عملکرد منبع اگزوز

عملکرد منبع اگزوز

اگر به حال صدای موتور خودرویی که منبع اگزوز ندارد را شنیدید، متوجه تفاوت فاحش این صدا زمانی خواهید شد که منبع اگزوز وجود دارد. در داخل منبع اگزوز، با مجموعه لوله هایی سوراخ دار روبرو خواهیم شد که به دقت همانند آلات موسیقی تنظیم می‌شوند. این بخش به منظور انعکاس امواج صدای تولید شده از موتور به روشی که صدای آن را تعدیل کند، طراحی شده است. این منبع از تکنولوژی های ظریفی برای کاهش صدا استفاده می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به داخل این منبع و نحوه عملکرد آن داشته باشیم ولی در ابتدا باید کمی در مورد ماهیت این صدا صحبت کنیم. 

 

محل تولید صدا

عملکرد منبع اگزوز

صدا یک موج فشرده از پالس هایی است که از نوسان فشار هوا ایجاد می‌شود. این پالس ها در هوا با سرعت صوت حرکت می‌کنند. در موتور، این پالس ها زمانی ایجاد می‌شود که دریچه اگزوز باز و جریان گاز فشرده ناگهان وارد سیستم اگزوز می‌شوند. مولکول های این گاز با مولکول های کم فشار داخل لوله برخورد می‌کنند و نتیجه ای غیر از فشردگی به بار نمی‌آورد. این مولکول های فشرده، مولکول های همجوار موجود در لوله را نیز، فشرده می‌کنند و منطقه کم فشار پشت سر ترک می‌کند. به این ترتیب، موج صدا خیلی سریع تر از جریان گاز درون لوله حرکت می‌کند. زمانی که پالس ها به گوش شما می‌رسند، پرده گوش به لرزش می‌افتد  و مغزتان این لرزش را صدا تلقی می‌کند. دو مشخصه اصلی موج، تعیین کننده درک ما از صدا هستند :

بسامد موج صدا – بسامد بیشتر به معنای تغییر سریع تر فشار هوا می‌باشد. هر چه موتور سریع تر کار کند، صدای زیرتری را می‌شنویم و تغییرات کندتر صدای بم تری را تولید می‎‌کند.

سطح فشار هوا – دامنه موج، بلندی صدا را تعیین می‌کند. امواج صوتی با دامنه بیشتر، پرده گوش ما را بیشتر حرکت می‌دهند و ما صدای بلندتری را درک می‌کنیم.  

به این ترتیب مشخص می‌شود که می‌توان دو یا چند موج را با هم ترکیب کرد تا صدای کمتری تولید شود. در ادامه مطلب، خواهیم دید این موضوع چگونه اتفاث می‌افتد.

 

چگونه می‌توان صدا را از بین برد؟

عملکرد منبع اگزوز

صدایی که گوش شما می‌شنود، حاصل جمع همه امواجی است که در یک لحظه به گوش‌تان برخورد می‌کند. وقتی در حال گوش دادن به اجرای زنده یک گروه موسیقی هستید، با وجود این که صدا از چندین منبع متعدد می‌شنوید، موج هایی که پرده گوش را تحریک می‌کنند، با هم جمع می‌شوند؛ بنابراین، پرده گوش شما در یک لحظه، تنها یک موج را احساس می‌کند. اکنون به بخش جذاب آن می‌رسیم : امکان تولید یک موج صدا که دقیقا متضاد موج دیگری باشد، وجود دارد. این کار دقیقاً همان چیزی است که هدفون های صدا گیر انجام می‌دهند.

عملکرد منبع اگزوز

هر دو موج صدا، صداهای خالص هستند. اگر هر دو موج هم فاز باشند، دانگ صدا دو برابر می‌شود، به این حالت، تداخل سازنده گویند. از طرفی، اگر فشار یک موج حداکثر و فشار موج دیگر حداقل باشد و دو موج دقیقا متضاد یکدیگر باشند، یکدیگر را خنثی می‌کنند؛ به این حالت، تداخل مخرب گفته می‌شود. اگر هر دو این موج ها در یک زمان به پرده گوش برسند، صدایی نخواهید شنید چون موج ها یکدیگر را خنثی می‌کنند.

     

سفری به درون یک منبع اگزوز

عملکرد منبع اگزوز

درون منبع اگزوز، لوله های متعددی وجود دارد. این لوله ها به گونه ای طراحی شده اند که امواج رابازتاب دهند ، به این ترتیب ، امواج با یکدیگر تداخل و  همدیگر را خنثی خواهند کرد. بیایید نگاهی به داخل این منبع اگزوز بیندازیم. گازهای اگزوز و امواج صدا هر دو از لوله مرکزی وارد می‌شوند. این امواج به دیواره منبع برخورد می‌کنند و از طریق سوراخی که درون بدنه اصلی قرار دارد وارد بدنه اصلی منبع می‌شوند. این امواج از میان مجموعه ای سوراخ عبور کرده و وارد یک محفظه دیگر می‌شوند. این محفظه که تشدیدکننده نامیده می‌شود، از طریق سوراخی به اولین محفظه متصل شده است. این تشدید کننده شامل حجم هوای مشخص و طول معینی است تا موجی تولید کند تا صدایی با بسامد مشخص را خنثی کند. اما این کار چگونه روی می‌دهد؟ بیایید نگاه نزدیکتری به این موضوع بیندازیم.

 

تشدید کننده

عملکرد منبع اگزوز

زمانی که یک موج به سوراخ برخورد می‌کند، بخشی از آن وارد محفظه و بخشی بازتاب می‌یابد. موجی که وارد محفظه می‌شود، به دیواره منبع برخورد و به طرف خارج سوراخ برگردانده می‌شود. طول این محفظه به گونه‌ای محاسبه می‌شود که این موج درست بعد از بازتاب موج بعدی از محفظه خارج شود. به این ترتیب، بخش پرفشار موجی که از محفظه خارج می‌شود، با بخش کم فشار موجی که از محفظه خارجی بازتاب می‌یابد، با هم تداخل و هر دو موج یکدیگر را خنثی می‌کنند. 

عملکرد منبع اگزوز

 

امواج صدا درون منبع اگزوز خنثی می‌شوند

عملکرد منبع اگزوز

در حقیقت، صدایی که از موتور می‌آید، ترکیبی است از اصوات با بسامدهای متفاوت و به دلیل این که این بسامدها به بستگی به دور موتور دارند،صدای موتور هیچ وقت بسامد معینی ندارد. طراحی تشدید کننده به گونه‌ای است که بتواند هنگام افزایش صدای موتور و در محدوده وسیع فرکانسی بهترین عملکرد از خود به نمایش بگذارد؛ اما زمانی که بسامد با چیزی که تشدید کننده برای آن طراحی شده، برابری نکند، کمی تداخل مخرب به وجود می‌آید. در برخی خودروها، به ویژه خودروهای لوکس که عملکرد آرام و ساکت در آنها اهمیت زیادی دارد، بخش دیگری به سیستم اگزوز اضافه شده است که شبیه منبع اگزوز می‌باشد، اما تشدیدکننده نام دارد. این دستگاه عملکرد مشابهی همانند محفظه تشدیدکننده در منبع اگزوز دارد؛ ابعاد آن به گونه‌ای محاسبه می‌شود که بسامد امواج را از طریق تشدیدکننده منعکس و به خنثی شدن بسامدهای صدایی مشخص در اگزوز کمک می‌کند. یک ویژگی دیگر نیز، در منبع اگزوز برای کمک به کاهش صدا به روش های متعدد وجود دارد؛ بدنه این منبع از سه لایه ساخته شده است : دو لایه نازک فلزی با یک لایه ضخیم تر و تا حدودی لایه جداکننده که بین آنها قرار دارد. همین موضوع امکان جذب برخی پالس های فشار را به بدنه می‌دهد. همچنین لوله های ورودی و خروجی درون محفظه اصلی سوراخ سوراخ شده‌اند تا امکان ایجاد هزاران پالس کوچک فشار درون محفظه ی اصلی به اضافه جذب صدا توسط منبع اگزوز، فراهم شود.

 

فشار برگشتی و انواع دیگر منبع اگزوز

عملکرد منبع اگزوز

یکی از مهمترین خصوصیت منبع اگزوز، میزان فشار برگشتی تولیدی در آنها می‌باشد. به دلیل عبور گازهای خروجی از سوراخ ها و مجراهای موجود در منبع اگزوزهایی که در بخش قبلی به آنها پرداختیم، فشار برگشتی زیادی تولید می‌شود؛ همین امر می‌تواند کمی از توان موتور را کاهش دهد. انواع دیگری از منبع اگزوز وجود دارد که می‌تواند فشار برگشتی را کاهش دهد. یک نوع آن که برخی مواقع بسته شیشه‌ای نامیده می‌شود، تنها از جذب کننده ها برای کاهش صدا استفاده می‌کند. برای منبع اگزوزی مانند این، گازهای خروجی مستقیما از طریق لوله‌ای که سوراخ سوراخ است، عبور می‌کنند. اطراف این لوله را لایه ای از شیشه جدا کننده که برخی از فشارهای تپش را جذب می‌کند، احاطه شده است. لازم به ذکر است که اطراف این شیشه جدا کننده را لایه ای فولادی پوشانده است. این منبع اگزوزها محدودیت بسیار کمتری ایجاد می‌کنند اما صدا را به خوبی منبع اگزوزهای رایج کاهش نمی‌دهد.

 

منبع اگزوزهای صدا خفه کن

عملکرد منبع اگزوز

آزمایشات کمی روی منبع اگزوزهای مجهز به صدا خفه کن، به ویژه روی ژنراتورهای صنعتی صورت گرفته است. این سیستم از چند میکروفن و یک بلندگو تشکیل شده است. بلندگو درون لوله ای قرار دارد که اطراف لوله اگزوز پیچیده شده است، به صورتی که صدا در مسیری مشابه حرکت و از اگزوز خارج می‌‌شود. یک کامپیوتر، میکروفن هایی که قبل و بعد از بلندگو قرار گرفته‌اند را کنترل می‌کند. با دانستن طول و شکل لوله ها، کامپیوتر می‌تواند سیگنالی را برای تحریک بلندگو ایجاد کند. این موضوع می‌تواند بسیاری از صدای تولیدی ژنراتور را خنثی کند. میکروفن موجود در بخش پایینی لوله، به کامپیوتر اجازه می‌دهد به عملکرد آنها پی ببرد و به این ترتیب، تنظیمات مورد نیاز را انجام دهد. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : منبع اگزوز , موج فشار , گاز فشرده , بسامد موج , صدا خفه کن , تشدیدکننده , خودروهای لوکس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

29 نظر

حسین احمدی
6

حاجی من اگزوز موتور رو سرش با سنگ فرز بریدم تموم قطعات داخل صدا خفه کن رو در اوردم یعنی دفه اول که روشن کردم خودم از صداش میترسیدم ولی الان با همون اگزوز با گاز اخر تو خیابون میرم صداش تا دوتا محله اون ور تر میره خخخخح😂😂
21:04  1400/09/11
گزارش
پاسخ دادن
اشکان
50

تو و امثال تو تو بچگی بچه های محل ترتیبتون رو میدادند به خاطر همین عقده ای شدین و برای خودنمایی تنها کاری که بلدین مردم آزاری با اگزوز شکاری هست.پلیس باید پوست شماها رو بکنه
13:10  1400/10/24

گزارش
سینا
2

قطعا روزی هزار بار واسه مادر ناسزا داری میخری.
08:19  1403/05/26

گزارش
معین
28

داخل منبع اگزوز من صدا میده ممکنه که از داخل شکسته باشه؟
قابل تعمیر هست؟
12:04  1398/10/12
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
15

سلام.. من پرایدم سالی ۲ بار اگزوز آخرش میپوسه..اگزوز استیل موجود هست توبازار؟ البته فابریک خودش رو میخوام بی صدا باشه. هاوارد بدردم نمیخوره
01:34  1398/03/11
گزارش
پاسخ دادن
علی
2

سلام یه سوالی داشتم
من یه موتور سیکلت 200هندا دارم که پردش ول کرده الان صدای موتور خیلی کلفت و زیاد شده ولی این پرده توی اگزوز ول شده و خیلی صدای زیرینگ زیرینگ میده
میخواستم بدونم چجوری باید این پرده رو در بیارم توی اگزوز؟؟؟
23:47  1397/06/07
گزارش
پاسخ دادن
سعید شادکام
8

سلام ببرش پیش یه صافکار ویا یه اگزوز ساز برات برش میده پرده رو درمیاره با کارپیت برشش و جوش میدن.فقطباید سمتی رو برش بدن که تو دید نباشه چون رنگش میسوزه و دید قشنگی نداره
16:42  1397/07/04

گزارش
AMIR.R
73

میخواستم ببینم اگه منبع اگزوز بردارم ایا مشکلی برای ماشین به وجود میاد یا ن؟ به جز افزایش صدای خروجی
04:07  1397/03/06
گزارش
پاسخ دادن
سجاد
16

سلام.منبع انتهایی اگزوز آب میده علت چیه؟ ضمن نشتی اب از لوله اگزوز نیست از اول منبع انتهایی هستش،خواهشا جواب بدید،ممنون
20:47  1397/02/13
گزارش
پاسخ دادن
امیر
3

اگر خیلی آب میده ماشینت یا واشر زده یا ترسونده
14:12  1398/10/08

گزارش
ابی
22

سلام. من منبع اگزوز ریموس انداختم رو ماشینم ۴۰۵.خیلی ساده باهاش رفتم.ولی مصرفمو خیلی بُرده بالا.‌بویِ بنزین خام میده ماشین.ولی خیلیا قبلش گفتن تو مصرفت تاثیر نداره.
01:01  1396/07/04
گزارش
پاسخ دادن
سعید
18

سلام من ی پزو 405مدل پایین گرفتم اگزوز پاره شده انگار دسکاری کردن یکی میگفت منی فول خالی کردن وقتی گاز میدم هوای زیادی بیرون میاد به حدی که میگن پلیس ماشین میخوابونه حالا اگه عوض کنم شتابش کم میشه ؟؟؟ممنون میشم اگه کسی راهنمایی کنه
18:32  1396/02/28
گزارش
پاسخ دادن
محمد
30

سلام
من ماشینم پرایده اگه منبع اسپرت بندازم روی ماشین به غیر از بالا بردن سوخت ضرری هم برای موتور و رینگ و پیستون داره یا نه؟ممنون.
20:42  1396/02/23
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
23

من یه 405slxTU5 مدل91 دارم.مشکلی که دارم اینه که اگه گاز یه هویی بهش بدم یا به قول معروف به ماشین تقه بدی صدای خاصی از اگزوز در میاد که نه خرخره نه .... بیشتر شبیه اینه که مثلا محل اتصال لوله و انباره خشک شده صدا میده. هرجا رفتم گفتن مشکلی نیست. بنظرتون من چکار کنم؟
03:00  1396/01/11
گزارش
پاسخ دادن
جواد
18

میشه بجای منبع اگزوز ام وی ام 530 منبع اگزوز ریو یا تیبا قرار داد؟
10:17  1395/12/08
گزارش
پاسخ دادن
مسعود
20

سلام حدود یک ماه که صدای شبیه خر خر از ال نود شنیده میشه موقعی که گاز میدم چه درجا چه در حال حرکت صداش زیادتر میشه ولی با دنده پنج با سرعت صدای کمتری میده پیش هر مکانیکی میبرم یک چیزی میگه نزدیک یک ماه پیش منبع اگزوز رو عوض کردم لطفن راه نماییم کنید
13:04  1395/12/01
گزارش
پاسخ دادن
مصیب
4

داخل منبع رو خالی کردم ولی میخوام صداش بیشتر بشه لطفا راهنماییم کنید
01:11  1395/11/02
گزارش
پاسخ دادن
سید
14

لوله خروجی رو ببر و یه سایز بزرگتر بزار
مثلا اگه ماشینت پرایده،لوله 405 بزار
میشه مورد دلخواهت،حالشو ببر
11:32  1395/11/02

گزارش
بهروز
56

سلام ریختن منبع اگزوز تاثیری به شتاب داره ؟
15:45  1395/10/16
گزارش
پاسخ دادن
ارمان
12

من می خوام اگزوز مرسدس بنز درست کنم لطفا نقشه یا طرح آن را بدید فقط ماشین مرسدس بنز 2017 نقشه اش را می خواهم.
22:17  1395/10/01
گزارش
پاسخ دادن
رضا
5

خیلی خوب بود مرسی
23:34  1395/08/08
گزارش
پاسخ دادن
یونس
6

خیلی عالی واموزنده متشکرم.
16:14  1395/04/29
گزارش
پاسخ دادن
اورنگ دشتی
10

سلام
لطفا در مورد هدرز و فواید و مضرات ان و تاثیرش در میزان صدای اگزوز توضیح بدین.ممنون.....ماشینم 206 وی 8
15:15  1395/01/28
گزارش
پاسخ دادن
مراد
17

هدرز اصلا در صدای اگزوز تاثیر نداره وتوان موتور را حدود 5 اسب ارتقا میده.هدرزهای موجود در ایران برای انواع 206 پیچ به پیچ بسته میشه و نیازی به تغییرات یا اضافه وکم کردن لوله نداره. با نصب هدرز تغییرات را حس میکنید و دور موتور براحتی بالا میره .کلا رانندگی را لذت بخش میکنه.مال 206 حدود 1 تومن قیمتشه و در دراز مدت رنگ استیل ان سیاه میشه ولی من حیث المجموع خوبه.جای سنسور اکسیژن هم روی یکی از لوله ها داره و پس از نصب اصولی نگران،روشن شدن چراغ چک نباشید.
19:57  1395/01/28

گزارش
محمدحسین
10

بهترین مطلب بود خیــــــــــــــــــــــــــــــلی ممنون دوست من
21:57  1394/09/06
گزارش
پاسخ دادن
محمدحسین
9

بهترین مطلب بود خیــــــــــــــــــــــــــــــلی ممنون دوست من
21:35  1394/09/06
گزارش
پاسخ دادن
مهران
4

tanks
12:43  1394/02/25
گزارش
پاسخ دادن
امین
12

عالی بود
19:04  1393/09/11
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسماعیل : منم همینطور مثل شما هستم هرچی هم زنگ میزنی نمایندگی اصلا هیچی پس بگو شما چکاره این بخدا اطلاعت اینجا بیشتره
شاهین cvt : بازم معرفت شما. ممنون
مینا تارا دستی : دوستان رنگی بودید فاکتور شدید؟ من تحویلی اسفندم تیتاتیوم ولی هنوز فاکتور نشده
cvt : 18 اسفند امروز باز هم پیام تبدبل به gl آمد.
ایگل : تحویلش مهمه.الان دقیقا 60 روزه ماشین شاسی شده ولی تحویل نمیدن.من که تا اخر ماه اگه ندادن میرم با چادر دم دفتر جنت آباد میخوابم.فرمانداری شهرستانم رفتم امروز گفت چند روزصبر کن اگه ندادن از طریق دادستانی اقدام میکنیم
آریا : سلام من هم زنگ زدم هم به نمایندگی مراجعه کردم گفتن تا پایان شهریور پیامک میاد ولی احتمال خیلی زیاد شاهین جی ال باشه
تارا دستی v1p : سلام. دوستان استرس نداشته باشید. ایران خودرو خیلی تارا تولید کرده. واقعیت اینه که من زمان ثبت نام با بدبختی پول جور کردم و ثبت نام کردم، بعدش بابت بدهی، مجبور شدم هرچی میشد رو بفروشم بدهیش رو بدم، یهو پول اضافه اومد(البته دیگه هیچی سرمایه ندارم). خواستم تارا دستی رو که هنوز فاکتور نشده ، تبدیل به اتوماتیک کنم برای وضع پاهام، پیگیری کردم. گفتن باید کمبود باشه یا خط تولید این ماشین که میخوای عوض کنی مشکل داشته باشه. ایران خودرو که پیگیر بودم تا اسم تارا میومد، میگفتن اینقدر تولید کرده که عمرا تغییر نمیخوره. دوتا داستان داره که تاخیر افتاده، یکی سر این سنسور SBR هست که اضافه کردن. یکی هم رنگ. سفید و مشکی رو راحتتر میدن. اما یهو درخواست تیتانیوم خیلی زیاد شد، من خودم رنگ انتخاب کردم، رفتم نمایندگی گفت چرا تیتانیوم نزدی؟ الان برای من دستی هست، تاخیر خورده، روزی حدود ۷۴۰ تومن داره جریمه شارژ میشه. امیدی به اینکه بشه از ایرانخودرو جریمه گرفت ندارم اما بهرحال توی صفحه داره نشون میده فقط خواستم بگم استرس نگیرید. تارا ماشینی نیست که نداشته باشه یا مشکل تولید داشته باشه. میاد انشاالله.
محسن : من مهر 1402 مبلغ 290 میلیون تومن یرای شاهین اتومات cvtواریز کردم. اما شهریور 1404 پیامک آمد که شاهین gl دنده ای را میتونم اختیاری جایگزین شاهین اتومات کنم. من اتومات میخوام ولی اگر دنده ای را نپذیرند ممکنه که گران بشه از طرف دیگه اختلاف قیمت دنده ای کارخانه بو بازار بیشتر از اتومات است. یعنی سود gl دنده ای حدود 120 میلیون تومن بیشتر از اتومات است.
ایگل مشکی تهران : من امروز ز زدم نمایندگی گفتن یک یا دو هفته بعد از شاسی پلاک میشه و اینکه‌ مثلا زد توی سیستم ب من گفت خودروی شما ارسال شده برای تخصیص شاسی،لجم میگیره مث خنگا با آدم برخورد میکنن
محمد لاماری مشکی : منم ۲۸ بهمن رنگی مشکی تحویل هفته سوم مرداد اما هنوز دعوتنامه نیومده امیدوارم زودتر واسه همگی بیاد که سریعتر از این وضعیت خلاص بشیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مائده : تایید آدرس سخا منظورتونه؟
حمید شهریورواریزی 21تیر : آره به خدا رنگ مشکی 21تیر واریزی آخرم بود الآنم پلاک شدم تحویل پرونده به شرکت 22بود .خیلی ها فاکتور شدن .شما هم میشی .نمیدونی هر چی ماشین دارن دارن میدن بیرون عجیب شده
حمید شهریورواریزی 21تیر : ببین بستگی به اون نمایندگی داره عوضی باشه یا نه .یک موقعی صفحه کلاجت به مشکل بخوره میان میبینن کفپوش داری گارانتی موتور باطل میکنم.یک موقعی صحبتش بود که دیگه باطل نمیشه ولی نمی دونم تایید شد یا نه.
اطلس دی : از دوستان کسی هست که اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشه و خرداد از چه تاریخی شروع میشه لطفا لطفا لطفا هز کی میدونه جواب بده
اطلس12 : انشالله زودتر خلاص شیم منم هر کی میبینم تکمیل وجه اردیبهشت هست میگه جی ال
اطلس بهمن کرمان : سلام امروز تماس گرفتم گفتن اطلس جی تکمیل وجه اردیبهشت نداره خرداد و تیر و مرداد تکمیل برا اطلس جی هستن احتمالا اردیبهشت جی ال هستن انشالا اسفند تموم شه که سریع ما ه های دیگه فاکتور بشه واقعا خسته شدیم لعنت به سایپا
آینازپنج دنده : من حاضرم تبدیل بیاد دوماه دیگه بدن
حسین : دارن 12خرداد رافاکتور میکنن ولی من تکمیل وجهم 12است فاکتورنشده
سورن 1404 مهیار : قیمت خودروها داره میره بالا هر کی لازمش زوتر بخره
دنا پلاس : هر کی خودرو لازم داره زودتر بخره قیمتها میره بالا.....