر میل لنگ، چرخ دنده ای متصل است که معمولاً میل بادامک را به حرکت در می آورد. در جلوی این چرخ دنده، یک پولی (Pulley) قرار دارد که برای به حرکت در آوردن دینام، کمپرسور کولر، پمپ هیدرولیک و واترپمپ مورد استفاده قرار می گیرد. در این تصویر فلایویل با رنگ مشکی و میل لنگ با رنگ قرمز مشخص شده است. 

میل لنگ (Crankshaft)

تعداد لنگ ها در موتورهای خطی برابر با تعداد سیلندرها و در موتورهای خورجینی نصف تعداد سیلندرها است. وزنه های تعادل به منظور ایجاد تعادل در برابر نیروهای پیستون و شاتون و نیز باعث روان تر کار کردن موتور و بالاتر رفتن دور موتور می شود. موتورهای هشت سیلندر از آن جهت به شکل خورجینی ساخته می شوند که طول محور میل لنگ در آن ها کوتاه تر بوده و احتمال تاب برداشتن آن در اثر گرمای موتور، کم تر می شود.

میل لنگ (Crankshaft)

 در انتها 1Car به شما توصیه می کند جهت طولانی تر شدن عمر موتور خودرو، اجازه ندهید درجه حرارت مایع خنک کننده بیش از حد بالا رود و در صورت جوش آوردن خودرو، به هیچ وجه موتور را خاموش نکرده و با ریختن آب بر روی رادیاتور (دقت کنید آب روی موتور و منیفولد نریزد)، درجه حرارت را کاهش داده و بعد با احتیاط درب رادیاتور را باز کره و آب داخل آن را چک کنید. فراموش نکنید در برخی اتومبیل ها (مثل پژو 405)، بعد از اضافه کردن مایع خنک کننده، حتماً باید عمل هواگیری انجام گردد. به یاد داشته باشید که متخصص ترین  مکانیک و مشاور برای نگهداری بهتر از هر اتومبیل، دفترچه راهنمای آن است. امیدواریم با ارائه مقالات فنی، همواره بتوانیم شما را بیش از پیش با اجزای مختلف خودرو آشنا کنیم.


منبع

Wikipedia

برچسب : میل‎لنگ , میل گاردان , دیفرانسیل , میل‎بادامک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

15 نظر

محمد
2

علت اینکه موتور های خطی زاویه ای شتاب بیشتری نسبت به موتور های معمولی دارن چیه؟
13:57  1395/01/16
گزارش
پاسخ دادن
محمد
3

اگر منظور شما کج بودن(زاویه دار) موتور نسبت به زاویه قائم باشه .این به خاط پایین آوردن ارتفاع موتور هستش
به نظر من کج یا قائم بودن موتور به شتاب ارتباطی ندارد.
شتاب ارتباط مسقیمی با وزن ماشین ، آیرودینامیک ماشین و از همه مهمتر گشتاور تولیدی موتور دارد.
21:22  1395/08/05

گزارش
پژو 405
6

سلام

اینکه تو خیلی از مقالات انقدر تأکید میکنین دفترچه ی خودرو رو بخونین و به نکاتش توجه کنین به درد ما مصرف کننده های ماشین های داخلی نخورده و نمیخوره!

واسه خاطر اینکه من یه ماهه که پژو 405 نو خریدم و دفترچه شو کامل و با دقت خوندم اما نکته ی خاصی راجع به نگهداری و استفاده ی درست توش ننوشته!

درضمن من از لحاظ فنی هیچ معلوماتی راجع به ماشین ندارم و جالب تر اینکه تا حالا هم ماشین نداشتم

تازه تولیدکننده ها بیشتر دوست دارن ماشین داغون بشه تا از طریق فروش لوازم یدکی سود چندده برابری رو هم به جیب بزنن!

متأسفانه مکانیکا هم تعمیرکار نیستن بیشتر تعویض کارن!!!
با همین تعویض کار بودنشون هم نمیدونن دقیقا کدوم قسمت مشکل داره

کاش بیشتر مطالبتون رو با ماشینای داخلی تطابق بدین تا قشر وسیع تری از زحماتتون مستفیض بشن

ممنون
18:13  1394/04/17
گزارش
پاسخ دادن
علي اميري
0

سلام.من يك پژوGLI دارم امروز دادم موتورشو باز كردن ميكانيك ميگه ميل لنگش 1600 هست وپيستون هاش 2000 راهنماييم كنين ماشينو دست دوم خريدم قبلا هم شتاب كافي نداشت اب كم ميكردروغن كم ميكرد واسه همين دادم باز كردن حالا من چيكار كنم .
22:05  1394/03/03
گزارش
پاسخ دادن
مسعود
1

با سلام خواهشمند است راهنمای فرمایید که تفاوت میل لنگ 180 درجه با میل لنگ 90 درجه در چیست.وچرا در کمپرسورهای رفت وبرگشتی از آن استفاده میشود. با تشکر
14:13  1393/04/31
گزارش
پاسخ دادن
علی
1

سلام . در کمپرسورهای پیستونی هرچقدر تعداد پیستونها بیشتر باشد زاویه میلنگ کمتر خواهد شد . یعنی در میلنگ های 90 درجه با گردش 90 درجه ای میلنگ کار انجام خواهد شد و لی در میلنگ های 180 درجه باگردش 180 درجه کار انجام میشود . به عبارت دیگر مقدار شتاب و فشار در خروجی پمپها با میلنگ 90 درجه بیشتر خواهد بود
23:48  1393/05/12

گزارش
محمد
1

عالی بود دوستان

میشه بگید که اندازه در جه نرمال آوانس وریتاد سوخت و دود چه قدر است
00:35  1393/04/26
گزارش
پاسخ دادن
مجید
4

دور میلنگ موتور پراید و 206 چند دور بر دقیقه است؟
09:27  1393/04/23
گزارش
پاسخ دادن
امیر
10

سوال دارم ؟
با افزایش لنگ های میل لنگ شتاب و قدرت موتور چه تغیری میکند؟
17:28  1392/09/20
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: single123
1

بسیار خوب و آموزنده بود و کامل.... اگه میشه pdf مقالات رو هم برای دانلود قراربدین...
با تشکر
23:07  1392/08/21
گزارش
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: ذنوبی
3

پاسخ به امدادگر:
کاربر گرامی،خاموش کردن موتوری که بیش از حد مجاز گرم شده است می‎تواند آسیب جدی به موتور وارد کند. موردی که شما ذکر کردید استثنا است و کم‎تر اتفاق می‎افتد که ترموستات قفل کند یا سیستم خنک کننده کاملاً خالی از آب باشد. و لی حتی در همین مورد نیز آب ریختن روی رادیاتور می‎تواند به میزان قابل توجهی از درجه حرارت موتور بکاهد. که البته باید پس از پایین آمدن نسبی دما، به سیستم خنک کننده آب افزود.
08:15  1392/03/29
گزارش
پاسخ دادن
امدادگر
0

باتوجه به تجربیات این حقیربمحض بالارفتن دمای موتورخودرو رامتوقف وخاموش نمایید کاپوت رابالابزنیدتا بتدریج دماافت نمایدآنگاه جهت عیب یابی با امدادگران مجاز تماس بگیرید.آخروقتی بطورمثال ترموستات قفل نمایدیا رادیات آب نداشته باشدروشن نگه داشتن وآب ریختن روی رادیات چه تاثیری دارد؟؟؟؟!!!!
06:51  1392/03/29
گزارش
پاسخ دادن
sina
2

good
15:06  1392/03/25
گزارش
پاسخ دادن
شهریار مسافر
6

به سبب رویکرد تکنیکی به میل لنگ در این بخش ، ضمن سپاس ، برخی از کاستی هایی که دیده شد گفته می شود . 1- در صنعت ، فلزی به نام اهن وجود ندارد. فلز بسیار نرم اهن با افزودن کربن تبدیل به فولاد شده و در صنایع گوناگون به کار برده می شود. 2- مبل لنگ ها بیشتر به روش فورج ساخته می شوند. 3- فلایویل برای رفع ارتعاش میل لنگ نیست بلکه برای ذخیره انرژی جنبشی است.
11:31  1392/02/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: مسعود غفوری
6

البته در موتور خودروهای ارزان‎تر (مثل پراید)، در جهت کاهش هزینه، فقط از لاک در ساخت این قطعه استفاده می‎شود!
17:56  1392/02/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
علی ریرا : دوستان با این وضع که پیش میره فکر نمیکنم به این زودی ها ری راها رو تحویل بدند
داریوش : من 17اردیبهشت تکمیل وجه کرده بودم دوباره دیروز واسم پیام دعوتنامه اومد رفتم نمایندگی گفت مابتفاوت بیمه و عوارض و مالیات باید پرداخت کنی 58 هزار تومن مجدد پرداخت کردم ولی هنوز فاکتور نشده.
حسام : سلام دوستان. من واریزی ۲۲ اسفندماه هستم.‌هنوز فاکتور نشده. کسی ۲۲ اسفند فاکتور شده؟؟،،
X5 : سلام تا یک هفته تعطیله ماشین ما تمام مراحل کامل شده و آماده تحویل وتا تهران شروع بکار نکنه هیچ کاری انجام نمیشه
شاهین G : شما شاهین Gهستید ؟یا شاهین Gl?? یا cvt??
شاهین G : من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم فاکتور نشده هنوز زنگ زدم نمایندگی گفت تا ۳۱ فروردین فاکتور شده نمی‌دونم راست میگن یا دروغ
شاهین G : من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم فاکتور نشده هنوز زنگ زدم نمایندگی گفت تا ۳۱ فروردین فاکتور شده نمی‌دونم راست میگن یا دروغ
شاهین G : ما واریزی اردیبهشتیم هنوز فاکتور نشدیم 😭
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا اس 11 بهمن ماه : سلام مدیر و پرسنل شرکت سایپا واقعا خرابه(داغونه) فقط یاد دارن که دروغ بگن در تمام کارهایش ضعیف عمل می کند و ماشین هارو فاکتور نمیکنه(صرفه جویی میکند) الان هم بهانه تعطیلات،استراحت میکنن
فوق العاده بهمن 6بهمن : داداش می خوای از دست شرکت سایپا فارغ بشی هفته دیگه فاکتور میشی
ساینا : تو رو خدا جواب بدین منم همین طور شده دهم اسفند بودم یه مرحله برگشته عقب
پیش فروش ساینا s : سلام منم 10اسفند یک مرحله به عقب برگشت جریان چیه تو رابه خدا جواب بدید؟؟
کوییک آر اس : خوب چرا زنگ نمی‌زنی 96550 دقیق بهتون میگه
میلاد ..... ایلام : سلام دوستان کسی میدونه اگه شماره چک نوشته برای سود تاخیر ولی تاریخ ارسال به بانک 0 نوشته . پولو میتونم بگیرم یا باید تاریخ بنویسه. مال من شماره چک نوشته
کوییک RS فروش فوری پذیرش 13 خرداد : برو توسایت قسمت پرداخت دعوتنامه نگاه کن احتمالا باید مبلغی پرداخت کنی که افزایش قیمت دادن
آرش : 12 اسفند خبری نشد
غیرت ایرانی : حاقل یک ماه تا یک ماه و نیم تاخیر داره ، چون ما اردیبهشت هنوز تحویل نگرفتیم
ایکس33 کراسmt : سلام هادی اریزو برادر گلم ، عزیز بارگیری و تحویل فعال هست یا نه تعطیل هستن چون من تهران پرسیدم نمایندگی تعطیل هست ،ممنون جواب بدین